2.203 visninger
|
Oprettet:
Forskel på 1 eller 2 subwoofer? {{forumTopicSubject}}
Hey
Kan man tydeligt høre forskel når man har fx. 2 x 10" sub'er, frem for blot én enkel 10" ?
//HB
jan 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 588
mar 2007
Følger: 99 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 661
apr 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 5 Emner: 3 Svar: 34
Dog er der flere faktorer der gør sig gældende:
Først har det noget at sige, hvor kraftig en forstærker/strømforsyning der sidder foran.
Så er det rimeligt væsentligt hvordan anlægget bliver indstillet/justeret.
Dernæst er det heller ikke ligegyldigt hvordan kabinettet er bygget op.
(Der er sflg. flere faktorer, såsom placering af sub osv.)
Jeg vil mene at du kan lave en sub med blot en enkelt 10", som kan få det til at rumstere en hel del!! I hvert fald nok til at dine ører gør ondt..
Det hele skal bare laves rigtigt.
Men hvis man, som de fleste, ikke har råd til at bygge med kun de bedste komponenter, og måske ikke har ekspertisen til at skrue/justere det hele rigtigt, så er det en forholdsvis nem måde at opnå stort lydtryk på, ved at smide to subwoofere i bilen.
Og Så er der helt klart en mærkbar forskel... men prøv så at forestille dig, hvordan resultatet bliver, hvis folk med den rette forstand på teknikken bygger to gange subs på 10" i bilen?? De vil forårsage så voldsomt et lydtryk at det bliver næsten umuligt at opholde sig i bilen.
Jeg vil mene, at mit gamle anlæg, med en Blaupunkt THA 480 forstærker og en enkelt Alpine 10" R-serie i lukket kasse, vil kunne spille RIGELIGT kraftfuldt til langt de flestes behov!
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 9 Emner: 69 Svar: 207
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 470
Rene C : Lyder til du har nogle følsomme øre i det en 10" kan gøre ondt. Hvilket bare viser at du har passet godt på dem og de virker som de skal. Jeg har det selv på samme måde (Tros min idioti at have 6 subs)
HB : Derfor en konklusionen at du SAGTENS kan få smæk nok på en 10" til det kan høres+moms. To stk er dobbelt så dyrt, men giver ikke det dobelte tryk, men hæves dog markant. Men 2x 10" er en fed løsning, og den synes jeg du skulle holde fat i aligevel. For hellere udnytte to subs 70% end at få banket en i stykker fordi det ønskes den skal yde 120%
okt 2008
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 98 Svar: 3.036
okt 2008
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
okt 2008
apr 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 5 Emner: 3 Svar: 34
Prøv at læse mit indlæg igennem endnu en gang.. for det er jo det samme vi skriver! hehe...
Altså at der ER en forskel, at man med to 10" kan komme ret højt op. og at man kan nå endnu højere, hvis man så har forstand på at pille lidt i det. og det har jeg så tilfældigvis ;-D Jeg står bare ved min påstand om at en enkelt 10" burde være nok til de fleste, hvis det skrues rigtigt sammen.
Men til ren "db-drag" SKAL man have et større membranareal!!
Til Rallez:
Netop derfor er det også rigeligt til mig med en enkelt 10"... en 10" kan faktisk rumstere en hel del, men der må jeg igen pege på det som Mikkel P siger, og som jeg også selv siger, og som alle i verden, som har lidt forstand på lyd siger: 2 gange 10" er mere voldsomt end en enkelt 10". I
I normale menneskers verden, er en enkelt 10" altså nok til at sparke lidt røv!!! hehe (såfremt systemet er skruet rigtigt sammen)
okt 2008
http://www.sengpielaudio.com/calculator-soundlevel.htm Værsgo batman. Så prøv LIGE at kigge lidt på den. Den springer de lange funktioner over, men du kan da lige få funktionen aligevel så du er helt sikker.
En for en fordobling på dB-skalaen er 3dB inden for elektrisitet efter som formelen der anvendes hedder 10*log(P1/P0). Når vi taler tryk anvendes denne formel i stedet : 10*log(prms^2/pref^2). Her kan du så se at både prms og pref (dvs det målt tryk og referencetrykket) er opløftet i anden. Dette kan da ændres til 20*log(prms/pref).
Nu antager vi et målt tryk på 20Pa, og bruger standard referencetryk på 20uPa=0,000020Pa Insættes det i formlen 20*log(20/0,000020) får vi 120dB
Nu fordobler vi det målte tryk til 40Pa, og fastholder referencettrykket. Det indsættes ligeledes i formlen 20*log(40/0,000020) og vi få nu 126,02dB. Vi har nu altså det dobbelte tryk og en stigning på 6dB
Prøv evt. også med 200Pa for at se at 20dB er en 10-dobling.
Det var så din første lektion i tryk og dB. Tag det til dig...
okt 2008
Forskel på 1 eller 2 subwoofer?