{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Alfa hoveder søges! {{forumTopicSubject}}

Hej Alfa eksperter smiley
(gider ikke se på kommentarer fra folk som intet ved om Alfa Romeo, her snakker jeg du skal enten være alfa mekaniker eller have rodet ved dem, gider ikke smarte kommentarer om det en lorte bil osv..)
Hvor lang tid kan man forvente plejllejerne på en 2.0 ts motor holder, hvis motoren er passet og plejet som den skal??
Har hørt lidt om de skulle gå ved en 150-200 k, men er dette kun hvis motoren har været kørt tør, eller misvedligeholdt?
MVH


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alfa hoveder søges!
  • #1   12. nov 2013 De motorer kan kører både 3 og 400000 km, hvis de bliver passet og plejet efter forskrifterne. Grunden til at de går til er som regel, at de bliver kørt for langt ned i oliestanden og når man så kører lidt frisk i svingene, kan oliesien ikke nå olien og den taber smøringen.
    Hvis man kontrollerer olie med jævne mellemrum og skifter for hver 10-15000 km er der ingen fare på færde.
    Husk også tandremmen.....


  • #2   12. nov 2013 på 2.0'eren skal man også passe på ikke at få for mager en blanding for den og 1,8'eren har ret tynde cylindervægge, det er ikke noget der sker tit, men det gør ikke noget lige at vide det smiley

  • #3   12. nov 2013 Som Zeeberg siger smiley

  • #4   12. nov 2013 Perfekt!
    Det er jeg sgu glad for at høre, troede jeg stod og skulle skifte plejllejer snart smiley


  • #5   12. nov 2013 Den eneste grund til at et plejlleje bliver defekt er hvis det udsat for meget varme = ingen olie= mindre smøring: Det udløser slidtage og derved større, større tolerance.
    Er det den rigtige olie og motor er driftvarm inden man køre af sted + olie pumpen er i orden. Så kan de holde flere hundrede tusinde km, men det afhænger jo af hvilke forhold/ejer den køre under.
    Så i teorien kan sådan et leje holde land tid, hvis det har de tolerancer som er fra fabrikken fastsat.
    Men da de bliver udsat for forskellige forhold, så som koldstart og for mange omdr inden olie er varm. Kan man ikke sige at de holder så og så meget.

    Men indtil tolerancen bliver så stor at den begynder og slide på selve lejeskålen, kan der godt gå lang tid. Som regel efterfylder folk olie og køre videre, hvis de opdager lav oliestand ..Men skaden er sket. Banke lyden kommer senere,,,,,,

    Men jeg har selv haft 2.0 Twinspark der havde kørt over 280tkm uden at være åbnet i bunden.

    Dem der har oplevet at den smider pjeljstang ud gennem blok, er fordi der ikke er nok tryk fra olie pumpen. De fleste er det sket på motorvej, og når de så køre med 4-5000 omdr så bliver lejer varme, bliver udsat for meget varme. Det går meget hurtig med tolerancen, og lejet smuldre i små strimler. Derefter begynder bankelyden og så sker skaden.

    Så en olie pumpe der er i orden, og korrekt olie/mængde så kan de holde lang tid. Alfa´s lejer er lavet af samme materiale som de fleste andre bil producenter, og tolerancer mellem krumtap / lejer er også i orden fra fabrikken.


  • #6   12. nov 2013 Altså jeg kører bare med en gangske almindelig kvalitets olie 10/40..
    Men jeg vil da ikke lige skjul på jeg godt kan lide at fyre den af, men først når motor er driftvarm, altså at jeg har kørt 10-20 km, ikke bare når temp på vand er de 90 grader, sørger også for olien er varm..
    Men som sent som i søndags, kørte jeg en længere tur på motorvej hvor jeg lå ved de 4500-5000 omdr konstant, det burde jo ikke være noget problem under alle omstændigheder? eller hvad?


  • #7   12. nov 2013 Nej. ingen problem at ligge med høje omdr. Men problemet er hvis man har en slidt olie pumpe, der ikke laver nok tryk ved høje omdrejninger. Grunden til at det cyl 3- 4 der som regel er dem de går i stykker først, er at de ligger længst væk fra pumpen.

    En ting mere der have indflydelse er tilstoppet oliekanaler i krumtappen, de kommer ved blanding af olie typer gennem tiden,og alt for lang tids kørsel på samme olie.


  • #8   12. nov 2013 10/40 eller 10/60 er også det Alfa anbefaler...Bare man ikke bruger longlife og alt muligt billigt olie.

  • #9   12. nov 2013 hvis du er nervøs er der ikke noget i vejen for at du åbner bunden og skifter lejerne.. det koster som sådan ik ret meget for nye.... og så kan du jo lige rense sien nu du alligevel er igang smiley


  • Ali A
    Ali A Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #10   19. nov 2013 jeg er 18 år og har haft min Alfa 156 2.0 TS årg.99 siden d.2-04-2013 da jeg dengang købte den havde den gået 250k idag står den på 293k. ja det er meget at køre af min alder og ingen af mine kammerater forstår det. halve af alle de kilometer er bykørsel resten motorvej landevej.
    den er en ordentlig oliesluger! men min har kørt alle disse kilometer uden at sige noget udover en defekt manifolpakning (normalt i en så gammel bil der pludseligt kører så meget)
    jeg har jævnligt kørt 220 some tider 230 i strækninger på 80-120 km pas olien og du vil ikke høre fra motoren! Gerne fyld lidt mere olie på end max punktet for at være sikker på at du ikke kører tør på ferier osv.
    En meget fed kvik bil der giver de fleste biler af samme klasse baghjul


Kommentér på:
Alfa hoveder søges!

Annonce