Mekanismer i en bilhandel? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har efterhånden kastet mig ud i forhandlingen om en ny bil, og undervejs er der noget, der har undret mig.
jeg står og skal have en mellemklassebil pga. familieforøgelse og har en minibil, der skal indgå i handlen.
De første par tilbud jeg fik, der fik jeg meget rabat på udstyr, men til gengæld en lav pris på minibilen. Jeg tænkte, at det nok gav mening, da det jo giver forhandleren større avance på min bil. Den værdi han mister på udstyr er jo blot indkøbsprisen af dette, som jo i udsalgspris har en større værdi for mig. Jeg lavede så den slutning at det var nok deres måde at få mest ud af det på... Nemlig ved at smide ekstra udstyr i istedet for at giv en god pris for minibilen.
... Ind til jeg fik yderligere et tilbud, hvor tilbudet samlet var bedre, med en høj pris på minibilen, men stort set intet afslag i den nye bil... Hvorfor nu det? Den første situation gav mere mening for mig fra et forhandler-perspektiv - hvad er det jeg overser?
det seneste tilbud ser for mig bedre ud, ikke kun pga. den samlede lidt lavere pris, men også fordi minibilen så i forhold til finansieringen udgør en større del af udbetalingen = jeg skal have færre penge op af lommen "up front"...
Jeg lugter lidt, at der er noget jeg har misforstået og ikke har gennemskuet endnu... Nogen erfarne bilhandlere her, der kan forklare mig mekanismerne bag sådan en bilhandel fra et forhandler-perspektiv?
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 3 Emner: 41 Svar: 1.221
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Engang havde forhandleren et incitament til at flytte rundt på priserne, hvis man købte ny bil, men afgiftsreglerne er ændret siden, så dette ikke er relevant længere. Derfor gælder i dag i princippet det samme, som ved brugte biler.
okt 2011
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
BTW og off topic: overvej et autopas til din nye bil. Det har jeg lige købt
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
maj 2006
sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Var ikke obs på autooffer! Det ser fedt ud, dog mangler jeg den nye bil i databasen - men har skrevet til dem og håber de opretter den inden længe
okt 2011
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
maj 2006
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
på min 100% erhvervsbil fra 2006 kan jeg få det samme for den, som jeg selv gav for 2 måneder siden, hvis jeg køber en sprit ny bil af samme model - går jeg en model op vil jeg få omkring 20.000 kr mere for min bil i byttepris.
jeg blev fortalt at det havde noget med bl.a. registreringsafgiften at gøre (den er jo en del anderledes på en erhvervsbil) samt hvilket udstyr bilen blev leveret med fra fabrikken.
så ved ikke om det er det samme der kommer i spil for TS
Mekanismer i en bilhandel?