{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.802 visninger | Oprettet:

6x9 højtalere? Gode ideer ? :) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har disse ting i min bil lige nu, kun ført igennem med 50mm", indtil fordelerblok som går ud med 25mm" osv.. :

Headunit (DVA-9861Ri)

Alpine 4-kanals forstærker (MRP-F250)

Alpine Mono forstærker (MRP-M450)

Alpine Komponentsæt (SPR-17LS)

Alpine 3-vejs 6x9 højtalere (SPG69C3)

Alpine 12" subwoofer, kan ikke huske hvad for en. Den er på 800 watt, mener det er lukket kabinet. Det er den sub man kan købe fra alpine som sidder i en kasse i forvejen, hvor man kan kigge ind af noget plexiglas ?

Mine Alpine 3-vejs 6x9 højtalere (SPG69C3), spiller rent ud sagt af lort.. De kan ikke følge med resten af anlægget. Nogen der har nogle ideer til andre 6x9? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6x9 højtalere? Gode ideer ? :)
  • #2   23. dec 2010 ja min ide.. drop de 69`er og brug pengene på et komponentsæt smiley

• #3   23. dec 2010 jaa joo, men ville egentlig bare købe 6x9'er fordi jeg har skåret hullerne i hattehylden, da jeg har haft de andre i smiley

• #4   23. dec 2010 http://avantix.dk/catalog/product_info.php?cPath=199_24_28_33&products_id=3434

Har hørt de spiller godt, har dog aldrig selv hørt dem.

• #5   23. dec 2010 jbl T565 er de eneste 6x9´er jeg ville bruge... men køb dog et kompo sæt som det du har i fronten og lav en træplade under hattehylden til at holde dem og beklæd hattehylden med noget stof... det super nemt og ville spille bedre...

• #6   23. dec 2010 helt klart komponent sæt bagi

• #7   23. dec 2010 Mazda Q - Ligemeget om det er 6x9" eller 6x5" højtalere så er det generelt bare skidt.
    Delefilter til coaxial-højtalere er i langt de fleste tilfælde stort set ikke eksisterende, plus formen af enheden (det at den er oval) giver nogle underlige ting i lyden.

Inden vi over hovedet kan anbefale dig noget, som du evt burde tage en lytter på inden du køber, så ska vi da lige vide hvad det må koste.

• #8   23. dec 2010 ville ikke råde ham til andet end samme komposæt som han har i forvejen. så er der ingen lydforskel

• #9   23. dec 2010 Rasmus P - vil næsten vove pælsen og sige du har lavet noget skidt montering af det komponentsæt hvis du får bedre lyd i et par 6x9" bagfra.
    Men nu er det jo også en smag sag hvad god lyd er smiley

• #10   23. dec 2010 tak for alle de mange forslag!
    - men de må koste højst 2.000, og mit komponæntsæt har kostet mere end det. Så hvis jeg skulle ud og købe et magen til ville det blive en rimelig dyr omgang . smiley hvilket anlægget er i forvejen

• #11   23. dec 2010 Rasmus - Vil nu ik kalde en bil for et akustisk mareridt.
    Du kan placere enhederne lige så det passer med man sidder det optimale sted, der er stof over alt, altså godt dæmpet, og gør man det ordentligt sørger man også for ekstra dæmpning hele bilen rundt = en bil kan nemt være et af de mest optimale steder.

Jeg ville prøve at tage en lytter på Rainbow SLX-serien eller SAX-serien i 6,5"
    Boston SC eller SR serien er også et godt bud i det prisleje.
    Men ud og lyt på lidt forskelligt og find hva dine ører kan li smiley

• #12   24. dec 2010 en sikker vinder er JBL T696. med den rette forstærker vil du ikke opleve du mangler lyd. taler af erfaring. Har selv vundet konkurencer med mit anlæg

• #14   25. dec 2010
    Brian

Udstemme for at bruge forum til salg...

• #15   25. dec 2010 Glenn H

Hvilke konkurrencer om jeg må spørge?

Ikke EMMA, da baghøjtalere ville trække ned i point der... Og jeg er selv dB-drag dommer... og der har dine baghøjtalere ingen betydning... Såeh hvilke konkurrencer har du vundet?

• #16   26. dec 2010 Gider folk lige forklare mig engang hvorfor de er så vilde med at anbefale komponentsæt til hattehylden?
    Her er nogle grunde til hvorfor det er blæsende ligegyldigt:

Placeringen... Alt for ofte placeres baghøjtalere i hattehylden, hvilket igen alt for ofte betyder at de skal spille op i bagruden hvor lyden reflekteres mod resten af kabinen... bagruden er ikke en plan flade, men runder i de fleste biler en smule hvilket gør at lyden ikke reflekteres linært mod lytteren... det bevirker at stereo effekten drukner, ofte placeres enhederne også så tæt at hørbar stereo er en umulighed... Når lyden skal reflekteres af bagruden, giver det enorme faseproblemer... Coax enheder har diskanten siddende midt i mellemtonen, men det betyder blot at når lydbølgerne lige skal en tur op i bagruden først, vil diskanten allerede der kommer ud af fase med den mellemtone den rent faktisk sidder på... Med et komponentsæt kan man jo vælge at vinkle diskanten mod lytteren foran i bilen, hvilket bare resulterer i en endnu større fasevarians mellem enhederne... So whats the point? Medmindre du ligefrem vælger at bruge en DSP til at styre det med og derfor også ved en del om lyd... Og ved du en del om lyd, ja så har du jo ikke højtalere i hattehylden alligevel...
    Så kommer argumentet med at komponentsæt lyder bedre end coax... NEJ... Det gør det ikke nødvendigvis... På de fleste højtalersæt under 4000 kr der har delefilteret kun 1 funktion alligevel... nemlig at dele frekvenserne... ikke at korrigere for fasevarians... Fordelene ved komponentsæt kommer når det placeres FORAN i bilen hvor du har muligheder for at placere diskanten så den afstemmer bedst muligt med lyttehøjde/bredde og fase... Når du placerer det bag i bilen, ender du næsten altid med faseproblemer... og det kan delefilteret alligevl ikke korrigere for... Og så kvæler du alligevel stereobilledet fra dine fronthøjtalere, so whats the point?

Skal man endelig sætte højtalere bag i bilen hvorfor vælger man så hattehylden som placering??? store 6x9" enheder har aldrig gjort noget positivt for lyden... Hvorfor ikke placere højtalerne i bilens originale huller i bag så man er fri for at ødelægger en helt fin hattehylde??? Fordi folk er idioter og bilstereoforhandlerne udnytter dette for at få solgt deres 6x9" lort...

• #17   26. dec 2010 Rasmus P

Så fjerner du godt nok faseproblemet mellem diskant og mellemtone, i hver enhed... Og dog... for så kommer vi til den med at bølgelængden bliver mindre og mindre jo højere frekvens vi afspiller... Men vi har stadig et faseproblem mellem front og baghøjtalere da fronthøjtalerne jo sidder meget tættere på dig... samtidig vil stereobilledet stadig være helt forvrænget, fordi du netop har lyden både foran og bag dig... og medmindre musikken er indspillet i quadrofoni (Som man gik væk fra sidst i 70'erne) Så vil du altså miste alt hvad der hedder lydscene, og rigtig stereo, og fokus... I stedet for du ca den samme lyd som du vil finde på et middelmådigt provinsdiskotek... Her bliver det jo så et spørgsmål om smag... for hvis man synes crazy daisy har den fedeste lyd, jamen så vil man også synes baghøjtalere SKAL være i bilen... Men tør faktisk sige at 99% af de folk der har lyttet til min bil f.eks. hvor jeg kun lader frontsættet spille har valgt baghøjtalere fra... go figure...

• #18   26. dec 2010 Nu kan jeg så se at du rasmus siger dine 6x9" spiller bedre end dit komponentsæt... Mener du dermed at lydkvaliteten er bedre eller mener du det de fleste fejlagtigt tror er "at spille bedre" nemlig at de spiller højere?

• #20   26. dec 2010 Mazda Q

Du gider nok ikke læse det... Men hey, det gør ikke mig noget... hvis du hellere vil leve i uvidenhed er det jo dit valg...

• #21   26. dec 2010 Brian

ja piv du bare... du kunne også prøve at følge reglerne...

• #22   26. dec 2010
    Mazda Q

Hvis det er din holdning så kan du jo bare køre med Xzound... du er jo ligeglad med hvordan det lyder åbenbart...

• #23   26. dec 2010 Rasmus P

Altså du har meget svært ved at høre hvordan en højtaler lyder hvis du har flere sæt der spiller på samme tid... så kan du simpelthen ikke bedømme det ordentligt..

• #24   26. dec 2010 Mazda Q

Så lad da være med at læse det mere... Sværere er det jo ikke..

Men nu kiggede jeg lige på din MX3'er... Bull audio, MDS og renegade... Som sagt så kunne du lige så godt køre med Xzound... for det er da affaldsprodukter du har valgt at smide i din bil...

• #25   27. dec 2010 Mazda Q

Alt hvad der står i min profil passer... men jeg er ikke ekspert... Jeg har skam også folk jeg spørger til råds en gang i mellem, (Man kan ikke vide alt om alt)

men noget billigt men godt?

Tja nu så jeg på dine fronsthøjtalere fra Bull... Coax enheder... til 699,-
    1: Coax enheder har intet at gøre foran i en bil medmindre eneste mulige placering er øverst i instrumentbordet...
    Derfor ville jeg nok kigge engang efter et komponentsæt... Og lad os da holde os i samme prisleje:
    Lige nu er dette ret så fede sæt på tilbud: http://pr-autostereo.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=22_61_40&products_id=415

Højtalere ved hattehylde: Ja lad dem være... det er dit frontsæt der bør være fokus på... baghøjtalere er uvigtige, og er kun beregnet til at ødelægge alt hvad der har med god lyd at gøre...

Subwooferen har jeg ikke de store ideer til udskfitning, fo til den pris finder du ikke rigtig noget der allerede har kabinet... Bedste bud er denne: http://autobixen.dk/shop/hifonics-tx12r-subwoofer-37837p.html men om du ligefrem får den store forbedring det tvivler jeg på... Rainbow er jo ganske godt...

Kondensatoren... jamen der er mange faktorer der spiller ind i effektiviteten på en kondensator... jeg ved disse er rigtigt gode: http://autobixen.dk/shop/hifonics-xx-cap1000d-37795p.html Men om det giver nogen forskel i dit anlæg? NEJ... det gør det ikke... så renegade kondensatoren bør du bare beholde...

Med hensyn til en forstærker, så kan denne trække det hele: http://autobixen.dk/shop/hifonics-zxi8805-5-37925p.html
    Og med den tilbudspris er det med at slå til... (Egentlig kunne det være jeg selv skulle købe en... Bare fordi... smiley )

• #26   27. dec 2010 Ja faktisk... Du kommer måske til lige at mangle 100 watt til din subwoofer... men jeg tvivler på det er noget du kommer til at mærke... Og så hellere mangle 100 watt men så har man en forstærker i højkvalitet... end at have overskud i en discount forstærker... For der vil faktisk være mere lyd og bedre tryk i kvalitetsforstærkeren, og dermed bedre kontrol... end der vil være i en billig discount forstærker der leverer en masse watt men ved en høj forvrængning...
    Kvalitet frem for kvantitet... Og den Hifonics forstærker savner ihvertfald intet, hvis man ser på kvaliteten...

• #27   27. dec 2010 Det var så lidt... det er en ret fed forstærker... især til den pris...

• #28   27. dec 2010 Nej Blaupunkt'en er ikke bedre... kvalitetsmæssigt ligger de helt ens de to forstærkere...Men du får altså lidt mere effekt at lege med i hifonics forstærkeren... Tilbuddet på blaupunkt er dog billigere... Så det er jo hvad der er vigtigst for dig... Blaupunkt forstærkeren er skam heller ikke dårlig.. bestemt ikke... (Jeg havde dog taget hifonics forstærkeren... men det er også lidt pga designet... )

• #29   27. dec 2010 Der er det lidt en smagssag... Jeg ville vælge Hifonics... men det har jeg trods alt også gode erfaringer med... det var Hifonics forstærkere jeg brugte da jeg deltog ved VM i 2008...

• #30   28. dec 2010 Hejsa. Er der nogen her der kan fortælle mig hvor remote skal slåes til i Headunited? Kan ikke få min radio til at slukke via. tændingen. Jeg skal lukke den selv. Evt noget hjælp der? især det med remote, da forstærkeren står tændt konstant, og tapper mit batteri :(?

• #31   28. dec 2010 fin blå ledning bag din HU... læs manualen, så giver det sig selv...

Kommentér på:
6x9 højtalere? Gode ideer ? :)

Annonce