{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.900 visninger | Oprettet:

Motorbremse - god idé? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg benytter mig rimelig tit af at motorbremse, men har tit tænkt på om bilen har godt af det? ..Som oftest hvis jeg timer det, så motorbremser jeg gerne fra 4500-4800 omdr. i vores dieselbiler. ..Det er jo mange omdrejninger, så har det en effekt på bilens levetid? ..På den anden side tænker jeg det ikke ikke betyder noget når der ikke tilføres brændstof og motoren ikke skal trække noget..

Hvad mener i?

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorbremse - god idé?
  • #2   7. jul 2014 i min verden er det billigere at skifte bremser der bliver slidt, end at skifte motor der bliver slidt, om det så er den rigtige måde at tænke, det er jeg ikke sikker på. vi må have experterne på banen for at svare på dette spørgsmål

  • #4   7. jul 2014 Bilen er ligeglad, du har stadig oliepumpen og fuldt olietryk.
    Nogle dieselbiler kan også begynde at smide lidt brændstof ind og tændegløderørene, for motoreren ikke skal blive kold.

    Se på det således
    Det er ikke brændstof der smør motoreren, det er oliesystemet, som er 2 vidt forskellige systemer smiley


  • #5   7. jul 2014 Motorbremse er en go ide, især hvis du er morfar.. Kort sagt det er sundt for din motor

  • #7   7. jul 2014 Okay, så det koster måske lidt mere på olieforbruget, men sparer på bremserne? smiley

  • #8   7. jul 2014 Det koster sgu da ikke på olieforbruget??
    Det sparer til gengæld på bremser og brændstof...

    Men... Hvad fan laver du i hele taget oppe på 4800o/m i en dieselbil??


  • #9   7. jul 2014 Gid min Vito diesel kunne tage 4800 omd! Så ville jeg være glad ! smiley haha..

    Motorbremser dagligt, og har endnu ikke ødelagt en eneste motor smiley


  • #10   7. jul 2014 Det kaldes økokørsel smiley

  • #11   7. jul 2014 438HK Biturbo Galant

    Mit gæt vil være at spare de penge det ellers ville koste i reservedele, når man ikke giver den nogle omd. og den derved soder til smiley

    Altid godt med nogle omd. på en diesel, ellers bruger du bare det du spare i brændstof + mere, på reparationer smiley


  • #12   7. jul 2014 438HK Biturbo Galant

    Ja jeg gearer jo ned for at motorbremse.. smiley


  • #13   7. jul 2014 Du skal meget gerne ikke geare ned, når din hastighed er så høj, at du kommer i røde felt i lavere gear. Det svarer stort set til at du filer koblingen med 4800o/m...
    Og hvis du går et gear ned ad gangen, så kommer omdrejninger ikke i nærheden af det, du beskriver... Men hvis du ryger ned fra 6. og ned i 2.... Ja, det er dårligt for "bilen".


  • #16   7. jul 2014 Ja og nej.

    Ved hård motorbremse kan det overbelaste tandrem/kæde/stødstænger. Men almedelig motorbremse er ok. Gør det selv men at tvinge den op i 4000+ ved motorbremse er måske at presse citronen


  • #17   7. jul 2014 Jeg motorbremser altid, mine bremser holder også ca 100.000 km uden problemer.

    Har aldrig skiftet nogen sliddele som følge af motorbremsning.


  • #18   7. jul 2014 Nu har jeg kørt 162.000 på samme kobling og motorbremser nok as fuck.... ingen problemer, og du har langt lavere risiko for et olieforbrug ved at motorbremse... min bruger sådan ca en skefuld pr. 10.000km sådan ca. hvor andre med samme motor og har kørt det halve bruger 1-2 liter.... Tænker lidt, skiver+klodser for+bag så er du en stor vej på et koblingsskifte og har mindre chance for et større olieforbrug. Men det er hvad man er til.. det er på ingen måde skadeligt ihvertfald. med mindre geare for langt ned så den bøjer en ventil smiley

    og sø-pølle... den kæde/rem er pisse ligeglad... motoren drejer samme vej rundt, og det er krumtappen der driver knast om du køre eller motorbremser, der er ingen forskel.


  • #19   7. jul 2014 Jeg motorbremser så vidt mulig aldrig, da jeg bare kobler ud, sætter bilen i frigear og slipper koblingen i god tid og lader bilen rulle - det mener jeg sparer mere benzin end ved at motorbremse og belaster hverken motor, kardaner, udrykkerleje eller gearkassen.

  • #21   8. jul 2014 Som følge af motorbremsning ved de omdrejninger, så giver jeg i overgangen ml. gearskift også lidt gas!

  • #22   8. jul 2014 Når du motorbremser skal dine omdrejninger ligge mellem 1500 og 3000 rpm.
    over 1500 rpm lukker den af for brændstof og under 3000 rpm overbelaster du ikke din motor.

    hvis du kobler ud og lader bilen trille i tomgang så bruger du brændstof lidt ala standby strøm på TV m.m. som slukkes på fjernbetjeningen.

    det samme når du kører op og ned af bakker - opad gælder det om ikke at give den gas, men holde farten med pedalen samme sted og evt. gå en pind ned... og ned af bakke slipper man gassen og ruller "gratis" da man ikke bruger brændstof så længe motoren snurrer med over 1500 rpm.


  • #23   8. jul 2014 >Kim B - det er rigtig nok at motoren lukker for gassen, når man motorbremser - til gengæld kan man ved at være forudseende, koble ud, sætte i frigear, rulle meget længere og derfor ikke behøve køre med gas på i så lang tid smiley

  • #24   8. jul 2014 Ole du bruger stadig en del brændstof på at holde i tomgang frem for at motorbremse med over 1500 rpm... og du ruller meget længere end du tror selvom du motorbremser, det gælder bare om at lade den løbe helt ned til 1500 rpm hver gear.

    jeg har lige været på ØkoDrive kursus ifb. med mit erhverv (vognmand) og her viste simulatoren at med tomgang brugte man omkring 864 liter brændstof på 1 km ved at holde stille i tomgang smiley ved så ikke hvordan den havde tænkt at man kom den ene kilometer når "bilen" ikke trillede eller noget...


  • #25   8. jul 2014 Ole B
    Du ved godt at holde i tomgang er noget af det mest uøkonomisk du kan gøre i en bil, af samme grund der er regler i mange lande at du max må holde i 3 min før du skal slukke bilen.

    Dine argumenter passer slet ikke til hvad bilen gør, kun hvad du selv tror der sker smiley


  • #26   8. jul 2014 >Kim B, 864 liter? - så meget kan der slet ikke være i tanken - så jeg fortsætter bare med at køre i frigear smiley

  • #27   8. jul 2014 Det andet er det ikke er sundt med tomgang hvis du tænker cylindervægge og den slags

  • #29   8. jul 2014 Giver Ole B ret...
    Hvis I forstiller jer at I kører f.eks. 80 km/t og skal til at stoppe om 1 km, så er det mest økonomisk at koble ud og trille i tomgang en hel kilometer. For hvis man slipper speederen uden at koble ud 1 km inden man skal stoppe, så sørger motorbremsen for, at hastighed falder så meget, at bilen er næsten ved at stoppe efter 500 meter og så skal man alligevel give mere gas for at nå hele vejen = mere brændstof. Ellers må man bare slippe speederen meget senere, end det sted, hvor man allerede kan trille i frigear fra = mere brændstof...

    Men for at kunne slippe afsted med det, skal man være meget forudseende, som Ole B skriver... Er man ikke det, så er slip-speeder-cut-off er det bedste løsning...


  • #31   8. jul 2014 Der der kør grønt skal du lige skubbe op hvor solen aldrig skinner når vi snakker diesel biler.

    No.1 fejl på diesel biler er deres EGR system, som kun er aktivt under 1500 rpm ca, hvis du lader den gå i tomgang, begynder EGR systemet, og det soder din indsugnings system til, for et ondt ord.

    Det er meget sjældent noget man mærker, derfor bliver det rigtig slemt længer henne af vejen.
    Typisk får man en partikelfilter fejl, men med computeren på er det langt værrer en som så, tryk diff sensoren til partikelfilteret går også ofte, selve EGR ventilen skal skiftes, og så er der lige afmontering af hele indsugningssystemet.
    En bil der har kørt med defekt EGR, får tit defekte dyser også.

    En typisk regning på en 20-40.000, men det vel ok, for man sparede jo 20.L brændstof? smiley


  • #32   9. jul 2014 http://www.oekonomikoersel.dk/index.php/kor-gront-kan-det-passe.html

    Det er netop sådan jeg gør !

    + Ligger mig så vidt muligt i en passende afstand bag et andet køretøj, der holder en nogenlunde konstant og rimelig god fart smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #33   9. jul 2014 Hvordan kan man seriøst skrive, at man kører økokørsel, men samtidig
    ligger med 100-120 km/t på landevejen?

    Eller har du ændret kørestil Ole? smiley


  • #34   9. jul 2014 Jeg motorbremser gerne fra ca 8500rpm. Det kan man altså sagtens, det tar motoren ikke skade af..

  • #35   9. jul 2014 > Rasmus H - jeg prøver så vidt muligt at køre økokørsel, men jeg vil jo også gerne fremad uden at falde i søvn - om jeg ligger bag et andet køretøj med 100 - 120 km/t eller 80 km/t og kører i grøften fordi jeg er faldet i søvn - så er det første altså billigst.

    Desuden kan man køre længere i frigear, jo højere udgangsfarten er smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #36   9. jul 2014 Hvis ikke du kan kører 80 uden at falde i søvn, så skal du nok ikke køre bil. smiley

  • #37   9. jul 2014 >Rasmus H - tvivler på du behøver køre ret langt i bil, hvis du har tid til at ligge og blokere trafikken med 80 km/t - de fleste ligger omkring de 90 - 100 km/t på de større veje - eller lige under et klip i kortet.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #38   9. jul 2014 Njahh.. Langt og langt. Det meget forskelligt. Kører pt ca 30.000 km om året,
    så et stykke kører jeg da..

    Jeg synes det er så flot, når folk brokker så over, at jeg kører 80,
    men vil i betale bøden for mig, hvis jeg sætter farten op, nej gu vil i ej..


  • #39   9. jul 2014 >Rasmus H - selvfølgelig vil vi ikke betale bøden for dig og du må da også gerne køre 80 km/t, hvis du er så venlig at trække ind til højre, så vi andre kan komme fremad - og lad så være med at påstå at det er mere sikkert kun at køre 80, fremfor 100 km/t på hovedvejene som i vore nabolande, hvor de har færre uheld/personkilometer end i DK.

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #40   9. jul 2014 Hvis vi skal være helt firkantede, betaler du så bøden, for at jeg trækker til højre uden grund?

  • #41   9. jul 2014 Trække til højre uden grund???? altså i Danmark SKAL vi holde til højre?

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #42   9. jul 2014 Hvis vi kører på en alm landevej, så må jeg jo ikke trække til hverken højre eller venstre uden grund.

  • #43   9. jul 2014 Hvorfor må du ikke trække til højre ( holde ind til siden) ?

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #44   9. jul 2014 Nu skal vi self lige ha hele sammenhængen med, hehe.. smiley

    Hvis jeg kører 80, så må jeg ikke trække til højre, for at ham bagved kan overhale.


  • #45   9. jul 2014 Den har jeg aldrig hørt om, men skal sikkert nok passe

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #47   9. jul 2014 Du har fat i det rigtige Svend. smiley

  • #48   22. jul 2014 Men at holde så langt til højre som muligt, er jo et relativt begreb. Man skal aldrig trække længere ud end man føler er forsvarligt. Dvs. hvis man ikke har det godt med at lægge helt op ad kantmarkeringen, så skal man heller ikke. Og hvis bagfrakommende ikke kan overhale af den grund, så er det bare ærgeligt.

    Stk. 2 gælder kun for væsentligt langsomme køretøjer som f.eks. traktorer og entreprenørmaskiner. Fordi fuckfjæset bagved ikke kan forlige sig med at køre 70 og 80 i de respektive zoner, er og bliver hans problem.


  • #49   22. jul 2014 Men for at vende tilbage til emnet, så motorbremser jeg selv meget, men det består kun i at lade bilen rulle i gearet frem mod et evt. kryds. Jeg kan godt geare ned, men aldrig mere end fra f.eks. 4. til 3. eller 3. til 2.

  • #50   22. jul 2014 Det er da med at lade dem, der kommer bagfra og gerne vil overhale komme forbi, hvis det ellers kan gøres forsvarligt. Jeg trækker som regel altid lidt til højre for at signalere at jeg har observeret at han er ved at overhale eller at nu er det muligt.

    Bagefter ligger jeg mig så i hans slipstrøm, så jeg kan spare noget brændstof - det virker noget bedre end at motorbremse smiley


Kommentér på:
Motorbremse - god idé?

Annonce