Golf 5 hopper pga. dæk Golf 5 hopper pga. dæk
Hej BG
Jeg har en golf 5 1,4 og døjer meget med at bilen hopper når jeg kører og også når jeg bremser. Da jeg købte bilen for et halvt år siden var der 15" på bilen og der var ingenting. Vi kørte 150 k/m hjemover og den kørte som en drøm. Jeg fik hurtigt 19" a8 fælge på og dækkene er næsten helt nye og af mærket Hancock. Min kæreste mener det er dækkene der er noget galt med eller at de er for billig kvalitet. Jeg har fået afbalanceret dækkene og det hjalp en del, men stadig ikke sådan at den slet ikke hopper når jeg kører eller bremser.
Hvad mener i jeg skal gøre?
/Heidi
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 401 Svar: 4.998
jan 2005
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 54 Svar: 281
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.942
Jeg ville sætte de gamle fælge og dæk på igen. Når du kun kører på gummibånd, mærker du jo også alle ujævnhederne i vejen.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 232
jul 2005
aug 2012
Følger: 1 Svar: 195
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.942
aug 2012
Følger: 1 Svar: 195
feb 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
jul 2005
Mange siger at de passer lige på, det gør de måske også, i og med at de netop kan sidde på bilen! Men mangler du bare 1,7 mm i navhullet, så er det sgu nok til at få bilen til at hoppe!
feb 2014
Jeg har ingen vinterdæk, så jeg kan ligeså godt købe nogle og bruge dem til min test og gemme dem til vinter.
Ja okay, så det vil sige at du vil forslå centreringsringe?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 633 Annoncer: 2 Emner: 577 Svar: 15.878
Dækkene er jo en del af bilens affjedring, så når du går fra 10 cm høje dæk til 5 cm, så får du mindre affjedring der, og har du også monteret stram undervogn, så er alt blevet meget mere responsivt, du mærker den mindste ujævnhed op gennem rat og karrosseri, du dingler ikke bare afsted i en gyngende kasse mere.
Desuden er en 19" fælg meget øm over for kanter, man må absolut ned i 1ste gear når man passerer vejbump og lignende.
Nå, jeg vil på Vorbasse,
VI SES DERUDE ::)
feb 2014
feb 2014
jul 2005
Heidi, du skal få en til at måle omkredsen på dit nav, også der efter på fælgen, for at se hvad forskellen er..
feb 2014
Tusind tak, det vil jeg få min kæreste til at gøre
Så håber jeg det er det der er galt, så må jeg få købt mig nogle centreringsringe.
Tak for hjælpen!
apr 2006
Følger: 80 Følgere: 86 Biler: 7 Emner: 27 Svar: 1.876
Prøv at løfte bilen op og start så bilen og sæt den i gear så hjulene kører rundt, så vil du sikkert opdage at dine dæk har et flat punkt (flatspot) og derfor er det som at køre på et æg.
det skulle gerne blive mindre når du har kørt dæk varme, desværre så skal der en del km til, men det kommer igen når dine dæk bliver kolde.
jeg har reduceret mit en del ved at pumpe 3,4bar i dem, det slider måske lidt forkert på dem men hellere det end at bilen hopper hen af vejen.
Desværre er det et kendt problem med hankock dæk
feb 2014
Jeg må prøve at pumpe noget mere luft i dem og se om det hjælper.
Nu har jeg da i hvert fald lidt at gå ud fra.
Tak for svaret
nov 2009
Da Hankook kom frem var de meget billige, prisen steg så efterfølgende da man fandt ud det var ret gode dæk. Det er da også en kæmpe koncern, der laver meget store maskiner og meget andet end dæk.
Du skal ikke måle omkredsen af navet, men diameteren.
Alle tal du har behov for at vide i denne sag finder du ved at gå ind på www.thansen.dk og skrive din nr plade ind og vælge MIN BIL yderst til højre.
Jeg købte i dag et sæt fælge på Vorbasse Marked, 15 egrede med 195/60 x 15, de kommer ikke til at ændre meget på bilens egenskaber da den eneste forskel er profilen, der er gået fra 65 til 60, Nokian med ca 5 mm gummi til kr 1.300,- komplet.
Der er altid nogen der har fælge på standen uanset om de er bilhandlere eller ej, der findes altid noget på loftet, kælderen eller garagen der kan sælges i Vorbasse
nov 2009
Prøv www.bigwheels.dk
apr 2006
15" er noget man kører med på en gammel g2.
nov 2009
Nej det har jeg ikke, det er jo ikke en Brian-bil jeg kører i, men en ganske almindelig kedelig Skoda, der ikke har problemer med at den hopper eller vibrerer ved nedbremsning. (trods diverse defekte styretøjs dele der skal skiftes i næste uge)
Ja, jeg havde da 15" på Golf2 om sommeren, men det var da også kun fordi det var meget billige fælge med gode dæk.
Køber man 19" så burde man forinden have undersøgt hvad konsekvenserne af det kunne være mht defekter og køreegenskaber, og ikke bare købe det fordi det ser godt ud.
apr 2006
Vi er såmænd næsten jevnalderne
Nu har problemet som tråden handler om jo ikke noget at gøre med om der er defekte undervognsdele eller lign.
Problemet er de dæk som hankock producerer, de er desværre ikke hvad de har været og selv ved 20kmt der hopper bilen, det er som at køre på æg.
så for mit vedkommende kommer der aldrig hankock på igen.
nov 2009
Har ikke selv været på Hankook fra ny af, men min bror var meget begejstret for dem.
Næste gang han så skulle have dem var de steget en del.
Fakta er at de store laver de bedste dæk, dog kommer der engang imellem et hit fra de varme lande, men du får hvad du betaler for.
Selv køber jeg så meget jeg kan brugt, typisk noget der ikke er ret gammelt og i god stand, vil ikke betale de priser ting koster fra ny, og så ærgrer man sig heller ikke så meget hvis der kommer skrammer, konen kører jo også i den
Mht reservedele, så gider jeg heller ikke betale fuld pris for dem, så finder andre kanaler at skaffe dem fra og reparerer selv det simple og får en makkers hjælp til det komplicerede, han er mekaniker.
God nat
Golf 5 hopper pga. dæk