{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.055 visninger | Oprettet:

Korrekt dæktryk! {{forumTopicSubject}}

I går opdagede jeg at jeg var punkteret på den ene baghjul! Desværre vidste det sig at det ikke bare var en almindelig punktering men derimod var dækket flækket cirka halvvejs rundt på indersiden og det bliver aldrig til dæk igen! Dækmanden sagde at det var fordi jeg har kørt med forkert dæktryk på mine sommerdæk i profilen 215/40/16.

Normalt kører jeg med et tryk på 2,20 bar men han sagde at jeg skulle køre med et tryk på mellem 2,60 og 3,00 bar (ved høj hastighed).

Synes dette lyder af lidt meget! Er der nogen der kan fortælle mig om det er korrekt med så højt et tryk! Det skan siges at bilen er en Ford Escort på 1.050 kg.

Allan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Korrekt dæktryk!
  • #1   10. maj 2003 På mange biler står der i instruktionsbogen, at man skal hæve trykket inden højhastighedskørsel. 3 bar er dog lige lovlig meget. Kan det tænkes, at du på et tidspunkt har ramt en kantsten med dækket uden at opdage det? Det kunne jo have skadet dækket. Man kan sagtens køre rundt med et skadet dæk, før skaden rent faktisk bliver rigtig slem og viser sig.

  • #2   10. maj 2003 de skal have noget mere dæktryk når det er lavprofil dæk i forhold til de standart 14"dæk

  • #3   10. maj 2003 Jeg køre med 2,5 i mine sommerdæk de har størelsen 215/40/17" og det virker fint smiley

  • #4   10. maj 2003 Tak for svarene!

    En af mine venner sagde sidst vi var ude og køre i min bil at det lød som om der var gået en hjulkasse i det højre baghjul! Det hjul som nu er færdigt! Så måske har skaden været der i noget tid! Har lige hævet trykket til 2,60 bar i hjulene og fuck den er blevet hård at køre i!

    Allan


  • #5   10. maj 2003 I et lavprofil-dæk skal der altid højere tryg i.
    Du kan kontrollere om det er ok tryg, ved at kikke lidt på slidtagen af dækkene.
    Hvis de er slidt mest ude i kanterne af kørefladen, er der for meget luft i.
    Hvis der slidt mest på midten, er der for lidt.


  • #6   10. maj 2003 Øhm......... Tryg=Tryk:)

  • #7   10. maj 2003 hmm du må lige mene det stik modsatte... hvis der er for meget tryk i et dæk bliver det slidt i midten og for lidt tryk er det siderne det går ud over. når dækket har for lidt luft i (tryk) bliver det breder og derved er det siderne det går ud over... Att Allan når du hæver trykket op til 2,6 bar vil jeg lige huske at tjekke at de ikke blir slidt på midten hvis jeg var dig smiley

    Rasmus


  • #8   11. maj 2003 Niks, på lavprofiler er det sådan........
    Men det er rigtigt at det er sådan på en højprofil.
    Jeg kan ikke lige huske hvorfor det er omvendt, men sådan er det.
    Det er noget med at luften i et lavprofildæk, er der til at presse carkassen (dæksiderne) ud på fælgkanten, og derved retter den trædefladen ud så den bliver plan.


  • #9   12. maj 2003 Jeg mener at Rasmus S har ret. Det lyder fuldstændig forkert at det skulle være modsat....
    Kigger man på et punkteret hjul, så vil det altid bule indad på midten(når der er vægt på). Det samme sker hvis der er for lidt tryk.


  • #10   13. maj 2003 Dækmanden sagde nu det samme som Kim P siger! Det er fordi at for lidt luft i lavprofildæk gør at sidderne på dækket kan ikke holde sig ud og så ekspandere dækket når man kører og bliver slidt på midten!

    Allan


  • #11   13. maj 2003 Jeg er også dækmand, eller dækmontør, det lyder bedre:)

Kommentér på:
Korrekt dæktryk!

Annonce