{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.837 visninger | Oprettet:

Stelnummer: Hvor mange fusker? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Som følge af den ophedede debat på mit sprøgsmål om at købe en ny ramme hvis den gamle var rustet væk, så fik jeg et hint om følgende:

Er der nogen som har indtryk af hvor tit følgende sker i Danmark:

1. Man har en gammel, udtjent bil i Danmark som ikke er meget værd længere.
2. I Tyskland henter man en tilsvarende bil, ca samme årgang, samme motor, samme konstruktive opbygning mm.
3. I ens værksted flytter man nu stelnummeret fra den smadrede bil over på den tyske bil og slipper dermed for at betale registreringsafgift.

Er der nogen som har indtryk af hvor tit sådan noget sker. Og hvad sker der hvis man en skønne dag køber sådan en bil i god tro af en dansker?

L

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stelnummer: Hvor mange fusker?
  • #1   3. dec 2014 Du så selv hvor lovlydige folk var i det andet emne...
    Der er da ingen der gør sådanne narrestreger!!

• #2   3. dec 2014 Til DHB i år var Skat utroligt interesserede i min Audi.
    De havde al plastik af omkring stelnummer for at se om det skulle være lakeret anderledes.
    Han sagde direkte at han mistænkte det da det ikke var normalt at bruge en V6 til den slags. smiley

PS: Der er nu ikke noget fusk ved den.
    Jeg har aldrig set nogen gøre dette "trick" og jeg ser sgu mange biler hele tider og er i branchen.

profilbillede
  • #3   3. dec 2014 Der er nok mange flere i landet end man lige skulle tro, men det er jo ikke noget man snakker om af åbenlyse oversager smiley

Bliver det opdaget, mister bilen sin afgifts pligtige identitet, ved faktisk ikke hvad der sker med den efterfølgende, da den jo principielt ikke har noget stelnummer bagefter. Og man bliver nok tiltaldt for dokumentfalsk eller noget i samme kategori.

• #4   3. dec 2014 Dokumentfalsk, afgift, bøde.... 1.gang...
    Anden gang kommer du Ind og brumme...

• #5   3. dec 2014 Det er der nok ikke mange der ved herinde

Hvis de vidste det/selv havde gjort det - ville de nok heller ikke råbe højt om det.
    Men nej - det er umiddelbart ikke min opfattelse at det sker jævnligt. Jeg skal da ikke udelukke hvad hr og fru Polak gør på det private værksted. Men det er nok en grund til at SKAT er opmærksomme på det.

• #7   3. dec 2014 Jeg kender ikke til nogen der har gjort det.

Men må da indrømme, at intet kunne røre mig mindre, hvis jeg gjorde. Hvis bilen ellers er i forsvarlig/lovlig stand, og man allerede har betalt afgift osv. på den bil man har "kasseret".

Det eneste sted jeg kunne se det blive problematisk, er at jeg ikke aner hvad forsikringen siger, hvis man er involveret i en ulykke og bliver opdaget?

• #8   3. dec 2014 Det sker da, jeg har en fætter som købte en E30 touring af en kammerat, som havde købt den af en sjællænder. Den viste sig at have fusket stelnummer, men ganske veludført, men skal være dygtig for at se det. Så ja, det sker helt sikkert..

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #9   3. dec 2014 Brian det var da alligevel den dummeste undskyldning for at snyde.
    Så du mener hvis du har betalt afgift af en bil er det ok ikke at betale for de 10 næste bare man holder sig til samme bilmodel?

• #10   3. dec 2014 Jeg synes ikke man skal snyde.

Men hvis du ser på hvad folk ellers gør af åndssvage ting, så må det her da absolut ligge i den lave ende.

• #11   3. dec 2014 Stelnummerfusk er et naturligt afkom af det latterligt registreringsafgift system kombineret med uhæmmet vejsaltning om vinteren. Først opløser de vores biler i salt og derefter kræver at vi betaler kassen for at skulle skifte den opløste karrosse...

• #13   3. dec 2014 Der er mange steder der er stelnummer på nyere biler.Til syn kan de godt finde på at tjekke det.

• #14   3. dec 2014 Deutsche

Har jeg antydet, at det kun sker i DK? Der er registreringsafgift også i andre lande (måske ikke så høj som herhjemme)... Der er også fusk med skadede biler og det sker over det hele.

Men hvis man skal skifte karrossen f.eks. i Tyskland, koster det karrossens pris. Gør man det i DK, koster det karrossens pris, plus 180% af bilens pris. Så umiddelbart, kan det mest svare sig at fuske for danskere end tyskere (og alle de andre)...

• #16   3. dec 2014 Har værert udsat for at have købt i polo som skulle bruges til vinter kørsel. Men synsmanden fandt ud af at det ikke var det rigtige stelnummer og konfiskeret bilen øjeblikkeligt.
    Blev der after afhørt af politiet som sagde at jeg havde købt bilen i god tro ved hjælpe af købskontrakt osv.
    Fik dog bilen igen men uden stelnummer og måtte hugge bilen op.
    Ingen blev sigtet i sagen da politiet ikke havde resurser nok til at opklare sagen.
    Det ses tydeligt på billedet neden under at det ikke rigtig har lykkes så godt for dem.
    Selve bilen var født sort. Men det ilagte var født gult. Samt læg mærke til den vilde svejsning i venstra side.
    https://www.dropbox.com/s/ku9fseoosbze6od/_SAM4092.JPG?dl=0

• #17   3. dec 2014 Der hvor det virkelig kan betale sig at lave fusk, er hvis man har 2 (eller flere) biler med samme stelnr., samme nr. plade, kun betaler en forsikring, en vægtafgifte, en reg. afgift - og det er også kun 1 af bilerne, der skal til syn hvert år. Kræver bare at man også kan skaffe flere nr. plader og er god til at fuske med stelnr.

Og så skal man nok ikke parkere ved siden af tvillingen eller bo i samme by. Metoden er vist meget udbredt i England.

• #18   3. dec 2014 Hvordan er man stillet hvis ens stelnummer har været pillet ud af bilen og svejst i igen?
    Mister bilen sin idensitet?
    Det er samme bil og stelnummer men hvem henvender man sig til?

• #19   3. dec 2014 #18

Der skal du i kontakt med en synshal INDEN nummeret skæres ud. Gør man det først bagefter, kommer der kun bøvl og papir helved ud af det.

• #20   3. dec 2014 "Så du mener hvis du har betalt afgift af en bil er det ok ikke at betale for de 10 næste bare man holder sig til samme bilmodel?"

Så du mener det er i orden at man skal betale for en ny bil +180% afgift bare fordi at karossen er rådden, mens man må skifte ALT andet over uden yderligere beregning..

Og hvis du mener at det er i orden, hvorfor mener du så at det er i orden altså bortset fra at sådan er det bare fordi loven siger det ??

• #21   3. dec 2014 Det er da kun fusk, såfremt det bliver opdaget! smiley

• #22   3. dec 2014 Det frygtede jeg

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #23   3. dec 2014 Mirza hvorfor skulle jeg skrive andet end at det er sådan loven er skruet sammen og sådan den gælder for alle.

Skulle vi alle bare gøre det. Så ville statskassen da hurtigt begynde at mangle penge hvis alle kunne købe nye biler af samme model uden afgifter.

• #24   3. dec 2014 Jeg følger principielt altid loven, men hvis loven sagde at du skulle betale afgift af en ny bil hvis du skiftede 4 døre pga. at disse var gennemtæret ville du så også synes at det var o, bare fordi at loven siger det... JEG ville ikke, ligesom jeg heller ikke synes at den pågældende lov giver mening.

• #26   3. dec 2014 Hvis man sætter et andet stel på en motorcykel så skal der betales afgift... Altså definer UDEN AFGIFT....
    Vil satme gerne se noget dokumentation på det du sidder og lukker ud nu Tommy A...

• #28   3. dec 2014 Nu snakker vi jo bil her....

• #30   3. dec 2014 Det er ikke så lang tid siden vi havde en A3 gammel model på job (1998'er), som Skat kom med... De gav beskeden - Find ud af om denne bil er original, om der er ændret noget, og om der kan være lavet noget ved stelnummeret... De var totalt ligeglad med hvad det kostede.

Der gik en mekaniker på den i en dags tid og kiggede lidt, skruede lidt og slog den op i systemerne hvilket var lidt bøvlet fordi den var importeret.

Der var helt sikkert skiftet stelnummer - da vi sleb malingen af omkring det kunne man tydeligt se at det var svejst og spartlet... Bilen havde ikke den farve der hørte til nummeret, motoren var ikke en 1,8T men en 1,9 TDI - Klistermærket med stelnummer var fjernet...

Bagefter kom der 2 mand fra skat, og en uvildig syn og skøn's mand af en art og kiggede på den i 1 dag, hvor de havde købt mekanikeren fri til at svare på spørgsmål.

Hvad kunden fik af bøde måtte vi selvfølgelig ikke få at vide, men de sagde det blev dyrt + at han kom til at betale samtlige timer til alle mand + afgift af bilen.

• #32   3. dec 2014 #31>> Det ved jeg nu ikke... Den var næsten samme farve... Koks og en lidt mørkere koks smiley Det var malernes måleapparat der afslørede det...

Hvor den er fusket ved jeg ik, men den havde været i landet i 10 år (altså det originale nummer)

• #33   4. dec 2014 Men når sådan en undersøgelse bliver foretaget så har man satme ikke rent mel i posen på nogle andre punkter fx forkert motor, for man laver næppe så stort et nummer ud af det ellers.

• #34   4. dec 2014 Det var ik på grund af motoren, men på grund af at synsmanden havde lagt mærke til at stelnummeret var lakeret om

• #35   5. dec 2014 Der må da være nogle som fx køber en smadret bil, af forsikringen også bare henter en billig en i udlandet, og skifter stel nr, også bare vider salg eller trække afgiften så er den ude af system bag efter smiley

• #36   5. dec 2014 Nej nej nej... Sikke nogle løjerligheder du kommer med Dennis!!

• #37   5. dec 2014 Den skulle jeg lige læse et par gange før jeg fattede Dennis.

Men tror du ikke en bil der er meldt totalskadet florerer i nogen systemer og dukker op hvis du forsøger at trække afgiften ud?

• #38   5. dec 2014 Pjat Brian, hvorfor tror du der er så mange lig der kører rundt i Afrika? smiley

• #39   5. dec 2014 Ebola?

• #40   5. dec 2014 smiley

Faktisk ikke så længe siden der var noget i TV, med SKAT der stoppede lastbiler på vej til udlandet med eksport biler. De krævede at bilerne var i forsvarlig stand før end de kunne eksporteres.

Derudover så skal der betales afgift hvis en totalt skadet bil bliver genopbygget, Så det hjælper ikke at sætte stelnummer over i en tysk bil.

• #42   5. dec 2014 hehe smiley ja det gik lidt stærk da det blev skrevet smiley anyway, så tror jeg der er mange der gør sådan, man kan jo godt bygge en total skadet bil op igen, ved at min vens forældres mercedes 190 blev total skadet, den blev da bygget op igen, tænker der kunne man jo bare hente en ny smiley

• #44   6. dec 2014 Der er faktisk et afsnit af Razzia: Med skat på arbejde hvor at de fanger en bil hvor at ejeren har udført det her trick. Han fik lov til at betale afgiften på slæden, samt en bøde og en mulig fængselsstraf også....

• #45   7. dec 2014 Ja kender da nogle, ser ikke noget dårligt i det, altså hvis der er 10-15k at sparer og du måske skal bruge 5k på bilen i Danmark og 2000euro i Tyskland så det jo stadig billigere. Men igen kommer sandelig an på hvad bil vi snakker om. sad da selv med en tanke om at gøre det men da den bil er ved at være nede i en fornuftigt pris gider jeg ikke. det afhænger meget af hvad bilens pris er i Tyskland så billigt som muligt. Altså du kan jo nemt fuske med en Audi A4 de koster hvad fra 4000kr og op efter se hvad de så koster i Tyskland med en masse udstyr. Der mange muligheder med de der helt billige biler. Det derfor der mange der er intra i så billige biler det fordi så tager de til Tyskland og henter en dernede og skifter stelnummeret og Wupti ud på de danske veje ny synet uden en eneste opdager det.

• #46   7. dec 2014 Stelnummeret bliver registreret hvis den skal bygges op igen, og du skal betale afgift uanset, så hvorfor flytte nummeret og måske blive snuppet for fusk senere? Så kan du lige så godt betale tyskeren fro.

Er det en genopbygger derimod, skal taksatoren besigtige bilen før den bliver malet.

• ole R
    ole R Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Svar: 22
    #47   9. dec 2014 Men hvad nu hvis bilen er lavet i Italien til export, og steelnummeret er adressen
    på importøren, eks, USA , fordi der har de deres eget stelnummer system, og i Canada-New Zeland-og Australien. alle har deres systemer.Hvad så hvis den bil
    kommer til Danmark. Så skriver toldvæsenet de tal og bogstaver der er i bilen,
    hvis vi så cheker det nummer op på Vin-dekoder, findes bilen ikke, ej heller fra fabrikken i Italien
    Toldvæsenet vil jo ikke gi sig. Jeg fandt frem til at bilen faktisk var 8år ældre og med en langt større motor, og ombygget ,så det ikke kunne ses nogen steder.
    Kun ved hjælp af et privat register og med hjælp fra US fandt jeg frem til de rigtige
    oplysninger..Men hvem brokker sig over en nyrenoveret bil, med en racer motor
    Hvem har så fusket her?

• #48   10. dec 2014 Bare betal den afgift smiley samme regler for os alle

• ole R
    ole R Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Svar: 22
    #49   11. dec 2014 Her er der slet ikke talt om afgift, som selvfølgelig er betalt.
    Emnet går ud på fusk med stelnummer, eller rod med nummeret
    i det her tilfælde, er det told, der har trådt i noget

• #50   11. dec 2014 selvfølgelig er der tale om ikke betalt afgift, hvis du fusker med stel nr når du fx importerer en bil af samme mærke og model

Kommentér på:
Stelnummer: Hvor mange fusker?

Annonce