Walkie til bilen søges {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er ny indenfor walkier og derfor lidt på herrens mark.
Jeg har netop sat en Uniden pc-404 i bilen, dog med en alt for kort antenne (men jeg bor i et skovområde og vil ikke have rykket antennen af) Jeg har også købt mig en danita 604 (eller noget i den stil).
Men jeg synes ikke rigtig at jeg kan fange ret mange samtaler (antennen er stillet i standbølge, så godt som den nu kunne).
Så mit spørgsmål er, hvad er den bedste billige walkie at købe til bilen (gerne kraftig!)
Jeg er blevet tilbudt en Stalker IX med SSB og scanning. 6 watt alm og ca. 20 watt i SSB det er en gammel trucker walkie og jeg synes at den ser fin ud på billedet (den er dog lidt dyr).
Jeg ved godt at den er ulovlig, men jeg bor i en skov og har en kort antenne, så jeg tænker at en lidt kraftigere walkie, kan opveje noget af dette.
Nu kan jeg se at SSB vist bliver lovligt, men jeg ved stadig ikke hvad jeg skal købe og jeg er bange for at købe katten i sækken.
Derfor er der nogen der har nogle gode bud på hvilke mærker og modeller jeg skal gå efter for at få en god og kraftig radio og også gerne et bud på en god og kort antenne. Den pisk der sidder på nu, er med vingeskrue, så hvis der fåes en anden pisk, ligeledes med vingeskrue, er den nem at skifte.
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe en nybegynder.
Mvh
Michael
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 714
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Og alt over 4 watt er ulovligt og kan give en rimelig bøde samt de tager udstyret..
Desuden sker der ikke fadens meget på det gamle walkie..
Standbølge forholdet skal under 1.5 ellers er det lige til at lukke op og skide i
Desuden rækker walkie ikke ret langt og der er ikk ret mange der bruger det mere derfor høre du ikke nogen
Husk radioen skal være godkendt af P&T
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
nov 2005
Følger: 80 Følgere: 81 Biler: 8 Emner: 181 Svar: 2.142
feb 2007
Michael S Man kan iøvrigt godt få lange antenner der tåler en tur igennem skoven .. Den der sidder på taget af sukien er vel 170cm og den tåler fint en skovtur o.l. pga fjederen i bunden.. Den er dog til VHF men samme model findes også i walkie udgave
http://bilgalleri.dk/uploads_large_wm/2276523.jpg?29-08-2011_18:17:05
jul 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
Erik A: Hvad er det for en antenne? Og hvor købes den, samt pris? Og hvad er den store forskel på vhf og min walkie?
Alle: D.v.s at den walkie jeg har nu er fin og jeg behøver ikke at lede efter en der er kraftigere?
Og hvad med en med scanning? Eller er det lige meget, hvis alle de få der er, er på kanal 19?
Og hvad er knapperne til:
RF gain?
Squelch
Og tryk knappen NL Filt?
Rart at folk gider at hjælpe. Tak
Jeg tror squ at walkier skal være moderne igen
PS: Jeg er fra 87410 Rønde, så det er vist lavpris elektronik i Århus der er tættest, men de har ingen antenner.
feb 2007
Men det kræver licens .. kik www.edr.dk
FOr at give en ide om rækkevidde så har jeg prøvet at køre lidt syd for Århus og snakke med en der kørte omkring Lübeck .. OK også super gode forhold den aften.. 30 km somsagt intet problem og bruger man en af de repeatere der findes rundtom i landet så kan der være 100km eller mere imellem de 2 biler
jul 2008
Erik A: Jeg kan godt se fordelen ved en radio amatør licens, længere rækkevidde m.v, men jeg tænker at det hele så bliver lidt begrænset, i og med at man skal tage et "radio kørekort" først. Så er det ikke "alle mands" eje længere. Og det er det jeg synes er lidt skægt med walkie. Alle kan sætte en i bilen og så er man kørende.
feb 2007
Jeg har selv begge dele i bilen og de enste steder der egentlig er liv er når vi er ude med 4x4 klubberne også på motorvejen hvor lastbiler snakker sammen .. oftes polakker der køre med 2-300watt
Radio amatør licensen er iøvrigt ikk så svær at få.. Ihvertfald ikke D licensen
Giver også muligheden for at lege med ARPS .. en slags satelit overvågning af bilen som køre via radio systemet http://oz7afq.dk/aprs.htm
http://www.findu.com/cgi-bin/find.cgi?call=oz0cab-7!Carl%60s%20taxi
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
jul 2008
Hvad koster en sådan radiosender?
Det er også en 4x4bil jeg har, men jeg mangler stadig et sted at køre på djursland.
TruckerBenny A: Tak for det, tror jeg må en tur forbi dem. Hvor ligger de henne af i ryomgård?
feb 2007
Walkie til bilen søges