{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på 1 eller 2 subwoofer?
  • #1   13. mar 2011 ja sagtens !

• #2   14. mar 2011 kommer an på hvordan det er bygget op

• #3   14. mar 2011 Som udgangspunkt burde du sagtens kunne høre forskel.

Dog er der flere faktorer der gør sig gældende:

Først har det noget at sige, hvor kraftig en forstærker/strømforsyning der sidder foran.
    Så er det rimeligt væsentligt hvordan anlægget bliver indstillet/justeret.
    Dernæst er det heller ikke ligegyldigt hvordan kabinettet er bygget op.
    (Der er sflg. flere faktorer, såsom placering af sub osv.)

Jeg vil mene at du kan lave en sub med blot en enkelt 10", som kan få det til at rumstere en hel del!! I hvert fald nok til at dine ører gør ondt..
    Det hele skal bare laves rigtigt.
    Men hvis man, som de fleste, ikke har råd til at bygge med kun de bedste komponenter, og måske ikke har ekspertisen til at skrue/justere det hele rigtigt, så er det en forholdsvis nem måde at opnå stort lydtryk på, ved at smide to subwoofere i bilen.
    Og Så er der helt klart en mærkbar forskel... men prøv så at forestille dig, hvordan resultatet bliver, hvis folk med den rette forstand på teknikken bygger to gange subs på 10" i bilen?? De vil forårsage så voldsomt et lydtryk at det bliver næsten umuligt at opholde sig i bilen.

Jeg vil mene, at mit gamle anlæg, med en Blaupunkt THA 480 forstærker og en enkelt Alpine 10" R-serie i lukket kasse, vil kunne spille RIGELIGT kraftfuldt til langt de flestes behov!

• #4   14. mar 2011 tak for svarende smiley så nupper jeg to smiley

• #5   14. mar 2011 Mikkel : Ro på. Fra 140db til 160 er der PÆN stor forskel. 160 er 3½ gang så kraftigt. At lytte til 145dB til dagligt... Jamen det holder de nok kun til et års tid, så er dine øre brudte ned. Smertegrænsen er 120dB, ikke 140. 140dB er grænsen for øjeblikkelig permanent skade på trommehinden, om du vil det eller ej.

Rene C : Lyder til du har nogle følsomme øre i det en 10" kan gøre ondt. Hvilket bare viser at du har passet godt på dem og de virker som de skal. Jeg har det selv på samme måde (Tros min idioti at have 6 subs)

HB : Derfor en konklusionen at du SAGTENS kan få smæk nok på en 10" til det kan høres+moms. To stk er dobbelt så dyrt, men giver ikke det dobelte tryk, men hæves dog markant. Men 2x 10" er en fed løsning, og den synes jeg du skulle holde fat i aligevel. For hellere udnytte to subs 70% end at få banket en i stykker fordi det ønskes den skal yde 120%

• #6   14. mar 2011 10dB er ikke en fordobling, om det føles sådan eller ej. 6dB er en fordobling i trykket. 140dB(a) kan man SLET SLET SLET ikke holde ud. 140dB SPL er der nogen som kan klare, men det er kun ved lave frekvenser. Men skaden er stor ved 140dB SPL uanset hvordan man opfatter det.

• #7   14. mar 2011 Da jeg skulle installere mine 2 10'' prøvede jeg en af dem alene for at høre hvor meget den sagde og hvordan trykket var. Det var okay til at starte med, men da jeg så satte den anden til, begyndte der først at ske noget. ;D

• #8   14. mar 2011 2 giver som sagt også mere end en smiley

• #9   14. mar 2011 du kommer til aflytte det 100% mere luft med 2 eneheder så ja det kan mærkes..

• #10   14. mar 2011 Mikkel P : Nu må du holde op! Jeg har en afslutningsopgave om lyd og tryk med et 12-tal, så er ikke idiot på området. Find en lommeregner og regn lidt selv. Det er 6db der er en fordobling uanset hvad det føles som. Regn på det...

• #11   15. mar 2011 Til Mikkel P:

Prøv at læse mit indlæg igennem endnu en gang.. for det er jo det samme vi skriver! hehe...

Altså at der ER en forskel, at man med to 10" kan komme ret højt op. og at man kan nå endnu højere, hvis man så har forstand på at pille lidt i det. og det har jeg så tilfældigvis ;-D Jeg står bare ved min påstand om at en enkelt 10" burde være nok til de fleste, hvis det skrues rigtigt sammen.
    Men til ren "db-drag" SKAL man have et større membranareal!!

Til Rallez:
    Netop derfor er det også rigeligt til mig med en enkelt 10"... en 10" kan faktisk rumstere en hel del, men der må jeg igen pege på det som Mikkel P siger, og som jeg også selv siger, og som alle i verden, som har lidt forstand på lyd siger: 2 gange 10" er mere voldsomt end en enkelt 10". I

I normale menneskers verden, er en enkelt 10" altså nok til at sparke lidt røv!!! hehe (såfremt systemet er skruet rigtigt sammen)

• #12   15. mar 2011 Mikkel P : Har godt set hvordan Cody er på nakken af dig fordi du nogen gange taler lidt over dig. Okay, det også cool nok at fejle. Men at belære mig om fysik... Nej. Jeg er 100% sikker i min sag, og kan gennem mange års læsning fortælle dig at DU er forkert på den.
    http://www.sengpielaudio.com/calculator-soundlevel.htm Værsgo batman. Så prøv LIGE at kigge lidt på den. Den springer de lange funktioner over, men du kan da lige få funktionen aligevel så du er helt sikker.

En for en fordobling på dB-skalaen er 3dB inden for elektrisitet efter som formelen der anvendes hedder 10*log(P1/P0). Når vi taler tryk anvendes denne formel i stedet : 10*log(prms^2/pref^2). Her kan du så se at både prms og pref (dvs det målt tryk og referencetrykket) er opløftet i anden. Dette kan da ændres til 20*log(prms/pref).

Nu antager vi et målt tryk på 20Pa, og bruger standard referencetryk på 20uPa=0,000020Pa Insættes det i formlen 20*log(20/0,000020) får vi 120dB

Nu fordobler vi det målte tryk til 40Pa, og fastholder referencettrykket. Det indsættes ligeledes i formlen 20*log(40/0,000020) og vi få nu 126,02dB. Vi har nu altså det dobbelte tryk og en stigning på 6dB

Prøv evt. også med 200Pa for at se at 20dB er en 10-dobling.

Det var så din første lektion i tryk og dB. Tag det til dig...

• #13   15. mar 2011 Nope. Har ikke modsagt dig mht slid på øret. Men det du snakker om har intet med fakta at gøre da da lyd ikke kan bestemmes hvornår det lyder dobbelt så højt, det er subjektivt. Derfor vælger jeg at skrive fakta i stedet for et eller andert pis du har fundet på en hjemmeside.

Kommentér på:
Forskel på 1 eller 2 subwoofer?

Annonce