{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
495 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp til lyd:) {{forumTopicSubject}}

Hej BG:)

Lige nu har jeg en:

Earthquake TNT Digital Mono forstærker på 1x1000 Watt RMS 2-Ohm

og en:

10” Subwoofer, 300Watt RMS (db10 street)

Det sidder i 20liters portet kabinet!

Det skal lige siges jeg hører meget techno og den skal derfor slå rytmen hurtigt og ikke brumme !

Første spørgsmål er om det vil give bedre hvis den kommer i 15 liter lukket kabinet?

Og nu står jeg og skal købe en til bas ? Skal jeg så have 2 små lukkede kabinetter eller et 50 liter dobbelt portet kabinet ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp til lyd:)
  • #1   11. jan 2010 Put den i en 20 liters lukket kabinet, vil helt sikkert blive meget bedre.

Hvis du skal have en sub mere så vil jeg helt klart anbefale dig at få en af samme type, så undgår du forskellige hastigheder på membranen.

Og drop alt om portet kabinet hvis du som du selv siger gerne vil have en stram og kontant lyd

• #2   11. jan 2010 Jeg skal have en mere ? Bar om jeg skal have 1 stor dobbelt eller 2 små lukkede? Og selvfølgelig bliver de 2 ens smiley

• #3   11. jan 2010 Det må du sådan set selv om, hvis du vælger den store løsning skal du i hvert fald huske at dele kabinetterne op indeni, så det i princippet er to små..

• #4   11. jan 2010 Mikkl: hvilken bas vil du foreslå hvis jeg gerne vil have den "slår" eller giver det der punch

• #5   11. jan 2010 jesper P må jeg ikke lige få en uddybende forklaring på forskellige hastigheder på membranen? hvis du spiller en tone på 50 hertz vil du så bilde mig ind at den ene af basserne måske kun spiller 48 hertz
    mener stadig man bør køre med de ens enheder men der er sgu ingen forskel på farten i en bas.

• #6   11. jan 2010 thomas s det er noget ganske andet, men sætter man en bas til at spille med 50 hertz så spiller den vel med 50 hertz, det burde der ikke være forskel på selvom det er forskellige basser.

• #7   11. jan 2010 johnny .
    Jeg laver lige et eksempel her.
    En aluminiumsmembran vil bevæge sig hurtigere fra A til B, altså fra inder til ydre position end en normal stofmembran vil gøre det.. derfor vil lyden fra aluminiumsmembranen komme før end stofmembranen, og det vil komme til at lyde helt forkert.

• #8   11. jan 2010 Mikkl har altså 100 % ret her !

• #9   11. jan 2010 MikkL [ MW ]
    Jep det er lige netop det jeg siger..

Vi kan vidst hurtigt blive enige om at lyden fremkommer bare af en elektrisk impuls afsendt fra din forstærker.
    Når enheden derefter modtager impulsen vil membranen blive sat i bevægelse, den letteste af de to membraner vil bevæge sig hurtigere til den bestemte position, og lyden vil derfor ikke være synkroniseret ved to forskellige typer subs..
    Det er samme princip med alm. højttalere, har du nogensinde hørt et sæt Rainbow Germanium med alu membran spille sammen med et sæt alm rainbow med stofmembran, det giver et underligt lydbillede, og det er præcis det der er problemet.

Det er i princippet også derfor man aldrig sætter en 10" og 12" sub sammen, fordi membranen på 10" enheden bevæger sig hurtigere og lyden bliver derfor underlig

• #10   11. jan 2010 MikkL [ MW ]
    Jeg er helt med på hvad du mener, og det er til dels også rigtigt, jeg vil lige prøve at forklare et fra en anden vinkel.

I det øjeblik enheden får en impuls, begynder membranen at bevæge sig.
    Vi er begge enige om at lyden begynder i det øjeblik membranen flytter sig.
    Hvis vi optog begge membraner med et højhastighedskamera ville vi tydeligt kunne se at aluminiumsmembranen ville reagere hurtigere på impulsen end den af stof.

Det er korrekt at de begge får et signal på 50 hz, men de 50 hz vil altså ikke blive afgivet fra enhederne på samme tid.
    Jeg tror også vi begge er enige i dette så vidt jeg har forstået på dig.

Men der hvor vi er uenige er at du siger man ikke kan høre det, og det kan man tydeligt.
    Det er rigtigt du ikke kan høre det når enheden står og spiller alene, men når du sætter de to enheder op ved siden af hinanden vil lyden komme til at lyde meget underlig, jeg kan ikke helt forklare lydbilledet men det lyder meget sært.

• #11   11. jan 2010 hehe helt i orden, så tror jeg sgu alligevel vi er enige på bunden smiley

• #12   11. jan 2010 jesper P

Ud over at en alumembran ikke nødvendigvis er lettere end en papirs... Der er faktisk en del andre faktorer der spiller ind, som spideren, stivheden i ophænget, Spolen...

Så dit eksempel fungerer bare ikke i virkeligheden...

Kommentér på:
Lidt hjælp til lyd:)

Annonce