{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.392 visninger | Oprettet:

Citroen C3 1.4 HDI - Faldgruber? {{forumTopicSubject}}

Hey, konen skal have en ny dyt og har set sig varm på en Citroen C3 1.4 HDI fra 2004/2005. Hun kigger på en del af dem de er jo ret billige og mellem 20.000-30.000.

Nu er jeg generelt ikke fan af franske biler (mange dårlige erfaringer med både peugeot og renault..) men den er nu en lille nuttet bil til de penge og kører dælme langt på literen ca. 23 km.

Går ud fra der stadig er mange km i sådan en motor såfremt alle service er overholdt, det rigtige olie er brugt etc? Ser en del der har kørt 350-400K km, så lidt må der vel være i dem. Men hvad skal jeg kigge på når man taler om dem bil? Jeg tænker på at smide en forvarmer på den (i ved dypkoger modellen som ryger i strøm stikket), som eftersigende skulle få motoren til at holde længere og slide mindre ved koldstart da motorblokken er varmet op.

Jeg har læst de har el-problemer, men en bil med den alder har vel for faen allerede haft alle de børnesygdomme og fået dem fikset går man ud fra?

Hvad med tandrem, nogen siger de kører 150.000 per skift?

Hun har en specifik en til 25K hun kigger på 245K km, er det en ok pris for en nysynet bil af den?

Eller er der andre i diesel som køre ligeså langt som er bedre at købe og som ikke ligner et levn fra 1996, bilen må jo også godt se ok moderne ud... Hun har også kigget på Mercedes A klasse men under 30K så er det fra 1998/1999 og benzin modeller med 13-15 km på literen...

Ellers giv gerne råd og feedback, men drop Citroen hater snakken, vil have en konstruktiv dialog smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Citroen C3 1.4 HDI - Faldgruber?
  • #1   15. feb 2014 Hej mester!

    Er Citroën mekanikker, så jeg kender en del til de c3'er, utrolig god bil hvis alle service mm. er overholdt, men den eneste sygdom de har er tandstangen, du skal ligge mærke til om den går lige nemt til begge sider når du sidder inde i bilen og drejer med rettet, også er der også bærekugler og fjedre der er en lille svaghed på dem, ellers en utrolig dejlig og lille "kone" bil smiley


  • #2   15. feb 2014 Det er ikke en "rigtig god bil", men den er bedre end gennemsnittet af Franske biler.

    Som allerede skrevet er tandstangen svag og som på de fleste andre franske biler er sliddele som styre- og bærekugler mv med begrænset levetid.

    Små irritenende el-fejl også noget vi ser en del. Pærene springer ofte, jeg synes tit der er airbagfejl, har set nogle stykker hvor det digitale speedometer driller.

    1,4 hdi motoren er ok. Typiske problemer på den udover turbo og dyser er utætte flammeskiver, brændstofrør der bliver slidt igennem og generel dysestøj.
    Kobling er heller ikke så stærk på dem. Vi har også skiftet nogle gearkasser.

    Jeg synes kabinen mærkes ualmindelig billig i dem, men det er jo selvfølgelig også en billig bil.


  • #3   15. feb 2014 Tak for input smiley Hvad ligger der af kilometer i sådan en motor generelt? Dem hun kigger på har jo alle kørt 230-280K. Og er det rigtigt det med varmeren at den forlænger levetiden på en diesel? Koster jo immerhin 3000 at få installeret, så skal ikke være uden grund hehe.

    Er der andre i hellere vil anbefale i det prisleje og årgang?


  • #4   15. feb 2014 Altså var jeg dig valgte jeg ikke en fransk bil, men en VAG istedet, men igen det er jo en smags sag, hvor meget kører i om året i en nr 2 bil?

  • #5   15. feb 2014 Hun kører mellem 15-20000 om året cirka. Hun har en Polo nu 1,4 fra 1996, spand uden lige hehe, ikke mere af den slags.

  • #6   15. feb 2014 hvis den ikke kommer til og køre mere end 20000 ville jeg helt sikkert vælge en af de små mini biler som c1, 107, aygo eller en up mii eller citygo'en smiley

  • #7   15. feb 2014 Hvis det bare er at køre fra a-b kan i aldrig gøre det billigere end at købe en NY minibil. Så kører i stort set gratis de næste 3-4-5 år, og til en lav månedlig ydelse og ejerafgift.

  • #8   15. feb 2014 De er for små med et barn på 2½ og en hund, derfor C3 passer lidt bedre i størrelse.

    Var der nogen af jer der kunne svare på det med forvarmeren, er det værd at investere i og få det installeret?


  • #9   15. feb 2014 Med det km tal om året ville jeg nok bare vælge en benziner i stedet.

  • #10   16. feb 2014 Altså en C3 benziner? Min umiddelbare tanke er bare de kører 8 km mindre på literen og motoren holder ikke nær så længe som end diesel, eller? Hvad ville du ellers anbefale?

    Var der nogen af jer der kunne svare på det med forvarmeren, er det værd at investere i og få det installeret?



  • #11   16. feb 2014 Du må endelig ikke tro der er specielt mange km i en commonrail diesel. I er billigere kørende i en 1,4 benzin. Der er meget færre driftsomkostninger, og den er væsentligt billigere i ejerafgift.

  • #12   16. feb 2014 Ok, så en C3 1.4 benziner er billigere i længden så mener du? Pga. straf afgift og vedligeholdelse er større i en diesel?

  • #13   16. feb 2014 Det vil jeg umiddelbart tro.

  • #14   6. mar 2019 Jeg har også en c3 jeg skulle skifte mine glødrør knækkede den sorte del, og den sidder indeni og ville bare vide om der var en måde jeg kunne få den ud på istedet for at skille hele motoren af

Kommentér på:
Citroen C3 1.4 HDI - Faldgruber?

Annonce