{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Kæmpe problem udskifte org. højtalere {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ny Peugeot 208 som jeg gerne vil udskifte de org. højtalere til nogle bedre. Bilen har en stor Touch skærm indbygget, hvor radioen også er i, så jeg kan ikke lige pille anlægget ud. I døren er der monteret en 6.5" forneden og en lille diskant foroven. Hvad skal jeg udskifte det med, for at få det bedste resultat? Og hvordan udskifter jeg så både højtaleren forneden og diskanten foroven? Hvad med delefilter?? Er virkelig på bar bund og håber en ekspert herinde kan hjælpe mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kæmpe problem udskifte org. højtalere
  • #1   17. aug 2013 Hvorfor er det du vil ha anlægget ud?

  • #2   17. aug 2013 Jeg vil heller ikke have det ud, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal udskifte højtalerne, så det bliver godt. Mange modeller er et delefilter og jeg ved slet ikke om det kan monteres i min bil

  • #3   17. aug 2013 Det sku være lige til, men skal på arbejde hvis andre ikke kan hjælpe så pm

  • #4   17. aug 2013 Hvor sidder diskanten I sådan en? Køb et komponentsæt.. Der følger delfilter og det hele med.. Hvis diskanten er I forruden ville jeg nok pladsere delfiltrene under instrumentbordet et sted hvor der er plads... hvis de sidder I dørere ville jeg se om jeg kunne få plads til det hele I døren.

  • #5   17. aug 2013 Tak for svaret Martin, diskanterne sidder også i døren. Hvis jeg løber et komponentsæt, hvordan skal ledningerne så tilsluttes? Og skal delefilter bare ligge i døren?

  • #6   17. aug 2013 Den ledning som sidder i højtalerne for neden, sætter du til delefilter, ( mener den hedder E ) og så sætter du 6,5 til M, og diskanten til den sidste.... Og du skal kun have dør siden af for at få det hele til at virke.... Den diskant som sidder for oven nu piller du bare fra og lader ledningen være.... Men undgå at klippe og. Kablet hvis du nu en dag skal sælge...

  • #7   17. aug 2013 Det lyder ikke så besværligt, lige bortset fra, at de ledninger som går til de originale højtalere er monteret med et specialstik og ikke alm. kabelsko...

  • #8   17. aug 2013 Så må du klippe den...

  • #9   17. aug 2013 Diablo, hvis jeg klipper ledningerne som du foreslår og monterer et sæt med delefilter, kan jeg så være sikker på, at der ikke er et slags delefilter monteret i det originale sæt?

    Hvis jeg forstår det ret, skal jeg så klippe ledningen til den org. diskant, monterer den nye diskant og trække en ny ledning fra diskanten til delefiltret, herefter montere jeg den originale ledning fra de originale 6,5" højtalere i delefiltret og monterer de nye 6,5" højtalere og trækker en ny ledning fra dem til delefiltret?


  • #10   17. aug 2013 pas nu på med at klippe... din bil køre med canbus...! og det hjælper da intet at skifte højtalere, hvis du ik gør noget ved HU... hvis du vil ha bedre lyd, så er det anden forstærker samt HU, ellers hjælper det da intet.!

  • #11   17. aug 2013 En højtaler kører jo bare med plus og minus... Har aldrig set en højtaler med canbus endnu og tvivler på at det nogensinde kommer... Radioen til gengæld er en anden sag... der skal man se sig for før man klipper...
    Hvad er dit budget og hvad ønsker du? Nye højtalere foran og bagved samt en subwoofer?


  • #12   17. aug 2013 Du skal ikke klippe den org. Diskant.... For der er ledning på den nye diskant, som du bare trækker ned til der du ligger dit delefilter....

    det med dele filter på det org. Plejer der at side en modstand omkring den org diskant, som gør den ikke spiller diskant.... Men du må ikke hænge mig op....


  • #13   17. aug 2013 Martin, jeg tror jeg vil købe lidt af gangen, første step er sim beskrevet højtalere foran og så ser jeg tiden an og finder ud af hvad det næste skal være.
    Jeg vil bare være sikker på at det bliver monteret korrekt, da jeg aldrig har prøvet noget med delefilter før. En anden ting er, når jeg klipper ledningen til de org. 6,5" højtalere, kan jeg jo ikke se hvad for en som er plus og hvad for en der er minus pga. det specialstik som højtalerne er monteret med


  • #14   17. aug 2013 Diablo, skal jeg bare lade ledningen fra den org. diskant hænge, når jeg kobler den fra?

  • #16   17. aug 2013 Hvor mange penge regner du med at bruge? Bare sådan at jeg kan guide dig til den bedste løsning på sigt.
    Du kan som regl finde et ledningsdiagram over hvilke farver de forskellige kabler har...
    Ellers kan du når du har klippet dem sætte et AA batteri I mellem + og minus på højtalere... Nå højtalermembranen går ud af vender polerne på batteriet ligesom + og minus på højtaleren... Så kan du se på batteriet hvad der er hvad.


  • #17   17. aug 2013 Jeg regner med max. 1500 kr. på fronthøjtalere

  • #18   17. aug 2013 Regner du med at skulle have forstærker og subwoofer senere?

  • #19   17. aug 2013 du får jo intet ud af et sæt højtalere, hvis du forbinder dem med din originale radio/ledninger... du kan da på ingen måde få bedre lyd, og da slet ikke af et sæt højtalere til 1500kr for et sæt.... forstår slet ik du gider, når det er langt fra, du får bedre lyd. det var noget andet noget hvis du skiftede det hele..!

    en meget bedre løsning er, når der skal spares.. er at købe en aktiv sub... så får du den " bund" som man mangler i de fleste biler, og kan der i det hele taget sættes fonekabler i din radio.?


  • #20   18. aug 2013 Jo, men en aktiv sub kunne jeg også godt tænke mig, men jeg aner ikke hvordan den skal tilsluttes mit originale anlæg, da det er indbygget i en stor Touch skærm i instrumentbordet for jeg kunne virkelig godt tænke mig en aktiv sub

  • #21   18. aug 2013 Martin, ja jeg regner med at udbygge anlægget med tiden både med forstærker og sub, men ved bare ikke hvordan det skal tilsluttes mit org. anlæg da det består sf en stor Touch skærm hvor radio mm. er indbygget i

  • #22   18. aug 2013 Så ville jeg nok købe et lidt dyrere komponentsæt som f.eks. Audison Voce K6 da det er de vigtigste højtalere i din bil... Køb så et adapter kabel til 208 fra I-sotec.. Det kobles imellem radio og det originale ledningsnet så du har noget at klippe i uden at klippe i bilens ledningsnet.. På det kabel loder du så et 4-5 meter isokabel som du trækker om i bagagerumet (da din radio med 90% sikkerhed ikke har udgange til forstærker) og slutter til en forstærker med High Level indgange som f.eks. Hertz HDP5 som ville være godt til det setup...
    Hvis økonomien tillader det kunne du ofter en Audison bit one eller ten equalizer for at få mulighed for at justere lyden fra originalradioen optimalt efter de Nye højtalere.
    Sådan ville jeg gøre i den bil.


  • #23   18. aug 2013 martin, så har han også hurtigt brugt 10000kr bare ved det... og du får stadig ik god lyd, hvis det er en lorte HU der er i, og det er det, hvis det er sådan en skærm, konen har lige købt en helt ny clio, ( også fransk lort) og det er topmodellen med alt i udstyr, shit et lorte anlæg.. det spiller bare ringe... men smart ser det jo ud.! det kan på ingen måde justeres, som det spiller godt, og dens "airplay"... fuck hvor er det dårlig lyd... sætter du så jackstik på, og spiller fra en ipad/tlf.. så er det lige så ringe... sætter du det så over i min bil, så spiller det 100 gange bedre..(ordenlig HU)

  • #24   18. aug 2013 Hvis han nu ikke ønsker at skifte HU så er en Audison bit one/ten, Helix DSP, JL audio cleansweep,JBL M8 eller lignende den bedste løsning. Men den er dyr resultatet taget i betragtning. Har hørt biler med original HU og en god forstærker med High level input lyde ganske fornuftigt. Men giver dig ret i at den god HU fra f.eks. Alpine eller Pioneer ville være bedst, men ødelægger desværre ofte designet på nye biler.

  • #25   18. aug 2013 ja det er det, men at skifte anlæg i sådan en fransk bil... GLEM DET ! det er spild af penge, når man ik kan gøre det færdigt.! du køber dig fattig i adoptorer... og når man ik har penge til det, så er det sku spild af penge og tid...

    jeg har selv lige skiftet fra pioneer til alpine.. hold da op der er forskel, og resten af bilen står originalt.. det er kun HU jeg har skiftet, sat til med isostik. det er der man skal starte, hvis du skal ha go lyd, højtalere kommer til sidst, hvis man skal købe lidt af gangen....


  • #26   18. aug 2013 Det man mangler mest ved det originale udstyr er kraft... smid en god forstærker på så kan man få meget ud af en original radio... Dog ved jeg ikke hvor meget den originale radio i en Peugeot piller ved input...Hvis den skærer for meget i top og bund for at kunne spille med dårlige original højtalere er det næsten umuligt at rette op på uden en dyr equalizer.

  • #27   18. aug 2013 Jeg vil helt sikkert ikke skifte HU og det er ikke nødvendigt at skulle spille 100% perfekt, jeg vil bare gerne have lidt mere dybde i lyden og det var det jeg håbede på at kunne få med nogle bedre højtalere og måske en aktiv sub på et tidspunkt.

  • #28   18. aug 2013 Tak for alle svarene

  • #29   18. aug 2013 Har også kigget lidt på dette sæt højtalere:
    http://www.extremecarparts.dk/hertz-hsk-165-2vejs-compo


  • #30   18. aug 2013 så glem at det højtaler værk der, køb en lille eller 2 aktive subs, til at ligge under sæderne, så har du det, du vil ha, forudsat af, du kan sætte fonekabler i din radio, ellers findes der også en udgang der kan sættes over din fm radio

Kommentér på:
Kæmpe problem udskifte org. højtalere

Annonce