1.109 visninger
|
Oprettet:
Ang kondensator. {{forumTopicSubject}}
Som overskriften lyder, hvor mange farad skal sådan en være på. Jeg har 2 forstærkere i, en Ground Zero 2000W og en TnT 500W. Er der en gylden regel. For jeg har lige været til et møde, og self fik den mer eller mindre hvad det kunne trække, og da jeg skulle hjem var den ene forlygtepære gået. Når bassen pumper, så fader lyset i lygterne, er det pga for lille kondensator.
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.762
og det lyder mere som en generator der ikke kan levere nok, og et for lille batteri..
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 155
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 79 Svar: 257
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 79 Svar: 257
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
Forklaringen skal findes i kabler, kondensator og forbindelser til stel....
For at sikre at der leveres nok strøm bør u få undersøgt hvor meget dit laderelæ giver samt hvor meget din generator leverer....
Du kan sætte et 500 amH batteri i den bil og du vil stadig opleve samme problem....
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.762
http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=38560
og nej, det er ikke pga manglende opgradering af stel fra batteri til karos, eller pluskabel fra generator til batteri.
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
En kondensator på 1 Farad (i elektronikkredse er det en stor satan da man typisk arbejder i mikro (10^6) eller pico 10^9)farad). En kondensator er lavet af to parallelle plader (folie pakket med en isolator imellem) som opretter en spænding ligesom et mikroskopisk batteri. Men dette mirkobatteri kan oplade/aflade mange tusinde gange i minuttet afhængigt af belastning, spænding og ladning osv....når du på 1/10 af et sekund ønsker at trække en stor strøm (strøm løber med ca. lyds hastighed i et kabel) fra batteriet leveres peak værdien fra kondensatoren (deraf navnet en power kondensator) og derefter oplades kondensatoren til driftsspæning af bilens .....her kommer det springende punkt: generator via laderelæet
Så simpel el lære fra skolen siger at kondensatoren leverer en lille strøm ca 1000 gange hurtigere end et batteri MEN den kan kun gøre i det kort tid af gange før den skal hente ny forsyning.
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.762
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
mikkel p>> det burde du kunne ja. Når du vriden grisen i øret (drejer starteren) hives der kortvarrigt en startstrøm langt over 200A fra batteriet. Har du et lille 20AH batteri som iøvrigt er sundt nok men ikke indeholder mere strøm end 20 aH, så kan du sagtens starte bilen med dette.
Hvis batteriets batterikapacitet var afgørende for om du kunne køre rundt med dit 400A store anlæg, så ville det virke sådan at din bilen efter ganske kort tids kørsel ville gå ud, hakke i kørselen, få fejl på motorstyringen osv, alle symptomerne for en bil uden strøm på som er lige ved at dø....Jer som har prøvet et batteri som er kollapset her i kulden ved alt om hvordan dette føles. HVIS I har et stort anlæg og det ifølge Mikkel Ps mening var afgørende med batteriets kapacitet ville jeres biler gå ud efter noget tids kørsel (og spilllen på anlægget selvf)....men det gør de ikke. Forklaring: batteriet bruges kun til 2 ting....læs mit første indlæg
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Men en ting som IKKE er korrekt, er det nævnte ang strømmens hastighed. Selve strømmens impuls-hastighed er rent faktisk svarende til lysets hastighed, mens driftshastighed for de enkelte elektroner rigtigt nok er ganske langsom. Af samme grund vil et kraftigere kabel kunne indeholde flere elektroner, og selvom de bevæger sig "lige langsomt" vil det give en "hurtigere" strøm set i et lukket kredsløb. Det er også derfor man benytter power caps, både som ekstra kondensatorer, men lige så meget i eks strømforsynings-delen i en forstærker, da en kortere strømvej ifht til størrelsen på et givent kabel, vil resultere i en større tilgængelig strøm.
Ang kondensator.