1.131 visninger
|
Oprettet:
Kondensator ? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal til at montere mine 2 alpine forstærkere en PDX 2,150 og en PDX 1,1000 grundet til val af disser er størrelse da de kan være under forsæderne. Skal jeg bruge en kondensator ? og hvad mærke ? hvad er virkelig gode mærker inden for kondensatore ?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.378
Mærke er underordnet. Det eneste der kan være forskel på, er elektronikken ovenpå - men den har man ikke brug for, så køb en uden.
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 18 Svar: 26
Men ligesom ved alt andet må der vel være nogle mærker der er bedre en andre....
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
2kabeler eller en fordeler boks vilel være rigeligt. og sku jeg havde en kondensator på vilel det kun blive til 2.150´eren
okt 2006
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.367
Sikke da noget sludder... der er stor forskel på kondensatorer på indre modstande, Hvor hurtigt de afgiver strømmen hvor effektive de er altså... Nu må du da lige styre dig...
jun 2009
Man kan ikke vælge hvilken forstærker man sætter sin kondensator til... Da kondensatoren bliver en del af et samlet kredsløb vil den teknisk set være tilsluttet HELE kredsløbet og vil virke på begge forstærkere... Så du Kan simpelthen ikke vælge hvilken forstærker den specifikt er tilsluttet da den automatisk er tilsluttet dem begge,,,
okt 2006
Tager du 10 forskellige 1 Farad kondensatorer og tester dem, vil de afgive og optage strøm lige hurtigt indenfor en en tolerance på normalt 1%, som er en produktionstolerance man har fastsat for den slags komponenter.
Det betyder så at man vil kunne se samme tolerance indenfor f.eks 10 kondensatorer fra samme fabrikat, som du typisk ville kalde "ens".
Så nej, du har IKKE ret - så nu må DU styre dig.
Eller har du måske lige en test af kondensatorer som kan underbygge det du siger?
Husk på vi er nødt til at se bort fra elektronikken som f.eks sidder og styrer voltmeter / amperemeter på visse modeller, så en konklusiv test på rå ydelse er at foretrække.
jun 2009
Jeg har set forskellen i effekt fra kondensator til kondensator... (ikke hørt men set det) Dette er dog kun i SPL sammenhæng... tvivler på den kan høres...
Hvorvidt der er forskel på kondensatorer, er en diskution der har været i gang meget meget længe... Nogle mener det ene nogle mener det andet... Andre refererer til produktionstolerancer der ofte ikke overholdes når produktet er til bilstereo... Der er en markant forskel i performance fra de helt billige til kvalitets kondensatorer... Dog er der ikke rigtig en forskel på om du køber en Stinger, Ground Zero, Caliber, eller en fra Power acustik... men går du ned i de mere ukorrante der lover 5 farad i en boks der er mindre end min tegnebog så er du jo ude i skrammel kategorien... så jo der er forskel... men ikke en man med alm sund fornuft ikke kan komme udenom...
okt 2006
Der ER forskel på dem - visse er på 1 Farad - andre er på mere eller mindre, men for at skabe virkningen af XX Farad, er der et minimumskrav til fysisk volumen på enheden, så jeg snakker ikke om mærker som er uærlige om deres produkter, som f.eks din tegnebog størrelse 5 F.
Men tager du 5 forskellige mærker hvor den fysiske volumen er ens, og hvor de er produceret efter samme princip, er der INGEN hverken mærkbar eller målbar forskel på dem.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
tag 2stk 5literes bunke. bor et hul i bunden på ø 20mm og ø 50 på den anden hvadforen bliver tømt først. ?
tag der efter og lad som vandhane der kan levere en masse vang og har en diameter på 100mm. mere end rigeligt og luk så hullerne i plastdunkene og lav samme huller i toppe som de har i bunden. hvilken bliver fyldt op først? det jo begge 5liters dunke med samme princip?
okt 2006
okt 2006
Derfor vil 5 kondensatorer på 1 Farad, stort set opføre sig 100% ens, under den forudsætning at de overholder produktionstolerancerne.
Læs og forstå.
http://en.wikipedia.org/wiki/Farad
jun 2009
Lydtryksmålinger... (Hvilket også er en grund til at jeg har droppet at have kondensatorer i bilen... )
Men anyway... du sidder fast i din teoribog... fair nok... vi andre vælger at leve i den rigtige verden hvor tingene har effekter i praksis...
okt 2006
Jeg havde tænkt mig at bruge lidt mere sarkasme og ironi for at forklare det yderligere, men jeg tror det er nødvendigt at være lidt mere... skal vi sige... nede på jorden, for at Cody kan følge med.
Anlæg til db drag inkluderer typisk alt lige fra 5 til 25 (eller flere) Yellowtop eller lignende batterier, samt uendeligt tykke ledninger. Det sikrer en stabil spænding på alle forstærkere under hele målingen, som desuden ikke er af særligt lang varighed.
Når så målingen er overstået, er der nogle timer hvor anlægget <b>IKKE</b> vil kunne levere samme lydtryk, for der skal selvsamme batteripakke oplades til den optimale spænding.
Lidt ligesom en kondensator skal, når den er tømt - bortset fra at den kan lade MEGET hurtigere op.
I et anlæg som f.eks kunne indeholde "Alpine PDX 2,150 og en PDX 1,1000", som skal smides i en bil der skal bruges til hverdag, og som kun har BILENS ENE batteri til rådighed, vil en kondensator placeret så tæt på forstærkerne som muligt, stabilisere spændingen og derved <b>LYDKVALITETEN</b> på anlægget betragteligt.
Der er naturligvis en øvre grænse for hvor længe eller hvor højt man ville kunne spille, for alt hvad der kommer af effekt (volt og ampere) skal leveres af bilens generator - så den vil være flaskehalsen i de fleste tilfælde.
Men fint nok Cody - du bliver bare i det du kalder "den rigtige verden" hvor ALLE mennesker øjensynligt bygger anlæg til db drag, og hvor ALLE mennesker åbenbart har uendelige midler til rådighed.
Som Essal har forklaret dig flere gange, er du helt slukket når det kommer til at forstå hvad tråde egentlig handler om - således også i dette tilfælde.
jun 2009
WOW har du helt slukket i øverste etage?
Ja anlæg til dBdrag inkluderer typisk 5 til 25 batterier... Nå nej... vent lidt... vi har jo klasser hvor man max må have 1 batteri... Med begrænsning på hvilken type...
Jeg elsker når folk der intet ved om konkurrenceformerne de vælger at udtale sig... det viser hvor misinformeret de er og hvor arrogante de åbenbart må være siden de vælger at udtale sig på områder hvor de slet ikke har nogen erfaring eller viden...
Jeg taler om at der faktisk er forskel på resultaterne alt afhængig om man har en kvalitets kondensator i sit system, En discount version eller slet ingen,,,
Der er sjovt nok også en lydmæssigt forskel alt afhængig af hvilken kondensator man bruger... Det interessante er at den er hørbar når der er stor forskel i kvalitet på kondensatorerne... Du tror at alle producenter overholder standarderne? Det er satme naivt...
Så ja jeg bliver i den rigtige verden, hvor der er forskel på kondensatorer... Ikke ud fra PRIS... emn ud fra KVALITET... (Der er skam mange meget fine og gode billige kondensatorer...)
okt 2006
Kan du se konkurrencer nævnt nogen steder af trådstarter?
jun 2009
DU startede med at snakke om konkurrencer.... jeg snakkede om målinger... det er 2 forskellige ting... Testmålinger min ven... ikke konkurrence målinger... Lad nu være med at overfortolk...
Dig der startede med at snakke om dB-drag... ikke mig... at du så konkluderede noget helt forkert omkring dB-drag i danmakr fik det bare til at se endnu dummere ud...
okt 2006
Så udtryk dig klart, din klovn...
Og det hedder "Danmark".
Og jeg bliver aldrig din ven...
jun 2009
Nej selvfølgelig gør jeg ikke det... Man skal være mere end almindeligt retarderet hvis man konkluderer at fordi en person er dommer i en lydtrykskonkurrence så kender han kun til det... (Jeg har også deltaget i EMMA... )
Og jeg udtrykker mig ganske klart... Og hvis du læser hvad der står uden at fortolke ud fra egne fordomme, så står alting også meget klart og tydeligt...
at DU vælger at blande Konkurrencer ind i emnet må sgu ligge for egen regning...
Desuden er lydtryksmålinger bare 1 måde at afsløre forskelle... Havde intet at gøre med om anlægget er bygget til det... Kan enhver med lidt viden regne ud..
Kondensator ?