10.137 visninger
|
Oprettet:
ET på BMW E36 og E46 fælge {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg efterhånden set en hel del fælge på markedet, hvor sælger skriver de passer til E36 og E46. Og ja, hvis de har 5x120 og nav 72.5 mm kan de da også fint skrues på, men det vil give elendige køreegenskaber! Det skal en BMW ikke have.
E36 og E46 har ET-mål 47 ( http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm)
Bagpå kan ET godt afvige +/- 3 mm uden det gør noget.
Så ved i det =)
jun 2009
Følger: 48 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 178 Svar: 431
Mig bekendt passer E36 og E46 fælge sammen p.g.a samme ET mål. Hvis vi siger E39 er ET 20, så vidt jeg ved.
feb 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 10
jun 2006
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 10 Emner: 155 Svar: 717
Så ved DU det :o)
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Hvis man synes ET35 "kører fint", så må det enten være fordi man er vant til løst styretøj, eller fordi man ikke har prøvet at køre med korrekt ET.
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Hvorfor snakker folk om at E36 og E46 skulle være forskellige? Jeg siger jo netop at de er ens...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Jeg har komplet Powerflex, M-tech krængere, højde- og hårdhedsjusterbar undervogn og 18" fælge - men jeg ville aldrig køre med ET-mål, der var mere end max 3 mm forkert. Især ikke foran.
I min verden betyder 'sportslige køreegenskaber' en stram og styre-neutral undervogn. Med forkert ET er den ikke styre-netural. Jeg tror ikke du finder ét seriøst race-team, der kører med forkert ET. Det er forbeholdt folk, der går mere op i udseende end køreegenskaber.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Man kan ikke korrigere for forkert ET ved at justere toe, men hvis man fx kører med lidt for meget toe-out, vil det føles cirka som at køre med for lav ET - mere livligt styrtøj.
ET-målet er til for at sikre, at midten af fælgens bredde er præcis på linjen mellem bærekuglen og omdrejningscentrum af tårnlejet. Det giver et styrtøj, der er mindst muligt følsomt overfor ujævnheder i vejen. På en gokart sidder hjulet helt væk fra den akse, som det svinger om, så når hjulet bliver påvirket af en eller anden kraft (bump, nedbremsning, skæv vej) vil denne kraft blive til et moment omkring omdrejningsaksen - med andre ord, den vil forsøge at dreje hjulet. Derfor skal man holde virkelig godt fast i rattet på en gokart, ellers kører den lidt sine egne veje, selv på nogenlunde plant underlag.
På biler er det dog sjældent mere end nogle få centimeter, man forskyder fælgens centrum fra omdrejningsaksen, og vi har servostyring til at modarbejde påvirkningerne, så det bliver aldrig så udtalt som på en gokart. Men jeg kan nu godt lide at vide, at hvis jeg rammer en større ujævnhed med høj fart, så spiser støddæmperen det hele, og intet sendes videre op i rattet.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 2 Svar: 8
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 2 Svar: 8
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 2 Svar: 8
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
Hvis de er ET20, 5x120 og korrekt nav-diameter, så tyder det på de er lavet tli bilen, og så burde de passe. Jeg synes bare 11" lyder voldsomt.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 2 Svar: 8
Ellers har jeg snakket med ham jeg købte dem af, og om en månedes tid kunne han få fat i to 8 - 8-5" til foran
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Biler: 2 Svar: 8
jul 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 84
ET på BMW E36 og E46 fælge