{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.558 visninger | Oprettet:

Bass tilslutning {{forumTopicSubject}}

Godaften BG

Jeg sidder med en Rainbow amboss sub og en Rainbow DM2000 mono forstærker.

Jeg har igennem tiden kørt subben i en lukket kasse (fra thansen :S) og så på 4 ohm. Nu vil jeg gerne have forbedret det!

Skal have fundet en ny kasse som vil passe godt til den? en der kan klare trykket, for er lidt i tvivl om den billige fra thansen kan klare det helt optimalt xD.

og så kunne jeg godt tænke mig at vide om det er muligt at gøre noget så jeg kan koble subben til 2 ohm i stedet. Forstærkeren er stabil i 1 ohm, men ved ikke helt hvor smart det er at smide den i med det. 2 ohm burde kunne levere fint med power, hvilket 4 ohm ikke gør (det er vist nok 380 watt den smider der forstærkeren)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bass tilslutning
  • #1   8. dec 2012 Min erfaring er nej. Står lidt med samme problem. Men jeg køre 1 ohm nu. Det er oki


  • #2   8. dec 2012 Daniel L:
    Hvor mange swing spoler har du?
    Kan det ikk passe den er 2x2ohm?
    Fordi så kan du da godt koble den på andre måder smiley

    Og jo en hjemmebygget kasse som er udregnet til subben kan da godt få den til at spille bedre/højere end en købekasse..


  • #3   8. dec 2012 Godaften Emre smiley

    Jo det er en 2x2 ohms sub. mener bare der var en grund til jeg ikke kunne koble den til så den kører i 2 ohm ordenligt? eller kan man det?

    har godt tænk på noget med at bygge en kasse selv, da jeg også vil bygge hele gulvet om i 207'eren og smide de 2 forstærkere under gulvet smiley


  • #4   8. dec 2012 Okay og du har kun 1 ikk?

    Fordi så er der 2 muligheder..
    Du kan enten som du har gjort nu koble dem i serie og lave en 4 ohm
    ellers kan du koble dem parallel og lave en 1ohm ud af det..

    Gem der her link smiley det hjælper rigtig godt
    http://www.rockfordfosgate.com/Support/rftech.aspx#wiringwizard
    Så kan du også senere hen regne ud hvordan du skal forbinde.. + den viser det faktisk også med +er og -er smiley

    Det med kassen er jeg desværre blank med.. Ved det har en betydning og skal også kaste mig ud i det snart, men ved sku ikk hvordan man gør endnu smiley

    Har allerede i min bygget gulvet om, så under er mine 2 forstærkere og ovenpå står min sub i sin købekasse smiley haha


  • #5   8. dec 2012 Jo jeg har kun 1 enhed. Så det vil sige jeg kan kun kører 4 eller 1 ohm når jeg kun har 1 smiley
    Det bare den yder ikke nok i 4 ohm i forhold til hvad den kan. I 1 ohm ved jeg ikke helt hvordan den vil klarer det på sigt, specielt når den bliver bygget ned i gulvet.
    Det vil sige jeg skal have en enhed mere for at kunne få mere ud skrald på...?

    tak for linket!

    Kunne godt tænke mig at se din vogn på et tidspunkt smiley Lyder spændene!
    Hvad med dine diskanter foran egentlig? ligger de bare oppe der hvor standard er? skal til at spise noget komponentsæt i her om ikke så længe nok. Focal har lavet et sæt hvor diskanterne kommer op og sidder. http://mobi.focal.com/IFP207/img/kit-tweeter.jpg
    Nu det bare ikke lige Focal jeg vil have i bilen xD


  • #6   8. dec 2012 Nu kender jeg ikk rigtig så meget til rainbow, men ja hvis du vil forbinde den anderledes så kan du se hvad du skal gøre før du kan forbinde i 2 ohm
    Hvis du fx har 2 ens af den du har kan du godt forbinde den i 2ohm.. smiley

    Men kommer stadig an på hvor kraftig din forstærker er.. Hovedregl plejer at være at så længde gain (volume) ikke er over 50% burde den ikke få problemer..
    Hvis din monoblock er digital så burde den overhovedet ikk blive varm, men igen har ikk erfaring med det så ved ikk hvordan det er smiley

    Vi kan da sagtens finde ud af det.. Havde også overvejet at tage forbi peugeot traf næste gang det var der nu hvor jeg så småt har lavet den ordentlig smiley

    Jep mine diskanter ligger der hvor de gør.. Det er nok bedre med det system focal har lavet men kører oem stil af forskellige grunde så har ikk lige lavet det sådan smiley

    Hvis du skal trække ledninger til fronthøjttalerne så giv dig god tid.. tager en KRIG og en mælkesnitte at trække ledninger til det lort smiley


  • #7   8. dec 2012 Ja må på udkig efter en mere næsten xD det fylder bare godt med sådan 2 12" xD ellers så må jeg se på løsningen med 1 ohm.

    Ved du evt hvornår der er noget træf?

    har også godt tænkt på det med diskanter og sådan. vil gerne have det skal se originalt ud og ikke syne af for meget, pga indbrud bla.

    Har godt ladet mig fortælle at det ikke lige er den nemmeste opgave at trække ledninger ud i dørerne xD


  • #8   8. dec 2012 Haha jeg har 2x10 i min.. Fylder også bare det hele.. Tror jeg kan have en sok og en handske i bagagerummet lige nu smiley

    Naaah mener det plejer at være omkring sommer.. Og så er det på fyn mener jeg da mange kommer fra jylland osv.. men tager hen til deres store denne gang..

    Ja det er netop af samme årsag jeg holder min OEM.. + kan faktisk i mange tilfælde bedre lide det er oem end ægte brian stil smiley

    Fik ikk engang ledningerne ud i dørene.. Der er 2 plastikpropper imellem dørene jeg ikk kunne gøre en skid ved.. Så lavede mit eget stik system lige ved dørene, så når man vil monterer det originale igen, skal man bare bytte 2 ledninger om så kører det hele over iso kablerne smiley


  • #9   8. dec 2012 Jamen hvorfor smider du den da ikke ned i 1ohm smiley ?
    burde ikke give noget problem, og hvis du er bange for at noget ryger, så tag og skru ned for den gain, så den er under 50% som Emre siger.

    Men først og fremmest, ville jeg 100% bygge en ordentlig ported kasse!

    Har selv en amboss 12, og har tunet min ved 37hz med et kabinet på ca 47L og en 4" port mener jeg.. er ikke 100% sikker med porten..

    Og tro mig det knalder brikker, og jeg kører endda i 4ohm med 200wrms!


  • #10   8. dec 2012 haha, tror min kæresten vil blive lidt irriteret hvis hun ikke har lidt plads at smide sine ting på, selv om har prøvet at forklare hende der er et bagsæde.. men ja xD

    Kan helt klart følge dig, kan personligt selv godt lide der ser originalt ud, bare mere sporty.

    Men er ledningerne kraftige nok ud i dørene til at kunne give optimalt signal? eller var det bare et kompromis du måtte lave?


  • #11   8. dec 2012 Hacksterrenewed

    Jeg har bare ladet mig fortælle at ambossen ikke spiller så godt i portet..? men det kan måske godt lade sig gøre.

    kan godt li når en bass er lidt stram og giver nogle hårde stød nemlig og ikke sådan en brian brumle bass


  • #12   8. dec 2012 Ej det kan den sgu godt nok!
    efter mit øre spiller den sgu meget godt, og er stram i det!

    Men igen, du mister noget kontrol jo længere ned du kommer i ohm, så måske skulle du holde dig til de 4ohm, så sikrer du den slår rent!

    Men helt klart et portet, kan endda give dig nogle præcise specifikationer, hvis du bare giver med de hz du ønsker den tunet ved smiley


  • #13   8. dec 2012 Hacksterrenewed

    ved ikke lige hvilke hz den står på såen lige. men kunne da være fedt lige at vide det. kan lige sende dig en besked når jeg ved nærmere hvis jeg må ? smiley


  • #14   8. dec 2012 Helt iorden gør du bare !

    mellem 30-40hz plejer at være det gode sted på de fleste subs

    Men ja, bare skriv en PM engang, + hvor mange L du har at arbejde med osv smiley


  • #15   8. dec 2012 Hvorfor ikke køre den i 1 ohm hvor den yder mest? Hvis forstærkeren bliver for varm går den jo bare i protection mode, og ingenting sker ud over musikken fra subben stopper. Men tvivler stærkt på den bliver for varm med mindre du decideret lukker den inde i et lufttæt rum og kører 6 timer i træk en sommerdag.

    Ang. kassen så er forskellen på de billige og dyre materialet.
    Lad være med at bygge/købe noget i spånplade. Hvis man ikke vil gå galt i byen bygger man en kasse i 22mm MDF plade som hverken er at være nærig eller at overdrive! Husk ikke at bygge kassen helt firkantet - den SKAL have en skråvæg eller lign for at kassen ikke får en resonant frekvenz hvor subwooferen går i selvsving og lyder dårligt. Formen er lige meget bare den har det rigtige antal liter.

    Ang. lukket/ported kasse og størrelse så kan man regne det ud hvis man går hen og bliver lidt nørdet.

    Når man bygger en kasse er målet at subwooferen skal få en QTC værdi på 0,707 da det er der den vil give et mest liniært respons af alle frekvenzer (giver lydkvalitet). Parameterne er forskellige for alle subwoofere, men hvis man køber et seriøst mærke så kan man finde alle de elektro akustiske parametre på producentens hjemmeside.
    Her er alle parameterne på din Rainbow Amboss 12 : http://www.rainbowcaraudio.com/amboss12.html

    Du kan udfylde alle parameterne i bunden af denne hjemmeside : http://www.bcae1.com/spboxad2.htm

    På hjemmesiden fortæller den dig 2 ting når du trykker calculate - hvad målene bør være for en lukket kasse, og en åben kasse, men i bunden vil den også skrive om subwooferen er bedst egnet til en lukket kasse, åben kasse eller om man kan bruge begge (EBP værdien i bunden under 50 = lukket kasse, mellem 50 og 90 = både åben og lukket er ok, over 90 = åben kasse).

    Indtaster jeg data fra Rainbows hjemmeside :

    Fs = 25hz - Qes = 0.38 - Qts = 0,32 - Vas = 65l (omregnet til 2,955 kubikfod), basport diameter (kun for åben kasse) = 2 tommer og self Qtc = 0,707 som er det vi ønsker giver den svaret :

    EBP = 65 som betyder både åben og lukket kasse kan bruges til denne subwoofer

    Lukket kasse liter = 0.5914 kubikfod = 16,75l

    Åben kasse liter = 1.0688 kubikfod = 30,24l
    Basport diameter = 2 tommer
    Basport længde = 6.2469 tommer = 15,86cm

    Prøver du at indtaste 3 tomme basport i udregningen siger den at længden skal være 38cm for at opnå QTC på 0,707. Du vil aldrig få plads til en 38cm dyb basport i et kabinet, så det er urealistisk. Der må man lige lege lidt for at finde den port diameter der er mulig at bruge, selvom at 3" og 4" basporte er det de fleste bilstereo forhandlere sælger.

    Det er ikke alpha omega du rammer præcis 0.707 i QTS, men det er en god ting at designe efter hvis man vil have noget som lyder godt. Subwoofere med en QTS på 0,9 kan også lyde godt, men teorektisk set lyder 0.707 altid bedst da alle toner bliver reproduceret på samme måde.


  • #16   8. dec 2012 Kigger du forresten på Rainbows hjemmeside anbefaler de minimum 15l til lukket kabinet, og minimum 35l til åbent kabinet med en anbefalet port som 3" med længde på 29cm.

    Den lukkede kasse de anbefaler passer med man rammer QTC 0.707, men det rammer man ikke med deres anbefalede åbne kasse. Som sagt er der meget få åbne kasser der rammer QTC 0.707, men det er primært fordi folk der vælger åbne kabinetter hellere vil have massere af brum brum istedet for lydkvalitet. Så laver man dem med en QTC helt op imod 1.2

    Husk også lige at læs på Rainbows side at din Rainbow Amboss fylder 4,5l inde i et kabinet. Dvs. hvis du skal bruge 16,75l til et lukket, så skal du bygge et 16,75+4,5 = 21,25l kasse for at den får 16,75l at spille i smiley


  • #17   8. dec 2012 nicklas

    nu er Qts 0,32 så det giver 78+- så kommer vi så langt op at vi begynder at JEg synes vi skal over i refleks.

    man skal også huske at men ikke helt kan regne med 0,707 når vi snakker refleks kabinetter, der vil din langsommere steprespons få det til at lyde mere blødt selvom du har en ret høj QTC

    den side der er som OK, men den fortæller ikke det vigtigste, det er port air speed.

    men nu er det en db enhed, så den vil ikke være ret let at lave en udregning på, der bør man mange gange bare holde sig til producenternes anvisninger


  • #18   8. dec 2012 men det er da fedt at der er nogen der ved noget om sagerne, i stedet for alle de helt fejl svar der florerer her op forum

  • #19   8. dec 2012 Tak for alle de brugbare informationer allesammen! Det lækkert med så god information! smiley

  • #20   8. dec 2012 nicklas og hvorfor må man så ikke bygge i spånplade?

  • #21   8. dec 2012 kalle n:
    Det er vel ikke dødt nok som mdf er..
    Altså det sender vel lyden tilbage som hvis du står i et tomt lokale.. Hvor mdf gør det mindre..

    Men ved det ikk.. vil faktisk gerne vide det også bare for at være sikker..

    Why er mdf det eneste træ som er brugbart når det gælder anlæg??
    Hvorfor bedre end spånplade?


  • #22   8. dec 2012 https://autohifi.dk/index.php?route=extras/blog/getblog&blog_id=22


    tager lige noget fra siden :


    Og hvorfor så spånplade?

    Mange tror at MDF plader er bedre, men de svinger for meget med i de høje frekvenser. En spånplade er mere lyddød helt nede fra de meget lave frekvenser.


  • #23   8. dec 2012 Kalle + Emre ->

    MDF plade er mere lyddødt og nemmere at arbejde med.

    Det er ikke at spånplade ikke kan bruges, for selve materialet har faktisk en resonant frekvenz der er bedre egnet til subkasser end MDF plades resonante frekvenz. Dog er der så mange ulemper ved spånplade, man løser problemet med den resonante frekvenz ved at lyddæmpe sit MDF kabinet.

    Selvskærende skruer og spånplade er bestemt ikke gode venner, og slet ikke hvis der skal hænge en 12" enhed i frontpladen hvor membranen bevæger sig godt og river i pladen. Så er der problemet med at det revner/krakelerer når man skruer kabinettet sammen, som giver et dårligt kabinet da stivhed er en nøglefaktor.
    Køber man en spånplade skal man være heldig at den del af pladen man bruger har en stor spånetæthed og der ikke er for mange "huller" med store limklatter inde i træet for at få et godt resultat.

    Med MDF får man bygget et solidt kabinet hver gang og overlader ikke så meget til held!

    Louise H->

    Du har nok ret i at port air speed for et 2" rør med en 12" amboss bliver for høj (resulterer i portstøj). Lige i Ambossens tilfælde er det nok bedst at lytte til producentens anbefalinger frem for teori... men som nævnt er QTC på 0,707 heller ikke det vigtigste i et ported kabinet, så den vil helt sikkert stadig spille godt med Rainbows anbefaling af 35l kabinet + 3"/29cm port.


  • #24   8. dec 2012 nu har jeg 2 gange bygget kabinet i spånplade, først til en power acoustik mofo 12. og til en hertz hx250..
    og jeg har skruet mine skruer i uden at bore for, og det er aldrig flækket..
    men den jeg lavede til hertzen var de 2 af sidene mdf, og det flækkede da af helvede til det lort.
    mdf'en er dyrre, og så skulle bruge penge til at lyddæmpe kabinettet er da dumt?

    mine enheder sidder vældig fint i kabinetterne, og de har da været skruet ud nogle gange efterhånden.

    den eneste grund jeg ser til at bruge mdf, er da hvis de skulle lakeres da de er noget pænere i overfladen end spånplade.
    men så længe de bare skal ha filt, eller kunstlæder så er det da fuldstændig ligemeget?


  • #25   8. dec 2012 Skal siges at jeg har benyttet 2" port for, og ja der ER portstøj skal der lige siges smiley det med en amboss 12 !

  • #26   8. dec 2012 Kalle N

    Nu borer man normalt også for i MDF...


  • #27   8. dec 2012 bjarke

    jaja, det ved jeg godt.. men hvorfor bruge det lorte mdf?

    det andet er billige og nemmere?


  • #28   9. dec 2012 Sys personligt det er lettere at lave en pæn kasse i Mdf end i spån.. Men der er vi alle så forskellige..

  • #29   9. dec 2012 hmm tja, syntes nu ikke der er nogle problemer så længe det skal beklædes

  • #30   9. dec 2012 Kalle N->

    Selvom spånplades resonante frekvenz er bedre så er MDF plade stadig mere lyddødt end spånplade.

    Man lyddæmper altid et subkabinet. Et spånplade kabinet lyddæmper man for at få det mere lyddødt da det ikke er træets bedste egenskab, og MDF lyddæmper man for ikke at få problemer med den resonante frekvenz samtidig med det gør kabinettet endnu mere lyddødt.


  • #31   9. dec 2012 sjovt der så står inde på autohifi's hjemmeside at spånplade er mere lyddødt end mdf..

Kommentér på:
Bass tilslutning

Annonce