{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.268 visninger | Oprettet:

Gule lygter? {{forumTopicSubject}}

Hey BG smiley

jeg har længe tænkt over, hvad hulen det er der gør, at nogle bruger de gule forlygter?
Jeg mener, er der nogen fordel ved dem? smiley
Synes ikke personligt at det er for kønt, men det er jo nok bare mig.

Har hørt, at de i nattekørsel gør føreren mindre døsig, og har mindre chance for hovedpine ved længere turer? smiley

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gule lygter?
  • #1   1. okt 2013 Jeg forstår det heller ikke, synes ikke det pynter nogen steder smiley

  • #2   1. okt 2013 Jeg har gule Tågelygter, de skulle have nemmere ved at lyse igennem tågen, og kan se forskel efter jeg skiftet. jeg ved dog ikke om det også er derfor man køre med dem som normale lygter, tror bare de syntes det er fedt smiley !

  • #3   1. okt 2013 It´s a VAG thing.
    Some dig it.. some don´t



  • #4   1. okt 2013 Det gule lys er en fordel når der er sne. Det gør det meget lettere at se sporene. Med alm. hvidt lys går det hele bare ud i et. Jeg var meget glad for mine gule tågelygter da jeg kørte 250 km til Tyskland, d. 23 december sidste år. Det var der, der var snestorm og om aftenen var der ikke ryddet særlig mange steder på motorvejen.

    Men det er selvfølgelig bare om aftenen i snevejr, og for de fleste handler det nok bare om looket, sådan var det også primært i mit tilfælde. Fordelen om vinteren var bare en bonus her i det mørke Jylland:-)


  • #5   1. okt 2013 Det ligner sygt pis.

  • #6   1. okt 2013 Men ja jeg synes også, at det hvor de klistrer hele forlygte ind i gul folie er for meget...

  • #7   1. okt 2013 M.G.K.C. citat: It´s a VAG thing.
    Some dig it.. some don´t.

    Næææ der tager du fejl.

    It's a French thing.


  • #8   1. okt 2013 det ligner lort men er skide godt i snevejr

  • #9   1. okt 2013 Har hørt det skulle være en fordel for folk som lider af natteblindhed, men om det passer ved jeg ikke!

  • #10   1. okt 2013 Hejsa...
    Gule lygter er en fransk opfindelse, mener jeg, og dukkede op i 60érne og 70érne, uden at være sikker mener jeg at de var lovpligtige engang (altså i Frankrig), fordelen og grunden skulle være at de blænder mindre samt giver bedre gennemslagskraft i regn, sne og tåge, grunden til at de blænder mindre er at det kun er gule farver og farver indeholdende gult der giver lys tilbage til chaufføren da de gule lygter kun indeholder en del af lysets spektre (og dermed ikke hvide snefnug), frem for en hvid lampe med glødetråd der indeholder hele lysets spektre (alle farver) og derfor oplyser alle farver med korrekt farvegengivelse, vi kender det fra led lamper der kan få tin til at se lidt underlige ud, eller fra xenon lamper der f.eks. får græs til at se underligt blåt ud da de ikke indeholder så meget gult lys og det derfor primært er de blå dele af den grønne græsfarve som reflektere tilbage til vores øjne, naturligt hvidt lys indeholder de farver som vi kan se i f.eks. regnbuen på himlen eller i det brudte lys som gennemstrømmer et prisme som de fleste har set i fysiklokalet...
    Jeg køre selv med Osram Allday pære i min bil som har et let gulligt skær og de er rimeligt gode i tåge og har ikke den samme murdannelse som et par helt hvide og så får de græsset til at se dejlig frisk og indbydende grønt ud....
    Og ja, gule lygter er efter min smag også grimme, men praktiske som tågelygter, desværre er det sådan at er der gult forlys så SKAL alle lygter foran være gule..
    Håber at det kan bruges...
    Mvh. SAK Offroad


  • #11   1. okt 2013 De gule forlygter dukkede op ca. samtidigt med at pigerne begyndte at gå i lårkort - og det ser bare godt ud i gult lys smiley

  • #12   1. okt 2013 Hvis man ikke kan se i snevejr uden gule lygter burde man måske overveje at købe et sæt briller..

  • #13   1. okt 2013 Okay, det mest seriøse svar kom vidst fra Claus H. smiley

    Mange tak for alle svarende, så fik jeg det store spørgsmål opklaret smiley

    -Claus, det sidste du nævner ang. samme farvelys på for, var lige en øver smiley
    Efter at have læst alle de svar om fordelen i sne, fik man da lige lyst til at smække et par gule tågelygter på, og så købe de AngelEyes man har planer om smiley
    + Og dvs, at Alexanders blandede lygter på for, altså hvide for lygter, og gule tågelygter, faktisk ikke lovlige eller hvad?


  • #14   1. okt 2013 Neeeeeeeeeeej

    PLEASE

    ENTEN KØBER MAN ORIGINAL XENON.


    ELLERS HOLDER MAN SIG FANDEME TIL ORIGINAL LYGTER.


  • #15   1. okt 2013 Tror nu ikke alle lygter skal være gule vis ens tågelygter er det, tror kun de skal være det par vis.

    De fleste franske biler, har som reglet kun gule tågelygter, men har ingen regler eller paragrafer til at bakke min teori op, kun hvad jeg har set på franske biler.


  • #16   1. okt 2013 okay, tak smiley

  • #17   2. okt 2013 alle lygterne skal ik være gule bare fordi tågelygterne er det, men ja, det var frankrig der begyndte med det, og det er da set helt tilbage på 30´er biler, min fars lexus har det i tågelygterne originalt, og xenon i nærlys/fjernlys, dette er den født med fra fabrikken. i 70érne og 80érne kom det rigtigt frem, at tågelygterne skulle være gule, da dette netop, som der bliver sagt længere oppe, giver et bedre lys, ved regn/tåge/sne.

    så det er ik helt for sjov, men en bedre sikkerhed.! om man kan lide det eller ej, er jo en smagssag, jeg forstår heller ikke det eftermonteret led/xenon lort folk køre med , ligner lort, og blænder af helved til.


  • #18   2. okt 2013 Hej igen...
    Jeg kørte for ca.8-10 år siden en Scania 144 med gult lys overalt med (gule pære) og skiftede til hvidt hovedlys med det resultat at min vognmand slog en kolbøtte og forklarede mig at reglerne sagde at jeg skulle køre med gult lys overalt, og så måtte jeg rette ind og satte så de gule pære i igen, MEN om han havde ret el. ej er jo svært at sige, siden har jeg haft en vw t3 med gule tågelygter m. kørelys i og er af min mekaniker kammerat blevet bedt om at pille dem af til syn pga. at de var gule og resten hvidt, MEN igen må jeg nok konstatere at det ikke er sikkert at han har ret, jeg har nu kigget på generalforskrifter for motorkøretøjer uden at blive klogere (kompleks tekst) så jeg synes at du(Christian J) skulle spørge i din lokale synshal, det gør jeg selv næste gang jeg kommer forbi min rare synsmand (A bilsyn i Skanderborg)...
    Beklager at jeg bragte tvivl ind i billedet...
    Mvh. SAK Offroad


  • #19   2. okt 2013 der er nok forskel på om det er efter monteret eller originalt, og dermed typegodkendt med det. der er ik mange nye biler der har xenon i tågelygterne, men har det i alm lygter, disse bliver også synet, men det er så også originalt

  • #20   2. okt 2013 Okay,så vil jeg da ind og høre min synsmand om, hvad han mener omkring det med tågelygterne.
    jeg vil da helt klart overveje at få mig gule tågelygter, for den funktionelle fordel.
    Hvis det ellers er lovligt smiley


Kommentér på:
Gule lygter?

Annonce