{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.577 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Hjælp til valg af billig brugt bil {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg kigger på biler til de 20000kr-25000kr, mit eneste krav til bilen er driftsikkerheden. Ting som udsende, størrelse, mærke, topfart, moment osv. er mig ligegyldige. Den skal bare virke.

Jeg tænker som udgangspunkt, at biler der har færrest kilometer bag sig, og er nyere, burde i teorien være mere driftsikre. Det er altså disse to parametre jeg har kigget på for at finde følgende modeller i prisklassen (alle disse skulle også have en udfyldt servicebog, og være mindre end 1år fra sidste syn):
Fiat, punto: 2003-2004, 92-124k km
WV, lupo: 2001, 121k km
Fiat, panda: 2004-2005, 119-122k km
Peugeot, 206: 2000, 88k km
Chevrolet, matiz: 2006-2008, 60-126k km
Citroën, Saxo: 2003, 92k km
Kia, picanto: 2007, 144k km
WV, polo: 2000, 114-150k km
Ford, ka: 2005-2008, 70-131k km
Hyundai, Getz: 2004, 136-142k km
Suzuki, Alto: 2004, 92-142k km

Det eneste åbenlyse problem jeg har kunne finde frem til med disse modeller (indtil videre), er rustproblemerne med Ford Ka. Så det trækker ned, trods de kan erhverves ret nye og med lave km. Umiddelbart vil jeg selv vurdere, at Chevrolet Matiz vil være en af de bedste kandidater, da man kan få en fra 08 og under 100000km.

Hvad vil I anbefale? Jeg foretrækker anbefalinger der er baseret på fakta, eller i det mindste lidt mere end enkelte anekdoter.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af billig brugt bil
  • #1   11. aug 2015 Du kan i hvert fald roligt strege den Lupo af listen, hvis det er driftsikkerhed du har højest på listen. Og det er fakta.

• #2   11. aug 2015 Jeg har selv haft en Matiz fra 09. Den kører virkelig bare dårligt. Ekstremt vindfølsom. Så streg du os bare den ud smiley

Jeg hælder nok mest til en Picanto

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #3   11. aug 2015 jeg vil nok ikke vælge en bil med +10 år på bagen med mindre du tjekker rust

• #4   11. aug 2015 Fiat, punto: Dejlig bil - diesel er god til motorvejskørsel.. rust er desværre fjenden
    WV, lupo: 2001, Vil æde besparelsen op i reperationer
    Fiat, panda: 2004-2005, Rigtig dejlig bil, hvis du IKKE skal på motorvej.. På motorvej er den baaaaaare tørstig..
    Peugeot, 206: Kender jeg intet til
    Chevrolet, matiz: 2006-2008, Bliver du MEGET HURTIGT træt af at sidde i
    Citroën, Saxo: 2003, Kender jeg ikke til
    Kia, picanto: 2007, Dejlig pålidelig vogn med ekstremt meget udstyr
    WV, polo: 2000, Kender jeg ikke meget til
    Ford, ka: 2005-2008, Desværre er rust en fjende
    Hyundai, Getz: 2004, Bliver du også meget hurtig træt af at sidde i
    Suzuki, Alto: 2004, Rygtet siger, at køreglæden hurtig aftager og at bilen hurtig bliver kedelig at køre i.

Personligt ville jeg undersøge Panda og Picanto hvis det er til landevej.. Punto diesel, hvis det er motorvej.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    aug 2015

#5   11. aug 2015 #2 "Jeg har selv haft en Matiz fra 09. Den kører virkelig bare dårligt. Ekstremt vindfølsom. Så streg du os bare den ud"
    Men ingen reperationer?

#3 "jeg vil nok ikke vælge en bil med +10 år på bagen med mindre du tjekker rust"
    God pointe, som sagt prøver jeg også at finde en bil der er så ny og ubrugt som mulig (inden for prisen).

#4 "Chevrolet, matiz: 2006-2008, Bliver du MEGET HURTIGT træt af at sidde i"
    Bare rolig, det gør jeg ikke. Jeg får kun ondt i min bag af at have brugt penge på reperationer :).
    #4 "Kia, picanto: 2007, Dejlig pålidelig vogn med ekstremt meget udstyr"
    Jeg har flere andre steder læst godt om den, det er helt klart en af dem jeg overvejer mest.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #6   11. aug 2015 toyota yaris verso stabil økonomisk masser af plads grim som arvesynden

• #7   11. aug 2015 Peugeot 206 er dejlige biler smiley bagbroerne er dog noget lort, men bør kunne holde ca. 200.000km, ellers er det kun el problemer

• #8   11. aug 2015 Personligt synes jeg da at sådan 1 generationyaris er en rigtig pæn vogn - især i T-sport med "almindelig instrumentering "

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    aug 2015

#9   11. aug 2015 #6 "toyota yaris verso stabil økonomisk masser af plads grim som arvesynden"
    Jeg har kigget på toyota yaris. Den skulle have vundet en masse priser og holde rigtig godt. Dette resultere dog i en høj pris. I min prisklasse er den fra 2000-2004 og har kørt 150000km-300000km. Og det kan godt være at den holder, men vil en matiz/picanto der er 4-8 år nyere og har kørt 3-4 gange mindre ikke stadig være et bedre valg?

• #10   11. aug 2015 Vedr Matiz 09. Udstødning var rustet op efter 3 år, jeg fik skiftet tændkabler, og bilen stod ujævnt i tomgang.
    Købte bilen i 2013 til ca 20000, hvor den havde kørt 70000km.

Oveni, så mener jeg faktisk at du ikke kan justere på rattet, og højden på sædet. Ved længere ture resultere det i en øm ryg.

Jeg ville tage Picanto'en til enhver tid ift Chevrolet matiz.

• #11   11. aug 2015 Syg liste i det første indlæg...

Denne liste er jo top-10 over de mest IKKE driftsikre biler på markedet.

Går man et par klasser op i størrelsen, så får man driftsikkerheden. F.eks. en Avensis, eller Accord. De små biler er jo propfyldt med billige dele for at holde prisen nede...

Men ellers skulle en Suzuki Swift være ret driftsikker.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    aug 2015

#12   11. aug 2015 #10 "Vedr Matiz 09. Udstødning var rustet op efter 3 år, jeg fik skiftet tændkabler, og bilen stod ujævnt i tomgang.
    Købte bilen i 2013 til ca 20000, hvor den havde kørt 70000km."
    Det lyder ikke som de store ting, men klart noget jeg vil tage i betragtning.

#11 "Går man et par klasser op i størrelsen, så får man driftsikkerheden. F.eks. en Avensis, eller Accord. De små biler er jo propfyldt med billige dele for at holde prisen nede... "
    Årsagen til de valgte modeller var primært at de findes (forholdsvis) nye og med få km. En Avensis vil være fra omkring 2000 og have kørt godt 200000km, men det kan godt være det er bedre end en af de nyere små billige biler (i forhold til driftsikkerheden).

#11 "Men ellers skulle en Suzuki Swift være ret driftsikker."
    Der er få Suzuki Swift i den prisklasse, de fleste er fra omkring 2000 og har kørt over de 150000km. Meget ligesom Toyota yaris. Er det stadig et sikre køb end en f.eks. picanto fra 2007 der har under the 150000km?

• #13   11. aug 2015 Matiz er ikke anden end en lort med hjul på. Du må sgu ikke købe den .

• Antichrist
    Antichrist Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #14   11. aug 2015 Jeg har lige stået i samme problemstilling som dig og endte ud med en punto. Fin bil, god plads i kabinen, god sikkerhed og så fås de utrolig velholdte med få km til meget små penge.

Jeg var ude og teste både Chevrolet Matiz, Kia Picanto, Ford Ka og Fiat Panda, men ingen af dem kom bare i nærheden af puntoen.

Den lille Matiz, valgte jeg fra grundet sikkerheden i den. Den var også meget vindfølsom, og jeg kører en del landvej herude, hvor der altid er enten kraftig eller som minimum frisk vind smiley

Picantoen, var ubehagelig at køre i, og jeg synes ikke den virkede til at være merprisen ift. puntoen værd.

De ford ka'er jeg var ude at se på døjede alle med rust i større eller mindre grad, og det gider jeg heller ikke betale ekstra for...

Og Pandaen var som sådan fin, men igen var der mere vindmodstand i den, og jeg følte ikke at jeg fik nok ekstra for pengene ved at vælge den fremfor puntoen.

Jeg har selv en del puntoer kørende i min bekendskabskreds(14 stk, fra årgang 96-2006), og selvom jeg ikke finder bilen særlig køn, så siger min erfaring mig at de er stabile, og det var det jeg skulle bruge.

Ingen af de 14 har fejlet noget særligt, andet en alm. slid. Ingen større ting, og ikke noget der har sat dem ud af spillet endnu. De passes med alm. service, og andet har de endnu ikke haft brug for, så jeg håber min lille fiat lever op til min personlige statistik og bliver et sikkert bekendskab, og så må jeg leve med dens udseende smiley

Kommentér på:
Hjælp til valg af billig brugt bil

Annonce