{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.984 visninger | Oprettet:

chr k
chr k
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 10

Hvad giver mest bas? {{forumTopicSubject}}

Valget står mellem; 2 stks 12'' bas enheder fra Xzound Madness serien eller 1 stks 15'' bas enhed fra Xzound Madness serien. Hvad mener i vil give mest bas?

Forstærkeren der skal trække læsset, er en Xzound Madness (2000watt)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad giver mest bas?
  • #1   5. sep 2011 madness, forstærker på 2000watt kan ikke engang trække 1stk 15 madness..

15"madness er på 6000watt og har en rms watt på 1500watt..
    og det har madness 2000 forstærkern ikke..

• chr k
    chr k Tilmeldt:
    jan 2010

#2   5. sep 2011 Det vil jeg nu mene den sagtens kan.

• #3   5. sep 2011 Prøv nu at hør her; Du spørger, hvad der giver mest bas, hvis du ikke engang ved dét, hvordan kan du så tvivle på, at en for lille forstærker, kan trække dét der?

Det giver jo ingen mening!? Hvorfor investere i noget stort og voldsomt, hvis det alligevel ikke bliver udnyttet 100%?

• #4   5. sep 2011 Det jo heller ikke fedt med overdrevet bass.. det fedt med meget bas, hvor resten af anlægget faktisk kan følge med.. istedet for din bil bare står og runger..

• #5   5. sep 2011 Han tvivler da ikke på om forstærkeren kan trække det.

• #6   5. sep 2011 som Mr.Marcel siger så lad være med at bruge hele din børneopsparing på sub og forstærker, køb hellere kabler og få dig et arbejde og spar sammen til resten så det følges ad, det der med vild bass og intet andet var fedt for 10år siden! (ikke engang der var det fedt, nogen troede bare det var)

• #7   5. sep 2011 Selvfølgelig kan den da trække ene af basserne, den er jo lavet til dem, så vil det da være helt hul i hovedet at opgive dem efter det samme?

• #8   5. sep 2011 Prøv en enkelt af de 12"
    Det burde være rigeligt til den forstærker
    Prøv evt. at køb kvalitets mærker og du vil opleve at en 10" pioneer kan spille meget bedre end 2 x 12" fra Thansen

• #9   5. sep 2011 Det er da utroligt folk skal prædike om deres egne meninger....

Det er noget han vil have så svar på og sig han skal lade være og pis...

Gå efter 2 12" få lavet et godt kabinet og fyr op... Den forstærker vil sagten kunne trække dem.. Dog ville jeg gerne op i mindst 35kvdt kabler.
    SÅ ville jeg gøre så subwooferne gik i 2 ohm, Du ville få mere end rigeligt power ud af de 2 subs.

K H
    Tror bare manden vil spille højt.

• #10   5. sep 2011 tror du vil blive gladest for 12". 15" er ikk lige så hurtig som 12"

• #11   5. sep 2011 har været inde og kigge lidt på tingene. Og kan se at forstækeren, er stabil i 1 ohm. Subben er med dobbelt 4 ohms svingspole, så hvis du forbinder 2 stk. 12" paralelt, vil du ende i 1 ohm. Og forstækeren, vil gå ud med 2000 watt rms. Og da 12" er på 1500 watt rms, vil du have rigeligt med effekt. Og du vil klart få mere smæk på med 2 stk 12" end 1 stk 15"

• #12   5. sep 2011 Mikkel P ..

Nej forstærkeren vil ikke kunne give basser det fulde behov. Derfor kan den sagtens trække dem alligevel. Og mere end rigeligt endda.

• #13   5. sep 2011 Mikke P, ja din viden er da godt nok mangelfuld. Hz er et udtryk for hvor dybt den kan spille, ikke for hvor stram (hurtig) den er. En mindre enhed er hurtigere end en stor, det er almindelig logik, og du kan tydelig høre forskel, hellere to små end én stor enhed.. Prøv blot at se kvalitetshøjttalere, de har altid flere små enheder, ikke bare en stor..

• #14   5. sep 2011 jackhammer

• #15   5. sep 2011 Mikkel p, den tror jeg sku lige du skal læse på igen.. Hz er svingninger i sekundet= tonedybden.. Du er desværre en af de dumme dumme mennesker der forvirrer alle og giver dårlige råd..
    Du mener jo heller ikke den spiller 50Hz hele tiden vel...

• #16   5. sep 2011 Hvis man snakker samme serie, spiller 2x12" normalt højere. Men ofte vil en enkelt 15" fylde mindre, og være billigere i anskaffelse.

Forstærkeren der bliver nævnt kan agtens driv 2 x 12", men de vil ikke blive udnyttet optimalt.

Jeg holder på at det er kabinettet der spiller den største rolle. Alt efter hvor man tuner sit kabinet bliver ydelsen derefter.

Membranarealet er langtfra det altafgørende, for at se hvor meget luft enheden flytter skal vi ind og kigge på VD, altså arealet ganget med membranvandringen, så ved vi hvor mange liter luft enheden kan flytte. En anden ting der spiller ind er forvrængning, kabinetstørrelse og forstærkerens ydelse.
    Om en enhed er svær at trække for forstærkeren kommer an på impedansforløbet, størelsen på membranen. En 15" skal ikke flytte sig nær så meget som en 12" skal for at flytte den samme mængde luft. Den kortere afstand membranen på f.eks en 15" enhed skal flytte sig, gør at den "har bedre tid". Men det kommer som sagt an på hvordan enheden er skruet sammen, og hvad man vil med den. det kan sagtens lade sig gøre at få en 10" til at spille ligesom en 12" eller for den sags skyld en 15", den vil bare gå i bund noget før. Så at en stor bas er langsommere end en mindre er en myte, og afhænger i høj grad af opsætningen

• #17   5. sep 2011 ja gid du ville det er da sørgeligt det der..
    Du mener at en 15" kommer lige så hurtigt op i tempo som en 10", på trods af den meget større modstand bare de er opgivet til at kunne gå ned i 50Hz??

• #18   5. sep 2011 For at svare på trådstarters spørgsmål vil jeg mene at dette valg er et rent og skært spørgsmål om hvad han selv føler for.
    det er tydeligt at der her bliver lagt vægt på mest muligt power for pengene og lydkvalitet intet betyder, bare det larmer. Uanset om der vælges en 15" eller to 12" vil det give en dyb bas, det spiller selvfølgelig også ind hvilken bil der er tale om samt hvordan enhederne placeres.

Chr> om du skal vælge det ene eller det andet vil jeg mene du skal vælge efter hvordan du gerne vil have anlæget til at se ud i bilen, gå efter udseenet og ikke effekten i denne sammenhæng, begge løsninger vil give dig en fornuftig bas ved den rette indstilning, forskellen vil være minimal med disse komponenter

• #19   5. sep 2011 hehe elsker de mennesker der mener en 15" er langsommere end en 12" osv.
    spiller de ved de samme hertz må de vel bevæge sig lige hurtigt?!?!

Haekle S lad os antage at du har en 15" og en 12" begge spiller ved 63 hertz. det vil sige at membranen flytter sig 63 gange i sekundet.

hvordan kan 12"érn så være hurtigere end 15"érn?

• chr k
    chr k Tilmeldt:
    jan 2010

#20   5. sep 2011 Haha, så kom der åbenbart meget hurtigt gang i denne tråd smiley

Enhederne skal bruges i et festival anlæg, og ikke i en bil - jeg er udemærket klar over at et stks 12'' ville være rigeligt i en bil.

Jeg spurgte herinde på bilgalleri mht T-hansen enhederne, da jeg regnede med at mange herinde er ejere af t-hansen basser - fejlagtigt tror nogen herinde at jeg spørger fordi jeg intet ved om lyd udstyr.

Det lader til at en del folk tror, at to styks 12'' 1500watts basser ikke kan blive trukket af en 2000watts forstærker. Selvfølgelig kan de det, jeg har haft massere af lyd setups herhjemme og på festivaler, hvor forstærkerens watt opgivelse er mindre end bas enhedens - og disse setups har stadig spillet super godt. Ellers ville T-Hansen nok heller ikke anbefale Madness forstærkeren til Madness basserne.

I sommer brugte jeg mine 2 Cerwin Vega 400watts højtalere, på Roskilde Festivalen med en 2x175watts forstærker, og det spillede sindsygt godt.
    De to CV højtalere mangler dog lidt bund, når de spiller udendørs, og næste års anlæg skal derfor have noget dedikeret bund. Gider ikke investere millioner i anlægget, så derfor bliver det t-hansen løsningen.
    Iøvrigt har jeg flere gange været forbi t-hansen og hørt Madness 15'' spille, og den spiller altså super godt, god stram bas - ikke nogen bulderbas.

Hz = dybde, det forstår jeg slet ikke engang skal diskuteres.

• #21   5. sep 2011 hvis i alligevel har 230volt på jeres roskilde plads så er det da bare at få fat i en aktiv subwoofer..?
    det anlæg du er ved at fyre op under der kan du vel godt få en cerwin vega subwoofer for i 12 tommer.? og så har i vidst også rigeligt med bund i det anlæg... smiley

• #22   5. sep 2011 forstærker:

*RMS effekt i 4 OHM 800W

*RMS effekt i 2 OHM 1300W

*RMS effekt i 1 OHM 2000W

sub 12":
    Nominel impedans: 4 Ohm (dobbelt svingspole)
    Vedvarende belastning: 1500W
    Spids belastning: 5000W

sub 15":
    Nominel impedans: 4 Ohm (dobbelt svingspole)
    Vedvarende belastning: 1500W
    Spids belastning: 5000W

ergo giver madness 2000 kun 800 watt RMS, til en sub på 1500watt rms.. selvf. kan den spille men ikke yde max..

• #23   5. sep 2011 Mikkel p hvad mener du?

• #24   5. sep 2011 er det mig der er rene eller?

• #25   5. sep 2011 Det en svær tråd du ligger op. mange delte meninger om alt.. prøv dig frem og oplev det selv.. vores meninger alt for forskelige til dig.
    vi en enige om at hz er vandring i sek... hvilken enhed ville være hurtigts i slag? 15 eller 12". 12 da dens areal er mindre. dog kan 15 godt følge med, dog skal forstærkeren arbejde mere, for at styre enheden. og ja, opbygning af kssen betyder ALT, især efter dine øre.. købte selv en færdig kasse med enheder. men efte rat hive fin justeret i lang tid, opnåede jeg ikke det jeg ønskede, derfor måtte jeg bygge 3 kasser, i hver sin str, og så prøve med frem med forskelige port længder, før jeg fandt netop det jeg søgte,,, derfor sys jeg du skal ta ud og lytte, og så snakked med dem der forhandler dette mærke,, thansen ved ikk lige så meget om det de sælger, desværre,, så jeg havde nok valgt noget helt andet.. men igen.. det op til dig..

• chr k
    chr k Tilmeldt:
    jan 2010

#26   6. sep 2011 T-Hansen's grej er bare meget billigere end de fleste andres. I Carsound hjælper de meget mere end i thansen og de ved også meget mere end sælgerne i thansen. Men det er immerværk prisen jeg ligger mest vægt på.

Som før nævnt har jeg allerede være forbi thansen og lyttet til deres 15'', og den spiller fint. Må prøve at tage derned og se på deres 12'', har bare alt set 2x12'' være slået til i thansen..

• #27   6. sep 2011 ville meget gerne bevise det for dig.... bar ekom med en 15" sub i kassen, på en del watt.. vil nødig sprænge den.. så kan vi sætte din i bilen. og høre hvilken en af dem der klare korte hurtige hz

• #28   8. sep 2011 Kenneth > Hvordan vil du vise at enhver 15" er langsommere end en 12"

Du skriver........bare kom med en 15" sub i kassen, på en del watt.. vil nødig sprænge den.. ??????

For det første vil forsøget kun give et brugbart resultat hvis du vælger enheder af samme fabrikat/ type at sammenligne. da parametrene gerne skulle være identiske på flere punkter for at bevise "hurtigheden".
    For det andet vil jeg gerne vide hvordan du vil kunne måle eller dokumentere at 15" er langsommere?.

Der findes en formel til at udregne en enheds reaktionstid "acceleration faktor" og hvis man regner på forskellige 12 og 15" enheder fra samme serie vil du i næsten alle tilfælde se at de ligger så godt som lige. men det vil jeg ikke trætte dig med her

Kommentér på:
Hvad giver mest bas?

Annonce