Skifte tandrem med el. uden strammerhjul {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at diskutere flg:
Når nu man skal have skiftet tandrem:
1. Skifter et værksted altid kun remmen eller bruger de et helt tandremskit med både strammerhjul og tandhjul?
2. Tandremmen er klart den del som er den svageste i et tandremskit. Men er det overhovedet nødvendigt at skifte strammerhjul og tandhjul med?
De fleste vil nok sige at man skal skifte det hele "for at være på den sikre side". Ja, det kan man jo altid sige - men er der belæg for det? Og argumenter såsom "det er penge givet godt ud" ... er fine argumenter, men det forklarer jo stadigvæk ikke begrundelsen. Er det bevist at det er bydende nødvendigt at skifte strammer og tandhjul samtidigt? Eller gør folk det bare fordi de er tøsedrenge?
Lucas
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Måske der ikke er slør ved remskift, men som du selv nævner, så vær sikker.
MEN firmaer, især via autobutler, hvor fru hansen beder om pris på tandremsskift på deres audi.. De får en pris på en tandrem, og så lønnen. Så skiller de ad, og, nååå ja, nu kan vi da se lejer og vandpumpe skal skiftes, og nu har vi det jo skilt ad, så er det billigere for fru hansen. Nooot. Så tager de lidt ekstra den vej
aug 2009
Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 3.663
sep 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 2.998
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.629
Man VED at de har en begrænset levetid pga. det stress de er udsat for, så derfor
anbefaler man at skifte det hele i samme omgang. Samt rent økonomisk kan det kun svare sig.
Det er jo tåbe dumt økonomisk at køre afsted og kun have fået skiftet remmen og så komme 3 uger efter og skal have hele svineriet skildt ad igen (igen risiko for fejl) for så at skifte hjul eller pumpe. Det kan slet ikke svare sig økonomisk.
En 3. ting er at man ikke sådan lige kan måle hvor længe de dele har tilbage og man skifter dem derfor ved service fordi det er der "garantien" for at de kan holde ophører, så det er en slags "forsikring" hvis ens motor dør, så kan man udelukke ens egen tåbelighed i kampen, hvilket er det man ellers ville tabe på med det samme. (hvilket er dyrt)
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Hej
Både rem og tilhørende hbul ogsåvandpumpe skiftes på tilrådettermin
Hvorfor? Fordi der ikke er nogen alternativ.
Mvh KP
feb 2015
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 997
Og på nogle af de gamle Mazdaer sidder der en fjeder til at trække i opstrammer hjulet. Hvis det ikke bliver skiftet så knækker fjederen.
Så jo en ordentlig mekaniker skifter altid det hele.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Du starter med at skrive følgende.
<<<< Jeg kunne godt tænke mig at diskutere flg:>>>>
Du deltager ikke selv i din egen debat, så du skulle nok have skrevet at du gerne vil have at du gerne vil have at andre diskutere dit emne, og at du godt kunne tænke dig at diskutere det.
Men hvis du syntes at det er fordi man evt. er en tøsedreng hvis man skifter.
Hvorfor så skifte rem.
Der er mange faktoere der spille ind.
Tandremmen kan falde for kilometer, eller alder. og der er en almen opfattelse.
Jeg har selv tidligere lavet et spørgsmål om netop en tandrem, og der var ikke andet info der dukkede op om en egentlig holdbarheds dato. ( eller ingen kunne svare på det) hvis man køber uoriginalt eller andet ud over VW, du kan evt. læse tråden.
Man har produktionsdato på bla. dæk, selv om man fysisk kan se på et dæk at det er ved at være færdig. (det syntes jeg ikke man kan se på bla. en tandrem, hvis man er i tvivl om hvor gammel den er.
Men lad os lige tage den med strammer hjul eller medløberhjul.
Du står med en bil hvor producenten angiver at tandremmen skal skiftes ved 5 år, eller 120.000 km.
Bilen er lige blevet 5 år, og man vælger at skifte tandrem fordi man følger alderen man anbefaler.
Men bilen har "kun" gået 40.000 km., men ifølge anbefalingerne fra mange skoler og udlærte mekanikere, ja så skifter man hjul og vandpumpe i samme omgang
Så har lejet jo ifølge anbefalinger en levetid ligesom tandremmen, på 120.000 km. og det vil medløæberhjulet jo først i dette tilfælde opnå efter en alder på 15 år.
Så du har ret hvorfor skulle man skifte hjulet 3 gange på de 15 år, i dette tilfælder her, når det nu ikke er nødvendigt.
Man kan også have samme situation, med en anden bil, men de samme 5 år, og 120.000 km.
Men denne bil har måske nået 120.000 km. efter bare 1 år. (eksempelvis en taxa)
Men samtidig har bilen her (taxa) holdt 50% af tiden i tomgang, fordi der sider en gut i bilen der fryser så let som ingenting.
Så vil den samlede kilometer antal jo egentlig komme 20-30 % længere op den den egentlig er, og så skulle man måske lige se at få skiftet det hele samtidigt.
Der er mange faktorer der spiller ind.
Så tror bare det er en gængs opfattelse og en form for lemming effekt, der gør at en mekaniker ikke tænker selv, fordi man ikke tør tage et ansvar, og at det ikke er ens egne penge man bruger.
Det kan jo nemt gå igen i mange ting.
Mange skifter jo konsekvent pærer i begge sider, hvis den ene springer, med den begrundelse at man kan jo ligesom skifte begge ved samme lejlighed, da den ene jo er slidt, eller at det er nemmere eller at den anden springer hurtigere pga. spænding... Dohh, hvor ved bilens batteri nu lige pludselig det fra... ???
Man skifter tit også konsekvent bremseskiver, størdæmpere osv. i begge sider.
Det anbefales endda.
Hvis en skive i højre side har riller, men den i venstre ikke har, og er jævn og fin, ja så skifter man bare løs...
Hvor ved foden eller bremsevæsken fra at men kun har skiftet skive i den ene side, eller begge.
Hvis man skifter bremsebelægning ved samme lejlighed, så kan man købe søtvis.
Og bremsebelægning bliver jo hurtigt slidt til, og mange udlærte mekanikere, siger jo selv at man "lige" skal køre nye bremser til,,, ????
Hvorfor nu det når det hele er nyt.
Det kører igen, men kalibere, hjulcylindre.
Man har man et slidt føresæde, så skifter man jo det, og ikke alle sæderne.
Jeg syntes mange er for hurtige på aftrækkeren, når du bor i lemmingland, for sådan har man altid gjort.
Link. til den tråd om tandrem.
http://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/1073950-reservedels_saelger_mangler_viden_om_holdbarhed_paa_tandrem_
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
kan du så forklare hvorfor så mange herinde, mener at man lige skal køre helt nye bremser til de første 500 km.???
støddæmpere kan inden de bliver defekte være lige så meget uens
højre side foreksenpel. ved dæksler, indkørsler. osv.
hvis det virker så virker det jo...'-)
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.629
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
den der med stabb bolte skal skiftes parvis er da hen i hegnet. hvis man mener det og samtidighed mener at bærekugler og stytekugler ikke skal.
de har jo nøjagtig samme opbygning....
men god weekend alligevel...
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Hjullejet i vores Hyundais højre side har jeg skiftet for ca 2 år siden, det venstre ligger stadig i bilen og venter på der skal komme lyde fra den side, før bliver det ikke skiftet.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
feb 2015
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 997
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
ja hvorfor mon det er blevet sådan med skiver og tromler...
ja man kan jo kun gætte.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
misforstod vist.
da jeg var ung kunne man mig bekendt kun købe skiver sættesvis
men idag enkeltvis.
det var det jeg kommenterede.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
han skriver jo også stabb enkeltvis.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
det samme gælder jo stytekugler og bærekugler.
de har jo samme opbygning.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
feb 2015
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 997
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 247
Et værksted har ansvaret for, at rem, strammerhjul og evt. vandpumpe, holder den tid, som bilfabrikanten har fastsat som skifte periode. "Spare" de en af delene, får de et erstatningskrav på halsen.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Det er jo ligegyldigt for et værksted hvis de har de rigtige forsikringer.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 247
Ja, hvis de har. Hvis ikke skriver de på fakturaen "Kun tandrem skiftet efter ejerens ønske".
På mange motorer vil en knækket rem eller strammerhjul som falder af, smadre motoren for 1000 vis af kroner.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.629
for den skal jeg da klart have, det lyder smart.
Jeg ville holde mig til at tilføje afskriften af ansvaret pga. kundens eget ønske.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Jeg fik tidligere tilbudt en forsikring, via alm. brand som kunne sikre værkstedet for mekkerens fejl 40
derfor skrev jeg det :-S
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 146 Svar: 4.629
aug 2019
Følger: 1 Svar: 1
Skifte tandrem med el. uden strammerhjul