{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

Hu slukker når jeg skruer op? {{forumTopicSubject}}

Min HU slukker af sig selv når jeg skruer op for lyden. Først skratter musikken og nogle sekunder senere slukker HU'en. Dette problem er først kommet efter jeg har installeret baghøjttalere i hattehylden. Jeg har søgt lidt rundt og er kommet frem til at jeg skal trække en bedre 12V+ kabel til den... Er det rigtigt eller er det et andet problem? Det er en Pioneer 4100SD.

Takker på forhånd!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hu slukker når jeg skruer op?
  • #1   15. jul 2010 Det kunne godt lyde som om at den slår fra pga. en kortslutning ?

Har aldrig oplevet det med min HU (som er 4200'eren) ..

Tvivler på det er plus ledningen der er problemet , ellers burde min for længst være stået af smiley

• #2   15. jul 2010 Ja kunne det også godt være, men hvis det er en kortslutning burde den jo også gå ud ved lavere lydstyrke smiley

• #3   15. jul 2010 Først og fremmest, så prøv lige om det ikke er fronten som kan gå hen og lave lidt løjer der også...

Jeg tror ikke det vil have nogen effekt på din radio at trække nyt kabel.

• #4   15. jul 2010 Morten L

Jeps.. Gør jeg som det første imorgen smiley Min radio har virket fint lige indtil jeg satte to baghøjtalere til.

• #5   15. jul 2010 Det lyder underligt..

Tjek at der ikke er en form for løs forbindelse eller lign på højtaler kablerne...

Er det nogle kabler du selv har trukket ? Eller er det de org ?

• #7   15. jul 2010 Jeg har selv trukket kablerne og synes selv at have været forsigtig med netop ikke at lave rod i den. Jeg har selv trukket en tyk ledning til stel, så den burde ikke være problemet. Men jeg vil da efter jeres svar først forsøge at tjekke frontpanelet, derefter trække nyt 12V+ kabel og tilsidst tjekke højttalerkablerne/baghøjttalerne.... Så burde jeg vel finde problemet smiley

Mange tak for hjælpen!

• #8   15. jul 2010 hey.

Jeg har også en 4100 i min, og den gør det samme, lige så snart der er for meget bass i slukker den (ca 28 vol.), og det er kun med std højtaler osv. men har fået af vide den gør det for ikke at brænde højtalerne af.

• #9   16. jul 2010 det kan vel os være en overbelastning.
    det kan være en kondensator ville hjælpe ?
    der sidder os en sikring i HU, så det slår fra, hvis den bliver for overbelastet. i form a for lidt strøm, i forhold til hva den skal trække, eller at forstærkeren ik kan trække det..

• #10   16. jul 2010 For lav impedance, evt. i form af en kortslutning, havde selv engang en forstærker som slog fra, når man skruede lidt op, hvilket skyldtes en kortslutning i en af højtalerkablerne.

• #11   16. jul 2010 En kondensator vil IKKE hjælpe.

Så vidt jeg forstår det er højtalerne koblet direkte til HU'en. I så fald skyldes det heller ikke for tyndt + kabel, medmindre du er under 2,5mm2, og er du det, er dit kabel self. forsikret, så sikringen springer, inden spændingsfaldet bliver så stort, at det er nok til at radioen går ud. (hvis ellers det er lavet ordenligt)

• #12   16. jul 2010 Det hele er lavet som det skal! Men jeg har købt højttalerkablerne i Jem & Fix så kan da godt være det er dem som laver problemer. Tror sku lige jeg starter med at trække to nye kabler "løst" om til baghøjttalerne, så må jeg se hvad den så siger! Jeg takker endnu engang!

• #13   16. jul 2010 Forresten... Jeg har hverken forstærker, bas eller andet tilbehør tilsluttet. Kun HU og 4 højttalere (Blaupunkt og Pioneer).

• #14   16. jul 2010 Arr inden du nu farer i krig med som andre siger at trække nyt plus kabel og så videre, så start med at mål med et multimeter om der er en kortslutning i et af kablerne, hvilket jeg ikke tror på der er, da den stort set vil lukke med det samme så.
    En anden ting er du skriver at den slår fra kort tid efter du når det punkt hvor det skratter.
    Hey. Når et anlæg skratter så er der en alarmklokke i dit hovede som skal ringe og sige der er sgu nok noget nu som ikke kan klare mere.
    Ofte så kan en HU kun levere 4x12-15w RMS, hvilket langt fra er nok til mange højtalere.
    Det at det skratter for dig er med 90% sikkerhed fordi forstærkeren er ude hvor den ikke kan levere mere sovs til dine højtalere, og så lukker den simpelthen bagefter for ikke at brænde af.
    Er ret sikker på du bare er noget grænsen for hvad den lille skod forstærker i en HU kan levere.

• #15   16. jul 2010 Måske får HU overbelastining af at trække de højtalere..
    Nu kender jeg ik kvalli eller noget på den HU du har..

Så ville da være et forsøg værd at prøve og skifte HU hvis intet andet virker smiley

• #16   16. jul 2010 det kan sagtens tænkes at stel kablet ikke er godt nok, det er meget kendt når man monterer headunits i ældre biler og specielt med lige netop pioneer headunits smiley

• #17   24. jul 2010 Nu har jeg prøvet at rode lidt mere med det. Jeg har prøvet og fjerne baghøjtalerne, og kun køre med fronthøjtalere - her virkede det hele perfekt! Jeg har også prøvet omvendt, altså kun med baghøjtalere tilsluttet. Her virkede det også fint. Men lige så snart der bare er minimum 3 højttalere tilsluttet HU'en går den ud når man kommer op i lydstyrke.

Lars M
    Ja det kunne du godt have ret i. Men har oplevet her en af de sidste par dage, at HU'en pludselig også bare går ud selvom lydstyrken kun er moderat. Mærkeligt......

Så jeg må bare prøve med et bedre stel og + kabel, så tager jeg den derfra....

• #18   24. jul 2010 Forresten.. Bilen er fra 81, så ved ikke om dens kabler er problemet?

Kommentér på:
Hu slukker når jeg skruer op?

Annonce