{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.733 visninger | Oprettet:

Montering af Amperemeter. Forvirrende? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.. jeg vil montere et amperemeter i min bil så jeg kan holde øje med at batteriet bliver ladet, og hvor meget og hvor længe det bliver ladet..
MEN jeg ville jo mene at det skal tilsluttes imellem generator og batteri.. men i den vejledning der følger med, så skal det tilsluttes imellem generator og starter..

hvorfor det? er det så man også kan se hvor meget strøm starteren trækker? og vil jeg stadig kunne holde øje med opladningen af mit batteri og ladetiden på dette hvis den bliver tilsluttet imellem generator og starter?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montering af Amperemeter. Forvirrende?
  • #1   30. jul 2010 Det er fordi at på flere biler går ledningen fra din generator ned på den ledning som kommer til startern med strøm fra batteriet

Husk og brug en god kraftig kabel da sådan en generator kommer med nogle amp.

• #2   30. jul 2010 lidt nemmere med et volt meter? hvis den daler til under 12 volt så er det fladt? smiley

• #3   30. jul 2010 okay... så jeg skal bare tilslutte det over starteren?? jeg har også trukket et ekstra kabel fra plus på generator til batteriet, for at være helt sikker på at strømmen når frem til batteriet..
    (jeg har et anlæg som kræver lidt mere strøm end normalt)

planen er så at jeg trækker begge kabler (kablet fra generator til starter, og kablet fra generator til batteri) op igennem Amperemeteret for stadig at bibeholde den ekstra ladeledning til batteriet... det fungerer vel fint sådan??

og JA jeg bruger ordentligt kabel.. har kikket på noget 10mm2 kabel selvom installationsvejledningen kun siger 6mm2 kabel... og jeg vil jo så trække 2 kabler på 10mm2 hver.. så det burde ikke blive noget problem..

ret mig hvis jeg er helt gal på den..

• #4   30. jul 2010 der skal OGSÅ et voltmeter i... men jeg vil ha BÅDE voltmeter OG Amperemeter i... så jeg kan holde øje med begge dele..

• #5   30. jul 2010 husk hvis du sætter det parallelt bliver det en strømdeler..

• #6   30. jul 2010 Kas M>> det må du lige uddybe? det forstod jeg ikke helt..
    jeg vil trække 2 kabler op igennem Amperemeteret.. et fra plus på generator til starteren, og et fra plus på generatoren til plus på batteriet

• #7   30. jul 2010 Er den lavet med 2 indgange ? ellers er det ikke sikkert der løber samme strøm gennem begge 2 ..

• #8   30. jul 2010 nej... der er kun en indgang og en udgang...
    men hvis jeg kun tilslutter fra generator og til starter, men så lader det andet kabel sidde (som går fra generator og direkte til plus på batteri, så vil strømmen jo ikke løbe igennem amperemeteret, vel???? strøm tager jo altid den korteste vej..

• #9   30. jul 2010 jeg ville sætte det mellem Generator og batteri, dog husk at bruge gode kabler..

• #10   30. jul 2010 okay... og så kan jeg stadig se hvad det bliver ladet op med, når det stadig er kontakt fra generator til starter??
    og ja jeg har tænkt mig at bruge 10mm2 strømkabel til bilstereo..

• #11   30. jul 2010 Du skal glemme alle de ekstra ledninger - et amperemeter kan ikke måle parallelt med en anden ledning.
    For at sikre at du måler korrekt, skal du sætte det på så AL ladestrøm går igennem det - dvs lige efter generatoren. Hvor ledningerne så går hen efter det, er ligemeget...

10mm2 er vist kun til en lille forstærker...

• #12   30. jul 2010 ja 10mm2 er kun til en lille forstærker.. men amperemeteret's installationsvejledning foreskriver at der skal bruges 6 mm2 kabel... og amperemeteret skal jo ikke tilsluttes forstærkeren, det er ikke det forbrug jeg vil måle, derimod vil jeg måle ladestrøm og ladetid på batteriet..

• #13   30. jul 2010 I det øjeblik batteriet er ved at være ladet op, går du jo over til at måle forbruget fra generatoren - så i realiteten kan du ikke bruge det til noget.

Det er KUN spændingen som fortæller dig om batteriets tilbageværende kapacitet - forudsat du kender spændingsfaldskurverne for det pågældende batteri.

• #14   30. jul 2010 jep.... det ved jeg... jeg vil bare gerne vide nå batteriet er ladt op... og hvornår den lader...

ved godt det ikke rigtigt er noget praktisk, men alligevel..

Kommentér på:
Montering af Amperemeter. Forvirrende?

Annonce