{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.496 visninger | Oprettet:

Generelt bilstereo {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Da jeg snart skal ud og have købt mig min første bil ved jeg at jeg også snart skal have købt mig mit første anlæg til bilen. da det er så vigtigt for mig med lyden vil jeg godt have styr på alle de forskellige ting så jeg får anskaffet mig noget ordenligt.

derfor har jeg et par forskellige spørgsmål:

1) Hvad er en mellemtone højtaler?

2) Hvad er en fuldtone højtaler?
(den helt konkrete forskel på de to)

3) Hvordan skal højtalere forbindes?
(skal de igennem forstærker eller er det bare i Headunit?)

4) Forstærkeres kanaler. 1 kanal = 1 højtaler? er det forkert forstået?

5) forstærker og sub er det 1 kanal = 1 sub? evt. brokobling er det så 2 kanaler = 1 sub?

Håber mine spørgsmål er til at forstå ellers vil jeg prøve at omformulere dem smiley

På forhånd tak for hjælpen

MVH
Patrick


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generelt bilstereo
  • #1   13. jul 2011 Fin Cody herinde. Han kan godt være pisse flabet. Men har har styr på sit bilstero

  • #2   13. jul 2011 Ok det værd at prøve smiley
    det må næsten være ham her ikke?
    http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=231588


  • #3   13. jul 2011 Cody går amok, når der ikke er styr på begreberne og man siger noget forkert, men ligger med 39 i feber, så nu siger jeg det simpelt, så det er til at forstå :0)

    1) Hvad er en mellemtone højtaler?
    Mellemtonen er som beskrevet den mellemste i registret. Det er selve højttalerenheden i f.eks et komponentsæt. Så kan forklares som en højttaler uden diskant.

    2) Hvad er en fuldtone højtaler?
    En fuldtone højttaler, er en højttaler hvor diskanten sidder i højttaleren. Også kaldet en coaxial højttaler.

    (den helt konkrete forskel på de to)
    Der er ingen diskant i en mellemtone

    3) Hvordan skal højtalere forbindes?
    (skal de igennem forstærker eller er det bare i Headunit?)
    Kommer an på hvad du vil have ud af dit anlæg. en højttaler spiller aldrig bedre, end det der sidder foran den.

    4) Forstærkeres kanaler. 1 kanal = 1 højtaler? er det forkert forstået?
    Ikke korrekt. Teoretisk kan du smide så mange højttalere du vil på 1 kanal, så længe det passer sammen i Ohm. (og watt)

    5) forstærker og sub er det 1 kanal = 1 sub? evt. brokobling er det så 2 kanaler = 1 sub? Samme svar som ovenstående

    Håber mine spørgsmål er til at forstå ellers vil jeg prøve at omformulere dem smiley
    Forstået!!!!!


  • #4   13. jul 2011 1) en mellemtone er den enhed som ikke spiller bas, og heller ikke diskant, altså de høje toner

    2) en fuldtone enhed spiller HELE tone registret, og har INGEN delefilter. det er OFTE sådanne enheder der sidder i biler, da det er billigt og mange folk ikke rigtig stiller krav til lydkvaliteten

    3) du kan godt køre dine fronthøjttalere igennem din h.u, men det er klart anbefalelses værdigt at købe en forstærker til den, selv den ringeste forstærker vil være en opgradering i forhold til forstærker delen i din h.u

    4) det er korrekt, DOG kan man godt på mono (1 kanal's forstærkere) sætte flere basser på samme klemme, enten i serie eller parallel

    en brokobling er hvis du har en 2 kanals forstærker og du så tager 1 bas, og slutter bassens + på +, på den ene kanal, og - til - på den anden kanal, altså du ligger to kanaler sammen


  • #5   13. jul 2011 b dog, der er så heller ingen bas i en mellemtone, da det så ville betegnes som en bas/mellemtone

  • #6   13. jul 2011 1) En mellemtone højtaller er en enhed der spiller frekvenserne der ligger imellem de laveste hørbare frekvenser og de højeste. Dvs. de tager sig af en stor del af musikken der ligger i "mellemområdet".

    2) En fuldtone enhed er en enhed der er defineret til at kunne spille alle frekvenser, typisk fra 20-20000hz. Dette sker dog ikke i praksis da en enkelt enhed ikke er i stand til at "gabe" over hele frekvensområdet. Det er derfor man har diskanter (til det høje frekvens område 2/4 khz til 20 khz) Mellemtoner (0.5 khz-2/4khz) og woofere (60-500hz) samt subwoofere (20-30 til 60hz).

    3) Diskanter, mellemtoner, woofere kan forbindes til enten en headunit eller forstærkere. Ofte vil den forbindelse skabes med et delefilter imellem. Forstærkeren har betydeligt flere krafter at gøre brug af og har mere styr på enheden. Subwooferen kan kun trækkes af en forstærker da disse enheders dimensioner og frekvensområde gør at de ikke kan trækkes af en headunit.

    4) Hvis du vil køre med det der hedder et aktivt setup uden det medfølgende dele filter eller at du bruger coxial sæt så kan et "sæt" højtallere nøjes med 1 kanal. Dvs. f.eks højre side diskant og woofer = 1 kanal og venstre side diskant og woofer 1 kanal. Hvis du derimod er interesseret i en aktiv løsning så kræver hver enhed hver deres kanal.

    5) Forstærkere der driver subwoofere kan sagtens trække flere subs pr. kanal. Det hele afhænger af om forstærkeren er stærk nok til at kunne styre enheden eller enhederne. Når man brokobler forstærkere er det netop for at kunne skabe den nødvendige styrke og kontrol.


  • #7   13. jul 2011 Haha fedt vi alle giver svar smiley

  • #8   13. jul 2011 Louise.. mange tak for infoen.. Dét vidste jeg sku ikke.. Tak tak.. Ironi kan forekomme.

    Nu syntes jeg ordet "mellemste" giver rimelig mening, uden at skulle forklare andet eller skabe længere debatter omkring den ting :0)


  • #9   14. jul 2011 Bdog: til at starte med god bedring! dernæst er det meget brugbart dine svar dem skal du have tak for og jeg vil nærstudere det hele!
    Louise: samme svar som ovenstående og mange mange tak for svarende
    Anders: Igen samme svar! smiley

    Har dog et yderligere sprøgsmål nu.
    da der er 4 højtalere i bilen jeg kikker på (2 foran, 2 bagi) er det så en idé at få købt 2 mellemtoner til foran og 2 mellemtoner til bagi? eller omvendt?


  • #10   14. jul 2011 Som udgangspunkt, vil det nemmeste være at købe 2 komponentsæt, da du så har mellemtoner, diskanter og delefiltre der passer til hinanden.

    Og er ikke sikker på hvad du mener med "eller omvendt?".. Der er vidst ikke stor forskel på om du siger din sætning forfra eller bagfra :0)


  • #11   14. jul 2011 og tak :0)

  • #12   14. jul 2011 Patrick: Hvis du planlægger at få forstærker på skidtet vil jeg klart anbefale at ofre penge på et ordentligt komponentsæt bestående minimum af en mellemtone og en diskant forrest i bilen. Så kan du derefter sætte et coaxial sæt bagerst i bilen eller eventuelt et komponentsæt.

    Ofte vil jeg dog foreslå bare at få en et komponentsæt forrest og en passende sub bagerst. Dette skal supleres af en 4 kanals forstærker og en monoblok eller en 5 kanals forstærker.


  • #13   14. jul 2011 Patrick: Ja så må det ikke være helt forkert det vi skriver smiley

  • #14   14. jul 2011 Bdog:
    så lidt smiley altså 2 komponent sæt er bare et sæt hvor der er 2 mellemtone 2 diskanter og et delefilter? så det bare spiller. med omvendt mente jeg om man skulle bytte om og sætte mellemtoner bagi og fuld foran smiley

    Anders:
    kan du forklare hvad et komponentsæt er? jeg er rimelig grøn indenfor bilstereo


  • #15   14. jul 2011 Patrick: Et komponentsæt består miinimum af 2 diskanter og 2 melletoner samt 2 delefiltre

    Det kaldes også et 2vejs komponentsæt.


  • #16   14. jul 2011 et komponentsæt er hvor du har en diskant og så en bas/mellemtone (mellemtone) i hver side, oftest placeret i døren foran

    mange inkl mig selv sætter bas/mellemtonen i døren, og så diskanten oppe ved A stolpen (den ved forruden)


  • #17   14. jul 2011 Hehe, hvis du nu læser hvad du selv spurgte om, spurgte du om mellemtioner, både foran og bagi.. Deraf mit svar.

    Glem alt om mellemtoner, i et normalt setup.. De fleste smider et komposæt foran og en fuldtone bagers. Så er der nogle der mener, at man ikke smider højttalere bagi, hvilket jeg er dybt uenig i. MEN det gælder om at have den dominerende lyd forfra, hvilket et komposæt, kontra en fuldtone vil give dig.

    Og et komposæt er som forklaret, mellemtone, diskant og delefilter.. Så fås det selvfølgelig også som 3 vejs, med bas til.


  • #18   14. jul 2011 Patrick:

    Her er et billede af et tilfældigt 2vejs komponentsæt:

    http://www.ice-shop.dk/images/Billeder/GZ2/GZHC_165XII_RES_crop.jpg

    Her er et 3vejs:

    http://www.speedsound.com/images/products/Rainbow%20CS365%20Vanadium.jpg



  • #19   14. jul 2011 "MEN det gælder om at have den dominerende lyd forfra, hvilket et komposæt, kontra en fuldtone vil give dig."

    Må hellere lige understrege, at din indstilling af forstærkeren, i sidste ende vil afgøre dette :0)


  • #20   14. jul 2011 nu hvor patrick får svar her kan jeg jo dele hvad jeg skrev her.

    Hej Patrick... Faktisk ved jeg ikke hvad du vil have jeg skal svare da dine spørgsmål er fint dækket ind af dem der har svaret...

    Men du kan da få svarene fra mig også...

    1: Det der kaldes en mellemtone kan være flere ting... Men normalt er det en Højtalerenhed der spiller frekvensområdet 80 - 3000 hz.. Dvs. 1 enhed... den spiller ikke diskant og den spiller heller ikke subbass området... en 4" mellemtone kan af naturlige årsager ikke gå lige så dybt som en 6,5" mellemtone ved samme lydstyrke... så ofte kaldes en 6.5" enhed fejlagtigt for en Bas/mellemtone... den betegnelse kan man kun give enheder der kan fungere som kickbasser, hvilket ikke alle 6,5" enheder kan...

    2: En fuldtone enhed er en "All in one" enhed... Ofte når det er standard højtaleren i en bil der er tale om er det en dualcone... Den type enhed er dog noget værre juks.. Ellers betegnes Coaxiale enheder som fuldtone enheder, dvs. den har diskanten placeret coaxialt (midt i) mellemtonen... Der er intet reelt filter kun en kondensator monteret direkte på diskanthuset som oftest... disse enehder er fine bag i en bil... men ikke noget der er anbefalelsesværdigt foran i bilen...

    3: Dine højtalere skal forbindes til forstærker... helt klart... Hvis du altså har en... undgå at lave rookiefejlen, som er at montere fronthøjtalerne på HU og baghøjtalerne på Forstærker... det er virkelig noget af det dummeste da du som bekendt ikke sidder bag i bilen...

    4: 1 kanal = et teoretisk uendeligt antal højtalere... problemet kommer bare at modstanden (ohm) Helst ikke må blive for lav da det belaster forstærkeren unødigt... Og så er der jo det at alle enhederne skal jo deles om effekten... altså jo flere enheder jo mindre effekt til hver..

    5: Samme princip her... ingen forskel faktisk... husk på at en subwoofer jo bare er en højttaler der spiller dybt...


  • #21   14. jul 2011 Patrick.

    Det kan være meget forvirrende at få svar på det samme fra flere personer der forklarer tingene på hver sin måde... Jeg ville foreslå dig at vælge hvem du vil fortsætte med at snakke med, da du vidst er helt grøn på det her område... Du kommer fra KBH og derfor kan det være en klar fordel for dig at tage ned til BDOG's butik så du kan se hvad det forskellige faktisk er og få en forklaring der... (nu foreslår jeg hans butik fordi du nu allerede har "snakket" med ham,) Men (no offence bdog) husk dog på at hans meninger kan være farvet af at han er forhandler...


  • #22   14. jul 2011 Samtidig vil jeg også anbefale dig at komme til avedøre holmen 88 den 24. juli da der afholdes db-drag/bassrace konkurrence der. (Det er en konkurrence inden for bilstereo) Der vl du kunne finde både Bdog og mig selv, da jeg er dommeren i konkurrencen...

  • #23   14. jul 2011 Jeg vil tage alle jeres svar med i overvejelserne smiley mange tak for alle de gode svar der er virkelig noget at tage fat i! smiley

    og cody tror du har ret i at det er klogest at vælge en da jeg er helt grøn. jeg vil helt sikkert komme forbi avedøre holme jeg bor lige ved siden af så det er intet problem smiley



Kommentér på:
Generelt bilstereo

Annonce