Anderstorp lukket, hvad bliver det næste? {{forumTopicSubject}}
Gislaveds kommune, hvor racerbanen Anderstorp i Sverige ligger, nar netop besluttet at standse alt race-aktivitet på baneanlægget. Det er dermed slut på en lang og spændende race-historie på den store skandinaviske bane.
Lukningen skyldes flere politianmeldelser fra naboer til banen. Det har været næsten umuligt for Anderstorp at holde støjniveauet under de lovlige 95 db. Ikke underligt da 95 db er meget lidt støj. Som eksempel støjer en superliga fodboldkamp ofte over 100 db.
Ifølge Lasse Arnesson, Gislaveds kommune, er man ikke interesseret i at banen skal lukke, men politianmeldelserne til politiet nødvendiggør lukningen.
De svenske problemer ligner meget de danske baners problemer. Det kan undre med de restriktive støjkrav til racerbanerne i Skandinavien, der på stribe må lukke deres sportsaktiviteter.
Typisk sølvbryllup kvarter Skandinavien. Hvorfor flyt tæt på en RACER BANE hvis du ikke kan li støj?!?
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.902
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 1.729
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 838
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.845
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.858
nå det sagt så
syntes jeg folk skal gøre deres for at dæmpe deres racere ikke at de skal være lydløse men en gennemstrøms mellempotte æder ikke meget effekt og ville hjælpe på støjet...
køre selv motorcross og der er støjkravende også ret strikse. og mine cheffer køre race deres vogne har også nogle relative strenge støj krav. men ikke noget en potte ikke kan gøre noget ved...
kan godt forstå folk brokker sig. der er jo gået mode i at ens bil skal larme så meget som muligt og ikke bare havde en smuk syngende lyd. (se evt brænderringen eller amerikaner biler. )
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 45 Biler: 7 Emner: 4 Svar: 660
Banerne er bygget før naboerne kom til - Ergo, de har fandme selv valgt at bo op ad en racerbane, hvor biler får lov at blive skudt af. De ber jo selv om at folk kører ræs på offentlig vej - Men, så brokker de sig, og anmelder de nye problemer, igen.
Det helt skudt i hovedet..
jun 2012
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 209
håber du ser problemt i at evt. Danish Touringcar Championship. skal luk ned pga. der ikke er nogen baner de må køre på. Jyllandsring + Djurslandsringe er begge fra 60´erne hvor der var væsentlig mindre huse op til banerne..
jun 2012
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 597
Det er ligesom skat.dk, der kan man også bare anmelde personer helt anonymt for alt muligt, når man for ondt i røven over noget uden beviser og ingen afsender...
okt 2010
håber folk der køre race, gider gør lidt ud af dens støj. for ellers er du jo ikke et hak bedre end de dem der klager.
de danske baner er ikke så sjove. og anderstorp er meget kort... knutstorp er den mine chefer køre mest på. det da skide surt at baner må lukke men gør folk ikke noget for at dæmpe støjen kan nabo´erne klage med god grund.
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 824
jun 2012
Synes ikke naboerne kan tillade sig at klage nu når man faktisk selv vælger at bo op on ned af en racer- bane. Og synes ikke støj er så stor igen, bevars du kan høre det men tvivler på du kan høre det over 700 m væk og såfrem må det være begrænset. Tror også de Danske baner kun blive sjovere hvis man måtte udvide. Og Anderstorp er den længeste bane i Skandinavien!!!
okt 2003
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
Nu er det som om alle gør deres yperste, for at få lortet til og larme.
Drift folkene er de værste, der skal udstødning helst ud igennem forskærm, de er grund til mange klager her i dk
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 49 Biler: 8 Emner: 2 Svar: 164
jun 2012
Så skulle begge parter måske stramme sig lidt op. Naboerne og generalt personer der brokker sig skulle give en chance og back off. Banen skulle lave bedre kontrol forbygge bedre skærme og andre ting der kun nedbringe støj.
jun 2012
Måske skulle drift udlukkes for racer baner, og måske afholdes på lufthavne som den lukkede del af Tirstrup lufthavn, hvor fly larmer væsneligt mere
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
okt 2003
jun 2012
Mads C: Ser ingen problem med antallet af biler hvis man evt. kun få flere jord volde, store træer osv. op for at dække støjen. Dog holder jeg fast i jeg mener Jyllandsringen burde udvides yderligere da 2300m ikke er vildt langt og der skulle være mere mulighed for selv at kunne køre på banen som f.eks. nurburgring ( er godt klar over det er muligt nu, men det kun være mere udbredt )
okt 2010
ang anderstorp mener jeg det var den lille og knutstorp den store men det nok omvendt.
det ikke svært at smide en mellempotte på sin bil og den eksterne wastgate lukket ind i en udstødningen og ikke med skreampipe... for mig ville et kravet om en kat. en mellempotte/bagpotte ikke være et stort problem.
men trist at du mener folk i motorsporten ikke skal tage hensyn og folk der bor tæt på en bane bare skal lukke røven... hvis ikke i gør noget for at dæmpe biler og afskræme banen er i jo ikke imøde kommende
okt 2003
Jyllandsringen er fra gammel tid og trænger til fornyelse. Men om der er plads og mulighed for det, er ikke sikker. Det kommer kun an på om der er nogen der kan se en fortjeneste i det, og det vil komme til at få flere større arrangementer dertil på sigt.
jun 2012
Ingen siger man ikke skal tage hensyn men 95db er mindre støj end hvis du gik på Jensen/ Bones kl 1900 om aften hvor den kan gå langt over 100db, ligeledes er der jo også problemer med fodbold hvor den også oversiger 100db og så udover det koster det en bondegaard hvergang politiet skal indkalde 100 ekstre mand for at passe på folk ikke kommer op og slås.
Ser virkelig ikke de store problemer i motorsporten, men den bliver derimod slagtet gang på gang vedr. larm som for mig ikke altid giver mening.
jun 2012
Der er lidt fremgang i det. f.eks. Sunoco har tegnet kontrakt med special saloon cars klassen. Men rigtigt nok det koster penge som ingen rigtigt vil ud med. Men vil da mene der er mulighed for at gøre noget ved støjen
okt 2003
jun 2012
okt 2003
Men de har jo katalysator og støjer max 95db i special saloon, det er jo muligt at lave det ens for alle, og er det jo egentlig også ved privat folk der vil køre på baner. De er nok bare ikke helt så gode til at overholde det, som de organiserede teams er.
jun 2012
Mads C: Så jeg glad for SSC er den klasse jeg kommer for at se;) tja når Brian kommer i hans civil BMW der er ved at falde sammen, så burde der være en bane ansvarlig som kun afvis Brians bil hvis den larmer for meget
Anderstorp lukket, hvad bliver det næste?