{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.117 visninger | Oprettet:

Skrøbelig lak. ekstra klarlak ovenpå? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en hvid mondeo - desværre er lakken meget skrøbelig. selv den mindste sten kan slå en flig af helt ind til metallet.

Kan man på nogen måde "forstærke" den ved f.eks at polere og derefter give nogle ekstra lag klarlak på den?

Hvad skal jeg regne med at det koster hos en maler?

Det er ikke en metallic-lak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrøbelig lak. ekstra klarlak ovenpå?
  • #1   12. nov 2014 Der er flere aspekter i det.

Hvordan er standen? Er den falmet, er der rust på bilen, er der ridser/stenslag?
    Hvis der er bare det mindste stenslag og man giver klar lak, så bliver det 100 gange nemmere at se.

Du må ikke polere inden klar lak. alle de fedtstoffer, fra polerings midler gør at lakken bobler op bagefter, hvis den ikke bliver gjord ordenligt rent inden. Så det er mere spild af tid end det er noget andet.

Hvis jeg var dig, ville jeg give bilen, en ordenlig polering, lakforsegler, og til sidst voks.

Så er den modstand dygtig, over for vind og vejr. og du vil med garanti få en lak der er mere holdbar.

Hvis du endelig vil have den givet en opfrisker i form af ny lak. Så er det en lidt anden snak. Klar lak er ikke helt billigt, og de skal have skilt bilen ad, vandslebet den osv. inden de kan give den lak. Jeg tør ikke spå om hvad det koster. Men i den billige ende er det nok ikke.

Håber du kunne bruge det.

• #2   12. nov 2014 Tak Rico, for dit svar!

Ud over de små stenslag der er, er standen OK - bilen er fra 2011, så den har ikke fået mange år på vejen.
    Planen var selvf. at få fixet de små stenslag og andre ting, inden klarlak, så den stod lidt pænere; men det vigtigste for mig er at den ikke pludselig begynder at ruste fordi der er et lille stenslag jeg har overset.

Over for vind og vejr, er ikke direkte min største bekymring - det er faktisk deciderede stenslag - for hvor jeg på de tidligere biler fik masser af stenslag der kunne ses i større og mindre grad, synes jeg at lakken på denne bil nærmest falder af hvis man puster til den!

Tilgiv min ignorance, men jeg troede at hvis man bare skulle have lak på "overfladen" at det så ikke var nødvendigt at skille ad?
    Jeg er skam villig til at betale det som det koster, men det under den forudsætning at det HAR en effekt - altså at lakken bliver stærkere - og ikke bare er kosmetisk, for så er det bedre alternativ vel at få folieret den i en ordentlig kvalitet..

• #3   12. nov 2014 Okay. det ikke forfærdeligt længe nej smiley

Kan sagtens følge din tankegang, så ville jeg også få malet, de steder, der er behov, og få givet hele bilen ny gang klarlak.

Mente med vind og vejr, at lakken jo også er beskyttet, når man har poleret den, og givet lakforsegler og voks. Så er den jo beskyttet i højere grad, end hvis der ikke var blevet gjord noget.

Problemet er ved at give den sådan en "salgs lakering" er at man kan se alle kanter på døre bagklap forklap kofangere osv, og der vil højst sandsynligt, komme malerstøv ind i dørfalser, motorrum osv, og det er ikke ret pænt.

Folie er også en mulighed. På kort sigt. Den er jo stadig skadet i lakken. (og kan muligvis blive endnu værre, den dag det pilles af)

Hvad har den været udsat for, siden du siger man knap skal puste på den og lakken falder af?

• #4   12. nov 2014 Jeg har flere gange luret på om man kunne få gennemsigtig film på bilen. så den egentligt har sin oprindelige farve, men får et ekstra beskyttende lag.

Har set på nogle biler at der er noget ekstra lag på udsatte punkter og tænker at det er samme koncept.

Har dog ikke undersøgt om man kan filme en bil med gennemsigtig film, og hvad skidtet koster.

• #5   12. nov 2014 Ja, jeg kan sagtens følge tanken med voks og polering osv - men jeg undrer mig bare over at lakken er så tynd. Det virker nærmest som om at der ikke er grunder under lakken - at der bare er malet direkte på pladen - ikke at jeg tror at der er og det er svært at forklare - men den føles virkelig skrøbelig ift tidligere biler jeg har haft.

Vil man også kunne se kanter på klapper, når det kun er klarlak? Det er egentligt mest problematisk på fronten og på taget, da det typisk er der stenene slår.

En foliering har jeg mest overvejet for at beskytte lakken så meget som muligt mod stenslag osv og derfor har jeg også tænkt på klar folie, som Thomas foreslår.
    Måske der er en folieringsmand herinde der kan komme med input?

Jeg tror ikke den har været udsat for noget - den har bare tynd lak.
    Tager en maler noget for at måle laktykkelsen hvis man kommer forbi? (eller kan man nøjes med en kage?)

• #7   12. nov 2014 Noget du har erfaring med, PD?

• #8   12. nov 2014 Afmonteres alt udvendig. .så som. Spejle, dørhåndtag, lister , lygter osv..så er der ikke mange ben i at lave det..også uden det kan ses i falder og lignende.
    Men du er nødt til at få den lavet rigtigt..dvs stenslag, skrammer og lignende skal udbedres med farve og så klarlak på hele molevitten bagefter..

Hvis du selv står for at få den afmonteret så vil jeg skyde på at prisen er omkring 10000 med lidt +&- alt afhængig af hvor mange stenslag den allerede har..
    Men når det så er gjort har du også en bil der står som ny og vil holde væsentligt længere..

Hvor er du fra?

• #9   12. nov 2014 Helsingborg smiley

• #10   12. nov 2014 Ok..så vil jeg råde dig til at køre ud og tage en snak med at par autolakerer..

• #11   12. nov 2014 Er det over hele bilen lakken er dårlig - kunne jo være at den havde haft en skade - og så autolakeren ikke havde gjort sit arbejde godt nok - måske er der stadig garanti på dette arbejde og eller evt. på hele bilens lak - eller du kan få det lavet pr.kulance, da bilfirmaet nok nødig vil have det på sig at de har solgt en bil med dårlig lak.

Har du købt bilen hos en forhandler fornylig, så må lakskaden have været der ved handelen og du må kunne gøre et krav gældende - men jeg ved ikke hvordan det er med lakskader?

Kommentér på:
Skrøbelig lak. ekstra klarlak ovenpå?

Annonce