{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.276 visninger | Oprettet:

Anderstorp lukket, hvad bliver det næste? {{forumTopicSubject}}

Gislaveds kommune, hvor racerbanen Anderstorp i Sverige ligger, nar netop besluttet at standse alt race-aktivitet på baneanlægget. Det er dermed slut på en lang og spændende race-historie på den store skandinaviske bane.

Lukningen skyldes flere politianmeldelser fra naboer til banen. Det har været næsten umuligt for Anderstorp at holde støjniveauet under de lovlige 95 db. Ikke underligt da 95 db er meget lidt støj. Som eksempel støjer en superliga fodboldkamp ofte over 100 db.

Ifølge Lasse Arnesson, Gislaveds kommune, er man ikke interesseret i at banen skal lukke, men politianmeldelserne til politiet nødvendiggør lukningen.

De svenske problemer ligner meget de danske baners problemer. Det kan undre med de restriktive støjkrav til racerbanerne i Skandinavien, der på stribe må lukke deres sportsaktiviteter.

Typisk sølvbryllup kvarter Skandinavien. Hvorfor flyt tæt på en RACER BANE hvis du ikke kan li støj?!?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anderstorp lukket, hvad bliver det næste?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #1   7. dec 2013 jeg vil da til og melde samtlige fodbold kampe for støj, så kan det være vi slipper for det pis istedet, og kan få lov at køre ræs

  • #3   7. dec 2013 ja det er sku utroligt, banen lå der nok før, end husene… de ved sku da hvad de går ind til, jeg bor også 200m. fra en tog bane, måske jeg skulle lave politi anmeldelse over det, det fucking tog køre sku 20 timer i døgnet hver halve time smiley

  • #4   7. dec 2013 Folk er blevet nogen fucking vatnisser.. Kører rundt i mini øko biler. Ser vild med dans og syntes godt om Gustav på facebook, så de allesammen kan side og græde sammen, når han får et par på skallen, og fyrer man et enkelt kanonslag af, så går der 5 min så holder panserne der, fordi folk anmelder det med det samme. Næh for 10-15 år siden, der var folk ikke så ømskindet..

  • #6   7. dec 2013 Det er jo ligesom alle de bymennesker der køber deres "drømmebolig" på landet "fordi det er så idyllisk og børnene skal have lov til at vokse op i naturen...." og så med det samme klager til kommunen over at det lugter fra de nærliggende landbrug........ smiley

  • #7   7. dec 2013 mig bekendt er det primært en mc og drift bane. men stadig meget surt at den lukke pga sarte nabo´er
    nå det sagt så
    syntes jeg folk skal gøre deres for at dæmpe deres racere ikke at de skal være lydløse men en gennemstrøms mellempotte æder ikke meget effekt og ville hjælpe på støjet...

    køre selv motorcross og der er støjkravende også ret strikse. og mine cheffer køre race deres vogne har også nogle relative strenge støj krav. men ikke noget en potte ikke kan gøre noget ved...

    kan godt forstå folk brokker sig. der er jo gået mode i at ens bil skal larme så meget som muligt og ikke bare havde en smuk syngende lyd. (se evt brænderringen eller amerikaner biler. )


  • #8   7. dec 2013 Det simpelthen, kort sagt; <b>Til grin!</b>

    Banerne er bygget før naboerne kom til - Ergo, de har fandme selv valgt at bo op ad en racerbane, hvor biler får lov at blive skudt af. De ber jo selv om at folk kører ræs på offentlig vej - Men, så brokker de sig, og anmelder de nye problemer, igen.

    Det helt skudt i hovedet..


  • #9   7. dec 2013 Sø-Propel:
    håber du ser problemt i at evt. Danish Touringcar Championship. skal luk ned pga. der ikke er nogen baner de må køre på. Jyllandsring + Djurslandsringe er begge fra 60´erne hvor der var væsentlig mindre huse op til banerne..


  • #12   7. dec 2013 Thomas: Ha som om, men derimod måtte de godt udvide Jyllandsringen med yderlige 500-700 m og så lave en fælles Skandinavien race, samtidig der køre en national Danish Touringcar Championship og special saloon

  • #13   7. dec 2013 Jeg har svært ved at se motorsport skal overleve på sigt, hvis man bare kan lukke baner ned pga. støj. Der er mange andre ting der er mere irriterende og støjer mere i min verden. Der er bare alt for mange der er imod motorsport, og det er alt for nemt at anmelde til politiet/kommunen.
    Det er ligesom skat.dk, der kan man også bare anmelde personer helt anonymt for alt muligt, når man for ondt i røven over noget uden beviser og ingen afsender...


  • #14   7. dec 2013 M-Power U
    håber folk der køre race, gider gør lidt ud af dens støj. for ellers er du jo ikke et hak bedre end de dem der klager.

    de danske baner er ikke så sjove. og anderstorp er meget kort... knutstorp er den mine chefer køre mest på. det da skide surt at baner må lukke men gør folk ikke noget for at dæmpe støjen kan nabo´erne klage med god grund.


  • #15   7. dec 2013 Tror du selv det Thomas? Hvis DK skal bygge en F1 bane skal de da lige have hævet nogle bilafgifter med en 300-350%, så alle bilejere kan tilbagebetale den..

  • #16   7. dec 2013 Sø-Propel:
    Synes ikke naboerne kan tillade sig at klage nu når man faktisk selv vælger at bo op on ned af en racer- bane. Og synes ikke støj er så stor igen, bevars du kan høre det men tvivler på du kan høre det over 700 m væk og såfrem må det være begrænset. Tror også de Danske baner kun blive sjovere hvis man måtte udvide. Og Anderstorp er den længeste bane i Skandinavien!!!


  • #17   7. dec 2013 Problemet er at deres egen kontrol af støj på baner er meget svingende. Jeg har kørt på padborg park og knutstorp. Og kun på Padborg park blev der holdt kontrol med db af støj. Så hvis ikke de selv holder kontrol på hvilke biler der larmer og stopper dem, så er det en væsentlig faktor i hvorfor der klages.

  • #18   7. dec 2013 Well, for 15år siden, larmede racer biler heller ikke.
    Nu er det som om alle gør deres yperste, for at få lortet til og larme.

    Drift folkene er de værste, der skal udstødning helst ud igennem forskærm, de er grund til mange klager her i dk


  • #19   7. dec 2013 Jeg bor ret tæt på slots bjergby crossbane (hvilket på ingen måde generer mig) men den bane har ligget der i rigtig mange år og der er desværre også meget knas med nogle af naboerne herude som gerne så den lukket, men den lå der sgu også da de købte husene rundt omkring, så skulle man nok ha søgt lidt udenfor den kreds da man købte hus.

  • #20   7. dec 2013 Mads C:
    Så skulle begge parter måske stramme sig lidt op. Naboerne og generalt personer der brokker sig skulle give en chance og back off. Banen skulle lave bedre kontrol forbygge bedre skærme og andre ting der kun nedbringe støj.


  • #21   7. dec 2013 K-Finn:
    Måske skulle drift udlukkes for racer baner, og måske afholdes på lufthavne som den lukkede del af Tirstrup lufthavn, hvor fly larmer væsneligt mere


  • #22   7. dec 2013 De skulle slet ikke være på en racerbane, det har intet med race og gøre, det som vild med dans, bare på asfalt

  • #23   7. dec 2013 Ja lige præcis, begge parter har et ansvar. Hvis folk fik at vide, at de får ikke love til at køre på banen hvis bilen larmer for meget, og at det får en konsekvens ved højt db.= ikke køre på banen. Så er det kun til fordel for motorsport, at drift biler så er kommet til siden...der gælder de samme regler. Men self der er jo også penge i at have så mange biler på banen som muligt.


  • #24   7. dec 2013 K-Finn: Tager heller ikk ud til Jyllandsringen for at se drift så ingen problem for mig.

    Mads C: Ser ingen problem med antallet af biler hvis man evt. kun få flere jord volde, store træer osv. op for at dække støjen. Dog holder jeg fast i jeg mener Jyllandsringen burde udvides yderligere da 2300m ikke er vildt langt og der skulle være mere mulighed for selv at kunne køre på banen som f.eks. nurburgring ( er godt klar over det er muligt nu, men det kun være mere udbredt )


  • #25   7. dec 2013 drift er velkommen som motorsport også på banerne.
    ang anderstorp mener jeg det var den lille og knutstorp den store men det nok omvendt.
    det ikke svært at smide en mellempotte på sin bil og den eksterne wastgate lukket ind i en udstødningen og ikke med skreampipe... for mig ville et kravet om en kat. en mellempotte/bagpotte ikke være et stort problem.

    men trist at du mener folk i motorsporten ikke skal tage hensyn og folk der bor tæt på en bane bare skal lukke røven... hvis ikke i gør noget for at dæmpe biler og afskræme banen er i jo ikke imøde kommende


  • #26   7. dec 2013 Nej jeg ser heller ikke nogle problemer i mange biler på banen, men hvis 10% larmer for meget er det jo nok til at klage. Motorbaner har mulighed for at støjdæmpe, det koster bare mange penge. Man kan bare se på motorvejen, dem der bor langs der, der er der bygget 2- 3 meter beton mur og jordvolde.
    Jyllandsringen er fra gammel tid og trænger til fornyelse. Men om der er plads og mulighed for det, er ikke sikker. Det kommer kun an på om der er nogen der kan se en fortjeneste i det, og det vil komme til at få flere større arrangementer dertil på sigt.


  • #27   7. dec 2013 Sø-Propel:
    Ingen siger man ikke skal tage hensyn men 95db er mindre støj end hvis du gik på Jensen/ Bones kl 1900 om aften hvor den kan gå langt over 100db, ligeledes er der jo også problemer med fodbold hvor den også oversiger 100db og så udover det koster det en bondegaard hvergang politiet skal indkalde 100 ekstre mand for at passe på folk ikke kommer op og slås.

    Ser virkelig ikke de store problemer i motorsporten, men den bliver derimod slagtet gang på gang vedr. larm som for mig ikke altid giver mening.


  • #28   7. dec 2013 Mads C:
    Der er lidt fremgang i det. f.eks. Sunoco har tegnet kontrakt med special saloon cars klassen. Men rigtigt nok det koster penge som ingen rigtigt vil ud med. Men vil da mene der er mulighed for at gøre noget ved støjen


  • #29   7. dec 2013 95db er vist også max støj kravet ved syn af bilen, så det burde ikke være noget problem.

  • #30   7. dec 2013 Ja for lovelige køtj. til landevej. Dette er en bane der er afskåret fra vej så den kun hvis godt trækkes lidt op. Så fremt man var villig til at udbyg støj begrænsning. F.eks. sidste gang var der 2 gamle Le mans racer med til opvisning, de larmet langt over, men de var også kun opvisning og jeg selv + publikum var faktisk glad for at se sådanne nogen. Synes det vil være en skam de f.eks. ikke måtte køre 5 ture rundt

  • #32   7. dec 2013 Mener også de får kompensation for støj, når de har større arrangement med f.eks. special biler eller de ved at der kommer mere støjende biler. Problemet er jo også at det er tit i weekenden der køres, der vil Hr og Fru Jensen gerne have ro.. hehe Men hvis ikke gamle special biler skulle have lov til at køre i dk fordi de larmer mere,, så er vi på vej til udryddelse af motorsport i dk.

    Men de har jo katalysator og støjer max 95db i special saloon, det er jo muligt at lave det ens for alle, og er det jo egentlig også ved privat folk der vil køre på baner. De er nok bare ikke helt så gode til at overholde det, som de organiserede teams er.


  • #33   7. dec 2013 Thomas: Hvis jeg vælger en søndag morgen og sige, tror sku jeg vil en tur på banen så synes jeg folk skal have mulghed for det selv i DK ( hvis der ikke er angementer selvf ). Ved godt det var en Joke smiley

    Mads C: Så jeg glad for SSC er den klasse jeg kommer for at se;) tja når Brian kommer i hans civil BMW der er ved at falde sammen, så burde der være en bane ansvarlig som kun afvis Brians bil hvis den larmer for meget


Kommentér på:
Anderstorp lukket, hvad bliver det næste?

Annonce