Spørgsmål vedr. vinterdæk - hjælp please {{forumTopicSubject}}
God aften BG
For et års tid siden købte jeg, i det firma jeg arbejder, en Opel Vectra C til en rigtig god pris. Vognen var en tidligere firmabil.
Selve bilen kører fint - ingen problemer der. Problemet er, at man i firmaet - uvist af hvilken grund - har haft monteret Bridgestone Blizzak LM-30 dæk på vinterfælgene på bagakslen og Michelin Alpin (et eller andet) på forakslen.
Problemet er, at Michelin´erne på forakslen larmer noget så øredøvende højt, at jeg er ved at blive tosset. Det er mest en form for rumlen / syngen som er meget høj. Fra bagakslen, hvor der er monteret de nævnte Bridgestone, er der absolut NUL støj.
Der er NUL støj fra mine sommerdæk, så der er ikke tale om defekte lejer, ophæng eller lignende - det ER dækkene den er gal med.
Nu til mit problem:
Jeg ved godt, at 4 nye vinterdæk i størrelsen 205/55/16 ikke koster en bondegård, men bilen skal muligvis sælges en gang i 2015, så jeg vil helst undgå, at skulle købe 4 nye dæk. Vil helst nøjes med max. 2 nye.
Min plan var så, at købe 2 stk. Bridgestone Blizzak LM30 til forakslen. Desværre er det stort set umuligt at finde dette dæk - Alle steder får jeg at vide at de er udsolgt. Nogle dæk-wehshops har dem stadig listet på deres hjemmesider, men når jeg bestiller siger de, at de ikke produceres og dermed ikke kan skaffes længere. Jeg kan kun få efterfølgeren, LM32.
Jeg kan ikke umiddelbart se, at Michelin´erne er beskadiget, så jeg ved ærlig talt ikke, hvorfor de larmer så meget. Kan det tænkes, at kombinationen af 2 helt forskellige gummi-compounds (Michelin kontra Bridgestone) eller alternativt 2 helt forskellige dækmønstre på de 2 dæk, kan skabe så meget støj når de sidder på en og samme bil?
Mit problem er, at de Michelin Alpin jeg har på forakslen, også er udgået, så dem kan jeg heller ikke købe 2 nye af.
Alternativt kan jeg jo købe efterfølgeren til Bridgestone Blizzak LM30 - nemlig LM32, men de har også et helt andet mønster end LM30, så jeg frygter, at jeg får samme problem.
Mit spørgsmål er kort og godt:
Kan det virkelig passe, at 2 forskellige dækfabrikater og dækmønstre kan generere så meget støj, når de kombineres? Eller kan svaret kun være, at der må være en skade i karkassen på Michelin´erne?
På forhånd tak for jeres svar!
(PS: I bedes venligst undlade at sende mig tilbud i PB på brugte dæk. Jeg vil kun have nye )
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Køb to stk. i stedet for de Michelin. Slut.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 28 Svar: 104
Dækmønstre er retnings bestemt, så tjek om de vender rigtigt, de skal muligvis byttes rundt med den ene fra højre til venstre side (de forreste) og derefter alle 4 afbalanceres igen. Du kan også bede en på et dækværksted til at gøre det for dig.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Et fint dæk til prisen... Gislaved.
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Biler: 11 Emner: 5 Svar: 209
Konklusion, køb to nye til forenden og smid dine Michelin væk.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
aug 2007
Følger: 1 Svar: 204
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
Gik OK i lavlandet hvor det var tørre veje .. Da der begyndte at ligge sne sejlede den rundt og havde nada vejgreb .. Turen ned igen var med fuldt læs (170kg under max vægt) Det blev det meget værre af ..
FDM´s vinterdæk test giver jeg ikke meget for ..over 50% af point har nada med vejgreb at gøre hvilket sku er det vigtigste ved et vinterdæk
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Erik A:
Kender ikke selv meget til TS850´erne, men har så sent som igår snakket med en kammi, som åbenbart også var dybt skuffet over de Conti-dæk. Men det er jo egentlig mærkeligt nok, de vinder stort set alle tests???
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Tak for din kommentar også.
Ændre omløbsretningen? Kan / bør man også gøre det, når de er retningsbestemte? Der står ikke "Outside" på dem, som på nogle dæk, men der er en pil med omløbsretning. Nu spørger jeg sikkert dumt, men er det hensigtsmæssigt at ændre omløbsretning?
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Evt. kan dækkene støje, fordi de tidligere netop har kørt med forkert omløbsretning. Om ikke andet, så er du træt af dem og så dem måske helst ende deres dage i en dækafbrænding
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
TS830 er et OK vinterdæk .. På de våde veje i DK og på de tørre kolde i Norge stod de fint fast og støjet ikke specielt (Nu er jeg vant til pig dæk hvad angår støj)
Men i sne da dur den ikke
DK/DE test af vinterdæk går meget op i holdbarhed/slid komfort og støj og grebet på våd vej.. Mange af de egentlig gode dæk score lavt pga de er bløde og dermed bliver slidt hurtigere samt ofte støjer mere .. bla Nokian går mere op i greb som støj og levetid .. Snot bløde dæk men står sindsygt godt fast på sne og is
Når man først har prøvet vinterføre med ordentlige dæk der kan stå fast så skider man sku på levetiden
De sidste 6 vintre kørt i det værst tænkelige vintervejr i en taxa på et fjeld i Norge og har tydeligt mærket forskellen på dk/de dæk også vinterdæk til nordisk føre... Som vi jo har haft de sidste par vintre i DK
Du kan jo prøve at samenligne FDM´s og ADAC´s test med det norske NAF´s test.. https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Dæktryk burde være OK iht. specs. i bilens instruktionsbog.
@Ole B
Det er jo selvfølgelig værd at prøve, inden jeg kasserer dem
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
https://www.youtube.com/watch?v=GDw1FEcDrdI
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Hvordan er de så rent støjmæssigt på tør vej?? (Ved godt det er lidt sekundært, når man som i dit tilfælde primært har brug for et dæk, der står godt fast )
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
DK/DE vinterdæk dur ikke i sne .. Men de er støjsvage og har lang levetid
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 203
apr 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.636
Og foreslå at vende dækkene mod kørselsretningen for at undgå støj..... Nu er der jo en GOD grund til at der er rotationsretning på dækket, og ikke blot angivet inside/outside. Hvis man vender dækket modsat får man da det dårligste vejgreb overhovedet, så NEJ du må for guds skyld ikke vende dem forkert for at undgå støj.
Det er ikke et ukendt problem at Michelin dæk begynder at støje når de bliver slidt, og har nogle år på bagen. Eftersom at den pågældende model er udgået af produktion, er det muligvis også af ældre dato og måske af samme grund pensions klar. Du må på ingen måde tro at kombinationen af to forskellige dæk mærker på akslerne kan være skyld i støjen, for det er udelukket. Så skift udelukkende 2 dæk hvis det er, og LM32 dækket er vanvittig godt med super vejgreb og nul støj.
Tjek i stedet produktionsdatoen på dækkene. Den finder du som et firecifret tal på siden af dækket. Der kan f.eks. stå 4209 = de er produceret i uge 42 2009. På nogen dæk modeller står det kun på den ene side af dækket, og kan derfor ikke findes på ydersiden hvis de sidder på bilen.
Tjek lige det først ??
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Tak også for din kommentar. Jeg er glad for at høre, at det ikke er kombinationen af 2 forskellige dæk, som giver problemet, så kan jeg i det mindste nøjes med at skifte kun 2 af dækkene
Det er som om mønstret "har rejst sig" på Michelin´erne og gummiblandingen virker relativt hård og ru.
Jeg er ikke helt sikker, men mener at huske, at Michelin-dækkene er produceret i første halvdel af 2011, så de har jo nok efterhånden godt 3 år på bagen.
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 203
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Biler: 11 Emner: 5 Svar: 209
Har da også på mange af de tidligere biler haft andre mærke dæk på hvor det er gået fint, fx kleber, goodyear osv. Men har indtil jeg læser jeres erfaringer kun hørt godt om ts850. Nu må vi se hvad min erfaring bliver når der engang kommer sne.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Derimod har omløbsretningen betydning for, hvordan jerntrådene indeni dækket påvirkes - og her kan en længere tids kørsel med forkert omløbsretning evt. forårsage at dækket ødelægges.
apr 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 17 Emner: 187 Svar: 1.636
Dæk med omløbsretning er oftest i V formet mønster, eller på anden måde "på skrå" for lige præcis at kunne lede store mængder vand og sjap væk, og give bedre vejgreb i sne..Derfor er omløbsretning vigtig
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Skal du kun køre til daglig i Danmark i vinter, så gå efter de dæk FDM/ADAC anbefaler.
Skal du til Norge/Sverige eller tilsvarende områder, hvor man holder vejene på en lidt anden måde, så vælg dæk som bruges/anbefales i de lande.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Det vejr ser ikke ud til at være værre end de små veje her i nordjylland en tid sidste vinter!
Og der kunne min gamle FWD Vectra A med Hankook ICEBEAR da fint tøffe rundt. Endda noget at tiden med trailer for at fragte ting rundt.
Spørgsmål vedr. vinterdæk - hjælp please