{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

Ang kondensator. {{forumTopicSubject}}

Som overskriften lyder, hvor mange farad skal sådan en være på. Jeg har 2 forstærkere i, en Ground Zero 2000W og en TnT 500W. Er der en gylden regel. For jeg har lige været til et møde, og self fik den mer eller mindre hvad det kunne trække, og da jeg skulle hjem var den ene forlygtepære gået. Når bassen pumper, så fader lyset i lygterne, er det pga for lille kondensator.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang kondensator.
  • #1   30. dec 2010 en farad pr 1000watt RMS

    og det lyder mere som en generator der ikke kan levere nok, og et for lille batteri..


  • #2   30. dec 2010 start med at dimensionere dit stelkabel, fra batteri til karroseri, til samme størrelse som dit strømkabel er. Denne stelkabel glemmer man ofte, og kan hjælpe på dit problem, uden du skal investere i kondensator (:

  • #3   30. dec 2010 Generatoren fungere fint og jeg har fået fortalt at batteriet er rigeligt stort, ved at der både er aircon og alt muligt andet i bilen. Men takker for svaret 1farad pr 1000W, for jeg har kun en 1 farads i.

  • #4   30. dec 2010 Det kan godt være at der skal et xtra batteri i, der har jeg hørt at er det tørcelle, så skal det xtra osse være tørcelle, og ligeledes hvis der er syrebatteri i, så skal det xtra være syre ?? Og ja det er RMS wat. Mine plus og minus kabler er 50mm2.

  • #5   30. dec 2010 i simpel ellære vil man vide at det intet har med batteriets størrelse at gøre når bilen er tændt samtidigt. Batteriet bruges til 2 ting på en bil, at starte bilen med og til at levere strøm mens bilen er slukket, intet andet.

    Forklaringen skal findes i kabler, kondensator og forbindelser til stel....

    For at sikre at der leveres nok strøm bør u få undersøgt hvor meget dit laderelæ giver samt hvor meget din generator leverer....

    Du kan sætte et 500 amH batteri i den bil og du vil stadig opleve samme problem....


  • #6   30. dec 2010 Anders T>> så forklar lige den her..

    http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=38560

    og nej, det er ikke pga manglende opgradering af stel fra batteri til karos, eller pluskabel fra generator til batteri.


  • #7   30. dec 2010 bla. i fysik for 8.-9. klassetrin læres at en blyakkumulator (batteri eller anden kemisk spændingsavgiver) er en langsom aflader.....forstået at du kan trække en stor strøm men langsomt.

    En kondensator på 1 Farad (i elektronikkredse er det en stor satan da man typisk arbejder i mikro (10^6) eller pico 10^9)farad). En kondensator er lavet af to parallelle plader (folie pakket med en isolator imellem) som opretter en spænding ligesom et mikroskopisk batteri. Men dette mirkobatteri kan oplade/aflade mange tusinde gange i minuttet afhængigt af belastning, spænding og ladning osv....når du på 1/10 af et sekund ønsker at trække en stor strøm (strøm løber med ca. lyds hastighed i et kabel) fra batteriet leveres peak værdien fra kondensatoren (deraf navnet en power kondensator) og derefter oplades kondensatoren til driftsspæning af bilens .....her kommer det springende punkt: generator via laderelæet smiley

    Så simpel el lære fra skolen siger at kondensatoren leverer en lille strøm ca 1000 gange hurtigere end et batteri MEN den kan kun gøre i det kort tid af gange før den skal hente ny forsyning. smiley


  • #8   30. dec 2010 kong gulerod>> fin video men jeg er ikke sikker på hvad du ønsker jeg skal se eller vide udfra videoen? hvis du mener hvordan du kan frembringe værdier for antal ampere i forbrug over 200 ??

  • #9   30. dec 2010 du siger batteriet ikke bruges når bilen er tændt... voltmeteret er monteret på batteriets poler (direkte på batteriet) og når jeg så trækker 276 ampere, så bliver batteriet drænet... altså har batteriet en funktion selvom bilen er startet..

  • #11   30. dec 2010 kong gulerod>> ahhh så har mit første indlæg nok givet anledning til misforståelse....det skal jo ikke forstås i den forstand at batteriet kan undværes og ingen funktion har når bilen er startet.....selvfølgelig har det en funktion, da du ikke på en bil idag kan fjerne det når bilen er tændt...det er bare ikke batteriets kapacitet, der betyder en skid for om jeres brian-store anlæg spiller fint med/uden blinken osv....mens bilen er tændt altså.

    mikkel p>> det burde du kunne ja. Når du vriden grisen i øret (drejer starteren) hives der kortvarrigt en startstrøm langt over 200A fra batteriet. Har du et lille 20AH batteri som iøvrigt er sundt nok men ikke indeholder mere strøm end 20 aH, så kan du sagtens starte bilen med dette.

    Hvis batteriets batterikapacitet var afgørende for om du kunne køre rundt med dit 400A store anlæg, så ville det virke sådan at din bilen efter ganske kort tids kørsel ville gå ud, hakke i kørselen, få fejl på motorstyringen osv, alle symptomerne for en bil uden strøm på som er lige ved at dø....Jer som har prøvet et batteri som er kollapset her i kulden ved alt om hvordan dette føles. HVIS I har et stort anlæg og det ifølge Mikkel Ps mening var afgørende med batteriets kapacitet ville jeres biler gå ud efter noget tids kørsel (og spilllen på anlægget selvf)....men det gør de ikke. Forklaring: batteriet bruges kun til 2 ting....læs mit første indlæg smiley


  • #12   30. dec 2010 æv, skal ind og se en film, vi skrives smiley

  • #13   30. dec 2010 Anders T har nu ganske godt fat i det rigtige hvad angår batteriets størrelse. Af samme årsag er der mange der kører med deciderede cap-cell batterier, som har en kondensators karakteristika, men ikke er på synderligt mange Ah.
    Men en ting som IKKE er korrekt, er det nævnte ang strømmens hastighed. Selve strømmens impuls-hastighed er rent faktisk svarende til lysets hastighed, mens driftshastighed for de enkelte elektroner rigtigt nok er ganske langsom. Af samme grund vil et kraftigere kabel kunne indeholde flere elektroner, og selvom de bevæger sig "lige langsomt" vil det give en "hurtigere" strøm set i et lukket kredsløb. Det er også derfor man benytter power caps, både som ekstra kondensatorer, men lige så meget i eks strømforsynings-delen i en forstærker, da en kortere strømvej ifht til størrelsen på et givent kabel, vil resultere i en større tilgængelig strøm.


Kommentér på:
Ang kondensator.

Annonce