{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

Søren B
Søren B
Tilmeldt:
29. nov 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Søger viden om forstærkere {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg står og vil købe en forstærker til min bil,
men ved ikke om jeg har brug for 4 Ohm eller 2 Ohm.

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man opnår de to typer modstande?

Er den ene bedre end den anden?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger viden om forstærkere
  • #1   14. mar 2013 Altså, din forstærker har bedst kraftoverskud ved 4 ohm, fremfor 2.. De forskellige modstande sidder på de enheders svingspole, du vil koble til forstærkeren..

    For eksempel, på subwoofere, kan du have enkelt svingspole på 4 ohm, du kan have dobbelt svingspole på 2x4 ohm, 2x2 ohm, 2x1 ohm eller endda 2x0,5 ohm... Der er sågar også 2x3 ohm.. smiley Det giver dig mulighed for at vælge hvilken modstand du vil koble din enhed til i, på din forstærker.

    Med 2x4 vil jeg anbefale at smide den i 2 ohm, da du ellers vil ende i 8 ohm og der vil din forstærker nok blive lidt ked af det.. Dog med 2x2 ohm har du mulighed for at ende i 4 eller 1 ohm, dog hvis du skal ned i 1 ohm, skal du være sikker på om din forstærker kan klare den modstand.. smiley

    Men det er simpelthen på dine enheders svingspoler du opnår de forskellige modstande.. smiley


  • #3   14. mar 2013 Ha ha... Den ene kommer med en lang og umanerligt indviklet forklaring.... Den anden mener han skal finde enheder først...

    Ikke svar der er videre brugbare hvis man ikke forstår dem... Oven i det tror jeg godt jeg forstår hvad frederik mener... selv om forklaringen er lidt forkert...


  • Søren B
    Søren B Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #4   14. mar 2013 Størrelse: 165mm
    Impedans: 3 Ohm
    Belastning RMS: 60W
    Belastning Peak: 180W
    Følsomhed: 93dB
    Frekvensområde: 53H-21kHz
    Indbygningsdybde: 59mm
    Delefilter type: Indbygget
    Edge-Driven Tweeter: Ja

    Jeg har købt 2 stk. af disse JBL GTO højtalere.
    Jeg mangler stadig en Sub, og en forstærker.

    Frederik det var sikkert en rigtig god forklaring, men er bange for at jeg ikke fattede det store af det. Mange tak for forsøget alligevel.

    Kunne i evt. foreslå en forstærker der kunne passe til mine højtalere + en subw.?


  • Søren B
    Søren B Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #5   14. mar 2013 Det skal ikke være voldsomt dyrt. Regner med at betale mellem 1000-2000 for forstærkeren.

  • #6   14. mar 2013 Søren B

    Du vil købe en forstærker til din bil... fedt...

    Men du har ikke brug for hverken 2 eller 4 ohm... Ohm tallet (impedansen) er den modstand (Belastning) Som dine højttalere har i det elektriske system... Jo lavere det tal er jo mere bliver din forstærker belastet men som oftest yder den også det mere..

    Alle Normale højttalere til bilen er generelt 4 Ohm medmindre andet er opgivet, Du opnår en belastning i 2 ohm ved at sætte 2 højttalere sammen i parallel... (Mere om det på et andet tidspunkt)

    Forstår du hvad jeg mener her? Din forstærker yder ingen ohm... den er bare stabil ved bestemte belastninger, angivet i ohm... Højttalerne har en modstand angivet i ohm...

    Lydmæssigt vil du helst have dine forstærkere belastes med 4 ohm... Grunden til dette er at når du halverer ohm tallet "halverer" du også dæmpningsfaktoren som er en egenskab i din forstærker vi ikke her behøver at skulle ud i en længere foklaring omkring... smiley


  • #8   14. mar 2013 De højttalere du har købt... er det Komponentsæt eller Coax enheder? (Ja det er en god idé at kende forskellen... )

  • #9   14. mar 2013 knold og skvat

    Tja du svarede jo ikke på noget, Så du har jo ingen svar.


  • #12   15. mar 2013 Det er sgu første gang jeg har hørt en nævne dæmpningsfaktoren, så mangler vi bare headroom............

  • #13   15. mar 2013 Allan(Kolding) R

    Åh nej sig ikke du er en af de bedrevidende gamle mænd der ikke tror på alle de nye termer der bruges og som faktisk har relevans?


  • #14   15. mar 2013 Næ næ, jeg er jo kun 51 år smiley og indlægget i går kl 22.26 fra KNOLD har jo fastslået hvem der er bedrevidende, hehe.
    Alt har relevans, men trådstarter går med sit budget helt klart ikke op i ekstreme data, det er dog ok højttalere han har valgt.


  • #15   15. mar 2013 Allan(Kolding) R

    Tja jeg ved mere end ham, så på den måde har han da ret...


  • #16   15. mar 2013 Og du er således den kloge og alvidende?

  • #17   15. mar 2013 Søren B

    Forstærkeren må ikke være voldsomt dyr... Den skal vel kunne trække det hele? Eller skal den bare trække en subwoofer? Skal den kunne tage det hele kan du nøjes med en 4 kanals hvis der er tale om 1 sæt højttalere og en subwoofer... er der tale om 2 sæt højttalere og en subwoofer skal vi mere ud i noget 5-6 kanals... og så bliver det svært at holde sig under 2000 kr hvis det skal være nyt grej... Hvis du kan nøjes med brugt grej er der meget bedre muligheder...

    Men nye gode 4 kanals forstærkere inden for dit budget: http://www.hilmars-audio.dk/shop/re-audio-dts-3205p.html
    Men med kun 160 watt brokoblet skal det være en ret lille subwoofer du finder dig.

    http://www.hilmars-audio.dk/shop/audison-srx4-1992p.html
    Igen ikke en af de kraftigste men den kan dog trække en subwoofer rimeligt godt alligevel... (Handler om kvalitet jo)

    http://www.hilmars-audio.dk/shop/hertz-he-4-4-1398p.html
    Fin hertz forstærker billigt og med 200 watt rms til en sub så er det ikke helt dårligt...

    Brugt:

    http://www.bilgalleri.dk/marked/bilstereo/1623500-forstaerker_jbl_power_series_px300_4
    Meget skidt kan siges om JBL men de har alle dage lavet nogle udmærkede forstærkere... Denne er ingen undtagelse... Og give lidt mere spille rum med hensyn til en subwoofer...

    http://www.bilgalleri.dk/marked/bilstereo/1591167-jbl_forstaerker_og_bass

    Faktisk en god pris for det sæt... ikke de mest ophidsende subwoofere... men tror det vil fungere rimeligt godt som et førstegangsanlæg...



  • #18   15. mar 2013 Allan(Kolding) R

    Vil jeg på ingen måde kalde mig selv... Så stor en arrogance besidder selv jeg ikke... Jeg kender flere mennesker der stadig lærer mig nye ting. smiley Sådan er verden jo heldigvis så godt indrettet... smiley


  • #19   15. mar 2013 Jeg mobber dig bare lidt, tror du kan tage det.
    Ja, brugt er vejen frem til billig god lyd.


  • #20   16. mar 2013 Allan(Kolding) R

    sagtens... er man lidt nødt til her på bilgalleri... smiley


Kommentér på:
Søger viden om forstærkere

Annonce