{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.916 visninger | Oprettet:

Opel Manden
Opel Manden
Tilmeldt:
13. nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Spørgsmål vedr. vinterdæk - hjælp please {{forumTopicSubject}}

God aften BG

For et års tid siden købte jeg, i det firma jeg arbejder, en Opel Vectra C til en rigtig god pris. Vognen var en tidligere firmabil.

Selve bilen kører fint - ingen problemer der. Problemet er, at man i firmaet - uvist af hvilken grund - har haft monteret Bridgestone Blizzak LM-30 dæk på vinterfælgene på bagakslen og Michelin Alpin (et eller andet) på forakslen.

Problemet er, at Michelin´erne på forakslen larmer noget så øredøvende højt, at jeg er ved at blive tosset. Det er mest en form for rumlen / syngen som er meget høj. Fra bagakslen, hvor der er monteret de nævnte Bridgestone, er der absolut NUL støj.

Der er NUL støj fra mine sommerdæk, så der er ikke tale om defekte lejer, ophæng eller lignende - det ER dækkene den er gal med.

Nu til mit problem:
Jeg ved godt, at 4 nye vinterdæk i størrelsen 205/55/16 ikke koster en bondegård, men bilen skal muligvis sælges en gang i 2015, så jeg vil helst undgå, at skulle købe 4 nye dæk. Vil helst nøjes med max. 2 nye.

Min plan var så, at købe 2 stk. Bridgestone Blizzak LM30 til forakslen. Desværre er det stort set umuligt at finde dette dæk - Alle steder får jeg at vide at de er udsolgt. Nogle dæk-wehshops har dem stadig listet på deres hjemmesider, men når jeg bestiller siger de, at de ikke produceres og dermed ikke kan skaffes længere. Jeg kan kun få efterfølgeren, LM32.

Jeg kan ikke umiddelbart se, at Michelin´erne er beskadiget, så jeg ved ærlig talt ikke, hvorfor de larmer så meget. Kan det tænkes, at kombinationen af 2 helt forskellige gummi-compounds (Michelin kontra Bridgestone) eller alternativt 2 helt forskellige dækmønstre på de 2 dæk, kan skabe så meget støj når de sidder på en og samme bil?

Mit problem er, at de Michelin Alpin jeg har på forakslen, også er udgået, så dem kan jeg heller ikke købe 2 nye af.

Alternativt kan jeg jo købe efterfølgeren til Bridgestone Blizzak LM30 - nemlig LM32, men de har også et helt andet mønster end LM30, så jeg frygter, at jeg får samme problem.

Mit spørgsmål er kort og godt:
Kan det virkelig passe, at 2 forskellige dækfabrikater og dækmønstre kan generere så meget støj, når de kombineres? Eller kan svaret kun være, at der må være en skade i karkassen på Michelin´erne?

På forhånd tak for jeres svar!

(PS: I bedes venligst undlade at sende mig tilbud i PB på brugte dæk. Jeg vil kun have nye smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. vinterdæk - hjælp please
  • #1   13. nov 2014 Nejdet kan ikke passe evt prøv at bytte rundt på for og bag

  • #2   13. nov 2014 Gaaal lang smøre...

    Køb to stk. i stedet for de Michelin. Slut.



  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Emner: 28 Svar: 104
    #3   13. nov 2014 Vinterdæk kan giver støj i modsætning til sommerdæk.
    Dækmønstre er retnings bestemt, så tjek om de vender rigtigt, de skal muligvis byttes rundt med den ene fra højre til venstre side (de forreste) og derefter alle 4 afbalanceres igen. Du kan også bede en på et dækværksted til at gøre det for dig.


  • #4   13. nov 2014 Altså nogen vinterdæk larmer mere som andre .. Bla nokians hakkapelitta støjer på våd vej . De står så sindsygt godt fast

  • #5   13. nov 2014 Michelin er et skod dæk , førhen var det godt, men har skiftet mange, rigtig mange pga de støjede havde rejst sig, osv...
    Et fint dæk til prisen... Gislaved.


  • #6   13. nov 2014 Michelin vinterdæk larmer i forhold til andre - det er min erfaring. Køb Continental ts850 det har jeg lige gjort til min Passat, de er ind til videre alle pengene værd og larmer overhovedet ikke!
    Konklusion, køb to nye til forenden og smid dine Michelin væk.


  • #8   13. nov 2014 Daniel B lige indtil der kommer sne .. Så er de lige til at lukke op og skide i

  • Morten p
    Morten p Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Svar: 204
    #9   13. nov 2014 TS850 er skam et fint dæk, og kender mange der har dem på som er fint tilfreds med dem, desuden blev de også vinderen af vinterdæk testen i FDM sidste år.

  • #10   13. nov 2014 Morten p Kørte sidste vinter knap 600km norske vinterveje med TS850 i en sprit ny caddy ( 450km på tælleren )

    Gik OK i lavlandet hvor det var tørre veje .. Da der begyndte at ligge sne sejlede den rundt og havde nada vejgreb .. Turen ned igen var med fuldt læs (170kg under max vægt) Det blev det meget værre af ..

    FDM´s vinterdæk test giver jeg ikke meget for ..over 50% af point har nada med vejgreb at gøre hvilket sku er det vigtigste ved et vinterdæk


  • Opel Manden
    Opel Manden Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   13. nov 2014 Tak for alle jeres bud. Jeg prøver så med 2 nye til foran, og hvis det imod forventning stadig giver problemer må jeg købe 2 mere, så jeg har et helt sæt identiske dæk. Og ja - Michelin som vinterdæk er jeg færdig med.

    Erik A:
    Kender ikke selv meget til TS850´erne, men har så sent som igår snakket med en kammi, som åbenbart også var dybt skuffet over de Conti-dæk. Men det er jo egentlig mærkeligt nok, de vinder stort set alle tests???


  • #13   13. nov 2014 Hvorfor ikke bare prøve at bytte om på for- og bagdæk? - + evt. som tidligere nævnt forsøge at vende omløbsretningen på Michelindækkene? - under alle omstændigheder skal de nye vinterdæk helst på baghjulene.

  • Opel Manden
    Opel Manden Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   13. nov 2014 @Ole B
    Tak for din kommentar også.
    Ændre omløbsretningen? Kan / bør man også gøre det, når de er retningsbestemte? Der står ikke "Outside" på dem, som på nogle dæk, men der er en pil med omløbsretning. Nu spørger jeg sikkert dumt, men er det hensigtsmæssigt at ændre omløbsretning?


  • #16   13. nov 2014 #14 ikke normalt, men der sker nu ikke noget ved at forsøge det - du kører vel også baglæns af og til smiley

    Evt. kan dækkene støje, fordi de tidligere netop har kørt med forkert omløbsretning. Om ikke andet, så er du træt af dem og så dem måske helst ende deres dage i en dækafbrænding smiley


  • #17   13. nov 2014 Ole B .. Nu har jeg ikke nærlæst FDM´s test men tvivler på de selv tester .. De bruger højst sandsynlig den tyske ADAC (eller hvad de nu hedder) eller anden test der bruges i flere lande

    TS830 er et OK vinterdæk .. På de våde veje i DK og på de tørre kolde i Norge stod de fint fast og støjet ikke specielt (Nu er jeg vant til pig dæk hvad angår støj)
    Men i sne da dur den ikke

    DK/DE test af vinterdæk går meget op i holdbarhed/slid komfort og støj og grebet på våd vej.. Mange af de egentlig gode dæk score lavt pga de er bløde og dermed bliver slidt hurtigere samt ofte støjer mere .. bla Nokian går mere op i greb som støj og levetid .. Snot bløde dæk men står sindsygt godt fast på sne og is

    Når man først har prøvet vinterføre med ordentlige dæk der kan stå fast så skider man sku på levetiden
    De sidste 6 vintre kørt i det værst tænkelige vintervejr i en taxa på et fjeld i Norge og har tydeligt mærket forskellen på dk/de dæk også vinterdæk til nordisk føre... Som vi jo har haft de sidste par vintre i DK

    Du kan jo prøve at samenligne FDM´s og ADAC´s test med det norske NAF´s test.. https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/


  • Opel Manden
    Opel Manden Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #18   13. nov 2014 @Thomas:
    Dæktryk burde være OK iht. specs. i bilens instruktionsbog.

    @Ole B
    Det er jo selvfølgelig værd at prøve, inden jeg kasserer dem smiley


  • #19   13. nov 2014 Til fjelds med 2 x RWD med ordentlige vinterdæk.. Såen bare for sjov efter en lille snestorm

    https://www.youtube.com/watch?v=GDw1FEcDrdI


  • Opel Manden
    Opel Manden Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #22   14. nov 2014 @Thomas
    Hvordan er de så rent støjmæssigt på tør vej?? (Ved godt det er lidt sekundært, når man som i dit tilfælde primært har brug for et dæk, der står godt fast smiley )


  • #23   14. nov 2014 Thomas .. Netop Hakka på den bil der filmes fra og gislaved nordfrost på den foran

    DK/DE vinterdæk dur ikke i sne .. Men de er støjsvage og har lang levetid


  • #24   14. nov 2014 på tør vej er hakkapelitta vel som andre dæk rimelig støjsvag .. Synger lidt på våd vej .. dog mest under acc og brems

  • #26   14. nov 2014 Så er Michelin vist heller ikke dårligere, har aldrig skiftet så mange conti, bridge, toyo osv! Tjek om der er nok luft, om kørsel retningen er opfyldt, vær sikker på der ikke er gået en karkasse eller "hæl og tå" pø dækket!:'

  • #27   14. nov 2014 Ole B: det var dog det tåbligste forslag længe, og tilmed også farligt.
    Og foreslå at vende dækkene mod kørselsretningen for at undgå støj..... Nu er der jo en GOD grund til at der er rotationsretning på dækket, og ikke blot angivet inside/outside. Hvis man vender dækket modsat får man da det dårligste vejgreb overhovedet, så NEJ du må for guds skyld ikke vende dem forkert for at undgå støj.

    Det er ikke et ukendt problem at Michelin dæk begynder at støje når de bliver slidt, og har nogle år på bagen. Eftersom at den pågældende model er udgået af produktion, er det muligvis også af ældre dato og måske af samme grund pensions klar. Du må på ingen måde tro at kombinationen af to forskellige dæk mærker på akslerne kan være skyld i støjen, for det er udelukket. Så skift udelukkende 2 dæk hvis det er, og LM32 dækket er vanvittig godt med super vejgreb og nul støj.
    Tjek i stedet produktionsdatoen på dækkene. Den finder du som et firecifret tal på siden af dækket. Der kan f.eks. stå 4209 = de er produceret i uge 42 2009. På nogen dæk modeller står det kun på den ene side af dækket, og kan derfor ikke findes på ydersiden hvis de sidder på bilen.

    Tjek lige det først ??


  • Opel Manden
    Opel Manden Tilmeldt:
    nov 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #28   14. nov 2014 @Michael M
    Tak også for din kommentar. Jeg er glad for at høre, at det ikke er kombinationen af 2 forskellige dæk, som giver problemet, så kan jeg i det mindste nøjes med at skifte kun 2 af dækkene smiley

    Det er som om mønstret "har rejst sig" på Michelin´erne og gummiblandingen virker relativt hård og ru.

    Jeg er ikke helt sikker, men mener at huske, at Michelin-dækkene er produceret i første halvdel af 2011, så de har jo nok efterhånden godt 3 år på bagen.


  • #29   14. nov 2014 Så har du svaret! Hvis de har "rejst" sig kaldes det "hæl og tå" og så er der kun at købe nye dæk eller få dem raspet hvis der er mønster til det!:' j

  • #30   14. nov 2014 Om du har motorkraft til det så kan en ordentlig koger måske hjælpe på det hårde gummi

  • #31   14. nov 2014 Erik A, jeg kan ikke sige hvordan de er at køre med i sne da dette ikke er prøvet, men indtil videre er de som sagt ok (ingen støj, heller ikke i meget vand).
    Har da også på mange af de tidligere biler haft andre mærke dæk på hvor det er gået fint, fx kleber, goodyear osv. Men har indtil jeg læser jeres erfaringer kun hørt godt om ts850. Nu må vi se hvad min erfaring bliver når der engang kommer sne.


  • #32   16. nov 2014 # 27, Jeg mener ikke omløbsretningen umiddelbart har nogen betydning for vejgrebet, medmindre profilen er formet efter at lede mest mulig vand væk - og isåfald vil det kun være i regnvejr - og kun ved høj hastighed.

    Derimod har omløbsretningen betydning for, hvordan jerntrådene indeni dækket påvirkes - og her kan en længere tids kørsel med forkert omløbsretning evt. forårsage at dækket ødelægges.


  • #33   19. nov 2014 Ole: Hvis ikke omløbsretningen har nogen betydning, hvorfor er den så angivet på dækket?? Nok fordi det er VIGTIGT at overholde.
    Dæk med omløbsretning er oftest i V formet mønster, eller på anden måde "på skrå" for lige præcis at kunne lede store mængder vand og sjap væk, og give bedre vejgreb i sne..Derfor er omløbsretning vigtig


  • #34   20. nov 2014 #33 Du læser åbenbart ikke det jeg skriver. Desuden vil jeg gøre dig opmærksom på at dæk med V-formet mønster har kortere bremselængde og styreevne i mudder, hvis man vender dækket mod omløbsretningen - det ved enhver, der har prøvet at køre med traktor.

  • #35   20. nov 2014 Så man kan vel konkluderer

    Skal du kun køre til daglig i Danmark i vinter, så gå efter de dæk FDM/ADAC anbefaler.

    Skal du til Norge/Sverige eller tilsvarende områder, hvor man holder vejene på en lidt anden måde, så vælg dæk som bruges/anbefales i de lande.


  • #36   20. nov 2014 # 19
    Det vejr ser ikke ud til at være værre end de små veje her i nordjylland en tid sidste vinter!
    Og der kunne min gamle FWD Vectra A med Hankook ICEBEAR da fint tøffe rundt. Endda noget at tiden med trailer for at fragte ting rundt.


Kommentér på:
Spørgsmål vedr. vinterdæk - hjælp please

Annonce