1.892 visninger
|
Oprettet:
Motorbremse - god idé? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg benytter mig rimelig tit af at motorbremse, men har tit tænkt på om bilen har godt af det? ..Som oftest hvis jeg timer det, så motorbremser jeg gerne fra 4500-4800 omdr. i vores dieselbiler. ..Det er jo mange omdrejninger, så har det en effekt på bilens levetid? ..På den anden side tænker jeg det ikke ikke betyder noget når der ikke tilføres brændstof og motoren ikke skal trække noget..
Hvad mener i?
Mvh.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 96
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Nogle dieselbiler kan også begynde at smide lidt brændstof ind og tændegløderørene, for motoreren ikke skal blive kold.
Se på det således
Det er ikke brændstof der smør motoreren, det er oliesystemet, som er 2 vidt forskellige systemer
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 112 Svar: 379
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Det sparer til gengæld på bremser og brændstof...
Men... Hvad fan laver du i hele taget oppe på 4800o/m i en dieselbil??
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.280
Motorbremser dagligt, og har endnu ikke ødelagt en eneste motor
nov 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 98 Svar: 552
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Mit gæt vil være at spare de penge det ellers ville koste i reservedele, når man ikke giver den nogle omd. og den derved soder til
Altid godt med nogle omd. på en diesel, ellers bruger du bare det du spare i brændstof + mere, på reparationer
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 112 Svar: 379
Ja jeg gearer jo ned for at motorbremse..
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Og hvis du går et gear ned ad gangen, så kommer omdrejninger ikke i nærheden af det, du beskriver... Men hvis du ryger ned fra 6. og ned i 2.... Ja, det er dårligt for "bilen".
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Ved hård motorbremse kan det overbelaste tandrem/kæde/stødstænger. Men almedelig motorbremse er ok. Gør det selv men at tvinge den op i 4000+ ved motorbremse er måske at presse citronen
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
Har aldrig skiftet nogen sliddele som følge af motorbremsning.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
og sø-pølle... den kæde/rem er pisse ligeglad... motoren drejer samme vej rundt, og det er krumtappen der driver knast om du køre eller motorbremser, der er ingen forskel.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 112 Svar: 379
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.407
over 1500 rpm lukker den af for brændstof og under 3000 rpm overbelaster du ikke din motor.
hvis du kobler ud og lader bilen trille i tomgang så bruger du brændstof lidt ala standby strøm på TV m.m. som slukkes på fjernbetjeningen.
det samme når du kører op og ned af bakker - opad gælder det om ikke at give den gas, men holde farten med pedalen samme sted og evt. gå en pind ned... og ned af bakke slipper man gassen og ruller "gratis" da man ikke bruger brændstof så længe motoren snurrer med over 1500 rpm.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.407
jeg har lige været på ØkoDrive kursus ifb. med mit erhverv (vognmand) og her viste simulatoren at med tomgang brugte man omkring 864 liter brændstof på 1 km ved at holde stille i tomgang ved så ikke hvordan den havde tænkt at man kom den ene kilometer når "bilen" ikke trillede eller noget...
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Du ved godt at holde i tomgang er noget af det mest uøkonomisk du kan gøre i en bil, af samme grund der er regler i mange lande at du max må holde i 3 min før du skal slukke bilen.
Dine argumenter passer slet ikke til hvad bilen gør, kun hvad du selv tror der sker
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Hvis I forstiller jer at I kører f.eks. 80 km/t og skal til at stoppe om 1 km, så er det mest økonomisk at koble ud og trille i tomgang en hel kilometer. For hvis man slipper speederen uden at koble ud 1 km inden man skal stoppe, så sørger motorbremsen for, at hastighed falder så meget, at bilen er næsten ved at stoppe efter 500 meter og så skal man alligevel give mere gas for at nå hele vejen = mere brændstof. Ellers må man bare slippe speederen meget senere, end det sted, hvor man allerede kan trille i frigear fra = mere brændstof...
Men for at kunne slippe afsted med det, skal man være meget forudseende, som Ole B skriver... Er man ikke det, så er slip-speeder-cut-off er det bedste løsning...
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
No.1 fejl på diesel biler er deres EGR system, som kun er aktivt under 1500 rpm ca, hvis du lader den gå i tomgang, begynder EGR systemet, og det soder din indsugnings system til, for et ondt ord.
Det er meget sjældent noget man mærker, derfor bliver det rigtig slemt længer henne af vejen.
Typisk får man en partikelfilter fejl, men med computeren på er det langt værrer en som så, tryk diff sensoren til partikelfilteret går også ofte, selve EGR ventilen skal skiftes, og så er der lige afmontering af hele indsugningssystemet.
En bil der har kørt med defekt EGR, får tit defekte dyser også.
En typisk regning på en 20-40.000, men det vel ok, for man sparede jo 20.L brændstof?
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Det er netop sådan jeg gør !
+ Ligger mig så vidt muligt i en passende afstand bag et andet køretøj, der holder en nogenlunde konstant og rimelig god fart
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
ligger med 100-120 km/t på landevejen?
Eller har du ændret kørestil Ole?
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.450
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Desuden kan man køre længere i frigear, jo højere udgangsfarten er
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
så et stykke kører jeg da..
Jeg synes det er så flot, når folk brokker så over, at jeg kører 80,
men vil i betale bøden for mig, hvis jeg sætter farten op, nej gu vil i ej..
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Hvis jeg kører 80, så må jeg ikke trække til højre, for at ham bagved kan overhale.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Stk. 2 gælder kun for væsentligt langsomme køretøjer som f.eks. traktorer og entreprenørmaskiner. Fordi fuckfjæset bagved ikke kan forlige sig med at køre 70 og 80 i de respektive zoner, er og bliver hans problem.
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Bagefter ligger jeg mig så i hans slipstrøm, så jeg kan spare noget brændstof - det virker noget bedre end at motorbremse
Motorbremse - god idé?