{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kabinet
  • #1   23. sep 2010 Det var også det med sværhedsgraden jeg tænkte lidt på... Men altså bliver det ikk et større regnestykke??

• #2   23. sep 2010 Hvad er forskellen på en lukket og portet kabinet? altså hvad får man ud af det?

• #3   23. sep 2010 Du lyder sku som en fagmand må jeg sige! smiley Altså jeg er nybegynder men vil gerne lave sagerne optimalt.

• #4   23. sep 2010 hvis du er nybegynder, så ved jeg sku ikk hvad jeg skal kalde mig selv smiley

- Men kan du foreslå at købe en kasse?? eller er det helt ude i hampen? smiley

• #5   23. sep 2010 okay. Jeg har købt :
    http://www.ice-shop.dk/product_info.php?cPath=198&products_id=813&osCsid=e3091e6b7a4548eddecb4ffe9a3a44ad

http://www.ice-shop.dk/product_info.php?cPath=198&products_id=810&osCsid=e3091e6b7a4548eddecb4ffe9a3a44ad

Og så har jeg 2 pioneer forstærkere.. en 4-kanals og en mono.

Og en Alpine HU

- Er jeg gået helt galt i byen eller hvad?

• #6   23. sep 2010 men tror du at det kan komme til at spille godt?

• #7   23. sep 2010 DER HAR VI PROBLEMET!!! smiley
    Det er en mazda 626 og der er størrelserne 5*7 mener jeg.. 6*9'ere er for store, så mit udvalg er minimalt...

• #8   23. sep 2010 hvor kan jeg finde en adapter til 6.5"?

• #9   23. sep 2010 Men er udvalget MEGET småt når det gælder 5*7'ere?

• #10   23. sep 2010 okay. men kan det gå at bruge de originale?

• #11   23. sep 2010 Nej okay. men vil ikke gøre alt for meget ud af det..

• #12   23. sep 2010 her er en adapter til 5,25 http://www.acvgmbh.de/shop/product_info.php?products_id=362
    g ACV bliver forhandletved bl. andet carsound så ring til dem eller kig forbi en af deres butikker så kan du jo også lytte på nogen forskellige højtaler når nu du er da

• #13   23. sep 2010 kam man godt få 5,25" enheder der kan spille op?

• #14   23. sep 2010 Philip A

Ja det kan du sagtens... Og mikkel er vidst ikke helt med på hvordan man laver rammer og adabtorer til højtalere... for du kan sgu ikke lave en ordentlig adabtor af 8 mm træ... (Ikke give råd om ting du ikke ved mikkel, dum idé) Træet bør man også lige lukke med lidt polyester, så det ikke suger vand...

En subkasse er faktisk nemmere at lave end man tror... (Igen bør man ikke give råd om ting man ikke ved noget om Mikkel...) Jeg har lavet subkasser de sidste 10 år... det er ikke blevet sværere... (jo til tider glasfiber pga mærkelige former i bilen men ellers ikke)

• #15   23. sep 2010 Okay. Men jeg kan ikke gå fra 5*7 til 6*9 kan jeg? så har jeg jo et væsentligt større udvalg...

- Og angående kabinet, vil du foretrække et portet kabinet og hvor stor skal kabinettet være?

• #16   23. sep 2010 Philip A

Hvilken kabinet type man vælger kommer helt an på hvilken enhed du har med at gøre samt hvad dit endelige mål er... Selv kører jeg med et portet kabinet... primært fordi jeg går efter DYB bass, med godt med Lydtryk... Helst stadig med en god kontrol... (Og det egner de enheder jeg kører med sig bedst til)

Nu kender jeg ikke til nogle 6x9" enheder der lyder godt nok til at man bør placere den foran i bilen... den nemmeste løsning er simpelthen en færdiglavet adabtor af plastik til din dør og så en 5,25" eller 6.5" enhed (Alt afhængig af adabtoren..) Det vil give et rimeligt godt resultat uden du skal bekymre dig for meget om hvordan det hele skal laves... og jo 5,25" enheder kan sagtens spille en bil op... no problem...

• #17   23. sep 2010 okay. Hvordan ville du foreslå mig at bygge anlægget op? altså med de komponenter jeg har skrevet længere oppe og så nogle højtalere du finder på. hvordan ville du bygge det hele op?

• #18   24. sep 2010 Philip A

1: En god HU (radio) er altid en god begyndelse... Find en der passer med dine krav, har et design du kan holde ud, og helst gerne med 3 linieudgange, da det gør hele tilslutningen af forstærkere en del lettere...

2: Gode højtalere foran, Komponentsæt.. Coax er ikke videre brugbart foran i bilen med mindre bilen kun har plads øverst i instrument bordet... Dæmpning i dørene... (ja det koster ekstra penge tager ekstra tid og er SÅ meget besværet værd) Mellemtonen placeres i døren, mens diskanten kan bygges ind ved sidespejlet, eller ind i a-stolpen, eller endda ned i instrumentbordet... (kommer helt an på bilen...

3: forstærkere... de er næsten et must hvis du vil spille bare lidt højere end et sæt høretelefoner... god kvalitet er langt vigtigere end mange watt... og god kvalitet behøver ikke være dyrt... Så her mener jeg altså god kvalitet inden for prisklassen... dvs. en God kvalitets forstærker der yder 4 x 50 watt er langt bedre end noget gøjl til samme pris der lover 4 x 200 watt...

4: Subwoofer.. enhver dB-drag racer vil sige det er det vigtigste i hele bilen... Emma deltagere synes altid der er for meget bass... smiley (det er gas)
    igen god kvalitet er vigtigere end halvdårlig opbygning der påstår de kan tåle 2000 watt... en god subwoofer der tåler omkring de 400 watt er faktisk hvad de fleste reelt set har brug for... De fleste køber dog store 2000 watt subwoofere fordi, hey det lyder jo vildt ikke...

5: Her bliver det tricky... baghøjtalere... Er ikke nødvendigt... og nej det kommer ikke til at give en god lydkvalitet... slut prut finale... MEN... de kan være med til at give den lyd DU vil have... altså tænk på den til sidst... 6x9" er noget gøjl der ikke hører hjemme nogle steder... medmindre bilen simpelthen ikke har andre steder end hattehylden at placere dem... Ellers. Så brug den originale placering af baghøjtalere... baghøjtalerne behøver aldrig være i samme kvalitetsklasse som fronthøjtalerne... dog er det rent idioti at købe Dyre high-end højtalere foran og så sætte xzound bag i bilen...
    her bliver man dog ofte rådet til komponentsæt bag i bilen... Jeg kan ikke se hvorfor da diskant placeringen ingen betydning har bag i bilen,, Stereobilledet bliver jo knust alligevel...

• #19   24. sep 2010 selve opbygningen: Du er nybegynder... Så lad os ikke begynde på en masse fancy ting medmindre du bliver bidt af det... (Så er det nemmere at lave opbygningen om end at skulle ud og købe nyt grej... det er ihvertfald billigere)

Adabtorringe til dørene... 5x7" enheder er noget gøjl... og har kun 1 gang hørt sådan et sæt der var nogenlunde...så få plads til 5.25" eller 6.5"... For at gøre det nemmere for dig så start med at købe adabtorringe hos en forhandler... (Herefter kunne du jo hvis du bliver bidt af det lave nye ringe selv i MDF eller få en tømreven til det)

Forstærkerne placerer du et sted i bagagerummet... f.eks. lave en dobbeltbund hvor forstærkerne ligger i, og så kan subkassen stå ovenpå... Subkasse: Hvis du selv laver den så start ud med at lave en lukket kasse... det er sgu nemmest... og du er heldigvis så heldig at der er det ikke så slemt hvis kassen bliver 21 liter istedet for 20... (Hvis enheden altså kræver 20 liter) laver du en portet kasse SKAL liter mål passe 100% porten skal være 100% korrekt, ellers bliver den ikke som du ønsker det...

• #20   24. sep 2010 kan ikke blive mere enig med Cody
    Watt er noget jeg personligt ALDRIG kigger efter
    det er følsomheden og kvaliteten da bestemmer hvor god lyd da kan komme ud af højtalerne
    du kan fx. købe et sæt Xzound højtaler på lad os kalde det 400 fantasi watt som spiller røv og nøgler
    så kan du så også vælge at købe et sæt rainbow eller Hertz på kun 120 Watt som spiller 100 gange beder

det samme gælder forstærker du kan købe en Xzound forstærker på 4x200 fantasi watt som lyder vild ringe og brænder af i transistorene efter 14 dage

eller købe fx. en genesis eller en audisson forstærker på 4x 50 Watt som bare spiller maks med masser af god lyd og og overskud

og højtaler bag i er unødvedigt efter min mening da det er foran man sidder og kører bilen det ville være det samme som at tage tilkoncert og så tå med ryggen til scenen
    så skal du ha højtaler bag i er det for dine passageres skyld og ik andet

det med adpterne må jeg desværre give Cody ret i at de som regle altid skal tilpasses lidt derfor plejer jeg at lave dem selv til mine egne biler
    mht. basskabinettet er jeg lidt uenig med Cody hvis ikke man har prøvet det før og man ikke ligefrem er fritids tømrer så få en ven eller bekendt som er tømrer til at hjælpe dig første gang da det hurtigt kan koste mange penge spildt materiale hvis du skærer forkert ret mange gange
    og dessuden skal man bygge et kabinet da er flot og pænt beklædt med sort filt og det hele så kan det hurtigt koste det samme som et færdigbygget men skulle du gå ud og købe et færdigbygget så husk for guds skyld og sørg for litere målet er så tæt på enhedens krav som overhovedet muligt for det er alt afgørende for at din sub spiller godt

• #21   24. sep 2010 Jeg er virkelig taknemlig for jeres hjælp!

- Angående HU, så har jeg fundet en Alpine med 3 linjeudgange og et passende design efter min mening.

- Fronthøjtalere.. der er prefabrikerede huller i mine døre, de er også 5*7'ere, så der skal jeg også have adapter, men jeg kan ikke finde de adaptere i hentyder til... jeg kan kun finde de originale til en specifik model, og det hjælper mig ikke så langt smiley OG!! Der er ikke nogen højtaler i hullerne, og ingen kabler.. Er det nemt at trække fronthøjtalerne?
    - Og hvordan med isoleringen? er det et større projekt?

- Baghøjtalerne.. Dem vil jeg gerne have i, men er det godt nok at bruge de originale?

- Subwoofer.. Men hvordan finder jeeg ud af hvor mange liter mit kabinet skal være på til min Pioneer Subwoofer?
    Og behøver jeg at lave en bundplade i træ? Og skal kassen skruges fast?

• #22   24. sep 2010 Philip A

Mmmm Alpine HU's = lækker kvalitet...

Ind til carsound f.eks. og spørg efter de adabtorer... ikke altid de har ALT på hjemmesiden... Tja har nu aldrig haft de store problemer med at trække kabler ud i døren... det kommer bare an på hvad man er villig til at lave selv...

Du kan bruge de originale men jeg ville nok skifte dem ud... hvis du endelig skal have højtalere bag i bilen så placer dem i de originale huller... men brug max 50% af prisen for fronthøjtalerne på dine baghøjtalere... mere er ikke nødvendigt...

Nej en bundplade i træ er ikke nødvendigt... (Jo i selve kassen SKAL den være der...) Som oftest står der kabinetforslag i den "manual" der fulgte med din enhed...

opel forever¤ L

Jeg går ud fra du ikke selv har prøvet at bygge en kasse... = ikke tal om noget du ikke kender til...

• #23   25. sep 2010 Tak Cody, du er sku til stor hjælp smiley

- Men hvad er bedst, 5,25" eller 6,5"?

• #24   25. sep 2010
    Philip A

Øhhh ingen af dem er direkte bedst... har hørt 5,25" enheder spille lige så godt som 6,5"... find hellere ud af hvad du kan få plads til i bilen...og SÅ vælge højtalere...

• #25   25. sep 2010 okay. Men der skulle ikke være nogen væsentlig forskel?

• #26   25. sep 2010 Philip A

Ikke rigtigt... jo der er nogle der mener at 6,5" kan spille højere og gå dybere... men det er også betinget af hvilken kvalitet og hvilken enhed du har fat i...

• #27   25. sep 2010 okay. men man kan ikke sige at jo større dimmension, jo bedre eller hvad??

• #28   25. sep 2010 Philip A

For 3. gang.... NEJ...

• #29   25. sep 2010 Og hvis du spørger mig om hvad der er bedst af 5.25" og 6.5" så får du fanme en udstemme... nu har jeg svaret på det samme 3 gange...

• #30   26. sep 2010 Okay. Tak for hjælpen!

• #31   26. sep 2010 Philip A

he he det ok... Er ikke så god til det med smillies så undskyld den måde det kom ud på... der var et smil bag da jeg skrev det...

• #32   26. sep 2010 Hehe, Det lød bare til jeg var ved at være lidt for belastende smiley

• #33   26. sep 2010 Philip A

Nej nej... men du kom altså med nøjagtigt samme spørgsmål 3 gange bare formuleret forskelligt... lidt noget pjat syntes jeg... men måke du bare var i tvivl om hvad jeg mente... Men det var ikke fordi jeg ikke ville hjælpe mere eller noget i den retning...

• #34   26. sep 2010 hehe, jeg er nybegynder, så jeg er ærlig talt ikke så klog angående dette emne, netop derfor laver jeg et forum smiley

• #35   26. sep 2010 Philip A

Det er også ganske fair... vi har alle været nybegyndere, og man lærer intet hvis man ikke spørger...

• #36   27. sep 2010 Præcis smiley
    - Så er det jo godt at sådan nogle som dig er klar til at hjælpe smiley

Kommentér på:
Kabinet

Annonce