Anlæg Reborn? {{forumTopicSubject}}
Hey folks
Med en masse hjælp og selvlært viden har jeg bygget anlægget i min bil op "ordentligt".
Siden da, har jeg lært en masse og kan både se fordele og ulemper ved den måde jeg i sin tid valgte det skulle gøres på.
Nu er det sådan at jeg har tænkt mig at lave det om, lige nu består det af:
HU:
Alpine CDA-9884R
Forstærker:
Harman/Kardon CA5250
Fronthøjtalere:
Alpine SPR-17C
Baghøjtalere:
Alpine SPR-69C
Bas:
Alpine SBE-1043BR
Kondensator:
1 Fahrad Caliber
Det første der sker er at baghøjtalerne skal væk. De var spild af penge, det ved jeg godt men når man er helt grøn, må man jo lære selv:P Fronthøjtalerne skal også væk, de skal skiftes ud med et 2- eller 3-vejs komponentsæt. Her er første spørgsmål: Er der stor forskel? og hvordan kan det være at man stort set aldrig ser 3-vejs nogen steder? Er det så meget dyrere?
Næste spørgsmål, jeg har tænkt mig at køre en forstærker til bassen, muligvis bliver den også skiftet ud, og så en anden forstærker til komponentsættet. Men kunne man køre med tre forstærkere, én til bas, og en til hver kanal i fronten? Måske brokoble dem? Eller er det bedste med én forstærker som trækker de to kanaler brokoblet eller ej?
Nu synes jeg jo det er pænest alt holde det hele i samme mærke så meget som det er muligt. Jeg har tidligere haft rockford fosgate i, men diskanten skar mig i ørerne hvorimod alpine synger for dem:P Jeg er også stor fan af de dali ikon 6 mk 2 som jeg har stående i stuen og EQ er efter min mening noget som fanden har skabt en dag i vrede! Med tanke på det, er der så nogle mærker som i måske kan anbefale? Her tænker på noget mere eksotisk som Ground Zero, Rainbow, Earthquake, Steg, Dynaudio, Pioneer o.sv. Jeg ved godt at det hedder "lyt dig frem" men jeg bor på Bornholm og vi har altså ikke forhandlere af sådan noget herover:P Man kan tage over, ja men for dem som ikke ved det er det altså rigtig mange penge. Så det bliver kun hvis jeg kan kombinere det med noget andet. Håber i forstår mig og vil hjælpe mig!
På forhånd tak!
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 677
Med hensyn til forstærkerne, så tror jeg ikke at du får 2 som lyder 100% ens og med et lækkert sæt i fronten vil du helt sikkert kunne høre det hvis det er forskel.
Personligt kan jeg rigtig godt lide lyden i eksempelvis audio system og rainbow, men jeg har ikke erfaring med de dyrere serier.
Prøv evt. at finde nogle andre bornholmere med interesse for bilstereo, de har garanteret noget du kan lytte til.
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.440
jul 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 865
Anyway´s .. Så er det en dårlig idé og ha brokoblet en 4 kanals til 2 kanaler og køre mono til venstre og højre.. det bliver mudderet og svært at kontrolere..
Jeg fornemmer det er effekten du er ude efter her.
3-vejs er i min verden lidt spild af penge når du allerede har en sub..
Derimod er et Compo sæt fint at foretrække til både for og bag.. og ja, Ud med de 6x9 ere som du selv siger..
Et fedt lille tweak til dit bygge kunne være en Monoblok til din Sub som osse "TIM R" siger, så kommer der lidt mere fart i sagerne. ( Effekt som du søger )
Da jeg kan se du har DALI i stuen, så e jeg klar over dit bygge i bilen gerne må være lækkert og der gerne må være super god harmoni i lydbilledet.
Audio system og Dynaudio laver compo sæt som kunne falde i din smag her.. tjeck evt link som følger..
Angående en monoblok til dit system ( Behold din Harman kardon, den er rigtig fin til kompo sæt´s ).. monoblok er nok at foretrække til opgaven..
Jeg linker til grej som passer i dit setup..
Ligeledes skal den osse ha en farad fætter i måsen.. så den skal osse på indkøbsseddel.. ( Du ved den på køleskabet fruen bruger til lørdags kylling indkøb)
Diverse link til grej :
Forstærker.. Her er der valgt JBL om jo er ( Harman kardon).. på en måde.!
http://www.dba.dk/jbl-gto-6011-forstaerker/id-89997109/
Kombo´s i 6.5" her er flere at vælge imellem.. priser fra det billige men gode!
http://www.hilmars-audio.dk/shop/audio-system-mx165plus-2094p.html
Lækkert dette sæt som er på tilbud osse!
http://www.hilmars-audio.dk/shop/hertz-esk-163l-1549p.html
Og det rigtige lækre.. her kunne man sagtens bruge pengene til meget andet.. men alligevel for du lige linket!
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=6636&pk=&produkt=Dynaudio_Esotec_System_242GT_-_H%F8jttalere
Til sidst et sæt som jeg rigtig godt kan anbefale.. Det spiller blødt, og har en utrolig lækker diskant som kan virke spids og klangfuld på samme tid.. Jeg installeret det i en Audi A6, bare byttet original højtaleren ud med dette.. og HOLD DA OP..
http://www.autobixen.dk/shop/hifonics-tx6-2c-37854p.html
Nu er der rigtig mange derude og herinde som ville vælge andet.. og der osse rigtig meget og vælge imellem.
Men håber da du har lidt mere info at gå efter nu..
Alle de kompo´s jeg har valgt frem her er UDEN SKRIGENDE DISKANT!
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 38 Svar: 185
Tim R - det er også det mit spørgsmål går på men jeg skulle nok have formuleret det bedre:/
Corty75 - Hold da op et langt og fedt svar! Rigtig mange tak:)
Det er præcis helt rigtigt at jeg går efter god og ren lyd ligesom dali leverer.....ved godt det er lidt amputeret at gøre sådan her men det er nu okay synes jeg:P
Det lyder som om jeg skal have en énkanals forstærker (monolbok) til at drive bassen. Jeg skal nok have en ny bas men tror jeg holder mig til én....overvejede nemlig to enheder, enten i hver sit kabinet eller i et stort. Selvfølgelig passive og måske serie/parallelforbinde dem....dette læser jeg op på as we speak.
Jeg kan se hvad du mener med trevejssættet når jeg har decideret bashøjtaler(e) så det bliver nok et 2vejs komponentsæt med en forstærker som er på samme antal ohm....mit spørgsmål her er, om jeg har ret i at antage at det er bedre at have en forstærker som leverer flere watt end højtalerne kan tage....altså sådan her:
Forstærker: 150 Watt pr. kanal ved 4 ohm til højtalere som er på nominel 100 Watt og 4 Ohm er bedre end:
Forstærker 100 Watt pr. kanal ved 4 ohm til højtalere som er på nominel 150 Watt og 4 Ohm
Da den så "har nemmere" ved at spille dem op....korrekt?
Nu er det bare for at få det teorien på plads:)
jul 2010
Glæder mig du kunne bruge lidt af det!
nov 2008
jul 2010
Har osse hørt fra andre som spiller med disse enheder, at de er fuldt ud tilfredse og mere til.
nov 2008
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 677
Pas på med at købe for billigt, det gjorde jeg med fjedrene i min Mazda og jeg har fortrudt det lige siden.
Hvis du kun skal sænke de 35mm. som det sæt gør, så undersøg lige om det ikke er nok med et sæt gode progressive fjedre og så de originale dæmpere, det kan også sagtens vise sig at være billigere end en komplet discount undervogn.
nov 2008
Jeg købte også bare billige fjedre og har også fortrudt det lige siden!!
Anlæg Reborn?