{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.092 visninger | Oprettet:

Suzuki ignis sluger vand {{forumTopicSubject}}

Hej
Lige inden jul fik jeg skiftet mit varmelegeme i min Suzuki ignis sport. Den har kørt og virket upåklageligt, dog opdager jeg i dag at den har slugt en del kølervæske, da standen var lidt under minimum. Ved ikke hvor længe jeg har kørt med det, dog har ingen lamper lyst. Jeg fyldte så lidt efter lidt 1L på, men hvergang den havde stået i tomgang i ca 5 min faldt væskestanden ned til samme væskestand som før..
Har i nogen ide om hvad dette kunne være..?? er der måske stadig luft i systemet efter den har haft alt kølervæske af for at skifte varmelegeme..??
Tror ikke det er toppakningen, da jeg lige har fået skiftet olie i går, og der er hverken snask at se på oliedækslet eller nede i ekspansionsbeholderen hvor kølervæsken er i..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Suzuki ignis sluger vand
  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 125
    #1   13. feb 2014 luft i systemet er det mest sandsynlige. har du mærket på slangerne mens du har holdt i tomgang? og den har intet væske tabt på gulvet kan jeg næsten regne ud

  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 125
    #2   13. feb 2014 Hey Patrick. fandt hjælp til dig i et andet forum. håber du kan bruge det til noget smiley Vi er tilsyneladende flere som har oplevet denne problematik. Mit hændelsesforløb svarer 100% til det Michael nu er udsat for.

    Først termostatskift efterfulgt af den normale procedure for udluftning af kølesystem som Torben beskriver det. Dette lod til at virke i første omgang, men efter noget tid 2 - 3 uger??? meldte den lavt niveau på kølevandet. Samtidig oplevede jeg øget røg fra udstødningen, igen ligesom Michael, og jeg troede selvfølgelig at toppakningen var gået. Jeg overvejede også at smide en plovmand efter måling af CO2 i kølevandet, men efter en voldsom gang Google, besluttede jeg mig for starte med at prøve den procedure som jeg beskriver i mit første indlæg.

    Min teori går på at, de små luftlommer ikke kan presses ud ved normal udluftning (skruer løsnet - ikke fjernet) da modstanden her er for stor. Derfor skal skruerne fjernes helt og ved at overfylde ekspansionsbeholderen kan luftlommerne med god tålmodighed presses ud. Processen skal måske gentages et par gange, men i mit tilfælde lykkedes det efter første forsøg.

    Jeg har nu kørt i snart 3 mdr. uden problemer med overophedning, manglende varme og forsvindende kølevæske.

    Jeg er hverken automekaniker eller maskiningeniør, men jeg har alligevel gennem tiden udluftet en del kølesystemer på både BMW motorer og andre mærker.

    Så Michael: Var jeg dig ville jeg prøve min beskrivelse som ikke koster mere en 2 liter kølevæske først smiley Søg på Youtube efter "E39 523i bleeding cooling system"

    Jeg startede som skeptiker men endte med at være overbevist smiley


  • #3   13. feb 2014 Du har da ikke en ekspansionsbeholderen, på en Ignis ?, du har kun den lille extre beholder ved siden af, som den kan spytte væske over i, og tage lidt fra i ny og næ.

    Du skal kigge under låget i køleren, se der om den er fyldt op.
    Den har nok bare ikke været udluftet ordenligt.


  • #4   13. feb 2014 Skal den fyldes helt op ved låget ved køleren..?? altså ikke ved beholderen...??

  • #5   13. feb 2014 Har prøvet lidt forskelligt i dag... Men ikke rigtig med noget effekt.. har dog ikke vovet mig ud i at overfylde med kølervæske endnu..:)

    Men bliver sgu snart lidt i tvivl om det kan være toppakningen der er gået sig en tur.. den har fået skiftet toppakning for omkring 80.000km siden..
    Men kan luft i systemet virkelig gøre at den efter en lang køretur snart sluger hele beholderen for væske. Den sluger fra max helt ned til minimum, men så heller ikke mere..?? Når man starter den efter den har fået lidt klø på motorvejen kan den godt finde på at skyde meget hvid røg ud af udstødningen de første 10-20 sek.
    Men der er ikke snask ved oliedækslet og heller ikke noget at se i beholderen, heller ikke at det bobler hvis der bliver givet gas imens dækslet er af..

    Så hvad er jeres formodning..!?? eller andre ideer..!!?


  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 125
    #6   13. feb 2014 du kan prøve det her cowboy trick.. tage en 1½liters flaske og skærer bunden af.

    sæt den ned i køleren og fyld en blanding af køl/vand i (rette blandingsforhold)

    på selve termostathuset er en umbraco skrue i toppen denne løsnes, og spændes igen efter der begynder at løbe vand ud (LAD værd med at voldspænde, der sidder en kobberring så den skal blot lige skrues ned igen).

    når du kigger ned i motorrummet så oppe i venstre side bag blokken, der løber 2 slanger ind i bilen, på den ene sidder der er en lille plast hætte (ligner en cykelventilhætte) den løsnes og lukkes igen når der kommer vand ud (PAS nu på du ikke taber den, been there, done that).

    lad nu flasken sidde og få startet bilen op, og når blæseren starter, så burde der havde været cirkulation, jeg plejer altid lige at løsne den på termostathuset igen for en sikkerhedsskyld. Den bag blokken der risikere du at få varmt kølervand på fingerne.

    ps. hvis du lavede en trykprøve af kølesystemet. ville du med 110 % sikkerhed kunne sige om der er utæt toppakning eller lignende...


  • #7   14. feb 2014 Altså beholderen der sidder ved siden af er ikke en ekspansionsbeholderen, altså der er ingen tryk i, det er kun noget den kan tage og smide fra.

    Men du skal kigge efter i selve køleren, der skal den være fyldt op.


Kommentér på:
Suzuki ignis sluger vand

Annonce