{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

bass lukket abent kabinet {{forumTopicSubject}}

hejsa.
har et lille problem, kan nemlig ikke finde ud af hvad forskellen på et åbent og lukket kabinet er så ville lige høre her inde???

har tænkt mig at købe to 12" cerwin vega basser, og vil høre om det er bedst at montere dem i lukket eller åbent kabinet..?

hvad har i af erfaringmed jeres cerwin??

kan man kombinere de to ting så den ene bass er i lukket kabinet og den anden i åbent..?? vil det evt. lyde godt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bass lukket abent kabinet
  • #1   29. jul 2005 lukket kab. kan tit give en lang mere præcis bass, men der er ikke så meget buller, og det spiller heller ikke ligeså højt..!

om hvad du skal bruge er helt op til hvilken lyd du vil have, og hvad basserne er beregnet til..!

• #2   29. jul 2005 nå okay så det åbne giver den sublyd vi kender fra værelt af... tror du man kan kombinere de to?? så den ene er i lukket og den anden i åbent eller vil det lydde dårligt?

• #3   29. jul 2005 Tror ikke det vil lyde godt! De ville svare til at have 2 forskellige enheder, hvilket ofte også kan lyde forkert! Jeg ville helt klart placere dem i et lukket! Synes der er alt for meget rungen/buller i åbne kabinetter! Kan bedre lide det kontant, og præcist!

• #4   29. jul 2005 Forskellen er stor på lukkede og åbne og det er lidt af en videnskab men heldigvis er det sådan at man til bilhifi ikke altid behøver være vildt pernibben med det, da akustikforhold, resonansfrekvenser osv. er ret svære at regne på i en bils skæve former.
    Men kort fortalt, i et Lukket kabinet har du et lufttryk i kassen og når membranen går ud dannes undertryk, når den går tilbage dannes overtryk og man "styrer"/kontrollerer dermed membranens vandring bedre. Dette giver ofte en noget mere dæmpet men kontant bas, som godt kan blive hård/høj men som oftest kræver lidt mere benarbejde fra lydenheden og forstærkerens side.... dette er også løsningen hvis man ikke vil bruge store kabinetter.
    I et ported (også kaldet en åben baffle eller en basrefleksløsning) er membramens udsving ukontrollerede og den tid membramen er om at vandre tilbage til nulpuniktet er lidt længere og som oftest siger man derfor at bassen kan virke lidt mere sløv. Dog kan man få lidt mere lyd ud af et åbent kabinet med relativt få midler.
    Oftest er en højtalers egenskaber det der bestemmer hvor store kabinetter den skal bruge og dette er også forskelligt hvis man snakker basrefleks (åbent) eller lukket kabinet.....

og mht. dit spg. så er det sjældent at man laver én af hver, har ingen erfaringen med det og har ikke set det i de 15 år jeg har leget med højtalere. Men ikke umiddelbart en løsning jeg vil anbefale.
    Mvh. Anders

• #5   29. jul 2005 jeg ville ikke anbefale det, men det er min mening.!

jeg vil tro at der vil komme noget modulerene lyd ud af det, og det vil nok lyde forvringet..!
    evt kan du forsøge
    www.bilstereoforum.dk - men går da udfra de vil sige det samme..! håber jeg da..! smiley

• #6   29. jul 2005 okay tak for hjælpen..
    Vil i så mene en JBL 75.4 forstærker på 2* 289 rms watt vil være nok til at trække de to 12" på 300 watt rms i det lukkede kabinet som i anbefaler???

• #7   29. jul 2005 det skulle vel ikke være noget problem, bare at ohm'ne også passer med de effekter..!

men synes da ikke at vi har anbefalet dig at bruge et lukket kabinet,,!

tror du skal kigge på det datablad som følger med subben, og læse hvad de selv anbefaler..!
    tit skal der bruges mere effekt for at kunne spille ligeså højt i et lukket kabinet, som et åbent, og så er 300 watt jo ikke meget..! smiley

• #8   29. jul 2005 Har bygget 2 12" i lukket bagi unoen og vil til hver en tid bygge lukket igen...
    Åbent gir efter min mening for meget mørk blæse bas, men det er jo noget man skal ha hørt før man kan give sin mening!

• #9   29. jul 2005 joakim, var dine også cerwin wega, for så har han jo næsten svaret der..! smiley

• #10   29. jul 2005 Nej det er MDS!

• #11   29. jul 2005 s åer det jo svært at sammenligne..! smiley

men du har ret i at åbent kan give meget bulderbass, men det kommer igen an på hvor god magnetten har styr på membranen

• #12   29. jul 2005 Jeg har 2 CW 12" 400 w rms basser i min bil dem har jeg i et åbent kabinet. Men jeg vil anbefalde dem i lukket kabinet, det giver en meget dybere bass.

• #13   29. jul 2005 går næsten udfra det er dem fra Thansen.
    tager fra deres side..!

Lækker Dual Voice Coil subwoofer fra Cerwin-Vega!
    800W Max
    300W RMS
    4 Ohm
    2,5" Dual voice coil

Monteringsdiameter: 283 mm
    Monteringsdybde: 152,4 mm

Sensivity (2,8V@1m) 92dB

Fs: 20 Hz
    Qts: 0,37
    Qms: 9,94
    Qes: 0,38
    Vas: 93 liter
    Xmax: +/- 0,8" / 20,3 mm
    Revc: 3,68 ohms/coil

Anbefalet kabinet størrelse:

Lukket kabinet:
    28,3 L

Kabinet med basrør:
    74 L
    2x 3,5" basrør (102mm)

så den kan begge dele, så det er bare op til dig, og det skal være præcis (eller anders T's ord, kontant) lyd du vil have, eller bulderbass..! smiley
    og hvad du har plads til..! smiley

• #14   29. jul 2005 nå okay.. jeg tror nu et bliver i lukket efter hvad man kan høre på folk.. og om højtaleren står der bare hvor mange liter der skal være i lukket og hvor mange i åbent..
    så tror bare det er op til en selv hvad man syntes.. så det må nok blive lukket..

fik det her link af en for to min siden:
    http://www.bilstereobladet.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1&mode=thread&order=0&thold=0

• #15   29. jul 2005 Tak for hjælpen

Kommentér på:
bass lukket abent kabinet

Annonce