{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.222 visninger | Oprettet:

Støj fra højtalere {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Når jeg slukker min bil, siger højtalerne en 2-3 sekunders "brummen"

Hvis jeg bare kører en kort tur, siger den "beuuz", men er det en længere tur bliver den mærkelige lyd også længere.

Jeg har trukket phonokabler i den ene side og strøm i den anden.
Hvad kan det være der går ind og genere så meget støj pludseligt?

Mvh. zzJay


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støj fra højtalere
  • #1   18. okt 2012 Hvilken side kører remote kablet ?

  • #2   18. okt 2012 Det kører sammen med phono i venstre side. Strøm i højre.

  • #3   18. okt 2012 Remote skal køre med strømmen smiley

  • #4   18. okt 2012 Så har du muligvis årsagen til det der..

  • #5   18. okt 2012 Nå for søren.

    Så opstår næste problem bare. Det er satan svært at trække det den anden vej smiley
    Kan man ikke isolere det på en eller anden måde?!

    Det er ikke en ny forstærker, og i min gamle bil var der ikke problemer.
    (der kørte phono og remote også sammen)


  • #6   18. okt 2012 Nu skal det jo så lige siges at remote ikke SKAL trækkes med strømmen, da remote tit sidde svejset sammen med phono kablet smiley Så den holder ikke, men det kan være dit plus kabel der har et knæk eller er smeltet et sted så gummiet ikke længere beskytter smiley

  • #7   18. okt 2012 J Y D E N -> Hvorfor købe dyre og skærmede phonokabler, og køre strømledningen i den anden side af bilen. Samtidig med med lader 12 volt løbe direkte op af phonokablet?


  • #8   18. okt 2012 Rainman; Det er præcis sådan mit kabel er smiley

  • #9   18. okt 2012 $ RAINMAN $ -> WRONG..
    - Du ser ikke et high-end signalkabel med indbygget remote. Det er der en grund til, og nej det er ikke fordi den er sparet væk..
    Disse kabler med indbygget remote er dog veldig populære i thansen og andre discount butikker..

    Og nej, der er ikke hul på plus kablet, da det vil resultere i en af følgene ting.
    1. Sikringen springer.
    2. Kører man uden sikring, og det sker, er der stor chance for du kommer ud til en afbrændt bil..


  • #10   18. okt 2012 Nemlig smiley Så det er ikke sagen.. den bære ikke noget betydeligt strøm, andet end det signal den skal om at forstærkeren skal tænde smiley

    Men tjek dit plus kabel smiley


  • #11   18. okt 2012 Ralf; Du er altså sikker på at det er min remote den er gal med?

  • #12   18. okt 2012 $ RAINMAN $ -> hvis det er besværligt at ligge en 1,5mm2 ledning ind hvor strømkablet, er det nok heller ikke det fedeste at gå strømkablet efter for huller..

    MenzzJay, det er ikke dit strømkabel der er hul på. smiley


  • #13   18. okt 2012 Nej zzJay, jeg er ikke sikker på det er din remote. Dog kunne det sagtens være for dårlig stelforbindelse, som der også tidligere er skrevet.

    Men få flyttet den remote, til den anden side, når du får lejligheden til det. smiley


  • #14   18. okt 2012 Ralf L

    Nu er det ikke discount kabler jeg har fået monteret i mine biler og der var det monteret sammen med.. så ved ikke hvor du har den info fra. og det med et defekt plus kabel har været tilfældet i min bil en enkelt gang, og det var med sikring der ikke sprang, og det var rette ampere til de watt mit anlæg ydede ..


  • #15   18. okt 2012 Alle sikringer er i tiptop stand. Og det er ikke mere end 4 uger siden jeg trak kabler, og der var ikke en skramme i plus. Der var en lille rift i det ene phonokabel.
    Det er samme stel kabel og forstærker som i den gamle bil :S


  • #16   18. okt 2012 $ RAINMAN $ -> Hvilke kabler havde du da monteret? smiley
    - Og så monterer man ikke sikringen efter hvad forstærkeren skal bruge af watt (Der er det amperene man kigger på) , men efter tværsnittet på kablet, som så bestemmes ud fra hvad forsærkeren trækker af ampere..


  • #17   18. okt 2012 Hvis der er en revne i afskærmningen på signalkablet, gør det det BESTEMT ikke bedre af du kører 12 volt i remoten, lige op af kablet.

  • #18   18. okt 2012 Så det vi siger er; udskift for satan det billige phonokabel og køb et nyt magen til det andet jeg har fra dls, og træk så en ny remote i den anden side? smiley

  • #19   18. okt 2012 Det ville helt klart være en start ja smiley

    Men få lige tjekket din stelforbindelse.
    - Stel skal være MINIMUM samme tykkelse som plus-kablet, gerne en tykkelse større.
    - Skal være så kort som overhovedet muligt. (Det samme gælder pluskablet).
    - Husk ekstra stel i motorrummet, fra batteri, til karosse. (Samme tykkelse som det du bruger til forstærkeren).
    - Stel skal have direkte kontakt med karossen, ikke kør den gennem maling, eller bare bolten.
    - Lad ikke signal køre op af strøm, hvis det ikke kan undgås, kør dem da 90 graders vinkel over (altså som et kryds).

    Hvis du har et multimeter eller voltmeter, kan du sætte den ene på enden af pluskablet, og derefter måle dig frem til de forskellige muligheder for montering af stel i bagagerummet. Det sted du måler højest spænding, monterer du din stel.

    Hvis du følger dette, er du rigtig godt på vej mester smiley


  • #20   18. okt 2012 slukker den ikke forstærkeren sammen med radioen ? for så burde den ikke sige noget når radioen er slukket


  • #21   18. okt 2012 Jeg siger mange tak for de gode råd!
    Tror jeg vil skifte phono og trække remote om.

    Jeg kan se du siger jeg skal have stel ude ved batteriet også, det har jeg ikke pt., så det vil jeg også gøre! smiley

    Mit stel er super kort og skruet ind i det beslag der holder bagsæderne. Tykkelsen er nummeret større end plus, så det er som du siger smiley


  • #22   18. okt 2012 Husk at fjern malingen, så kablet rør metallet, da bolten garanteret er lavet af stål, hvilket leder strømmen 6 gange dårligere end jern.

    Jeg har forresten lidt signalkabler liggende, og også både remote og strøm/stel hvis du skulle mangle smiley


  • #23   18. okt 2012 Uha, har ikke lige tjekket med malingen, men det kan du tro jeg gør i morgen!

    Jeg har ikke noget selv, men hvis jeg alligevel skal have købt phono skal jeg også have ny remote! smiley


  • #24   18. okt 2012 Jamen du siger bare til, så finder vi en god pris, har lidt af hvert liggende smiley

  • #25   18. okt 2012 Til smiley

  • #26   18. okt 2012 Smid mig en besked med hvad du skal bruge, gerne med længder, og størrelser smiley

  • #27   18. okt 2012 $ RAINMAN $

    Ok du er endnu en af de tosser der tror på sælgernes idiotiske forklaringer...

    Det tynde kabel der sidder på alt for mange BILLIGE phonokabler er ikke en fucking remote... Den var originalt tiltænkt som værende et ground loop isolator... Men da dette er dybt tåbeligt i et 12 V system kalder man det en remote nu fordi nogle fandt ud af at det ikke havde den store indvirkning på signalet... desværre tog de fejl, det KAN have en indvirkning på signalet og derfor resultere i generatorstøj...


  • #28   18. okt 2012 cody. skal den så have stel i begge ender for at virke som ground læoop eller ?


  • #29   18. okt 2012 Den skal monteres på chassis på autoradio, og på forstærkeren.
    - Men der er ingen der bruger det kabel til noget.
    (Ud over selvfølgelig dem der tænker fedt, så slipper jeg for at betale en 20'er for et stelkabel!).


  • #30   18. okt 2012 Tim: Et ground loop er et Uønsket fænomen. Søg på ground loop / stelsløjfe herinde, hvis du vil læse om det, for det har været debatteret en del gange, med lange indlæg til fælge.

    Ralf: Du har misforstået dets funktion, hvis du mener at man i den forbindelse ville kunne "spare stelkablet"...


  • #31   18. okt 2012 Essal AKA Aze . -> Mente selvfølgelig også et remote kabel smiley
    - Blev lidt forvirret af alt den snak med trådstarter omkring stelkablet smiley

    - Lige som du mente "til følge", og ikke fælge min ven ;P


  • #32   18. okt 2012 Ralf: Nåå ja...Det kunne jeg næsten have tænkt mig til faktisk...Ellers var det godt nok også nogle gode priser, hvis et stelkabel udgjorde 20,- kr..

  • #33   18. okt 2012 Argh!!! der røg mit indlæg lige...Rediger blev til slet.

  • #34   18. okt 2012 Tim R

    Nej i en bilstereo installation skal du ikke bruge det til noget...

    Som Essal siger så er Ground Loop uønsket I PA installationer er en sådan leder brugbar... Men det er ikke for at får Ground loop, men for at eliminere det...


  • #35   18. okt 2012 Cody: Nu blev mit indlæg slettet, da jeg trykkede "rediger", men det var egentlig henvendt dig...
    Synes ikke at du kan tillade dig at kalde "Rainman" for tosse, når du selv er forkert på den, i dit eget indlæg.
    En "ground loop isolater" er noget fuldstændig andet, end det du refererer til!!! Men det ved du nok godt, når du tænker nærmere over det....


  • #36   19. okt 2012 Essal
    Ja det er rigtig nok... Det var ærlig talt det eneste ord jeg lige kunne huske... men kablet er (Eller var) beregnet til at Eliminere støj, (Jeg har aldrig selv brugt det så husker ikke hvordan det præcist var man gjorde da den forklaring er røget ud af hukommelsen...

    PS: Du ved også at når jeg skriver tosse er det ikke ment personligt... nærmere billedligt talt...


  • #37   19. okt 2012 Cody: Jeg er godt klar over at det blot var et forkert ordvalg, men hvor ville jeg ønske at du blot påpegede "sælgers fejl", istedet for at kalde dem der "tror" på det for tosser, uanset om det er personligt eller ej.
    For på samme måde, som folk lytter til det du siger herinde, på samme måde lytter folk til det andre med forstand på det siger, når de er ude.
    Og står man som kunde i en butik, som er "specialiseret", så er det klart at man næsten stoler blindt på personalet.

    Mht til kabel, så lad os lige én gang for alle gøre det klart, for på den konto er du altså forkert.
    Man forbinder aldrig 2 "DC"-enheders "karosse/chasis" til hinanden, da det slet ikke er sikkert at de elektrisk har (og er tiltænkt) samme 0-potentiale.
    Hvis du ser på eks RCA ind/udgangen på HU/amp, vil disse være isoleret fra det metal/chasis som elektronikken befinder sig i, for at de har deres "eget" 0-punkt, og ikke bare har det samme som resten.
    Det skyldes ganske simpelthen de pågældende trin i enhedens opbygning.

    Af netop samme årssag, er der mange der anbefaler at man aldrig monterer en forstærker direkte på på bilens karosse, men bruger eks en mdf-plade som "isolering", for at adskille stel (0-punkt), og enhedens chasis fra hinanden.
    Det er dog en helt anden diskussion, men skyldes at udgangs-transistorerne, som jo har termisk "afløb" via chasis, ikke nødvendigvis har "stel" på køleprofilen (afhænger udelukkende af transistor-typen). Dermed kan man have en potentiale-forskel mellem transistor og chasis, hvilket gør at man aldrig må "tvinge" chasis til at indtage et "stel-potentiale".
    I langt de fleste forstærkere har man dog tænkt på dette i opbygningen, og i nogle tilmed fra producentens side, lavet en stel-afkobling i designet...Men "tommelfinger-reglen" som mange stadig forholder sig til, er at man ikke må montere forstærkeren direkte på karossen...Hvis jeg ikke tager helt fejl, har du også selv nævnt dette mange gange (og det er for så vidt også korrekt).
    Men i så fald er det helt modsigende at du så mener at ledningen mellem linie-kablet er beregnet til at forbinde HU og amps chasis til hinanden, for netop her ryger hele idéen i at "isolere" forstærkerens chasis, da HU's chasis tilgengæld er "stellet".

    Når vi snakker 230VAC er det en helt anden historie...Som bekendt sidder der en strømforsyning der indeholder det man kalder en skille-trafo, eller anden form for galvanisk adskillelse.
    Modstat DC-apparater vil man derfor allerede fra strømforsyningens side, have en galvanisk adskillelse, og "stel" er derfor ikke et reference-punkt ifht til plussen, men udelukkende et "opstået" 0-punkt ifht til komponenterne.
    Derfor kan der være en lydmæssig fordel i at give de forskellige enheder samme 0-potentiale, hvilket kan gøres via en "ground wire", da der ikke via opkoblingen er noget reference-punkt. Det er nøjagtig samme princip som når man tilfører "jord" til alle andre former for 230VAC apparater, men i dette tilfælde har det blot en lydmæssig fordel, da det det er "reference-punktet" (og liniens 0-punkt), man fastholder.
    En anden betegnelse for "den lille lednings" funktion er også "ground link", da man viderefører "0'en" til de andre tilkoblede enheder.

    Snakker man med producenter af linie-kabler vil de af dem, der ved hvad de laver, ofte sige at kablet enten kan benyttes som "ground-link/ground-wire", eller som "control wire", alt efter om vi snakker AC, eller DC-systemer.
    I bilstereo vil det derfor være en mulighed at benytte det som "control wire", og dermed som "remote" til forstærkeren, da man som førnævnt slet ikke "må" stelle forstærkerens chasis.
    Diskussionen om hvorvidt man bør benytte den som remote eller ej, behøver vi ikke at tage, for der er vi helt enige, men den er og bliver tiltænkt remote/control-wire, når man snakker et DC-system....


  • #38   21. okt 2012 Altså tog jeg ikke fejl... Som jeg også skrev var det en tåbelig idé i et 12v system.. Og tak... Ground Link og ikke ground loop... Den er skrevet bag øret... men at man ikke bruger det i et 12V dc system det var jo også det jeg skrev... (En del mere simplificeret dog... smiley )

  • #39   21. okt 2012 Cody: JO!! Du tager lige netop fejl. Der ER OG BLIVER et remote-kabel, når der snakkes bilstereo, hvilket jeg har prøvet at forklare hver gang vi har haft debatten!
    Om det er optimalt er én ting, men funktionen ER og bliver remote/control-wire, og idéen er for så vidt også god nok, nemlig at man sparer noget monterings-tid.

    Bare som eksempel, så kan du se Audison's "COMPETITION GRADE"-liniekabler, hvor det fremgår tydeligt i både beskrivelsen, og på billedet:
    http://www.connection.eu/index.php?category=2&family=6&tipo=15&prodotto=240&submit=Go&link=accessories

    Så skal vi ikke bare, én gang for alle, blive enige om funktionen som det er tiltænkt....


Kommentér på:
Støj fra højtalere

Annonce