{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.986 visninger | Oprettet:

Pierburg 2EE {{forumTopicSubject}}

Hej bg.

Jeg har store problemer med min golf 2, men en "super lækker" pierburg 2ee karburator! Choker spjældet, bliver ikke styret rigtigt! Når jeg starter bilen klapper den helt i, og bilen vil derfor ikke starte! Piller jeg stillet af til, den lille motor der styre spjældet, så den står helt åben går det ikke godt!

Følgende ting er prøvet:

Vacum slanger er kigget efter!
Sensor i karburatoren er tjekket!
Alle ledninger og stik er kigget efter!
Karburatoren er renset, og gummilangen i bunden er iorden!

Har i viden og denne karburator, eller en til at ligge. Er i noget velkommen til at smide en kommentar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pierburg 2EE
  • #1   21. nov 2013 Er du overhovedet sikker på at det ér chokeren som driller? Jeg har kun erfaring med 2E 3'eren, som ligner den meget, og der skal chokerspjældet altså lukke helt ved start forsøg.

    Nogle udgaver af 2E har en tomgangsafbrydsningsventil (leerlaufabschaltventil), har du tjekke den, og stikket til den? Kan motoren køre, hvis den er varm og tager chokeren ud af spillet ved at holde spjældet åbent?


  • #2   21. nov 2013 Spjældet skal lukke næsten helt i. Der skal kun være en sprække der svare til ca. 3-4mm

    Men noget kunne tyde på at chokerdelen (den runde klokke på siden) med bimetal-fjedren i, er defekt. Pil denne af og se om fjederen er indtagt.


  • #3   21. nov 2013 Kasper T:
    Ja det er jeg næsten sikker på! For under start forsøg, lukker den nogle gange total i og åbner ikke igen! Så kan den slet ikke starte! Ved du hvordan denne ventil ser ud, eller evt hvor den skulle sidde?? Ja den kam godt køre, men det går bare ikke godt!

    Polo doktoren:
    De film jeg kan finde med denne type karburator, ser det nemlig også ud til den skal lukke næsten i! Når bilen så er igang skal den står og justere sig selv, efter hvor meget gas den får?? Sidder fjederens ikke inden i klokken? Eller hvordan ser den ud, og skal den bare have fat i den arm der styre klappen? Jeg har haft klokken ude, og når jeg sætter tændelig på flyver den altid i samme position! Når bilen så er igang bliver den bare slap, og spjældet får lov til at stå helt åben= dårlig motor gang!


  • #4   21. nov 2013 Jeg havde lignende problemer med min (den røde passat) - der var problemet følgende:

    Schokerhuset er lavet af en aluminium-legering. Den har det med at irre helt ekstremt. Tjek at til og fraførslen af vand ikke er stoppet / irret til. Tjek at der ikke har samlet sig slagger af ir i schokerhuset så den ikke kan arbejde ordentligt.


  • #5   21. nov 2013 da SQUIRRE:

    Der er ikke vand i nærheden af min karburator, tror det er en indsprøjtnings system der er på din gamle Passat:-)


  • #6   21. nov 2013 huh - er det ikke en karburator som denne:

    profilbillede
  • #7   21. nov 2013 Med af og påløb af vand markeret som "10"?

  • #8   21. nov 2013 Nej okay, den skal gerne åbne meget lidt igen, når bilen er startet. På min 2E 3'er er det en 3-4 mm. Min pointe er bare, at hvis motoren både kan lukke spjældet, og åbne det når du piller stikket af, så burde diaphragm'ens funktion jo fungere fint nok.
    Ventilen der lukker for tomgang, afbrydder benzintilførslen når du vil slukke motoren, så hvis den hænger, får motoren ingen benzin. Den sidder omme bag på karburatoren, hvis du står foran bilen, på din venstre side af accelerationspumpe.

    Jeg mener ikke 2EE'eren har bimetalfjeder, den kører da med elektronisk styring såvidt jeg husker? Den på billedet ligner mere en 2E 2'er.


  • #9   21. nov 2013 ARGH JA - sorry smiley

    Der har jeg da læst helt galt i byen - har vist fået for meget kaffe, siden jeg kan læse 2EE som 2E2. Det var nemlig en 2E2 der sad i min.

    Jeg beklager forvekslingen smiley


  • #10   21. nov 2013 Her er et fint eksploderet billede af 2E-E, med nummeroversigt. Nummer 18 på billedet er tomgangsventilen:

    http://www.ruddies.business.t-online.de/Vergaser2EE_VW.htm



  • #11   21. nov 2013 Jeg har skruet lidt på de der karburatorer på Skoda Favorit LE. De levede nogle gange deres helt eget liv med at regulere og klapre i spjældet. En af løsningerne var at bore et 5mm hul i chokerspjældet , så kunne motoren altid få lidt luft selvom spjældet lukkede helt. Det hjalp som regel. Har nogle gange tænkt ,om ikke bilen ville køre bedre med alm. karburator, uden alt det gøjl på smiley

    Elektronisk styret karburator=dårlig løsning smiley


  • #12   21. nov 2013 kasper T:
    Ja så jeg tror også det er en elektronisk styret karburator. choker spjældet står bare helt åben når der først er kommet gang i motoren. så får den for meget luft og den går dårligt. Jeg har sat spjældet fast med et stykke svejsetråd, det virker sådan set fint. Men den er bare blevet meget svær at starte, med de temperature vi har i øjeblikket.
    Min har slet ikke den tomgangsventil der er vist på billede`??

    MIKKEL j:
    Tror det ville hjælpe mig, med at kunne få bilen startet, men når den så er i gang vil spjældet bare så helt åben. Jeg ikke tror med ved den ville køre bedre med en alm. karburator. dellorto har lavet en man kan sætte på i stedet for, de er vist bare ikke til at få fat i til fornuftige penge?



  • #13   21. nov 2013 Du skal da bare forlænge det ståltråd, så du kan styre chokeren inde fra kabinen smiley

    Den karburator som da SQUIRREL lagde billede af , er stort set den samme, bare uden det elektroniske Gøjl. Hvis du kan finde sådan en, sidder måske på andre Golfer af ca. samme årgang.
    Men ellers , helt seriøst byg manuel choker på, så styrer DU smiley og nok den billigste løsning.


  • #14   21. nov 2013 Ok, ja så åbner den for tidligt. Hvad med din temperaturføler, er du sikker på at den virker? Det er jo dén motorstyringen bruger for at vide hvilken indstilling chokeren skal have.

    Jeg har som sagt aldrig rodet med 2E'eren på en VAG, så jeg var ikke sikker på om den havde ventilen. Jeg kan bare huske at den blev nævnt ofte som en overset ting, da jeg selv fejlsøgte min egen. Men ja hvis motoren kan køre fint når bilen er varm, så må det være chokeren på en eller anden måde.

    Reservedele til dem er relativt dyre og efterhånden svære at finde - og der er ingen garanti for nye dele overhovedet kan afhjælpe problemet. Så ja mange anbefaler blot at finde en ny karburator, ombygge til manuel choker eller finde en Weber 32/34 DMTL erstatningskarburator.


  • #15   21. nov 2013 MIkKEL j:

    Har virkelig også overvejet at bygge den manuel, men der er begrænset med plads. og man skal lavet en tæt gennemføring til kablet. Men ja det er nok langt den billigst løsning.

    Kasper T:

    Der sidder flere temperaturfølere både på karburatoren og på motor blokken. Jeg har målt dem, alle ud og de ser ud til at virke som de skal.

    den køre kun fin når den er varm, hvis svejsetråden er sat i.

    Ved du om man ville være i tvivl hvis det andet spjæld ikke åbnede? Syntes nemlig den vacumdåse der styre den går lidt mærkeligt?

    de er nemlig dyre og svære at få fat i, og har kigget ebay igennem for forskellige løsninger.

    Hvis der er en der ligger inde med noget, må i meget gerne skrive.


  • #16   21. nov 2013 Hmm.. Okay. Kølevandstemperaturføleren - eller hvad sådan en Golf nu bruger til at styre det med, lød ellers oplagt.

    Tænker du på spjældet til 2. venturi? Altså det som sidder forrest? Det skulle så vidt jeg husker gerne først blive brugt, hvis speederen er mere end 50% aktiveret, så motoren skal kunne køre i tomgang og ved let gas, helt uden 2. venturi kommer i brug.

    Men hvis du har prøvet alle følere, stikforbindelse og slanger, så må det jo næsten være diaphragmen til chokeren som er defekt, og ikke kan andet end enten være åben eller lukket. De kan vidst findes på eBay endnu, og mon ikke også hos en hugger.


  • #17   21. nov 2013 Efter det Pierburg -link Kasper T har lagt, sidder den karburator på en hel del forskellige tyske biler og på Favorit LE
    De første Favoritter kører med ca. samme ,bare uden elektronikken. De virkede fint dengang de var nye, ved ikke om der kører nogle endnu smiley


  • #18   21. nov 2013 Jeg ville nok være påpasselig med bare at udskifte til en karburator fra en anden bilmodel. Der kan jo være forskel på dyserne, og grundindstillingen af karburatoren.

    Pierburgs egen anvisning til indstilling af 2E-E ligger også tilgængelig på siden, og så er det bare at starte fra en ende af, hvis man er lidt kyndig i det tyske sprog:
    http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm


  • #19   22. nov 2013 Mange tak for de gode bud alle sammen. Jeg går på jagt efter en anden karburator. Ellers må jeg i det kreative hjørne og lave en hjemmelavet automatisk choker.

Kommentér på:
Pierburg 2EE

Annonce