{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opel kadett afgift
  • #1   3. aug 2014 tror du skal forvente en køretest på den bil da den nok ikke kan godkendes af opel
    så prøv jo tuning og køretest er i hamburg
    men et bud så den er lovlig 30-40000kr vis der skal køretest på den


  • #2   3. aug 2014 hvad vil den køretest sige ? smiley

  • #3   3. aug 2014 de skal jo teste bilen hvordan den kører med motoren topfart bremser om bærekugler arme osv kan klar den nye vægt motoren har der er mange ting
    dæk skal også være godkendte til den topfart bilen nu kan klare


  • #4   3. aug 2014 ja okay smiley mange tak smiley

  • #5   3. aug 2014 ved at der er skiftet til et andet og stærkere bagtøj ventilerede bremser og bedre undevogn smiley

  • #7   3. aug 2014 ja men der er kun opel der kan sige god for den ombygning vil de det for du papir på det og så kan den synes og betales afgift på
    men vil de ikke skal den have en køretest du kan evt google preben egelund han laver køretest på lolland


  • #8   3. aug 2014 super mange tak ! smiley

  • #9   3. aug 2014 Den kan synes i Tyskland og efterfølgende synes herhjemme.

  • #10   3. aug 2014 ja men det bliver vel nogenlunde det samme i pris ? smiley
    og skal den så ikke også være i Tyskland i 3 måneder ? :=)


  • #11   3. aug 2014

    Ruben U sikker da noget sludder. At bilen er synet i tyskland betyder ikke at den også kan synes i Danmark. Bilen skal stadig synes efter den danske færdselslov. Så ikke alt der er lovlig i tyskland bliver lovligt i danmark bare fordi den er synet i tyskland. Bilen skal synes efter dansk færdselslov. Så glem alt om det der med at bare fordi den er synet i et andet EU land så kan den også synes i danmark, nej kan den ikke da hvert land har sine egne færdsels love som bilen skal kunne synes efter. http://vmax.dk/article/22455-den-store-guide-til-motortuning?page=6


  • #12   3. aug 2014 sådan lasse smiley jeg må vel bare ned til synsmanden og spørge ham om det smiley


  • #13   3. aug 2014 Du får aldrig nogensinde en Kadett C godkendt med en 180 hestes motor i DK fordi typegodkendelsen til karosseriet max´er ud ved 150hk. Dertil er der vægtfordelingen, og bilen kommer til at veje rigtig meget mere. Der skal dokumenteres bremser, og undervogn (især undervogn foran) ligesom kardantunnelen skal bygges om til den store gearkasse, hvilket på et selvbærende Kadett C karosseri er en bærende del.

    Alt det her skal der skaffes godkendelser til da man går ud over hvad karosseriet er godkendt til fra Opel.

    Hvis kravet er at bilen bliver synet efter Dansk Færdselslov (det hedder så detailforeskrifter for motorkøretøjer) så bliver den aldrig synet herhjemme.

    I tyskland fungerer synshallen også som teknisk institut (det koster bare ikke et par hundrede tusind at få dem til at kigge på den) og derfor kan bilen få en typegodkendelse i Tyskland til stelnummeret på den konkrete ombygning så længe man kan dokumentere at ombygningerne er gode nok (bremser korrekt dimensioneret osv). Alt det skrives i den tyske reg attest og så kan den efterfølgende synes i DK.


  • #14   3. aug 2014 Der er en grund til at man i DK ikke ser Kadetter med R6 maskiner, men Manta og Ascona findes der en del af efterhånden.

    Emnet var oppe at vende på Opelpower på et tidspunkt og 150hk til en Kadett C er max. Derfor de fleste vælger en C20XE ombygning


  • #15   3. aug 2014 Men held og lykke i synshallen Niels-Erik lad endelig høre hvordan det går..

  • #16   3. aug 2014 Ruben fordi bilen er godkendt i tyskland betyder stadig ikke den er lovlig i et andet land. Den skal igennem et dansk syn. Og hvis danmark har andre regler med ombygning, kan du ikke bruge at bilen er godkendt i tyskland til en skid. Da det er dette lands regler der gælder og ikke et tysk syn. Det eneste det gælder ved er standart bilen og ikke ved ombyggede biler. Så nej en bil der er synet i tyskland med ombygning er ikke barelovlig i danmark. Den SKAL igennem og overholde danske regler.

  • #17   3. aug 2014 http://www.graenseguiden.dk/2014/05/20/gaelder-bilsyn-fra-et-andet-eu-land/ Så det eneste den tyske registrerings attest bliver brugt til ved toldsyn er at tjekke op på de ting der er ombygget. Overholder de ikke dansk lov kan bilen ikke synes med de ting. Uanset om du så siger den er synet med det i tyskland. De ting gælder kun i tyskland og ikke i andre lande.

    Så du mener altså at hvis det var lovligt i tyskland at efter montere solfilm i forruderne bare det bliver skrevet på registrerings attesten, så bliver det lovligt i danmark. Nej nej du sådan forgår det ikke.

    Spacere er lovlig i tyskland bare de er Tüv godkendt. Men dansk lov siger nej. Ergo kan man ikke få en tysk importbil med spacere godkendt selvom det står på attesten.

    bla. bremserør - i dk "skal" de være i kobber - i tyskland skal de være af stål - og det modsatte er principielt ikke tilladt. Ergo så kan bilen ikke godkendes selvom den er godkendt i tyskland bum. Dette lands regler og love gælder fremfor det land bilen kommer fra.


  • #18   3. aug 2014 altså bilen er bygget om til det og kan godt synes med det den er bare ikke godkendt til den motor men kører ned i synshallen i morgen og hører ham smiley og så skriver jeg til jer hvordan det gik smiley

  • #19   3. aug 2014 Lasse P, nej det er ikke korrekt den måde du udlægger det på. Det vi taler om her er det man bruger teknisk institut til herhjemme. Den del er lagt ind i synshallen i Tyskland og er derfor billigere. Det er klart at spacere, lygtehøjde under 50cm osv ikke godkendes i DK bare fordi det kan godkendes i Tyskland.

    Men der er nogle EU love der skal overholdes, og heriblandt er at er der sagt god for en konstruktiv ændring af et bemyndiget organ i et EU land, gælder denne godkendelse i alle andre EU lande undtagen er de små-regler du selv nævner som stadig bestemmes regionalt i EU.

    Tro mig, har været møllen igennem mange gange.

    Der skal en TüV godkendelse til på en sådan ombygning, det er også det der står i detailforeskrifter for motorkøretøjer under punktet "konstruktive ændringer" som i det store hele er langt det meste på en bil. Konstruktive ændringer skal godkendes af producenten, eller andet bemyndiget organ, eksempelvis Teknisk Institut, eller TüV i Tyskland.


  • #20   3. aug 2014 Ruben en Tüv godkendelse gør det ikke lovligt hvert land bestemmer selv hvilke ombygninger der er lovligt i landet.Tüv er kun et stempel på at det er sikkert og ikke en lov der siger det er lovligt i alle lande. I danmark er Tüv godkendte spacere IKKE lovlige. Spacere er kun lovlige i danmark når de tilhøre bilen eller kommer med selve fælgene. Så at noget erTüv godkendt betyder ikke det er lovligt i alle lande. Hver land kan nægte at benytte div ting og nægte div ombygninger. Så igen du kan ikke bruge det til noget at den er synet i tyskland. Det står der for hulen da også i linket.

  • #21   3. aug 2014 Her

    1.7
    Sporvidden
    skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
    tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
    sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
    gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.


    Så selvom du finder universale Tüv godkendte spacere er de ikke lovlige, selvom de er lovlige i tyskland. Da det er dette lands regler den skal synes efter og ikke tyskland. Så glem alt om tüv for det gør det ikke lovligt at bruge kun at det overholder sikkerheds mæssige krav. Det er op til hvert enkelt land at bestemme hvad bilen kan synes med. BUM


  • #22   3. aug 2014 mit spørgsmål er om det bare er et spørgsmål om penge eller som ruben skriver at der skal være godkendelse på alt hvad der er ombygget ? smiley kardangtunnelen er som sagt bygget større osv så i mit hoved er det bare et spørgsmål om penge smiley


  • #23   3. aug 2014 Hvis den nye motor ikke er registeret på attesten. Skal den jo godkendes med den motor.Samt du skal betale afgift af den.

  • #24   3. aug 2014 ja lige præcis smiley

  • #25   3. aug 2014 Lasse P, jeg gider ikke at svare på den lange smøre du skriver. læs mit indlæg #19 det svarer fint på det .

    Som jeg skriver er der EU lovgivning og så er der national lovgivning. Hvis de to ting konflikter så er det ALTID den nationale lovgivning der tæller.

    Niels Erik -> hvad med motorophæng ? Er de hjemmelavede ? Hvad med forbroen er der ændret på den for at bruge originale motorophæng ? En af de to er man nødt til at gøre, så der er en der der skal dokumenteres også.

    Og så er der bremser. De ventilerede rekord skiver foran og store tromler bag gælder maksimalt til 150hk, så hvordan få du den synet med skivebremser bag ? Og er der overhovedet det ?

    Og er bremserne bare de originale, eller er de optimerede til bilens nye vægt og højere acceleration og topfart ?

    Og hvad med fjedre og støddæmpere foran ? En lille 1200OHC motor vejer jo ikke mere end 3 kasser øl. En 3,0E med gearkasse vejer omkring 175kg ! Er de optimeret til ombygningen og kan du dokumentere at de kan holde til netop den motor ?

    Alt det her og meget meget mere skal der tages stilling til, og det gør synsmanden IKKE. Det skal forbi teknisk instítut hvor en ingeniør skal beregne det først med statik, derefter skal det afprøves rent fysisk. Og det koster det samme som en måneraket.


  • #26   3. aug 2014 Ruben ja EU lovgivning gælder kun på standart biler for hulen da også. Nårde forlader fabrikken så skal de overholde reglerne for EU. Men vedombygning er det på til hvert enkelt land. Hvert land kan så selv have regler for hvad de tillader. Det har du da lige fået på skrift i de links. Som du åbenbart ikke har læst. Reglerne er ens for standart biler, men ikke for ombyggede biler.

  • #27   4. aug 2014 Ok, så er et hjemmelavet motorophæng eller en anden konstruktiv ændring så ok i DK reglerne ???

    Nej det er de ikke medmindre man kan fremvise producentens godkendelse af den pågældende ændring eller fra andet bemyndiget organ som eksempelvis TÛV.

    Det betyder også at alle de ombygningsstumper der er på bilen skal godkendes af en eller anden.

    Hvem skal gøre det Lasse P ?`?? Synsmanden ??


  • #28   4. aug 2014 Hvis et køretøj er godkendelsespligtigt efter reglerne i § 16, og der er foretaget konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor, bærende konstruktion eller tilkoblingsanordning på påhængskøretøj, skal køretøjet inden fremstilling til syn være godkendt på ny ved udstedelse af en godkendelseserklæring, medmindre køretøjet er i nøje overensstemmelse med en tidligere udstedt standardtypegodkendelse, anmeldt EF-typegodkendelse eller typegodkendelse.

    Og du kan læse alt det andet her :

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315&#p22


  • #29   4. aug 2014 Ruben der er da også biler du ikke kan få registreret i danmark hvordan kan det så være´? når de er godkendte i et andet land hmm holder jo ikke det du siger. Det står jo også tydeligt i vmax.

  • #30   4. aug 2014 Nej for helvede Tüv godkendte spacere bliver aldrig tilladt selv om du få en godkendelse læs dog for helvede hvad der står i detailforskrifterne. Det er det der gælder på dansk vej-

    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.

    Så nej du kan ikke få lov at bruge spacere. med mindre de høre til bilen eller med fælg.


  • #31   4. aug 2014 Lasse P - gider du ikke godt lukke røven med de spacere nu ? Jeg er ikke uenig med dig i det punkt.

    Som jeg skriver længere oppe, når de nationale regler (danske regler) konflikter med EU reglerne er det ALTID de nationale regler man skal holde sig efter.

    Det betyder at der er ting herhjemme der ikke kan synes uanset tüv. Det er f.eks dine forpulede spacere. Men det er også andre ting. Eksempelvis kan en sænkning ikke godkendes i DK hvis det resultere i en lygtehøjde på under 50cm foran. Og så kan der være nok så meget tüv på undervognen.

    Men nu er der ikke tale om at syne en kadett med spacere. Der er tale om at syne en Kadett med rigtig mange konstruktive ændringer, og konstruktive ændringer kan KUN godkendes via producenten af bilen (Opel) eller andet bemyndiget organ som f.eks tüv.

    Hvad du har læst i Vmax vil jeg sådan set smide en stor håndvarm lort på, jeg har arbejdet med den her slags i 15 år så jeg har nok lidt at have det i skal du se.
    Har bla.a direkte kontakt med færdselsstyrelsen om den her slags ting flere gange om året.

    Hvor mange gange har du synet biler med konstruktive ændringer ?


  • #32   4. aug 2014 vel omkring 50 gange.

    Det betyder at der er ting herhjemme der ikke kan synes uanset tüv. Det er f.eks dine forpulede spacere. Men det er også andre ting. Eksempelvis kan en sænkning ikke godkendes i DK hvis det resultere i en lygtehøjde på under 50cm foran. Og så kan der være nok så meget tüv på undervognen.

    ERGO SÅ ER DEN JO HELLER IKKE LOVLIG I DANMARK. BARE FORDI DEN ER LOVLIG I ET ANDET LAND MED DE TING. HER SIGER DU DET FOR FANDEN DA SELV DAMM DU PÅSTÅR FOR FANDEN AT DEN SÅ STADIG ER LOVLIG I DANMARK NEJ DEN ER EJ.


  • #33   4. aug 2014 Nej det er den ikke fordi der er en helt konkret paragraf i detailforeskrifter for motorkøretøjer hvor der står at lygtehøjden på en personbil 1 skal være minimum 50cm og ikke overstige xxxcm. Så sænker man bilen så dybt at det sker kan den altså ikke synes uanset om den har tüv eller ej.

    Men andre ting hvor der IKKE er nationale love (jeg vil f.eks meget gerne have dig til at vise mig den paragraf i detailforeskrifter for motorkøretøjer hvor der står at man gerne må svejse om som man har lyst til på en forbro fra en Kadett fra 1976) SKAL der foreligge godkendelse fra enten producenten eller fra et bemyndiget organ FOR EKSEMPEL tüv. Det behøver ikke være tüv, det kan godt være teknisk institut, eller det Engelske M.O.T


  • #34   4. aug 2014 Hvorfor skal jeg vise dig den? har intet påstået noget med det, så kan ikke se hvad jeg skal bevise det over for dig med svejning? Min påstand var kun, at fordi en bil er synet med det i et andet land. Gør den ikke automatisk lovlig i andre lande. Har intet sagt om hvilke ting. færdig.

  • #35   4. aug 2014 Og på det punkt er vi helt enige. Nej fordi en bil er synet i et andet EU land er den ikke automatisk lovlig i DK hvis der er Danske regler der konflikter med de EU regler bilen er synet efter.

    Men når det kommer til den konkrete sag, så er mit forslag den eneste måde at gøre det på hvis ikke man ønsker at benytte Teknisk Institut og dermed bruge langt over 100.000.- kroner bare på at få bilen godkendt.

    Det er derfor det er attraktivt at få synet en sådan ombygning i Tyskland da alle de konstruktive ændringer i den forbindelse, ændring af bærende dele i karosseriet, ændring og svejsning af forbro, større bremser, heriblandt skive bremser på bagasklen m.m. efter syn i Tyskland og godkendelse heraf vil være fuldt ud lovlige i Danmark til syn.

    Så i forhold til det problem trådstarter har, er et syn i Tyskland den eneste rigtige løsning, og også langt den billigste selvom det gør der skal betales afgift og det hele igen.


  • #36   4. aug 2014 rolig nu i to det vil koste en del kroner at få den godkendt så ringer til teknologisk institut i morgen og derefter til en kammerat i Tyskland smiley +det er meget billigere i Tyskland ! ;:D

  • #37   4. aug 2014 Det er rigtig meget billigere i Tyskland, men du skal sørge for at bremser osv er ok til bilen, hvis det er de originale 1200 bremser skal du ikke regne med at få et flueben for ombygningen smiley

  • #38   5. aug 2014 Som jeg har sagt 2 gange nu bilen er ombygget smiley

  • #39   5. aug 2014 Ja men hvordan er den ombygget ? Og er de ombygninger gode nok til et syn ?

    Den gule Manta A 24V der er herinde blev jo solgt og købt en milliard gange fordi den ikke kunne synes, ej heller i Tyskland hvor den var bygget fordi bla.a bremserne var for små.


  • #40   8. aug 2014 Ruben og Lasse - er I egentlig ikke enige? smiley Jeg har svært ved at se hvad det er I diskuterer smiley

  • #41   8. aug 2014 Martin B, fuldstændigt smiley

Kommentér på:
opel kadett afgift

Annonce