{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

J I
J I
Tilmeldt:
5. sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Mekanismer i en bilhandel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har efterhånden kastet mig ud i forhandlingen om en ny bil, og undervejs er der noget, der har undret mig.

jeg står og skal have en mellemklassebil pga. familieforøgelse og har en minibil, der skal indgå i handlen.

De første par tilbud jeg fik, der fik jeg meget rabat på udstyr, men til gengæld en lav pris på minibilen. Jeg tænkte, at det nok gav mening, da det jo giver forhandleren større avance på min bil. Den værdi han mister på udstyr er jo blot indkøbsprisen af dette, som jo i udsalgspris har en større værdi for mig. Jeg lavede så den slutning at det var nok deres måde at få mest ud af det på... Nemlig ved at smide ekstra udstyr i istedet for at giv en god pris for minibilen.

... Ind til jeg fik yderligere et tilbud, hvor tilbudet samlet var bedre, med en høj pris på minibilen, men stort set intet afslag i den nye bil... Hvorfor nu det? Den første situation gav mere mening for mig fra et forhandler-perspektiv - hvad er det jeg overser?

det seneste tilbud ser for mig bedre ud, ikke kun pga. den samlede lidt lavere pris, men også fordi minibilen så i forhold til finansieringen udgør en større del af udbetalingen = jeg skal have færre penge op af lommen "up front"...

Jeg lugter lidt, at der er noget jeg har misforstået og ikke har gennemskuet endnu... Nogen erfarne bilhandlere her, der kan forklare mig mekanismerne bag sådan en bilhandel fra et forhandler-perspektiv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mekanismer i en bilhandel?
  • #1   5. sep 2014 Jeg mener forhandleren slipper billigst muligt i (brugt)moms på din byttebil ved at købe den så dyrt som muligt.

  • J I
    J I Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   5. sep 2014 Aha, kan man forestille sig at det er lidt så som så med hvad der kan betale sig bedst, eftersom to forhandlere vælger hver deres strategi?

  • #4   5. sep 2014 Når du bytter én brugt bil til en anden brugt bil, er der ikke umiddelbart nogen rationel forklaring på det. Her skal forhandleren udelukkende fokusere på bytteprisen - med mindre, det er en sælger, der er provisionslønnet i forhold til den enkelte bil, hvilket vist ikke er ofte set.

    Engang havde forhandleren et incitament til at flytte rundt på priserne, hvis man købte ny bil, men afgiftsreglerne er ændret siden, så dette ikke er relevant længere. Derfor gælder i dag i princippet det samme, som ved brugte biler.


  • F T
    F T Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #5   5. sep 2014 Forhandlerne skal betale forskelsmoms på indbyttede biler, så derfor er der nogle der "optimerer" på bytteprisen. Det lyder som om, at det er det du oplever. Som Søren H skriver er autooffer rimelig oplagt, hvis du ved hvad du vil have
    BTW og off topic: overvej et autopas til din nye bil. Det har jeg lige købt smiley


  • #6   5. sep 2014 Alt efter hvad minibil og alderen på den så er det jo begrænset hvad forhandler vil give for den og en del af "betalningen" er udstyr til den nye bil .. Udstyr for 10K koster jo nok forhandler det halve eller mindre (Lærling får lov at montere = lav timeløn samt lavere indkøbs pris

  • #7   5. sep 2014 Forhandlere skal betale moms af deres fortjeneste, naturligvis. Men argumentet giver ingen mening, da avancen er den samme - man flytter bare fortjenesten fra den ene bil til den anden, hvilket i sidste ende giver samme moms.

  • J I
    J I Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #8   5. sep 2014 Tak for inputs. Jeg er klar over, at en minibil ikke henter en masse ind - der er alligevel næsten 29k i forskel på hvad de vil give for den (hvor der jo så er justeret på priserne på udstyret, bevares).

    Var ikke obs på autooffer! Det ser fedt ud, dog mangler jeg den nye bil i databasen - men har skrevet til dem og håber de opretter den inden længe smiley


  • F T
    F T Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #9   5. sep 2014 Bay: jeg kan ikke reglerne men jeg ved at der er særlige regler for forskelsmoms på netop brugte biler/køretøjer generelt, og det er derfor at forhandlerne somme tider skruer på indbytningsprisen kontra salgsprisen.

  • #10   5. sep 2014 Ja, der er forskel, men det kan højst forskyde momsen. I sidste ende giver det det samme.

  • #11   5. sep 2014 nu ved jeg godt TS snakker privatbil, men....

    på min 100% erhvervsbil fra 2006 kan jeg få det samme for den, som jeg selv gav for 2 måneder siden, hvis jeg køber en sprit ny bil af samme model - går jeg en model op vil jeg få omkring 20.000 kr mere for min bil i byttepris.

    jeg blev fortalt at det havde noget med bl.a. registreringsafgiften at gøre (den er jo en del anderledes på en erhvervsbil) samt hvilket udstyr bilen blev leveret med fra fabrikken.
    så ved ikke om det er det samme der kommer i spil for TS smiley


Kommentér på:
Mekanismer i en bilhandel?

Annonce