{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Mikkel K
Mikkel K
Tilmeldt:
27. maj 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Tidløs bil der holder {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg går og "drømmer" om hvilken bil jeg skal købe om en del år når jeg er færdiguddannet og står i en situation hvor jeg har brug for en bil til dagligt.

Jeg kunne aldrig nogensinde finde på at købe en sprit ny bil på grund af det store værditab det medfølger allerede når man kører ud fra bilforhandleren.

Det jeg søger er en ældre bil, totalt uafhængigt af alderen, som afspejler et tidløst design, en kvalitet der gør at den kan klare hverdagskørsel, som ikke falder gevaldigt i værdi og har servostyring.

Dog kender jeg ikke noget særligt til udvalget af ældre biler, men har hørt at en ældre mercedes eller porsche fra omkring 1980 skulle være i orden.

Budgettet er 200.000 kr.

Hvilke vil i foreslå? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tidløs bil der holder
  • #1   27. maj 2014 e46 m3 - den dag økonomien er til det så skal jeg fandme eje sådan en svend! smiley

  • #2   27. maj 2014 Hvis det ikke ligefrem er en veteran/klassiker, så må man forvente et vist værditab, og om du så bruger 200.000 kr på en helt ny bil, eller du bruger dem på en gammel brugt bil, så forvent et massivt værditab på begge biler, om ikke andet så er der oftest flere udgifter ved den gamle bil, set i forhold til vedligehold, vægtafgift og forsikring, indtil det bliver en veteran, hvor du så ikke længere kan bruge den til hverdagsbil.

    Når det så er sagt, så tror jeg du søger for ny en bil, til at du ligefrem kan holde pengene hjemme. Men hvis du kan finde en ældre Mercedes, Porsche eller lignende, som har status af sportsvogn, cabriolet eller lignende, så vil du nok kunne finde en der ikke taber så meget i værdi.
    Forhold dig så til forsikring, vægtafgift og andre udgifter.


  • #3   27. maj 2014 Jeg ville nu nok gå efter en lidt yngre bil fra senest år 2000 - så du får både elektronisk insprøjtning, ABS bremser, Airbags, centrallåsesystem, aut. selestrammere + evt. helgalvaniseret karosseri, elektronisk servostyring mm. med i prisen - og så kan du nøjes med kr. 20.000,- og bruge resten til udbetalingen på et energisparehus smiley

  • #4   27. maj 2014 Mercedes W123 coupe er allerede en klassiker, og bliver en af de helt store med tiden. De har en tendens til at ruste men med det budget har du mulighed for at købe en der er så god som ny.

    Mekanisk er en Mercedes fra før 1990 bygget som en kampvogn, alt er voldsomt overdimensioneret og går sjældent i stykker.


  • #5   27. maj 2014 nu siger du om nogle år. Audi TT 8j kunne være et godt bud. Nu er den tidligere TT 8N jo stadigvæk ret tidsløs.

  • #6   27. maj 2014 ^^ også vil jeg sige en Mercedes CLS kæft hvor er den fed og den bliver ved med at være fed smiley

  • Mikkel K
    Mikkel K Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #8   27. maj 2014 Hvad med en Jaguar XJ 5,3 fra 1985? smiley
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/jaguar/xjs/53-xjs/43348


  • #9   27. maj 2014 Hvorfor ofre kr. 250.000,- på en bil og så sælge den til 150.000?

    Men fed bil der altid holder i garage,på værksted eller på tanken smiley


  • #10   27. maj 2014 Så du vil ofre 150.000 kr på en bil som nok kører 3-5 km/l, men ikke 150.000 kr på en helt ny bil der kører 20-25 km/l, og koster en brøkdel i forsikring og ejerafgifter?

    Det sparer du altså ingen penge ved.


  • #12   27. maj 2014 Brian D jeg tror ikke du helt har fattet konceptet af at eje en klassisk bil. En ny bil til 150.000 er intet værd om 8-10 år. Bare kig på Peugeot 407. Som ny for 7 år siden kostede sådan en et par hundrede tusind. I dag kan du få den smidt i nakken for 40.

    En klassisk bil holder værdien og derfor er den til enhver tid en bedre handel end en ny bil.

    Og er den over 35 år gammel koster den kun kvart vægtafgift og kan forsikres som klassiker hvilket samlet set koster omkring det samme som en VW UP i forsikring og grøn ejerafgift.

    At den så kun kører 5 eller 8 kml er jo fuldstændig ligegyldigt hvis den ikke taber værdi.

    Til 200.000 kan man faktisk få en Ferrari Mondial men jeg ved ikke lige om den er så driftsikker at det gør noget.


  • #13   28. maj 2014 Ruben U >> Nu skriver trådstarter at det skal være en driftsikker dagligdagsbil, og i det tilfælde vil en klassisk bil ikke være en god ide, af flere årsager:
    1. Du kan ikke klassikerforsikre den, og slet ikke veteranforsikre, da det er den primære bil, og ikke til lejlighedsvis kørsel. Det samme gælder måske også for afgifter mv., da der ikke er forskel på brugsmønstret for denne, og en nyere bil.
    2. Hvis du bruger din klassiker dagligt, så vil det enten kræve en stor pengepung at holde den kørende og pæn, eller alternativt vil bilen falde i værdi, ligeså vel som en ny bil.
    3. Peugeot 407 er et meget dårligt eksempel, den har mistet MEGET i værdi.
    4. Den omtalte Ferrari Mondial er helt sikkert uden afgift smiley

    Og hvis man ser på daglig økonomi, og lad os sige 20.000 km om året, så kan det have stor betydning om den kører 5 eller 20 km/l:
    20.000 km delt med 5 km/l = 4.000 liter brændstof = 44.000 kr ved 11 kr/l
    20.000 km delt med 20 km/l = 1.000 liter brændstof = 11.000 kr ved 11 km/l

    Det vil sige du sparer 33.000 kr om året bare i brændstof, eller 200.000 kr over seks år? For ikke at tale om besparelsen i vedligeholdsudgifter, som helt sikkert vil komme på en ældre bil, der bliver kørt hver dag. Selvfølgelig skal der også laves service på den nye bil, men her er sikkert også penge at spare.

    En klassisk bil, som skal holde værdien, skal man købe fordi man har lyst til at have den klassiske bil, som man vil have som en hobby, det koster penge at holde den kørende, og der vil altid være lidt ekstra pleje.
    Og så skal du have bilen mange år før det kan betale sig, hvis det overhovedet kommer til at kunne betale sig.
    Desuden er der krav til hvordan du kan parkere bilen har meget betydning for forsikringen af fx en veteranbil.


  • #14   28. maj 2014 Brian D, det var sjovt. Jeg har min bimmer klassisk forsikret hos AROS og der er ingen krav til noget som helst i den retning du beskriver.
    Det er korrekt at hvis den skal indregistreres som veteran så må den kun bruges lejlighedsvist og der skal være en primær bil i husstanden og alt det.

    Jeg må bruge min bil hele året rundt, jeg må køre på arbejde i den, på lodsepladsen og smide affald ud, ja, køre i den nøjagtig som i en hvilken som helst anden bil.

    Dit regnestykke er rigtig fint. Jeg vil dog holde på at 20.000km om året er alt for langt for en klassiker og et urealistisk højt tal. Man siger gerne 10.000 km om året, og langt de fleste leasing biler er for 15.000km om året.

    Men fred være med det. Det er helt korrekt det regnestykke du har dig der. Men 5 kml det er kun en Jaguar V12 eller en gammel amerikaner der kan præstere så dårlig benzinøkonomi. Langt de fleste klassikere går mellem 10 og 12 kml. Min egen går 10.

    For mit vedkommende brænder jeg omkring 15.000km af årligt, og min egen BMW går 10 kml i snit. Lidt længere på landevej, lidt mindre når jeg trykker den af.

    Dvs jeg bruger hvis vi tager udgangspunkt i dit eget regnestykke dobbelt op af brændstof af den nye bil der kører 20kml.

    Det koster mig med andre ord ved 20.000km om året 11.000 kroner mere at hælde benzin på min bil.

    Det er selvfølgelig mange penge. Men så skal min bil heller ikke på værksted fordi det samtidig er min hobby og jeg står og roder med den selv. Fordelen ved en gammel bil er at den er MEGET billig i reservedele, og MEGET nem at lave på selv. Eksempelvis et bremseskift tager omkring 20 minutter pr side foran og kræver 4 stykker værktøj hvoraf det ene er en hammer.

    Det kan man ikke på en ny bil for så skal computeren resettes til de nye klodser og skiver, ligesom jeg er sikker på man ikke kan købe nye skiver og klodser til en Ford Fiesta for 400.- kroner.

    Sluttelig er der så værditabet. På min bil er der intet værditab, der er kun værdiforøgelse. Jo længere tid jeg beholder min BMW jo mere bliver den værd.

    Om det er en 407 eller en Alfa er jo ligemeget. Der er som absolut MINIMUM et værditab på 44% på selv den bedste nye bil der holder prisen allerbedst på 4 år.

    Så en ny bil til 200.000 koster altså 88.000 kroner i værditab på de 4 år.
    Det er 22.000 om året. Og min kostede 11.000 om året mere i benzin.

    Det giver med løs hovedregning et underskud på balancen til den nye bil på 11.000 om året i værditab.


  • #16   28. maj 2014 Men hvis jeg skal vende tilbage til det trådstarter reelt efterlyser, så må man jo nok skuffe ham og sige at det ikke eksisterer. En tidløs bil der bare holder det findes ikke hvis vi snakker biler nyere end 1990.

    Biler fra 1990 og frem til nu er ikke lavet for at holde. Det er lavet til at være driftsikre i max 5-8 år, eller så længe garantien holder. Husk på at det kun er grundet vores ekstreme høje afgift på biler i DK at vi holder live i dem så længe.

    Tager man Tyskland og Holland som eksempel bliver bilerne jo smidt væk temmelig hurtigt, og har iøvrigt heller ikke så voldsomt værditab som vi har i DK da vores bilpriser er pumpet lige så kunstigt op som Linse Kesslers patter.

    Så summa summarum, biler i dag er ikke lavet til at holde noget som helst. Den sidste bil der blev bygget for at holde er i min optik Mercedes W124 Diesel. Sådan en svend kan runde 1 mio km uden de store kvaler. Min egen rundede 670.000km før jeg solgte den og kører så vidt jeg ved stadig rundt.





  • #18   28. maj 2014 Biler jeg syntes er tidsløse. Er Supra MrkIV. S2000 skyline R33.
    Men hverdags tærsker ville en w140 w123 w124. E28 E32 E38 E39 altid være flotte biler som ikke bære præg af deres alder ud over diverse ting ikke altid fungere

    Havde selv snuppet en Lexus LS400


  • #19   28. maj 2014 >>Soebaek<< >> Du har helt ret, nyt er ikke altid bedre, men som daglig bil, hvis man er afhængig af en bil, så er en klassiker/veteran sjældent sagen.
    Altså det er sjældent man kan købe en bil som investering, og samtidig bruge den som den eneste bil man har, for det koster at køre i en bil, om ikke i værditab, så i vedligehold.

    Jeg ville meget gerne have en klassiker, eller lignende, men jeg må bare indse at jeg ikke selv har råd til at holde sådan en kørende, mest fordi jeg har brug for en bil som starter og kører hver eneste dag, og jeg har ikke selv mulighed for at skrue i den.
    Hvis man selv kan skrue i bilen, og ikke har det store problem hvis bilen ikke lige kan køre i en uge, fordi man venter på en stump, ja, så kan en ældre klassisk bil være den rette.

    Ang. forsikringer mv. så må du undskylde hvis jeg tager fejl, men det er bare de krav jeg har fået oplyst ved kontakt til diverse forsikringsselskaber.

    Som jeg forstår trådstarter, så søges en bil, som ikke taber i værdi, men helst skulle blive lidt mere værd over tid. Og samtidig skal bilen bruges til dagligt?
    Det hænger ikke sammen i min verden, i hvert tilfælde ville jeg ikke satse på det som en investering.


    Hvis tråden havde handlet om at man gerne ville have en klassiker eller veteran, så ville det jo være noget andet, for så er det ikke en dagligdagsbil man søger, og så ville man vel egentlig være ligeglad med hvad det kostede, for så var det en hobby, fremfor et transportmiddel, eller tager jeg også fejl her?

    Jeg beklager der hvor jeg tager fejl... smiley



  • #20   28. maj 2014 Brian D -> til info så har jeg brugt min E21 som hverdagsbil siden september sidste år. Det er dog minus kørsel i det halve af december og hele januar, men det var ganske enkelt fordi jeg ikke skulle køre nogen steder. Havde jeg haft behov for kørsel havde jeg også kørt i den i de 1½ måned.

    Det er ikke noget problem at køre i en veteran / klassiker til hverdag, men det sætter naturligvis sine begrænsninger i forhold til valg af bil. Nu er min klassiker en bil der er bygget til daglig transport. Havde det været en gammel Morgan eller Jaguar E så er det klart at en sådan bil ikke vil egne sig til det, da de heller ikke er bygget til året-rundt kørsel.

    Jeg kender andre der kører i deres klassiske bil hele året rundt, heriblandt en første generations honda civic og en BMW 2002. Jeg kørte også selv året rundt i min 79´ Monza da jeg havde den.

    Det kræver unægteligt at man har mulighed for at skrue lidt på bilen selv, og at man skifter stumper ud før de går til. Jeg tror i alt sin enkelthed at det at køre en klassiker til hverdag kræver at man vedligeholder på en anden måde end man ellers ville gøre med en ny bil. En ny bil kører man til service i ny og næ, og så venter man bare på et eller andet går i stykker. En klassiker servicerer man selv, og ved service finder man de ting som åbenlyst snart står til udskiftning, køber stumperne, og skifter dem før de går i stykker.

    Jeg er 100% enig med dig i at det som trådstarter efterlyser er et luftkastel, noget som ikke eksisterer.

    Hvis trådstarter derimod ville have en klassiker der ikke taber værdi og som samtidig er driftsikker og kan bruges som hverdagsbil året rundt vil et rigtig godt valg være en Mercedes W123. Især til det budget er der mulighed for at holde en bil superfin. Det skulle naturligvis være en model der i forvejen er ønskelig, eksempelvis en 280E, TE eller CE. En sådan bil i super stand kan erhverves for omkring 100.000.- kroner og holder man den vedlige, med årlig undervogns og hulrumsbehandling så kan man roligt køre i den året rundt, og egentlig bare glæde sig over at for hvert år der går bliver bilen 10.000 .- kroner mere værd kontra værditab på en nyere bil.

    Er der tale om et direkte investeringsobjekt er det klart at bilen skal bruges så lidt som muligt, hvorfor igen kravet fra trådstarter er ekstremt selvmodsigende.


Kommentér på:
Tidløs bil der holder

Annonce