Køb af bil unden betalt forsikring? {{forumTopicSubject}}
Godaften bg.
Jeg håber på at i kan hjælpe mig med et spørgsmål jeg ikke lige kan finde et svar på.
Købte en brugt bil her for 10 dage siden, så har ikke fået den omregisteret
Så i går er der selvfølgelig en gammel nar der køre ud foran mig så bilen bliver total skadet og jeg kontakter så tidligere ejer for at få forsikrings oplysninger og hvad jeg ellers har brug for. og får så af vide at der ikke er betalt forsikring på lortet.
Men politiet har ikke sagt noget om der ikke er forsikring på og hvis jeg slår den op på nummerplade net står den som indrregistret og aktiv forsikring.
Kan forsikringen så godt stadig være aktiv selvom den ikke er betalt?(ville selv mene pladerne skal være taget før forsikringen ikke gælder?
Og hvad fanden gør jeg når jeg er kørt galt i en bil hvor forsikringen ikke er aktiv selvom jeg har fået noget andet oplyst.
skal lige siges jeg er uden skyld i ulykken så det er modpartens forsikring der skal dække men den skal jo først meldes til bilens forsikrings selvskab
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 231
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 16
apr 2006
Ja lige præcis men hele problemet er jo at gamle ejer ikke har betalt forsikringen
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 905
maj 2008
apr 2006
maj 2008
Men hvis forsikringen ikke står som afmeldt når du slår den op - Så må man jo gå ud fra den ikke er afmeldt.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.642
PS: Kan du dokumentere, at det er 10 dage siden du købte den?
sep 2010
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 30 Svar: 575
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 9 Emner: 18 Svar: 319
apr 2006
Du tænker om der er et stykke papir med dato så det ikke lige pludselig bliver til at jeg har købt den for mere end 3 uger siden?
apr 2006
Kan jeg godt gøre det? Troede det var lige meget at få den i mit eget selvskab når den nu alligevel er død
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 1.065
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.697
du ringer til det selskab du kan se din bil er forsikret i, forklare dem sagen og lader dem rådgive dig..
Da du skriver at det ikke var din skyld, så skal din bils forsikring intet dække, så værste der kan ske er nok en bøde fra politiet for at køre uden forsikring!, denne kan du måske tilbagevise ved at du har købt bilen for 10 dage siden og dermed ikke vidste det, og at forsikringen stod til at være aktiv inde ved skat.
Er der kun ansvars forsikring på bilen skal du heller ikke melde det til det selskab bilen er forsikret i, men derimod ringe til modpartens forsikring og melde det til dem.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Læs nu jeres police. Der står ved salg hæfter sælger ikke for noget i de 3 uger, det er kun selskabet da de har noget fælles noget. ved salg i de 3 uger Modparten er altid dækket.
2.5 Hvilke skader belaster ikke
Følgende skader belaster ikke forsikringen i forhold
til retten til at rykke til billigere præmietrin:
a)
skader, der er sket, mens bilen er overladt til en
virksomhed med henblik på reparation, service
eller lignende, se punkt 1.1
b)
skader, der er sket, efter at bilen er overtaget af
en ny ejer, se punkt 1.1
c)
skader, hvor skadevolderen er en anden end
føreren af bilen, og hvor erstatningsansvaret
bortfalder i henhold til Erstatningsansvarsloven
§§ 19-24
Man har som billist også selv ansvar for at sørger for tingene er i orden. Man kan jo nemt tjekke om der var forsikring på bilen. Ved at ringe til en forsikrings selskab og forhør sig ad.
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
Når man køber en brugt bil, er sælger forpligtet til at lade hans forsikring løbe videre i tre uger (ligeså med vægtafgift / grøn afgift). Køber har så de tre uger, til at lade bil omregistrere og forsikre i eget navn.
Du har - så vidt jeg kan se - handlet i god tro. Der har været plader på. Du har (forhåbentligt) fået en slutseddel, hvor sælger gør opmærksom på tidligere forsikringsselskab og oplysninger. Der er intet i vejen for at sælge en bil uden forsikring - der skal bare gøres udtrykkeligt opmærksom på det - eller - pladerne skal pilles af af sælger.
Du kører galt, og skal så have fat i tidligere ejers forsikringsselskab. Her finder du så ud af, at bilen ikke er forsikret. Du har indtil nu ikke gjort noget ulovligt og er stadig i god tro.
Modparten vil melde skaden til sit forsikringsselskab, og denne vil slå din bil op i registeret. De vil også se, at den ikke er forsikret. De vil dog rette henvendelse til det selskab, der sidst havde bilen / de pågældende plader forsikret. De vil i første omgang betale ansvarsdelen.
Når ansvarsdelen så er betalt af bilens tidligere forsikringsselskab, vil de begynde at finde ud af, hvor de kan få deres penge retur. Du bliver bedt om at fremsende kopi af slutseddel, og ud fra den, vil de kontakte sælger.
Sælger vil så blive bedt om at betale skaden af egen lomme. Du er uden skyld, da du jo har været i god tro, og kan bevise dette ud fra en slutseddel.
Så er spørgsmålet ang. din egen bil. Den har uden tvivl også taget skade. Var den tidligere forsikret med ren ansvar (ses ud fra slutsedlen), er det din egen lomme der skal betale det gilde.
Var den tidligere forsikret med kasko, kan du gøre krav gældende overfor sælger - da han har solgt dig en bil, som du troede var med kasko. Igen - du har intet gjort forkert og har været i god tro. Vil han ikke punge ud, kan du trække ham i ratten.
"skulle" der være kasko på den, kan jeg anbefale dig, at du tager kontakt med det forsikringsselskab, hvor bilen sidst har været forsikret, og høre efter om ikke I skulle gå sammen om en evt. retssag. Dvs. kan de ikke få pengene frivilligt fra ham og kører en sag, så kobler du dig på og gør krav gældende sideløbende med forsikringsselskabet.
Uanset hvad, bør du forvente at sagen kommer til at trække ud - i værste fald i flere år.
maj 2005
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Problemet er jo nok at sælger ikke har betalt regningen og de så er afmeldt fra forsikringens side af. Og ejer endnu ikke har afleveret pladerne. Loven siger man har 3 uger til at omreg bilen. Før pladerne kan afmeldes i den gamle ejeres navn. Men det har jo intet med at man skal have forsikring på i 3 uger ved salg.
maj 2005
maj 2005
http://www.almbrand.dk/idc/groups/abdk_web/documents/web_content/pdf_betingelser_bil.pdf
Se punkt 1,1,2
derudover er reglen nævnt i alle standard købsaftaler:
http://www.brugtbilguiden.dk/Slutseddel.pdf
http://www.fdm.dk/filer/213307_bil_private.pdf?fmtms=1341384344
maj 2005
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.697
Som jeg forstår det er trådstarter "uden skyld" i uheldet, så skal den den manglende forsikring jo ikke betale noget alligevel.
maj 2005
maj 2005
maj 2005
Køb af bil unden betalt forsikring?