{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

strømproblemer.. Ny generator vs nyt batteri vs kondensator {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..

Havde på et tidligere tidspunkt snakket om jeg havde strømproblemer når mit anlæg spiller..

Har fået målt på tingene og det ser sådan ud..

Over batteriet falder spændingen til de 11.7v når bassen spiller hvad hvad mit multimeter skrev..

Ved anlægget falder den til 10v..

Har trukket 50mm2 kabler hele vejen fra bilens batteri, stel er ordentlig i bagagerum og opgraderet i motorrum..

Har 2 forstærkere med ca 2000rmw watt at kaste rundt med og INGEN kondensator.. Dog har jeg en på 1 farad liggende jeg overvejer at smide på..


Men tvivler stærkt på at kondensatoren alene kan hjælpe..

Har fundet ud af jeg kan opgradere min generator fra en 60a til en 120a.. Vil i sige go til det? Eller burde jeg skifte batteriet i stedet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  strømproblemer.. Ny generator vs nyt batteri vs kondensator
  • #1   4. mar 2013 Hvis du har den liggende er det vel bare at prøve? smiley

  • #2   4. mar 2013 Har ikk tid til at rode med bilen.. Og har ikk ledninger til at forbinde kondensatoren, så derfor spørger jeg smiley Hvis den alligevel ikk vil hjælpe gider jeg ikk ofre penge på nogle ledninger lige i første omgang. smiley

  • martin d
    martin d Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 83
    #3   4. mar 2013 Et spændingsfald på 1,7V er alt for stor den bør ikke være mere end på 0,1-0,2 V og det er på kablerne og diverse forbindelser. Prøv at måle hvor det er med dit multimeter for at fine syneren det behøver ikke at være kablet men en det kan være en dårlig samling eller en stelforbindelse som ikke er god nok.

  • #4   4. mar 2013 Doctor Madsen:
    Det er 2000w rms ialt samlet ud fra begge.. smiley

    Har ikk plads til et ekstra batteri så vil helst undgå det.. Derfor jeg spørger om jeg kan komme udenom hvis jeg roder med nogle af de andre metoder..


  • #5   4. mar 2013 shit det er samlet set forstærkere med et strøm forbrug på ca. 280 amp. tror du skal smide et par batterier i bagagerum, få et større i motorrum, muligvis 2 af de der 120 amp. generatorer. samt muligvis lige trække 1 50 mm2 kabel ekstra.

    antager at når du skriver 2 forstærkere der smider 2000 watt hver så er det rms watt og efter varmetab osv. så de 280 amp. kan nok ikke engang gøre det.


  • #6   4. mar 2013 Større generator, bedre kabler fra generator til batteri og stel, og kraftigere batteri

  • #7   4. mar 2013 så er det jo kun 140 amp. men et ekstra batteri er nok nødvendigt i dit tilfælde.
    men den måling du har lavet, den er vel lavet med slukket bil? ellers ville en ny generator nok hjælpe på det.


  • #8   4. mar 2013 johnny .:
    Den ene er på 1500w rms og den anden er på 400wrms.. Så har vi fået det på plads smiley

    Ja det er ret mange amp der skal trækkes ud


    Nej målingen er lavet med tændt bil.. Altså normalt skal der jo være 14v over batteriet men det falder til 11.7v når det spiller..
    Og over anlægget er det helt nede på 10v.. Så det er et ret stort spændingstab..


  • #9   4. mar 2013 tror lige du skal måle din generator istedet, lyder som den der er noget galt med. den skal ikke falde så meget bare fordi anlægget er tændt.

  • #10   4. mar 2013 Det er ikk når anlægget er tændt.. Det er når det spiller med forholdsvis meget power..

    Har ikk mulighed for at måle fra generator, da jeg skal have bilen pillet halvt fra hinanden når dette skal ske og det kan jeg ikk gøre på åben gade.. smiley


  • #11   4. mar 2013 så må du jo nok til at opgradere dit strøm lidt.
    har selv smidt et ekstra batteri i bagagerummet samt kondensator til min 2 kanals. det er noget der virker.


  • #12   5. mar 2013 Doctor Madsen:
    Selvfølgelig har du ikk spændingstab når du har så meget..

    Men ja du har gjort det "ordentligt".. Eller har ihvertfald brugt penge på det smiley
    Problemet er at nu har jeg hverken penge tid eller plads nok til alt det der.. Så derfor prøver jeg stadig i første omgang at finde ud af hvad jeg kan fikse først..

    Altså vil et nyt batteri hjælpe mest..?
    Eller vil en ny større generator gavne mere?
    Eller vil det være nok bare at montere min kondensator.. smiley

    Grunden til jeg spørger er fordi jeg lever af su igen lige pt, så vil gerne finde den mest optimale løsning..

    Derudover, hvorfor opgradere stel fra motor? Den forstod jeg ikk..


  • martin d
    martin d Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 83
    #13   6. mar 2013 Det kan være fordi at generatorn sider på motoren (men det gælder kun spændingstab fra generator) . Spændingstab mellem batteri og forstærker skyldes en dårlig forbindelse på enten kablet eller stel.Jeg vil nok når der er blevet styr på spændingstab starte med at købe et godt batteri og så sætte en lader på en gang i mellem.

  • #14   10. nov 2013 Fik du det løst ?

  • #15   10. nov 2013 Tim R:
    Nej ikk endnu..
    Prøver at finde rundt i om jeg burde opgradere generator først eller købe ekstra batteri..
    Har ændret mit system nemlig og kan skabe så stort et spændingstab at anlægget slukker inden jeg kan brænde min sikring på 150A af..

    Min lys slukker stort set selvom jeg er på motorvejen.. smiley hehe


    Nuværende system..
    Samme forstærkere.. bare koblet til anderledes så de smider mere effekt ud..
    50mm2 + kabel
    50mm2 stel kabel total systemlængde de 5 meter..
    50mm2 stel ved batteri

    Generator på 60a (fucking lidt.. smiley ) Kan muligvis opgraderes til 120a måske 150a..
    Hovedbatteri: VARTA Silver Dynamic D15 64Ah, CCA 610a...


  • #16   10. nov 2013 Hva størrelse batteri har du i ? Det første jeg altid går er at opgradere mit batteri til det største jeg har plads til, i mit tilfælde gik jeg fra 55 amp til 74 og det KAN tydeligt høres selv på mindre forstærkere

    Hvorfor ikke starte med at få renoveret din generator ?


  • #17   10. nov 2013 Er din stel også 5 meter ?

  • #18   10. nov 2013 50 fra batteri til stel på bil
    50 fra batteri til motor.
    så KORT mulig stel ledning til hver forstærker.
    evt opgradere din plus fra generatoren af også.
    så stort batteri i bilen som muligt.
    Kondensatorens plus skal du sætte i din fordeler blok på plus siden.


  • #19   10. nov 2013 Drop kondensatoren

  • #20   10. nov 2013 Tim R:
    Har forsøgt med større og har ikk plads..
    har som skrevet et 64Ah batteri.. smiley

    renovere generator??

    Nej mit totale system er på ca 5 meter altså fra hvor + kablet starter til hvor stel slutter..
    Min stel er under 1m.. Kan ihvertfald ikk være kortere

    Har faktisk en 1F kondensator i, men ved den ikk rigtig gavner da mit problem ikk er at jeg ikk kan levere strøm hurtigt nok men at jeg ikke kan levere nok i første omgang.. smiley


    kenneth h:

    I know i know..


  • #21   10. nov 2013 Hvis din generator er slidt lader den måske ikke med fuld effekt, så kan du få nye kul osv i og så er den så go som ny. Har du opgraderet stel fra batteri til karosse og fra motorblokken (kan ikke huske om den skal på batteriet eller også på karrossen) ?

    Så vidt jeg ved har du rimelig styr på det her også


  • #22   10. nov 2013 kiggede lige dine fotoalbum, har du stadig trukket stel til en fordelerblok og så videre stel derfra ? Du har ikke trukket stel til blokken fra dit batteri vel ?

  • #23   10. nov 2013 Tim R:
    Ja okay havde ikk lige tænkt over man kan renovere en generator..
    Men tænker nu at det er bedre hvis jeg får opgraderet den.. 60A er jo ingenting..
    Ved at de større modeller har 120a og de kan nok godt komme på..
    Dieselerne har 150 og måske kan jeg få sådan en på.. Hvis jeg kan gør jeg det..

    Stel fra batteri er opgraderet..
    Stel fra motor er ikke fordi
    1, ved ikk hvor den er
    2, forstår ikke hvad den vil gavne.. smiley

    Samme med + fra generator..
    Stikket er for småt og placeret for underligt til at jeg har forsøgt at opgradere.. Skal have hele fronten af bilen ihvertfald.. Kigger på det til efter jul..

    Men det er mere lidt det med om det næste jeg skal bruge penge på skal være
    ekstra batteri + laderelæ
    eller
    ny generator på enten 120a eller 150a..

    det med batteriet er jo halvdyrt.. Især hvis jeg skal skaffe et stort et.. og ved ikk om et ekstra stort vil være nok eller om jeg burde tage 2 små osv.. lidt det jeg er forvirret over.


  • #24   10. nov 2013 Har trukket stel fra forstærkerne til fordeler blokken og så til bilens stel derfra..
    Nej selvfølgelig har jeg ikk trukket det tilbage til batteriet smiley
    Det billede der skal jeg have lavet om haha smiley


  • #25   10. nov 2013 Ved godt de kloge hoveder siger 1 godt stelpunkt, men jeg har altid 1 stelpunkt til hver forstærker med stor succes.

    Så havde jeg valgt ny generator, men husk lige længden på den kan variere. 120 A burde være rigeligt


  • #26   10. nov 2013 Det er bare for at få et fælles stelpunkt.. smiley Det andet vil sikkert også virke men har målt mit spændingstab over mine kabler og det er ikk der problemet er.. Ligger på noget forholdsvis lavt af hvad jeg kan huske.. så tror ikk det vil gavne at lave flere stelpunkter til anlægget.. smiley

    Okay så imellem ekstra batteri og ny generator havde du valgt ny generator?
    tror bare jeg går efter 120a så.. Er nemlig ret sikker på 150a'eren ikk passer da den jo kommer fra dieselerne og de er sikkert bygget anderledes..


  • #27   10. nov 2013 Snak med en ekspert på området. Nogle generatorer har ikke samme afstand ud til remhjulet, så kig lige godt efter inden, evt find en brugt

  • #28   10. nov 2013 Kigger på dokumentationen omkring det ihvertfald inden.. bare for at være sikker.. smiley

  • #29   10. nov 2013 Men kunne forestille mig du skal finde en fra en benziner hvis din også er en benziner

  • #30   10. nov 2013 hvis det er helt oppe på batteriet du har et så stort spændningsfald vil jeg mene det er dit batteri, dertil kommer dit strøm fra generator. med de målinger du har foretaket dig så er det det hele du skal opgradere. Generator,batteri og flere/bedre kabler,

  • #31   11. nov 2013 Klaus J:
    Mit batteri er som sagt nyt så det kan ikk være noget med den..
    Skal enten have flere batterier eller en ny kraftigere generator..
    At trække et ekstra 50mm2 kabel fra batteriet i motorrummet vil nok ikk gavne mig + det er stort set umuligt da jeg ikk har plads..

    Har dog ikk målt på spændingsfald osv efter det nye batteri.. Men det er ikk meget bedre.. Kan med anlægget få hele bilen til at gå i eco mode og få slukket for alt haha.. Så det er der stadig..


  • #32   11. nov 2013 Generator.. og nyt batteri.. AGM batteri evt. som har bedre evne til at gi strøm over længere tid uden spændings fald.

    Som klaus nævner, dit batteri er nok trist, selvom det er nyt..og ja.. 64 Ah.. det sku for lidt til dit system.

    Mit system er voldsomt, og der er 300Ah AGM batteri ikke nok til mere end 8 min på fuld roulade..

    Kørte med en 75 amp generator, og den fik STRESS!!
    Har nu smidt en 200Amp fra Powermaster i, og hold nu kæft hvilken forskel!!

    Større strømbank er klart at foretrække, og en lækker generator på.. så du med hvor solen skinner..

    Stel på motor er osse en god ting, din generator sidder monteret her på, og stel hertil skal igennem dine motor ophæng ( som er gummi ) hvilket ikke er skide godt strømførende .. Doooooh ..
    Men, din generator trækker så stel igennem alle andre tænkelige steder, og her opstår dit spændings fald.
    Så.. stel din motor, så generator kan leve ordentlig.

    Det burde kunne gi dit bygge et kæmpe spark i Rø... smiley

    Husk
    Listening is Silver / Phoenix is GOLD


  • #33   11. nov 2013 Corty75:
    Findes der eftermonterings generatore? Så bør jeg måske kigge efter det.-

    Generatoren har da sin egen stel har den ikk? Giver seriøst ingen mening hvis den trækker stel igennem motoren netop pga det med ophænget.. Men kommer også til at opgradere det når det er jeg skifter generator.. (tror sku ikk de ledninger som er lavet til en 120a generator er for små til 60a.. Så nok ikk noget jeg vil få noget ud af at rode med det nu)

    Vidste faktisk ikk det med at AGM batterier levere bedre uden spændingstab..
    Fik at vide de havde en høj CCA men dem jeg kiggede på havde sku ikk mere end normale syrebatterier.. Men okay skal nok have fat i et stort agm batteri eller et par små til bagagerummet senere hen..


    Men hvad ville du sige jeg bør starte med?
    Ny generator eller ekstra batteri? hvad ville give mest for pengene hvis man kan sige det sådan smiley Eller holder du fast i at generator stel opgradering kan gør underværker? fordi så skal jeg da kigge på det efter jul..


  • #34   12. nov 2013 En god stel direkte på motoren er altid vigtig, selv uden stort stereo bygge!
    Dårlig stel er vejen til ALT ondt... smiley

    Og som vi alle godt ved, så gør tykkere kabler altid noget ved sagen jo større bygge man har.

    Der findes generatorer som er lavet til diesel modellen, den kunne måske passe.. tør dog ikke løbe an på det. Her ville jeg spørge i TUNING FORUM..

    Jeg er heldig hvad angår Chevrolet, de passer dele med rigtig mange, og deres generator er ens for alle V8´ere..

    Du bør starte med at stelle din motor med et lækkert tykt kabel, herved for din generator bedre minus flow.. ( det er osse det billigste at starte med ) smiley

    Næste råd er nok at bytte dit batteri ud med et AGM ( Absorbed Gele Mats ). og gi det gerne et 90Amp hvis du har plads.. ellers bare det største du har plads til.

    Her er et link til de billigste GODE Agm batterier... normalt er de pisse dyre!!

    http://www.bue-net.dk/index.php?cPath=1_73_1491


    Og til sidst.. en batteri skiller på, og et batteri mere hvis du gerne vil gejle dit bygge.. smiley

    Se på det.. og mon ikke noget af det skulle gi pote smiley


  • #35   12. nov 2013 Corty75:
    Okay får kigget på den stel ledning først så.. Har også nogle rest 50mm2 kabler som kan bruges til det..

    Så efterfølgende anbefaler du ekstra batteri.. (kan ikke bytte mit batteri ud med noget større, så er ude i at jeg skal skaffe et ekstra..

    En ordnetlig batteri skiller hvor kan man skaffe dem? Og den skal vel sidde ved mit hovedbatteri som kan levere mindst ikk? smiley

    Så okay generator venter jeg med virker det til..


  • #36   12. nov 2013 Husk nu på at din fenerator skal lade flere a end dit batteri er på for at få gavn af noget som helst

  • #37   12. nov 2013 batteri skiller...

    Biiligst på ebay

    Lige til, ingen toldproblemer da kineserne nedskriver værdien til EU!

    LINK:
    http://www.ebay.com/itm/New-Universal-12V-200A-Car-Relay-2-pin-Split-Charge-Relay-FREESHIPPING-/331044331140?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d13c79e84


    MUSIC is Silver / PHOENIX is GOLD


  • #38   12. nov 2013 Batteri skiller sætter man i motor rummet, tæt ved generator så monteringen bliver nemmest og lige til..
    Ekstra batteri fastmonteres i bagagerummet efter behov, her er der jo allerede trukket plus til.. smiley

    Ellers siger du bare til... så kigger vi det igennem! smiley


  • #39   12. nov 2013 damn det er lille af et 200A relæ smiley den jeg har set på 200A er på str. med en knytnæve.

  • #40   12. nov 2013 Tim R:
    Jep i know.. Men tænkte bare at jeg i første omgang skaffer det ene og så kan jeg hvis det nu er batteri kun, oplade den 1 gang om ugen eller sådan noget spas.. ved dog ikk om jeg skal vente til at købe begge ting..
    Er også smånervøs over at hvad nu hvis jeg ikke engang kan få en større generator på..

    Corty75:
    Så okay jeg behøver ikke skaffe noget godt relæ??
    Tænker bare lidt over kvalitet osv når der nu bliver trukket de 100-200a igennem den.. smiley
    Men man sætter den tæt ved generator? og ikke på + kablet fra batteriet i motorrummet..?
    Altså så den faktisk sidder i serie med anlægget og det batteri i bagagerummet.. Så når den er slået fra så kører det bagerste udelukket på bagagerumsbatteriet??.. smiley


    EDIT:
    Fandt den her i dk
    http://shop-ditlevsenimport.dk/12v-relae-50/relae-13250200-p254

    Men synes det er lidt random at man kan få noget til 200kr og så nogle andre til fx 2000kr.. smiley Gør mig lidt nervøs..


  • #41   12. nov 2013 Corty75:
    Har fundet lidt andre agm batterier..
    Noget du har erfaring med?
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=9842253482&n=-1040802177&pn=-542868412

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=9842253482&n=-1040802177&pn=-542935445

    Det er mere hvordan de er kontra det danbrit batteri du anbefaler..
    Virker nemlig til at de er en tand billigere, eller at jeg kan få nogle lidt større.. smiley
    Biltema har også nogle.. Men ved ikk om alt det bare er lort.. Har altid fået at vide Varta er bedst.. smiley


Kommentér på:
strømproblemer.. Ny generator vs nyt batteri vs kondensator

Annonce