SmartPaint/FlexPaint/AndreSmarte kontra fuld lakering af dør {{forumTopicSubject}}
Kære Bilgalleri-brugere
Jeg står med et problem.
Firma A (lad os holde det anonymt) tilbyder at lave en mindre lakskade på min dør (2 små pletter af 1mm hak i lakken på kanten af døren). De kan lave det ved brug af en lakstift og afslibning af overskydende lak. Desværre har de taget munden for fuld og gør kun skaden større. Nu har jeg fået en 5cm lang ruflet kant på min bildør og grunderen er stadig ikke dækket ordentligt. Det er jeg naturligvis ikke tilfreds med. Firma A tilbyder at dække omkostninger til en "FlexPaint"-lakering (FlexPaint er firmanavn), da de jo godt kan se at de aldrig skulle have gået ind i denne reparation og jeg jo nu står med et problem som er af en noget anden størrelse end det jeg selv kunne have lappet væsentligt pænere.
Nu er så spørgsmålet: Er det godt nok med disse spot-lakeringer? Bilen er ikke ½ år gammel endnu og jeg vil jo ikke have en grim lakering på min bil. Den skal helst holde værdien så godt som muligt, hvis jeg ønsker at skifte den om 3 år!
Bilen er en Toyota Yaris i mørkrød metalfarve (farvekode 3N8). Alt efter laksystem er der registreret 3-4 forskellige varianter af farven.
Jeg har kendskab til 2 firmaer, som laver disse spot-reparationer (SmartPaint og FlexPaint).
Jeg har naturligvis allerede konsulteret mig hos forskellige autolakerer og de siger at disse reparationer giver synlige overgange hvor klarlakkerne mødes. Spot-reparationerne anbefaler de i hvert fald ikke. Firmaerne som laver disse spotreparationer siger at de polerer lakkerne op så overgangene ikke bliver synlige!
Er spotreparationer noget lort? Hvad er Jeres erfaring? Og hvad når lakken er 3 eller 5 år gammel? Hvad så?
Hilsen den fortvivlede
sep 2004
Følger: 72 Følgere: 69 Biler: 7 Emner: 135 Svar: 1.716
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 17
Med hensyn til spot-repair, så forstår jeg såmænd godt din bekymring... Jeg arbejder både med spot-rep og traditionel lakering. Husk på at spot-rep typisk er lidt billigere end traditionel autolakering, og at man jo (desværre) tit får hvad man betaler for...
Var det min bil, og den øvrigt ikke var ret gammel, så ville jeg gøre sådan her:
Kontakt en lokal, eller en autolakerer du har kendskab og tillid til. Bed om at få lavet skaden således at den minimeres mest muligt med hensyn til udbedring af hakker/ridsen, sprøjtningen af grunder og fylder. Farven kan så sprøjtes så pletten fra fylderen dækkes (og kun der hvor det er nødvendigt) og så sprøjtes klarlakken på HELE døren...!
På den måde minimeres risikoen for et uheldigt resultat. Det er rigtig ærgerligt hvis klarlakken begynder at "kravle" når den skal poleres sammen med den gamle lak ved et spot-rep reparation....
Blot min mening og erfaring.....
God jagt fra en gammel maler....
Morten
jan 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 13
Jeg kan se der står Fyn på din profil. Hvor henne på Fyn holder du til? Og hvor arbejder du henne? (evt. send PM hvis du ikke vil offentliggøre dette).
Hvad mener du i øvrigt med at klarlakken begynder at "kravle"? Jeg tænker lidt at hvis resultatet bliver godt efter en spotlakering - forbliver det så også godt i årene derefter eller risikerer man senere at få problemer?
Kender du nogle gode autolakerer i Odense-omegnen? Jeg har ladet mig fortælle at Dyrup Autolakering (lakXperten) har et godt ry, men jeg ved ikke om det er sandt! Der er jo et hav af autolakerer rundt om, men undrer mig altid over hvorfor der ser så beskidt og snusket ud disse steder. Det ligner jo fabrikker fra østen mange steder.
-----
Hej Gerken
Ja, jeg har snakket med Toyota og de mener også en fuld lakering (inkl. bagskærm da det sidder på kanten af døren for at matche farven) er det eneste rigtige, men det vil firma A ikke betale for. Hvad jeg kan kræve og ikke kræve afhænger jo af om spotrep.'en er "usynlig". For hvis den er det, så kan jeg jo ikke kræve mere. (Btw. så synes jeg ikke Toyota's maler (eksternt firma) laver det bedste arbejde, og måske er min familie nogle krakilere, men "huller" i klarlakken, skidt i malingen osv. er tit blevet lavet om når der har været skader)
---
Generelt, så tænker jeg, at hvis firma A vil betale for en spot-lakering, kan jeg vel altid få givet en ny klarlak hos en autolakerer, hvis jeg ikke er tilfreds med resultatet? (og hvis det er helt horribelt, så bør spot-lakeren jo lave det om, så det er tilfredsstillende).
sep 2004
Følger: 72 Følgere: 69 Biler: 7 Emner: 135 Svar: 1.716
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 17
Jeg bor i nærheden af Middelfart og huserer til dagligt i et firma på Koldingegnen... Mht. Denne her "kravlen"... Inden man laver sådan en spot-rep, skal der slibes rigtig godt men rigtig fint i et område omkring skaden. Der hvor maleren så stopper med at sprøjte klarlakken, skal den ligesom "smelte sammen" med den gamle klarlak. Hvis maleren så ikke har været omhyggelig/dygtig nok, så er der risiko for at man polerer den nye klarlak af igen i stedet for at få den til at smelte sammen med den gamle.....
Hvis det kun drejer sig om en skade på nogle cm på en kant af døren, så BURDE en seriøs autolakerer sagtens kunne lave "en vipper" (fagudtryk) med farven og så klarlak på det hele...
Mht Dyrup: jeg har heller ikke hørt noget negativt, og det er jo positivt...!
Tag ud og vis skaden og få en lille snak med manden, så danner du dig hurtigt et indtryk af stedet!!!
Morten
SmartPaint/FlexPaint/AndreSmarte kontra fuld lakering af dør