{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.324 visninger | Oprettet:

Henrik M
Henrik M
Tilmeldt:
2. aug 2003
Emner: 26 Svar: 60

Grøn ejerafgift ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Er der nogen der kan give mig en logisk forklaring på følgende :

2 biler, begge 2 Corsa D, 1,0 (A10XEP 65HK motor) fra 2012 med samme udstyrspakke.

3 dørs versionen koster 600 Kr halvårligt i ejerafgift.
5 dørs versionen koster 310 Kr. halvårligt i ejerafgift.

Det ser ud til at grunden reelt er at 5D versionen er opgivet til 20 km/l og 3D versionen er opgivet til 19,6 km/l

Dog er 5D versionen reelt set 40 kilo tungere end 3D versionen, hvilket jo også giver god mening fordi 2 ekstra døre med hængsler, låsetøj, rudehejs osv. er tungere.

Det virker helt sort på mig, at 2 identiske biler har en forskel i grøn ejerafgift på ~100% og endda i den tungere bils favør.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grøn ejerafgift ?
  • Dagen-derpå
    Dagen-derpå Tilmeldt:
    jan 2012

    Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
    #1   29. mar 2015 Der er ikke så meget man kan gøre ved det vel?

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #2   29. mar 2015 Det er skam heller ikke fordi jeg vil gøre noget ved det, jeg undrer mig bare over at 2 "identiske" biler kan have forskellig grøn ejerafgift.

    Var det så omvendt, at den med 5D som vejer lidt mere blev sat til at køre lidt kortere på literen så kunne jeg forstå det, jeg syntes bare det virker helt tåbeligt at den tungeste og dermed, den som går kortest på literen af de 2 er den som er billigst.


  • #3   29. mar 2015 Du betaler efter hvor langt de går på literen.

    Men at den 5 dørs er billigere er sgu en gåde.

    Vægten har ikke noget at sige mht. ejerafgiften.


  • Frederik H
    Frederik H Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 5
    #4   29. mar 2015 Til Allan R: hvor langt en bil kører på en liter brændstof er delvis afhængig af vægten der skal flyttes -- det er af samme årsag at du bruger mere brændstof hvis du har fyldt bilen med øl i tyskland. At 5 dørs modellen vejer 40 kilo mere end 3 dørs modellen insinuerer at det ville være 5 dørs modellen der skulle have den høje ejerafgift -- ikke den lettere 3 dørs model.

    Til Alan; det eneste jeg kan se der kan være forskel kan være at man af mystiske årsager har valgt at lave en ændring et eller andet sted eller at man har lavet en ny test for brændstofeffektivitet for 5 dørs modellen uden at opdaterer 3 dørs modellen. Jeg holder mest på det sidste.


  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #5   29. mar 2015 Ja det er netop det med at den 5 dørs vejer mere og derfor bør gå kortere på literen jeg mener er underligt.

    Mener at de der tal for hvor langt den kan gå på literen er beregnede tal og hvis jeg har ret så må vægten af selve bilen vel være en del af regnestykket.

    At min Corsa 3D så kun reelt set går 15 km/l er i den forbindelse mindre vigtigt.

    Det der betyder noget for mig her, er ikke så meget om jeg skal betale 300 eller 600 halvårligt, jeg syntes bare det er underligt at der er en forskel og når der så endelig ER en forskel så syntes jeg det er underligt at den tungere bil som logisk nok vil gå kortere på literen (Selvom 40 kg nok giver marginal forskel) er den der koster mindst.


  • Frederik H
    Frederik H Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 5
    #7   29. mar 2015 Omkring hvor langt du kan køre din bil så afhænger det meget af kørestil, dæk, hjulstørrelse og vejr. Jeg har en focus fra '99 der er normeret til 19.6 på en liter diesel med ~16 i bykørsel og ~21 på landevejen. Jeg kører ca. 16.5 med alt for meget bykørsel på vinterdæk og omkring ~18 med sommerdæk -- hvis jeg kører hjem til moren, vognen fyldt med unger (to styk) og koner (et styk) en gang om ugen i løbet af sommeren ligger jeg på ~20 -- jeg kører altså længere end normeret, selv når jeg kører under dårlige forhold. Sommermålene er endda lavet på et tidspunkt hvor motoren bestemt ikke havde det for godt -- den var temmelig tilsodet og trængte gevaldigt til en gang motorrens -- det har den så fået siden da.

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #9   29. mar 2015 @Kim P

    Det er ikke korrekt.

    Prøv at søge på AP 30 150. (Det er en bil der er til salg på nettet på en salgsside hvor der ligger billeder med nummerpladen på).

    Hvis du ser så er der betalt 310 Kr. for perioden 01-feb 2015 til 31-juli 2015

    Tager du så istedetfor AP63054 (Også til salg med billeder af nummerplade) så står den til at have betalt 560 Kr. for et halvt år. (Ejerafgiften er steget til 600 i 2015, men da den pris er for 2014 så passer regnestykket alligevel).

    Ergo er der 290 Kr. i forskel på de 2 biler selvom det er samme motor og selvom det er samme model de sidder i, eneste forskel er antallet af døre.

    PS. Den 3D i dette eksempel står kun til 20 kg mindre i totalvægt end den 5D, men min 3D er opgivet til at være 20 kg lettere, så denne 3D har nok et eller andet, f.eks reservehjul, klima eller lign.


  • #12   29. mar 2015 http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

    5D versionen er opgivet til 20 km/l
    3D versionen er opgivet til 19,6 km/l

    3D falder ind under det dyrere trin. Hvad de reelt går pr. liter og om 3D faktisk er mere økonomisk er irrelevant. Der regnes udfra hvad bilerne er opgivet til.


  • #14   29. mar 2015 Det kan være samme motor, men anden gearkasse f.eks.? smiley

    Den ene er registreret første gang i 2009, den anden 2010; det kan være en opdatering i motorstyringen der har givet lidt ekstra km/l.


  • Frederik H
    Frederik H Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 5
    #16   29. mar 2015 Jeg har lige kigget på dem; 3 dørs modellen er fra 2012 og 5 dørs modellen er fra november 2010.

    Lige en advarsel, i tilfælde af at du overvejer at købe en af dem -- 5 dørs modellen har stadig rest gæld og med mindre du får den fjernet hænger du på den hvis du køber bilen.


  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #17   30. mar 2015 Dem der er opgivet til 17,9 er dem med 1.0 motoren med 60HK (Z10XEP)

    Dem som er opgivet til 19.6(3dørs) og 20(5 dørs) er A10XEP som har 65HK

    Den fra 2010 er en 2011 modelår og den har A10XEP, den som er modelår 2012 har også A10XEP.

    Jeg overvejer ikke som sådan at købe nogen af dem da jeg har en 3 dørs 2012'er selv og betaler de 600 om året.

    Mig bekendt har ingen Corsa D med 1.0 A10XEP motor Start/stop så det kan ikke være det og desuden virker det også underligt hvis man sætter start/stop i 5 dørs bilerne men ikke i 3 dørs bilerne fra samme årgange...Syntes jeg i hvert fald smiley


  • Frederik H
    Frederik H Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Svar: 5
    #19   30. mar 2015 Den eneste forklaring jeg kan finde er at man har lavet en ny test eller at reglerne for beregning af forbruget er blevet ændret og at man så har fundet et andet resultat -- motoren er ens og vægten er lidt mindre for den med mindst forbrug så jeg kan virkelig ikke se andre forklaringer.

Kommentér på:
Grøn ejerafgift ?

Annonce