2.004 visninger
|
Oprettet:
opel kadett afgift {{forumTopicSubject}}
hej har kikket på en opel kadett c fra 1976
der ligger en 3.0 6 cylindret motor i og selvfølgelig står der 1200 på papiret
mit spørgsmål er så hvad det ville koste at få den synet med den motor i altså afgiften
er der nogen der har prøvet noget i den stil der kunne hjælpe ?=
nov 2010
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 987
så prøv jo tuning og køretest er i hamburg
men et bud så den er lovlig 30-40000kr vis der skal køretest på den
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
nov 2010
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 987
dæk skal også være godkendte til den topfart bilen nu kan klare
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
nov 2010
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 52 Svar: 987
men vil de ikke skal den have en køretest du kan evt google preben egelund han laver køretest på lolland
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
og skal den så ikke også være i Tyskland i 3 måneder ? :=)
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Ruben U sikker da noget sludder. At bilen er synet i tyskland betyder ikke at den også kan synes i Danmark. Bilen skal stadig synes efter den danske færdselslov. Så ikke alt der er lovlig i tyskland bliver lovligt i danmark bare fordi den er synet i tyskland. Bilen skal synes efter dansk færdselslov. Så glem alt om det der med at bare fordi den er synet i et andet EU land så kan den også synes i danmark, nej kan den ikke da hvert land har sine egne færdsels love som bilen skal kunne synes efter. http://vmax.dk/article/22455-den-store-guide-til-motortuning?page=6
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Alt det her skal der skaffes godkendelser til da man går ud over hvad karosseriet er godkendt til fra Opel.
Hvis kravet er at bilen bliver synet efter Dansk Færdselslov (det hedder så detailforeskrifter for motorkøretøjer) så bliver den aldrig synet herhjemme.
I tyskland fungerer synshallen også som teknisk institut (det koster bare ikke et par hundrede tusind at få dem til at kigge på den) og derfor kan bilen få en typegodkendelse i Tyskland til stelnummeret på den konkrete ombygning så længe man kan dokumentere at ombygningerne er gode nok (bremser korrekt dimensioneret osv). Alt det skrives i den tyske reg attest og så kan den efterfølgende synes i DK.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Emnet var oppe at vende på Opelpower på et tidspunkt og 150hk til en Kadett C er max. Derfor de fleste vælger en C20XE ombygning
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Så du mener altså at hvis det var lovligt i tyskland at efter montere solfilm i forruderne bare det bliver skrevet på registrerings attesten, så bliver det lovligt i danmark. Nej nej du sådan forgår det ikke.
Spacere er lovlig i tyskland bare de er Tüv godkendt. Men dansk lov siger nej. Ergo kan man ikke få en tysk importbil med spacere godkendt selvom det står på attesten.
bla. bremserør - i dk "skal" de være i kobber - i tyskland skal de være af stål - og det modsatte er principielt ikke tilladt. Ergo så kan bilen ikke godkendes selvom den er godkendt i tyskland bum. Dette lands regler og love gælder fremfor det land bilen kommer fra.
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Men der er nogle EU love der skal overholdes, og heriblandt er at er der sagt god for en konstruktiv ændring af et bemyndiget organ i et EU land, gælder denne godkendelse i alle andre EU lande undtagen er de små-regler du selv nævner som stadig bestemmes regionalt i EU.
Tro mig, har været møllen igennem mange gange.
Der skal en TüV godkendelse til på en sådan ombygning, det er også det der står i detailforeskrifter for motorkøretøjer under punktet "konstruktive ændringer" som i det store hele er langt det meste på en bil. Konstruktive ændringer skal godkendes af producenten, eller andet bemyndiget organ, eksempelvis Teknisk Institut, eller TüV i Tyskland.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
1.7
Sporvidden
skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
Så selvom du finder universale Tüv godkendte spacere er de ikke lovlige, selvom de er lovlige i tyskland. Da det er dette lands regler den skal synes efter og ikke tyskland. Så glem alt om tüv for det gør det ikke lovligt at bruge kun at det overholder sikkerheds mæssige krav. Det er op til hvert enkelt land at bestemme hvad bilen kan synes med. BUM
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Som jeg skriver er der EU lovgivning og så er der national lovgivning. Hvis de to ting konflikter så er det ALTID den nationale lovgivning der tæller.
Niels Erik -> hvad med motorophæng ? Er de hjemmelavede ? Hvad med forbroen er der ændret på den for at bruge originale motorophæng ? En af de to er man nødt til at gøre, så der er en der der skal dokumenteres også.
Og så er der bremser. De ventilerede rekord skiver foran og store tromler bag gælder maksimalt til 150hk, så hvordan få du den synet med skivebremser bag ? Og er der overhovedet det ?
Og er bremserne bare de originale, eller er de optimerede til bilens nye vægt og højere acceleration og topfart ?
Og hvad med fjedre og støddæmpere foran ? En lille 1200OHC motor vejer jo ikke mere end 3 kasser øl. En 3,0E med gearkasse vejer omkring 175kg ! Er de optimeret til ombygningen og kan du dokumentere at de kan holde til netop den motor ?
Alt det her og meget meget mere skal der tages stilling til, og det gør synsmanden IKKE. Det skal forbi teknisk instítut hvor en ingeniør skal beregne det først med statik, derefter skal det afprøves rent fysisk. Og det koster det samme som en måneraket.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Nej det er de ikke medmindre man kan fremvise producentens godkendelse af den pågældende ændring eller fra andet bemyndiget organ som eksempelvis TÛV.
Det betyder også at alle de ombygningsstumper der er på bilen skal godkendes af en eller anden.
Hvem skal gøre det Lasse P ?`?? Synsmanden ??
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Og du kan læse alt det andet her :
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315&#p22
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres.
Så nej du kan ikke få lov at bruge spacere. med mindre de høre til bilen eller med fælg.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Som jeg skriver længere oppe, når de nationale regler (danske regler) konflikter med EU reglerne er det ALTID de nationale regler man skal holde sig efter.
Det betyder at der er ting herhjemme der ikke kan synes uanset tüv. Det er f.eks dine forpulede spacere. Men det er også andre ting. Eksempelvis kan en sænkning ikke godkendes i DK hvis det resultere i en lygtehøjde på under 50cm foran. Og så kan der være nok så meget tüv på undervognen.
Men nu er der ikke tale om at syne en kadett med spacere. Der er tale om at syne en Kadett med rigtig mange konstruktive ændringer, og konstruktive ændringer kan KUN godkendes via producenten af bilen (Opel) eller andet bemyndiget organ som f.eks tüv.
Hvad du har læst i Vmax vil jeg sådan set smide en stor håndvarm lort på, jeg har arbejdet med den her slags i 15 år så jeg har nok lidt at have det i skal du se.
Har bla.a direkte kontakt med færdselsstyrelsen om den her slags ting flere gange om året.
Hvor mange gange har du synet biler med konstruktive ændringer ?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Det betyder at der er ting herhjemme der ikke kan synes uanset tüv. Det er f.eks dine forpulede spacere. Men det er også andre ting. Eksempelvis kan en sænkning ikke godkendes i DK hvis det resultere i en lygtehøjde på under 50cm foran. Og så kan der være nok så meget tüv på undervognen.
ERGO SÅ ER DEN JO HELLER IKKE LOVLIG I DANMARK. BARE FORDI DEN ER LOVLIG I ET ANDET LAND MED DE TING. HER SIGER DU DET FOR FANDEN DA SELV DAMM DU PÅSTÅR FOR FANDEN AT DEN SÅ STADIG ER LOVLIG I DANMARK NEJ DEN ER EJ.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Men andre ting hvor der IKKE er nationale love (jeg vil f.eks meget gerne have dig til at vise mig den paragraf i detailforeskrifter for motorkøretøjer hvor der står at man gerne må svejse om som man har lyst til på en forbro fra en Kadett fra 1976) SKAL der foreligge godkendelse fra enten producenten eller fra et bemyndiget organ FOR EKSEMPEL tüv. Det behøver ikke være tüv, det kan godt være teknisk institut, eller det Engelske M.O.T
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Men når det kommer til den konkrete sag, så er mit forslag den eneste måde at gøre det på hvis ikke man ønsker at benytte Teknisk Institut og dermed bruge langt over 100.000.- kroner bare på at få bilen godkendt.
Det er derfor det er attraktivt at få synet en sådan ombygning i Tyskland da alle de konstruktive ændringer i den forbindelse, ændring af bærende dele i karosseriet, ændring og svejsning af forbro, større bremser, heriblandt skive bremser på bagasklen m.m. efter syn i Tyskland og godkendelse heraf vil være fuldt ud lovlige i Danmark til syn.
Så i forhold til det problem trådstarter har, er et syn i Tyskland den eneste rigtige løsning, og også langt den billigste selvom det gør der skal betales afgift og det hele igen.
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 28 Svar: 98
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Den gule Manta A 24V der er herinde blev jo solgt og købt en milliard gange fordi den ikke kunne synes, ej heller i Tyskland hvor den var bygget fordi bla.a bremserne var for små.
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 248
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
opel kadett afgift