778 visninger
|
Oprettet:
højtalerkabel?? {{forumTopicSubject}}
hej drenge og piger!!
- jeg har lige et spørgsmål angående mit ny indkøbte anlæg.. jeg købte self også et kabel der skulle gå fra radioen også over til forstærkeren men der er to almindelige stik og så er der et lille et i midten, er det stæl eller jord??
- det ser sådan her ud!
- ( http://www.nbcarstyling.dk/shop/phonokabel-1meter-2484p.html )
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 4 Emner: 188 Svar: 708
og så vidt jeg er orinteret er det dumt og bruge den til det da lyd og strøm helt ikke må ligge tæt op af hinanden
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 19
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 4 Emner: 188 Svar: 708
jan 2011
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
DET ER IKKE REMOTE KABEL
Det tynde kabel i midten af phonokablet er et ground loop kabel... det sidder ofte på de billigere kabler i lavere kvalitet... det er beregnet til at sætte til stel for at eliminere støj... kun ca 1% af alle tilfælde har rent faktisk brug for lortet...
Ofte sælges det som remote kabel fordi forhandlerne ikke gider forklare folk dette, eller fordi producenten selv er dum nok til at kalde det et remote kabel... (Folk bruger det jo alligevel forkert så hvorfor ikke bare kalde det det folk alligevel tror det er... lidt retardo efter min mening.)
apr 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 2.403
apr 2006
Essal AKA Aze .
Skrevet: 01-04-2011 18:43:53
1. Når man snakker bilstereo, så ER det beregnet til remote, og ikke til "ekstra stel".
Det der gør at mange mener at den er til "ekstra stel" er at man indenfor eks hjemmestereo har benyttet den til at udligne potentiale-forskel mellem sammenkoblede enheder, hvilket er grunden til at kablerne er lavet med "midter-leder".
Potentiale-forskel kan opstå i stor stil når man snakker 230VAC, da man ikke pr definition har jord på alle enheder, og dermed heller ikke et fælles 0-potentiale. Der kan dermed være MANGE volts forskel på 2 sammenkoblede enheders "virtuelle stel" (0V), og hvis 0-lederen er taget fra to forskelle udtag i huset, er det endnu værre.
I en bil benytter man -modsat- en DC, hvor "stel" både er minus set i forhold til strømvejen, men 0-potentiale set i forhold til linie-vejen.
Dermed er der ingen idé i en "ekstra stel" som en midterleder. På kabler hvor der er stellet skærm er det rigtigt at man kan stelle den, men det er for at dæmpe interferens, altså udefra kommende støj, og IKKE for at stelle enhederne...
2. Du kan montere den hvor du vil. Sålænge den er tæt så tæt på forstærkeren som mulig, er placeringen ligegyldig...
jun 2009
"På kabler hvor der er stellet skærm er det rigtigt at man kan stelle den, men det er for at dæmpe interferens, altså udefra kommende støj"
"Det tynde kabel i midten af phonokablet er et ground loop kabel... det sidder ofte på de billigere kabler i lavere kvalitet... det er beregnet til at sætte til stel for at eliminere støj... kun ca 1% af alle tilfælde har rent faktisk brug for lortet... "
Hva tommy... har du bemærket der står det samme??? bare skrevet forskelligt...
PS: Essal er dygtig ingen tvivl om det... men selv han kan tage fejl... hvilket jeg har set før...
apr 2006
jun 2009
"På kabler hvor der er stellet skærm er det rigtigt at man kan stelle den, men det er for at dæmpe interferens, altså udefra kommende støj"
Jeg behøver ikke citere det igen for at du fatter det gør jeg? eller er du bare SÅ dum???
Jeg kan også citere mig selv: "det er beregnet til at sætte til stel for at eliminere støj" Nøjagtigt det samme bare skrevet med færre ord... Essal skriver altså det samme som mig... det er ikke et remote kabel... det er en Ground Loop i 230 volt installs og siden der ikke findes et bedre ord for det i et 12 V DC setup så vil jeg altså også kalde det et Ground loop der... Nu må du da snart have fattet det Tommy...
jan 2011
jun 2009
højtalerkabel??