753 visninger
|
Oprettet:
Alfa hoveder søges! {{forumTopicSubject}}
Hej Alfa eksperter
(gider ikke se på kommentarer fra folk som intet ved om Alfa Romeo, her snakker jeg du skal enten være alfa mekaniker eller have rodet ved dem, gider ikke smarte kommentarer om det en lorte bil osv..)
Hvor lang tid kan man forvente plejllejerne på en 2.0 ts motor holder, hvis motoren er passet og plejet som den skal??
Har hørt lidt om de skulle gå ved en 150-200 k, men er dette kun hvis motoren har været kørt tør, eller misvedligeholdt?
MVH
sep 2003
Følger: 66 Følgere: 83 Biler: 10 Emner: 57 Svar: 1.627
Hvis man kontrollerer olie med jævne mellemrum og skifter for hver 10-15000 km er der ingen fare på færde.
Husk også tandremmen.....
maj 2007
Følger: 46 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.643
jan 2004
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 25 Svar: 3.052
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 254
Det er jeg sgu glad for at høre, troede jeg stod og skulle skifte plejllejer snart
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 597
Er det den rigtige olie og motor er driftvarm inden man køre af sted + olie pumpen er i orden. Så kan de holde flere hundrede tusinde km, men det afhænger jo af hvilke forhold/ejer den køre under.
Så i teorien kan sådan et leje holde land tid, hvis det har de tolerancer som er fra fabrikken fastsat.
Men da de bliver udsat for forskellige forhold, så som koldstart og for mange omdr inden olie er varm. Kan man ikke sige at de holder så og så meget.
Men indtil tolerancen bliver så stor at den begynder og slide på selve lejeskålen, kan der godt gå lang tid. Som regel efterfylder folk olie og køre videre, hvis de opdager lav oliestand ..Men skaden er sket. Banke lyden kommer senere,,,,,,
Men jeg har selv haft 2.0 Twinspark der havde kørt over 280tkm uden at være åbnet i bunden.
Dem der har oplevet at den smider pjeljstang ud gennem blok, er fordi der ikke er nok tryk fra olie pumpen. De fleste er det sket på motorvej, og når de så køre med 4-5000 omdr så bliver lejer varme, bliver udsat for meget varme. Det går meget hurtig med tolerancen, og lejet smuldre i små strimler. Derefter begynder bankelyden og så sker skaden.
Så en olie pumpe der er i orden, og korrekt olie/mængde så kan de holde lang tid. Alfa´s lejer er lavet af samme materiale som de fleste andre bil producenter, og tolerancer mellem krumtap / lejer er også i orden fra fabrikken.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 254
Men jeg vil da ikke lige skjul på jeg godt kan lide at fyre den af, men først når motor er driftvarm, altså at jeg har kørt 10-20 km, ikke bare når temp på vand er de 90 grader, sørger også for olien er varm..
Men som sent som i søndags, kørte jeg en længere tur på motorvej hvor jeg lå ved de 4500-5000 omdr konstant, det burde jo ikke være noget problem under alle omstændigheder? eller hvad?
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 597
En ting mere der have indflydelse er tilstoppet oliekanaler i krumtappen, de kommer ved blanding af olie typer gennem tiden,og alt for lang tids kørsel på samme olie.
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 597
jan 2004
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 25 Svar: 3.052
nov 2013
Følger: 1 Svar: 1
den er en ordentlig oliesluger! men min har kørt alle disse kilometer uden at sige noget udover en defekt manifolpakning (normalt i en så gammel bil der pludseligt kører så meget)
jeg har jævnligt kørt 220 some tider 230 i strækninger på 80-120 km pas olien og du vil ikke høre fra motoren! Gerne fyld lidt mere olie på end max punktet for at være sikker på at du ikke kører tør på ferier osv.
En meget fed kvik bil der giver de fleste biler af samme klasse baghjul
Alfa hoveder søges!