{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.536 visninger | Oprettet:

Car-PC Seat Leon 1P {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at smide en Car-PC i min Seat Leon 1P og skal i samme omgang naturligvis have en forstærker til dør højtalerne. Tager men det originale radio stik ud, er det bare en stor samling af stik og ledninger til diverse funktioner. Hvordan montere jeg en forstærker til højtalerne, skal jeg ned på hver enkel højtaler og trække kabler fra dem til forstærker, eller genbruger jeg noget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Car-PC Seat Leon 1P
  • #1   31. okt 2010 Meld dig ind i gruppen herunder der vil du kunne få hjælp: http://www.bilgalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=114

• #2   31. okt 2010 Tak, er nu meldt ind. Men det har i og for sig ikke noget at gøre med Car-PC, blot tilslutning af forstærker til højtalerne. Nogen der kan svare på den del?

• #3   31. okt 2010 slet ingen der kan svare på hvordan jeg bør forbinde forstærker?

• #4   31. okt 2010 Skal du have forbundet din forstærker så den kører over computer eller skal den bare forbindes til nogle højttalere?

• #5   31. okt 2010 Begge dele, sådan set?

Højtalerne skal jo tilsluttes forstærkeren, formegentlig direkte eftersom en PC ikke har forstærker. PC'en tilsluttes forstærker via jack-til-phono kabel for at give lyd.

Men skal jeg trække NYE kabler fra højtalere til forstærker eller kan jeg genbruge noget?

• #6   1. nov 2010 Op?

• #7   1. nov 2010 At sætte højttalerne til er ikke noget problem. Der tager du bare plus ude fra batteriet og ind til forstærkeren. Derefter tager du et godt tykt stel kabel og finder et godt sted at sætte det hvor der er ren metal. Så mangler du bare at trække et remote kabel. Og når du skal sætte højttalerne til er det bare plus til plus og minus til minus. Men husk en ting, hvis du ikke har sat din forstærker til endnu: Det er en god idé først at give forstærkeren plus til sidst. Start med dit stel kabel. Derefter remote, og så plus. Så burde der ikke ske noget.

• #8   1. nov 2010 Da jeg satte højttalere bagi i min bil, genbrugte jeg det kabel der var trukket i forvejen. Og jeg synes det virker ganske fornuftigt. De spiller i hvert fald stadig. smiley Men det er ikke noget dårlig idé at købe nye kabler, for så er du også sikker på at de får den forbindelse de skal have og at det virker.

• #9   1. nov 2010 Men hvad gør jeg med diskanterne i dørerne? hver dør skal have en kanal, om man vil, så både højtaleren og diskanten i hver dør skal køre på én kanal?

Skal jeg have noget ekstra for at lave det, så som et delefilter, eller?

Du siger du henbrugte kabler, men kablerne er vel trukket op til den originale radio, hvordan kan du så genbruge dem?

• #10   1. nov 2010 Der må da være nogen der kan svare på dette absurt simple spørgsmål???

• #11   1. nov 2010 Dit spørgsmål er, som du selv siger, meget simpelt.
    Først og fremmest skal det siges at det opkoblings-mæssige ikke er anderledes, blot fordi du har valgt en Car-PC.

Hvis du har monteret en Car-PC for at få super lyd i bilen, er den eneste ordentlige måde at lave din højttaler-opkobling på, at trække nye kabler. Altså trække højttaler-kablerne fra din forstærker og helt ud i døren, så du har en "direkte vej" til dine højttalere.

Hvis det ikke er det lydmæssige der er i centrum, er den lette -og oftest benyttede løsning- at trække højttaler-kablerne fra din forstærker, og op til det multistik der sidder i dit midterkonsol, hvor din HU normalt har siddet.
    Da dette stik normalt sidder koblet til den medfølgende HU, er der derfor forbindelse direkte ud til de 4 døre, og dermed deres højttalere.
    Seat benytter i LEON, det man kalder quadlock connector.
    Du har to muligheder for opkoblingen...Enten køber du et quadlock han-stik, som du så lodder højttaler-ledningerne på...Og klikker fast på det quadlock stik i bilen...Eller...Du gør det på en lydmæssig mere optimal måde, og lodder ledningerne direkte på ledningerne i bilens quadlock stik.
    Det er ganske let at se hvilke ledninger der går til højttalerne, da de sidder i et "stik for sig" og er det eneste med parvise farver på ledningerne.
    Midter-pins er til din front, og yder-pins til bag.

Mht til dit spørgsmål ang tweeter/woofer opkobling, så skal du ikke tænke på det, hvis du beholder de fabriks-monterede enheder.
    Ledningerne fra førnævnte quadlock stik bliver splittet ude i døren, og går til både diskant og bas-mellemtone. Diskanten har "indbygget delefilter", på simpleste vis.

Så hvis dit mål bare er at få de nuværende enheder til at spille fra Car-PC'en, er fremgangs-måden som nævnt....

Mht til lyd, kan det anbefales at du benytter alt andet en onboard lydkort, hvis det skal lyde rigtig godt...

• #12   2. nov 2010 Hej Essal

Tak for dit svar.

Jeg har selv tænkt på at smide et bedre lydkort i, da det jo tydeligt kan høres på en PC, når et bedre kommer i, men det er jo det mindste problem.

Jeg var i tvivl om montering af standard højtalerne til forstærkeren, og ud fra hvad du skriver, så vil jeg nok trække nye kabler, eftersom du også siger at jeg ikke skal tænke på delefilter og mellemtone + diskant i samme dør, da jeg blot fører kabling fra døren til forstærker EFTER mellemtone og diskant muffer sammen.

• #13   2. nov 2010 Velbekommen.

Er ikke helt med på det du skriver... Altså du skal trække nye kabler uanset hvad, men du kan lave den "hurtige" løsning, og koble dem direkte til ledningerne i multi-stikket, i stedet for at trække dem ud i dørene.
    Og som sagt, hvis du bare skal benytte standard højttalerne er det en ok løsning.

Kommentér på:
Car-PC Seat Leon 1P

Annonce