{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.305 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til Forstærker- strømforbrug og kanaler {{forumTopicSubject}}

Hej.

Er igang med at lave festivalsanlæg.

Jeg har monteret 2 stk. Pioneer 8" 360W 3-vejs i et højttalerkabinet, og de spiller godt.

Jeg har monteret en 300 watt Alpine 2 kanals forstærker.

Lyden er okay, men ikke optimal.

Jeg har også en DHD forstærker på 400 Watt, hvor den ene kanal desværre ikke virker.
Men da jeg prøvede den med en højttaler syntes jeg at lyden var meget klarere og bedre.

Jeg har så to spørgsmål.

Kan jeg montere begge højttalere på en udgang? Forvringer det lyden, ødelægger forstærkeren eller hvordan? Eller er det dumt? For umiddelbart virkede det som om at lyden var bedre med den forstærker, trods den ene kanal kun.

Et andet spørgsmål.

Kan strømforbruget udregnes på sådan en opsætning? Så vi ved hvor lang tid anlægget kan spille på et batteri på 62 Ah.

Og lige et til spørgsmål.

Jeg har købt små forstærkere for at spare strøm(300-400 watt)
Og det har jeg gjort fordi jeg mente at en f.eks 1000 watt forstærker vil sluke mere strøm. Det har jeg vel ret i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til Forstærker- strømforbrug og kanaler
  • #1   13. jun 2012 det kommer an på hvor mange ohm din forstærker kan gå ned i fx lad os lige at begge dine højtallere er på 4 ohm hver og du så parallel kobler med på en kanal på forstærkeren, så vil forstærkeren blive belastet med 2 ohm på denne ene kanal smiley

• #2   13. jun 2012 Okay, det kan jeg godt se forståelsen i. Så hvis forstærkeren(DHD) er på 4 Ohm, så kan jeg godt tilslutte to højttalere på en kanal og så spiller det i 2 ohm?

Har det nogen betydning for lydkvaliteten eller andet at det går ned i 2 Ohm?
    Så hår det vel også ned i Watt ?

• #3   13. jun 2012 Aha, fik lige læst ordentligt..
    Jeg ved at højttalerne er 4 Ohm. Det stod der bag på dem.

• #4   13. jun 2012 du skal finde ud af hvad din forstærker kan gå ned i, fordi hvis du fx går ned i 2 ohm så er der mere belastning på forstærkeren og hvis den ikke er bygget til det så brænder du kanalen smiley

Kommentér på:
Spørgsmål til Forstærker- strømforbrug og kanaler

Annonce