{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
24.160 visninger | Oprettet:

Fartbøde uden billede? {{forumTopicSubject}}

Hej. Min kæreste har været uheldig at få en bøde. Den ligger i hendes e-boks, og der står i bøden at hun er blevet taget i en aut. Trafikkontrol. Inden nogle kommer med kommentare, så skal det siges hun kørte 70 i en 60 zone i Billund. Men det jeg ikke forstår ved bøden er der intet foto er vedlagt? Hvorfor er der ikke det? Skal de ikke kunne bevise at det er hendes bil og hende der køre? Jeg mener bare, så kam de sku da sende girokort til alle og en hver? Eller er jeg bare gal på den? Sidst JEG fik en bøde var der både billede af bilen og af mig, så den betalte jeg da uden at kny, men at bare forvente man betaler 2500kr uden nogle beviser syntes jeg er rimelig groft..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fartbøde uden billede?
  • #1   14. jul 2015 Sådan gør de nu. Har også selv lige fået en. Du kan bede om at få billedet, hvis det er, men selve girokortet kommer bare i e-boks i første omgang.

• #2   14. jul 2015 Nej alt under et klip skal betales af bilens ejer nu. Så ingen billede da det er hende der skal sende bøden videre til føreren af bilen.

• #3   14. jul 2015 Når, det vidste jeg så ikke! smiley så lærte jeg da noget nyt. Men du forstår hvad jeg mener, så kunne de i teorien sende girokort til alle bilister jo.. smiley men for hende til at ringe imorgen og be om et billede /)

• #4   14. jul 2015 https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/vejledning_modtagelse_fartboede/

Vejledning ved modtagelse af fartbøde

Fra den 1. februar 2015 indføres nye regler om betinget objektivt strafansvar for ejeren eller den registrerede bruger af et køretøj i mange af ATK-sagerne. Det betingede objektive strafansvar (ejeransvar) vil gælde i sager, hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct. Ved hastighedsoverskridelser på over 30 pct. gælder de hidtidige regler. Du kan læse mere om behandlingen af sagerne nedenfor.

• Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct. (se pkt. 1)
    • Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct. (se pkt. 2)
    1. Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct.
    Betinget objektivt ejeransvar betyder, at bøden sendes til den person, der ejer køretøjet, og at ejeren (brugeren) af køretøjet er ansvarlig for at betale bøden – uanset om han/hun selv førte køretøjet, da det blev målt til at køre for stærkt (dog ikke, hvis køretøjet fx var stjålet).
    Det betyder, at du som ejer (bruger) hæfter for en fartbøde, selvom du ikke selv førte køretøjet, da det blev målt. En ejer (bruger) kan både være en privatperson og et firma.
    Efter en hastighedsmåling vil du som ejer (bruger) få sendt et bødeforelæg fra politiet til din e-boks. Da bøden følger køretøjet (nummerpladen), vil du ikke få tilsendt et foto af føreren.
    Hvis du ønsker det, har du dog mulighed for at se fotoet. I afsnit 4 - Foto af hastighedsovertrædelsen - kan du læse nærmere om, hvordan du kan se det foto, der ligger til grund for bødeforelægget.
    Hvis du som ejer vil undgå at skulle betale bøden, skal du selv finde frem til føreren og få ham/hende til at erkende overtrædelsen. Hvis du ikke kan det, skal du selv betale bøden. Føreren skal i disse tilfælde henvende sig til politiet inden 30 dage fra du modtog bøden. I afsnit 3 - Oplysninger til politiet – kan du læse nærmere om, hvordan føreren kan erkende overtrædelsen.
    2. Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct.
    Efter en hastighedsmåling sender politiet et brev til ejerens (brugerens) e-boks vedlagt fotografiet af hastighedsoverskridelsen. I brevet bliver ejeren (brugeren) bedt om at oplyse, hvem der var fører af køretøjet på det pågældende tidspunkt. I afsnit 3 - Oplysninger til politiet – kan du læse mere om, hvordan du kan give oplysning om føreren. Når føreren er identificeret, sender politiet et bødeforelæg til førerens e-boks.
    2.1 Oplysning om føreren af køretøjet
    Hovedreglen er, at ejeren (brugeren) af et køretøj efter anmodning fra politiet skal oplyse, hvem der har ført køretøjet (færdselslovens § 65, stk. 1). Overtrædelse af oplysningspligten medfører en skærpet bøde (færdselslovens § 118, stk. 2)
    Du er dog som ejer (bruger) af køretøjet ikke forpligtet til at give oplysningen i følgende tilfælde:
    • Hvis du selv har ført køretøjet
    • Hvis du har overladt køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne føre køretøjet, fx hvis pågældende ikke havde gyldigt kørekort.
    3. Oplysninger til politiet
    Oplysninger kan gives på følgende måder:

Automatisk Telefonservice (ring på telefon 3838 2222 - og indtast herefter sags- og kontrolkode, der fremgår af brevet fra politiet. Bemærk at der ikke er omstilling til personlig betjening).
    Internetservice - gå til formularen her
    Pr. brev

Du skal være opmærksom på, at svar ved brug af Automatisk Telefonservice og Internetservice først kan anvendes dagen efter den dato, der fremgår af henvendelsen fra politiet.
    4. Foto af hastighedsovertrædelsen
    Uanset hvilken hastighedsovertrædelse, der er tale om, har du mulighed for at se det foto, der ligger til grund for sagen via ovenstående link til internetservice. Du skal anvende sags- og kontrolkoden, der fremgår af brevet fra politiet.
    Fotoet vil være tilgængeligt i 30 dage fra datoen for henvendelsen fra politiet.

• #5   14. jul 2015 Det kan jeg sku godt læse, jamen konklusionen er så hun må ringe og få et billede imorgen smiley case closed. smiley tal for de hurtige svar.

• #6   14. jul 2015 Hun burde kunne se billedet her https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/Vedkendelse/ hun må have fået en kode.

• #8   14. jul 2015 Netop - man kan godt se billedet. Følg vejledningen, det hele står i brevet.

• #9   14. jul 2015 Nej. Det er 78 hun har kørt kan jeg se. Utrolig som folk aer ud på sådanne et billede smiley har lyst til at poste det, men hun slagter mig hvis jeg gør. d:

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.886
    #11   14. jul 2015 hva smiler hun ikke til den pris smiley

• #13   14. jul 2015 Kære Morten D

Færdselsloven lægger op til objektivt ansvar, og har alle dage gjort det, når vi snakker udlån af køretøj til andre. Bare lige for at smide bensin på bålet, så accepterede du det oven i købet med din underskrift på din ansøgning om kørekort.
    Personligt synes jeg nu det er fint nok, for det opfordrer folk til at overveje hvem de låner deres bil ud til - som kan være dræbende i forkerte hænder.
    Nu skriver du godt nok køkkenknive - men hvad med et gevær? Jeg låner sgu ikke mine geværer ud til hvemsomhelst, heller ikke selvom de har jagttegn eller en våbenpåtegning. Det samme gælder i øvrigt min bil. smiley
    Men der er desværre en holdning om at det er mere ok at køre 20% for stærkt, hvorimod man skulle piskes for at ridse en andens bil - men hvad er farligst?

Bare lige et par tanker

Go' ferie

• #15   14. jul 2015 Morten D

Så må du jo lade være med at låne din bil ud. Hvis du ikke stoler på personen, så skal de da ikke låne bilen. De er vel voksen og kan tage bøden hvis de laver noget. Ellers skal de da ikke fører en bil ude på offentlig vej, hvis de ikke er voksen nok til at stå ved det de laver.

Hvis man ikke kan kende føreren på billedet så kan det slet ikke bruges så du er ikke helt inde i det kan man høre.

• #17   14. jul 2015 Tage andres straf??? Det gør man da ikke da Det er dig der skal sende bøden til føreren. Så det er da nemt du ved jo hvem du låner bilen ud til, så du kan jo nemt sende den videre. Så skal du da heller ikke tage andres straf.

Hvad fabler du om føreren foran en må ikke stoppe dig pga fart. Du er da helt væk nu.

• #19   14. jul 2015 Morten D Sorry ja det er korrekt Billedet er kun til hvis ejeren vil finde føreren.

• #21   14. jul 2015 Finn j og msh Morten: hun smiler IKKE, men kigger i bakspejlet ser det ud til, hun er rimelig flov over det billede, så jeg lader det ligge på pc som et sjovt minde. smiley men syntes stadigvæk det er forkasteligt de ikke vedhæfter billedet til bøden i første omgang, jeg har ikke læst hele bøden, så kan ikke sige om det står i beskrivelsen. Men hold da op et dårligt billede til 2500kr, troede da bestemt at med deres nye fotoudstyr at de kunne fremvise nogle knivskarpe billeder. Men ak nej.. Hvad har de så brugt alle de penge på? Jeg holder billedet af hende mod min Bode for ca 3 år siden, og der er da ikke sket synderligt meget på de kameraer der smiley

• #22   15. jul 2015 Må give Morten D fuldstændig ret. Den lov er fuldstændig i modstrid med almen dansk lov og ret. Du er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Det er anklager der skal bevise den sigtets skyl, det er ikke den sigtet der bevise sin uskyld. Ligesom at man IKKE kan gøre ansvarlig for andres handlinger.
    Her snakker vi en bøde for noget så banalt som en hastigheds overskridelse, og der mener de så åbenbart at man som ejer skal bære ansvaret for andres handlinger, hvor imod at hvis flere personer har begået f.eks. groft overfald med døden til følge og de ikke helt præcist kan bevise hvem der gav det dødelige slag, så bliver ingen dømt for drab, men blot vold med døden til følge og dermed milder straf, da de involveret jo ikke er ansvarlig for hinanden handlinger.....!!!!
    Det er jo fuldstændigt hjerne dødt, og et sole klart bevis på at det eneste det drejer sig om er at krasse penge i kassen...ikke en skid andet.
    Vil ærligtalt tro at hvis der engang er en der har tid og overskud til at køre sådan den sag hele vejen gennem systemet, så vil den falde til jorden når vi kommer højre op end byretten.... tror simpelthen ikke på at den holder og at de får medhold i landsretten eller om ikke andet Højesteret hvis man kunne får den der op....!!! Det nægter min retsbevisthed mig simpelthen at tro på.

• #23   15. jul 2015 En anden ting er at jeg så aldrig ville erkende en sådan bøde på baggrund af en fotovogn.
    Har ikke sags nr. og ligene, men har læst selve sagen for ca. 1½ års tid siden. hvor der er faldt dom på at foto af en føre af et køretøj (på offentlig vej) en krænkelse af privatlives fred og er imod dansk lov pargraf et eller andet..... da et køretøj indvendig er privat ejendom. Og det er ikke lovligt at fotografer og filme på privat område uden enten ejerens tilladelse eller en dommer kendelse.
    Doms afgørelsen lød så på at et sådan foto var imod dansk lov pargraf et eller andet.... og dermed ikke kan bruges som bevis matriale.
    Og uden bevis.... så har de igen sag.... og dermed kan de stikke deres bødeforlæg skråt op et vis sted.
    Jeg ved, at hvis jeg en dag sku være så uheldig at få sådan et bødeforlæg, så røg den direkte i skrallespanden, og hvis de så ville gøre mere ud af det og trække mig i retten, jamen så tager vi den der fra.
    Tager de mig derimod her og nu på gaden med for høj fart..... så er det bare at betale ved kasse 1.

• #24   15. jul 2015 Jan Det er jo fuldstændig loge meget nu. Da det er bilen de tager så er det ejeren der skal betale. Du kører på offentlige veje så der må de godt tage billeder. Der står i loven de ikke må tage af en bestemt person. Og det gør de ikke da de tager billede af bilen.

• #26   15. jul 2015 Morten D, du skal da ikke få en anden til at acceptere bøden. Hvis du ved hvem det er logger du da bare ind og melder at føreren af køretøjet på tidspunkt er x. Derefter får den pågældende person så en henvendelse fra politiet om at de er blevet gjort opmærksom på at personen var føreren på det pågældende tidspunkt og at betale bøden. Og så er aben så hans smiley

• #28   15. jul 2015 Sidste gang jeg fik en fartbøde i en andens bil kontaktede han mig ikke personligt, men pludselig dukkede et brev op fra politiet om at x person havde angivet at jeg havde kørt i bilen på det pågældende tidspunkt og at jeg enten skulle vedkende det, eller angive en anden person som havde kørt bilen istedet for mig.

• #29   15. jul 2015 Det skriver de også her, at man kan opgive info om hvem der har ført bilen https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/WebResponse/indgangATKWebresponse.htm

• #31   18. jul 2015 Det ændre bare ikke på at hvis man ikke kan se hvem som føre bilen hænger ejer/bruger på den

• #32   18. jul 2015 Hennig det er jo den risiko du som ejer tager når du låner din bil ud. Så hvis du ikke stoler på den person, så skal de vel ikke låne din bil. De er vel voksen nok til at erkende de har fået en bøde

• #33   18. jul 2015 Henning, så skriver man da bare det er ham man har lånt bilen til. Så bliver det hans hovedpine at bøvle med hvemend han så har lånt den til.

• #34   18. jul 2015 #23 Jan, den tror jeg ikke på.

Så længe du har placeret bilen i et offentlig område kan du ikke påråbe dig krænkelse af privatlives fred af et billede taget i et offentlige område, hvor man kan se dig som fører af en bil.

Hvis man derimod og fører kameraet helt hen til ruden, og tage et billede ind i bilen, kan det sikkert blive en anden sag.

• #36   18. jul 2015 Hvor vidt man tror på det eller ej må være op til en selv Onkel Per, jeg vider gav blot oplysningen om at jeg har læst den. Og helt klart at jeg selvfølgelige ville få en evt. advokat til at finde frem til den igen hvis jeg en dag bliver hevet i retten på baggrund af sådan et fotobevis.
    Once.... ved ikke lige hvad du henviser til med det link...?
    Jeg vil nu aldrig ligge min lid til noget som står i en folder. Det er domsafgørelser ud fra lovens ord der tæller.... ikke en folder.
    Men jeg skimmet den lige hurtigt igennem og som det står der, så står der jo også lige præcist at der ikke på fotograferes på eller af privat område uden samtykke, og bliver det alligevel gjort, så er det op til domstolen at afgøre om privatlives fred skal til side sættes i den konkrete sag.
    Og som jeg skrev, så lød sagen og dommen på at en bil INDVENDIG er at regne for privat område, også selvom den er på offentlig vej og derfor må der ikke fotograferes der ind.
    Det er jo også derfor at politiet ikke uden at får lov må gå ind i din bil eller kikke i bagagerummet når du bliver stoppet. Præcist samme regler som gælder når de banker på din hoveddør. Uden dommerkendelse eller begrundet mistanke, så det no go hvis ikke du giver dem lov.

Det er jo ikke kun et spørgsmål om at fotografer bilen på offentlig vej.... det er indholdet, og dermed føre og passager. Det er der det det går hen og bliver en krænkelse af privatlives fred.
    Fartfoto har jo være et spørgsmål om at identificer køretøjet og føren af køretøjet.
    Fotoet viser køretøjer som kan identificeres via nummerpladen, og intet galt i det da det jo befinder sig på offentlig vej.
    Det er når det kommer til vise og identificer føren den er gal.. det er lige præcist der de kommer på kant med loven. For føren sider inde i køretøjet, og er derfor på privat område. Og uden samtykke eller dommerkendelse, så må der ikke fotograferes og dermed kan de ikke fremlægge det som et brugbart bevis. Det er præcist det sagen gik på. Udvendig er offentligt, INDVENDIG ER PRIVAT.

Jeg skal ikke prøve at gøre mig klog, jeg har ikke lært dansk lov udenad og ved ikke hvad der står ord for ord, jeg fortalte blot om den sag jeg læste som der var afsagt dom i.
    Den vil jeg selvfølgelig også prøve at bruge hvis det var nødvendigt.... men i sidste ende er det jo lovens ord.... ord for ord... bogstav for bogstav... der tæller og hverken din, min eller julemandens mening eller tro der tæller.

Den her tråd var jo som om mangle bilde, og dermed om ejerens ansvar for en anden handlig, og der er vi så over i noget helt andet. Hvor jeg også helt klar er af den overbevisning at den ikke holder en meter hvis den kommer højt nok op i retssystemet.

• #37   18. jul 2015 En bil på offentlig vej er ikke privat område så det du angiveligt har læst, og mærkeligt nok ikke kan findes på nettet er ikke korrekt.
    Sådan en dom ville jo nemt kunne findes hvis politiet gør noget ulovligt.

Og alt det står i i loven så der står intet om bilen er privat område https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=164280

• #38   18. jul 2015 Politiet må tage billeder af personer der begår en forbrydelse
    § 792 f. Politiet må ikke opbevare personfotografier med henblik på senere identifikation af personer, der ikke har været sigtet, eller som er frifundet, eller mod hvem påtale er opgivet.

Stk. 2. Politiet må ikke opbevare andet materiale og andre oplysninger, der er tilvejebragt ved legemsindgreb, og som vedrører personer, der ikke har været sigtet.

Stk. 3. Oplysninger og materiale, der er tilvejebragt ved indgreb, som retten nægter at godkende i medfør af § 792 c, stk. 3, 2. pkt., eller som retten i medfør af § 746, stk. 1, finder uhjemlede, skal straks tilintetgøres.

§ 812. Fotografier af en mistænkt må kun forevises for personer uden for politiet, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og

2) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen.

Stk. 2. Afgørelse om forevisning af fotografier træffes af politiet.

De tager ikke af alle biler kun dem der overskrider farten og de dækker netop for passageren Og du er netop sigtet i det øjeblik du bliver blitzet. Bum sagen er ikke længere.

• #39   18. jul 2015 Jan > Så længe DU ikke kan fremlægge fakta for din påstand er det jo bare en historie fra de varme lande!

Så længe at det du har inde i bilen, som du har valgt at tage ud i det offentlige rum, er synlig fra det offentlige rum, kan du ikke påråbe dig privatlivets fred!

Hvis bilen derimod holder på din private grund, er sagen en helt anden.

• #40   18. jul 2015 Ja ja.... nok om det. Jeg kan ikke finde den, da jeg ikke har nogen ide om hvor jeg skal lede efter den, som sagt, det er ca. 1½ år siden jeg læste den, og gider nu ikke side og gennem rode hele internettet for at prøve at finde den og tilfredsstille jer. Det er blandt andet det man betaler en advokat i dyre domme for.
    Men betal i bare jeres bøder som de kommer, buk og nik og sige mange tak... "for sådan er det jo bare" smiley
    Min mening er så en anden, og ja.... sådan er det bare... smiley
    Jeg har nu givet udtryk for min holdning og viden på dette punkt, så her slutter min del af denne tråd.
    Uanset om man så vælger at tro det er pure opspind og fri fantasi eller det har noget på sig, det må jo være op til en selv. Jeg sover lige godt om natten uanset hvad.

• #41   19. jul 2015 Jan tror desværre du blander færdselslov og noget andet lov sammen

• Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Svar: 46
    #42   21. jul 2015 Der er mange, der har snakket om at det objektive strafansvar i denne situation er retsstridig. Loven blev lavet om for at sikre, at politiet kan stadfæste en bøde til ejer, hvis ikke fører kan identificeres. Dermed er eneste årsag statskassen.

Men det er formentlig i strid med gældende juridiske principper, og vil formentlig falde til jorden, første gang en principiel sag føres ved domstolene.

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 79
    #43   24. jul 2015 Objektivt ansvar for en fartbøde,betyder det så også at danske borgere kan dømme statsministeren eller dronningen for samtlige fejl begået af alle politikere i landet,så er der da en hvor det vil få en helt ny betydning at blive forsørget af samfundet for en af dem når de bliver solbrændt i striber.
    Latterlig regel men man skal nok være politiker for ikke at kunne så det dumme i det.

Emil du har nu en god en på konen som du kan vælge og bruge nu eller omsætte senere til en god omgang (massage) smiley

• #44   24. jul 2015 smiley Henrik H > Man kunne godt formode at du har personlig erfaring med indholdet i dit profilbillede, når man læser første afsnit af dit indlæg smiley smiley

Og så synes jeg da at der er grundlag for mere end dobbelt op på sidste del smiley :D

• #45   24. jul 2015 Henrik H nej kongehuset kan ikke straffes
    Kongehusets medlemmer har immunitet. Det er kun monarken, der kan idømme et familiemedlem en straf. Sådan er reglerne i Grundloven og Kongeloven af 1665. Monarken kan dog vælge at ophæve immuniteten, hvis et medlem af kongehuset begår en så alvorlig forbrydelse, at sagen bør behandles af de almindelige domstole.

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

#46   24. jul 2015 #44 Nej slet ikke jeg griner af samfundet de landsskadelige politikere og så tager jeg de love jeg kan bruge til noget og giver et fuck for resten,for det er jo ikke sådan at de politikere der laver lovene eller de betjente der skal håndhæve dem selv altid er for gode til at følge dem,så hvorfor skulle jeg lade mig gå på af deres infantile småborgerlige politik og love ?

En lille en,mig og min makker bliver stoppet på hver vores mc sidste efterår i silkeborg,de studser over begge står i mit navn og mener at jeg har små pupiller af at køre direkte imod efterårs solen fra herning til silkeborg og for at chikanere os lidt da de ikke kunne knalde os for andet kunne jeg da lige få en alkohol og narkotest,det tager så en god halv time,skide træls men jeg fik 2800 kr i erstatning for at stå og tage pis på politiet i over 30 min pågrund af total inkompentence,hvor skulle jeg kunne blive sur på et samfund der belønner mig så godt for at udvise tålmodighed over for samfundets mindre begavede ?
    I DONT GIVE A FLYING FÅRK !

#45 jeg ved godt at politkere kongehuset osv ikke er pålagt de samme regler som de pådutter os andre,men det er sku lidt en omgang dobbeltmoralsk buttpluggeri,og derfor formulerede jeg mig som jeg gjorde.

• #47   24. jul 2015 Henrik H hvad fik du erstatning for?

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

#48   24. jul 2015 Fordi det tog sålænge som det gjorde og fordi begge test gav 0 resultat samt det var ydmygende behandling da vi stod på en parkeringsplads op til en temmelig befærdet vej,fjolserne ville jo ikke lytte for jeg sagde det til dem at jeg var modstander af den slags,og jeg har samme holdning til samfundet som samfundet har til mig,vil de ikke høre må de føle,i første omgang ville de ikke betale men da de så fik at vide de ville blive anklaget via retten for det og at min kammerat havde filmet en del af det på tlf så fik jeg fluks en check på 2800 kr,det svarer vel til en timeløn omkring lidt over 5000 kr så vil jeg godt bære over med dem.

Istedet for at udstille deres dumhed kunne de have kigget på cyklerne,begge havde ulovlige baglygter,chopperens nrplade sidder i en vinkel så et fartkamera kun kan tage billede af den hvis kameraet er monteret i en flyvende helikopter,Bkingen kunne ikke ligefrem overholde den med de max 25% effektforøgelse.
    Så derfor hvorfor skulle jeg kunne blive sur på et samfund der lader mig bryde loven og bagefter betaler mig for deres egne fejl ? smiley
    Life is lol

• #49   24. jul 2015 Man får ikke erstatning pga tid det taget. Man får ikke erstatning hvis de har en begrundet mistanke om du er påvirket. Så lyder lidt som en and det du kommer med. Men sorry folk har det med at overdrive deres sag her på BG,

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

#50   24. jul 2015 Har smidt papirerne ud på erstatningen så kan ikke dokumentere medmindre du vil følge med mig på viborg politistaion da dem er dem som varetager det distrikts erstatnings sager,men ingen overdrivelse og det er ikke første gang,men som ordsproget siger så snyder den kloge den mindre kloge og når man ser på gennemsnits intelligens kvotienten blandt landets ledere og ansatte så vinder jeg klart,og igen det er sku svært at blive sur på dem som man altid kan tryne på den ene eller anden måde.
    Men det var jo egentlig bare et modsvar til onkel lilleper som åbenbart har trukket sig fra at grine mere af min avatar,den der ler sidst ler bedst.
    I win once more smiley

Men nok om det for jeg er altså ved at prøve om finde en bil til en kammerat,så god weekend ferie osv.

• #51   24. jul 2015 Ja, det grin tog lidt tid!
    Og det gjorde det absolut ikke nemmere at stoppe da man læste hvor barnligt der var svaret!
    Det gjorde det blot endnu tydeligere hvor godt den avatar passer smiley

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    mar 2012

#52   24. jul 2015 # 51 Nogen er jo så undermøblerede på førstesalen at de render rundt og griner af alt uanset hvordan det rammer dem og deres omdømme.

• #54   24. jul 2015 Morten kan du bevise hvem der ejer den kniv da? Kniven kan jo tilhører hvem som helst i huset. Så hvem vil du lige dømme for ejerskabet?

• Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Svar: 46
    #56   24. jul 2015 Morten,

Din tænkte situation holder ikke vand. Da en person køres ned, er det en sag omfattet af straffeloven, og dér gælder ikke objektivt ansvar, på nær ved medvirken og åbenlyst kendskab til en hændelse.

Det objektive ansvar gælder kun, hvor loven siger at du som fx bilejer BØR have kontrol over, hvem der benytter din bil.

• #57   24. jul 2015 Morten D du skulle tage dig lidt sammen. Det er dig der gør alt til et problem hvor der intet er hold i. For når der er en der tager din bil uden din tilladelse. Så er det tyveri og så er ejeren uskyldig. Så hvad med du fik ligt sund fornuft, for det er da en være gang lort du lukker ud. For når du sammen ligner noget så er det jo ikke noget der har med hinanden at gøre.

Kender du overhovedet forskel på at låne sin bil ud og tyveri af ens bil?

• #58   24. jul 2015 Morten D og ved du hvad en kværulant er? det er en der føler sig forurettet. Ergo det er dig der er en kværulant her i indlægget og ikke jeg.

• #60   25. jul 2015 Morten D det gør du åbenbart heller ikke. Du slynger om dig med ord du ikke kender betydningen på. Den eneste i dette indlæg der føler sig forurettet er da dig. Kan du ikke stå inde for det, den du låner din bil ud til. Så skal du ikke låne den ud. Så tag en tudekiks og kom videre

• #62   25. jul 2015 At du så kommer med alverdens mærkelige argumenter for hvorfor fakta ej er fakta, det må sq stå for egen regning Erasmus... Eller var morlil en and?

Hvem er lige klovnen der sammenligner tyveri med objektiv ansvar smiley Du fatter jo ikke forskellen man. Det er der jo flere der lige har skrevet du ikke gør. Tag dig nu sammen man.

Og nu prøver du så at få det til at se ud som det er vi andre der har fucked det op. Hallo lær hvad de ord betyder før du bruger dem.

Du er sgu da ikke ansvarlig for et mord hvad en anden har begået du er sgu da total uvidende. Hvor står der du hæfter for et mord hvad en anden har begået.

Bilen tilhører dig den står i dit navn. Kniv eller andet står ikke i dit navn så det kan du for fanden ikke hæfte for hvor svært er det at forstå.

Når en person tager noget af dit uden lov så har du ikke objektiv ansvar for det for så er det tyveri. Giver du personen lov så har du objektiv ansvar. er det nu fatbart formuleret for dig?

• #63   25. jul 2015 Morten D det er sgu da dig selv der kommer med de mærkelige sammenligninger

i går kl. 18:59
    Du vil bare kværulere om alt hva Erasmus, du er eneboer og der bor ikke andre i huset... Så lad os tage en sag der ligger nærmere:

Du er til vejfest og låser ikke døren, de fleste af dine naboer ved hvor nøglen ligger, en af dem låner din bil, og kører en person ned. Der er flere vidner der har set at det ikke er dig, men ingen ved hvem der har lånt bilen, politiet kommer nu til dig og sigter dig for manddrab, med mindre DU kan pege på hvem der har gjort det. DET er objektivt strafansvar... Det er vel helt i orden at du straffes for mord. For du havde jo købt bilen og du købte bilen, så er du jo også ansvarlig. Vil du mene det er retfærdigt?!

Dette her du skrevet. OG NEJ DU HÆFTER IKKE FORDI, DA DET ER TYVERI AF DIN BIL OG SÅ ER DU IKKE ANSVARLIG FOR HVAD FØREREN HAR LAVET. Så det er dig der sammenligner en masse ubrugelig fakta og så beskylder andre for det. Du er da underlig. Der står du kun af ansvar for bøde optil de 30 % hvor i loven står der du har ansvar for alt andet. Du spiller jo så klog då find i loven hvor det står. Man har kun ansvar op til de 30% og ikke ved et drab en anden har begået. Så hvis jeg tager din bil påkører dig og dræber dig, er det så selvmord? og har du så ansvaret for din egen påkørsel? Sikke noget fis. He He

• #64   25. jul 2015 Nu skal du få det på skrift Der står i VISSE sager ergo ikke i alt hvad der sker er det nu fiset ind i skallen

Ergo du holdes ikke til ansvar uanset hvad eller ved uberettiget brug af din bil. Så ja det er sgu dig der ikke har en dyt forstand på den sag. Typisk du så vælger at stikke halen mellem benene når du nu ikke kan dokumentere en skid for dit brok

Justitsministeriets Nyhedsbrev nr. 428 af 23. januar 2015
    Bekendtgørelser
    Bekendtgørelse nr. 24 af 15. januar 2015 om ikrafttræden af lov nr. 372 af 14. april 2014 om ændring af færdselsloven (Indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser).

Det fastsættes herved, at loven træder i kraft den 1. februar 2015.

Med loven indføres en særlig form for betinget objektivt strafansvar for ejeren (den registrerede bruger) af et køretøj i visse sager om overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne i færdselsloven konstateret ved Automatisk Trafikkontrol (fotovogne). Det betingede objektive strafansvar vil gælde i sager, hvor der ikke er spørgsmål om klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsforbud (dvs. hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct.). Ejeren pålægges bødeansvaret, medmindre den pågældende kan udpege en anden fører på gerningstidspunktet, som erkender at have ført køretøjet, eller en anden var uberettiget i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet. Såfremt en bruger af køretøjet er registreret i Køretøjsregisteret, holdes denne dog – frem for ejeren – i udgangspunktet ansvarlig.

Bekendtgørelsen er tilgængelig i sin helhed her.

Bekendtgørelse nr. 25 af 20. januar 2015 om ikrafttræden af § 1, nr. 7, i lov om ændring af retsplejeloven, straffeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Revision af reglerne om forkyndelse)

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. februar 2015.

Ved lov nr. 1242 af 18. december 2012 om ændring af retsplejeloven, straffeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Revision af reglerne om forkyndelse) blev der med § 1, nr. 7, fastsat regler om digital forkyndelse og forenklet digital forkyndelse. Efter lovens § 5, stk. 2, fastsætter justitsministeren tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 7. Med bekendtgørelsen fastsættes det, at lovens § 1, nr. 7, træder i kraft den 1. februar 2015.

Bekendtgørelsen kan læses her.
    Fredag 23. januar 2015

Print

Kommentér på:
Fartbøde uden billede?

Annonce