{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.280 visninger | Oprettet:

Defekt bil på motorvej må jeg det ? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der ved om jeg må hente min bil ude på motorvejen den holder ude i nødsporet men da jeg ikk er medlem af Auto hjælp så koster det en brækket arm at få bilen hjem. Men har selv auto trailer.
Så spørgsmålet er må jeg køre ud i nædsporet med min auto trailer og læsse min defekte bil op ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Defekt bil på motorvej må jeg det ?
  • #1   11. aug 2015 Det må du ikke, det kræver bl.a. specielle kurser, tøj med godkendte reflekser osv.

  • #2   11. aug 2015 du må sikkert ikke .

    men jeg havde sku gjort det aligevel. 5min så er man væk


  • #3   11. aug 2015 Ja det tager jo ikk lang tid. Men skulle politiet køre forbi i det øjeblik så gad jeg godt vide hvad det vil koste i bøde ??

  • #4   11. aug 2015 hent den om natten, har jeg lige gjort med min egen bil.:D

  • #6   11. aug 2015 jeg takker for svar smiley

  • #7   11. aug 2015 Det hed sig engang i færdselslopven at du måtte trække en bil i nødsporet til første afkørsel, hvis man stadig må det, så er man jo nød til at binde den sammen med den trækkende bil
    Men ved ikke om loven er ændret efter vi fik 130 km/t


  • #8   11. aug 2015 Hmm, jeg ville tage chancen. Så selv nogle der gjorde det den anden dag.
    Mon ikke politiet hellere ser den fjernet, en at stå og blomstre. smiley


  • TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    feb 2004

    Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #9   11. aug 2015 Det må du ikke, medmindre du har det kursus der hedder " med vejen som arbejdsplads " samt klasse 2 beklædning ( trafikvest mm. )

  • #10   11. aug 2015 Du må slet ikke trække den på motorvej. Tror dårligt man må hente med en autotrailer på motorvejen. Mener kun det er bjærgningskøretøjer og autohjælpsbiler der må arbejde på motorvejen. Og har også været snak om at hver gang man skal på motorvejen og hente en bil skal man kontakte politiet. Og de skal give grønt lys for at man henter den. Og har også været snak om at hvis man kommer ud på selve kørebanen når man arbejder på motorvejen, så skal den pågældende vejbane spærres af med skiltevogn med mere. Ved dog ikke om de 2 sidste ting er blevet vedtaget. Men det håber jeg det er blevet. Er ikke ufarligt at hente bil på motorvejen.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #11   11. aug 2015 tvler på man kal have kursus osv det er jo ikke erhverv men privat og hvis man punktere må man jo godt skifte hjul hvis man i føre sig en signal vest men det er ulovligt at træke de efer en anden bil da man jo kun må køre 30
    men ring da politiet og spørg dem


  • #12   11. aug 2015 Jo man skal på kursus for at arbejde på motorvejen. Blev indført pgr man har set en del eksempeler på at folk har holdt fx i venstre vognbane uden afspærring og trukket bil på lad.

  • #13   11. aug 2015 Blot til info - hvis man trækker et køretøj efter et andet med slæbetov el. lign., mister begge førere kørekortet ubetinget. Så pas på med det....

  • #14   11. aug 2015 Mee du må jo heller ikke parkere den i nødsporet selv om den er brudt sammen, nød sporet er til udryknings køretøjer, så det er nok bare at få den væk der er vigtigst.

  • #15   11. aug 2015 Slæbning på motorvej og motortrafikvej

    § 9. Et bjærgningskøretøj må foretage slæbning på motorvej, såfremt dets højst tilladte hastighed under slæbning er 70 km/t, jf. § 8, stk. 1 og 4.

    Stk. 2. Et bjærgningskøretøj, hvis højst tilladte hastighed under slæbning er 40 eller 50 km/t, jf. § 8, stk. 1-4, må dog foretage slæbning til nærmeste frakørsel. Derudover må der slæbes på motorvejsstrækninger, der går over broer eller gennem tunneller, såfremt de nærmeste til- og frakørsler til disse strækninger anvendes. Der skal anvendes havariblink på begge køretøjer samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra. Såfremt ingen faktiske akseltryk overstiger 8 tons, skal slæbning ske i nødsporet, hvis et sådant findes.

    Stk. 3. Et bjærgningskøretøj må dog, uanset bestemmelserne i § 6, stk. 3, slæbe et vogntog til nærmeste frakørsel. Der skal anvendes havariblink på køretøjerne samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra.

    Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til slæbning på motorvej.

    Stk. 5. Bestemmelserne om slæbning på motorvej gælder tilsvarende for motortrafikvej
    .


  • #16   11. aug 2015 Der er et auto hjælp firma i Vejle, der kan hente den for dig. Mener han tager 300-500 kr. så længe det er i Jylland.

  • #17   11. aug 2015 20488573 Her er nummeret til ham.

  • #18   11. aug 2015 Redbug Det er løgn

    Slæbning

    § 4. Slæbning af et køretøj skal ske under anvendelse af forsvarligt udstyr og ved forsvarlig sammenkobling af køretøjerne og kan kun ske ved

    1) at køretøjet delvis ophænges på et bjærgningskøretøj,

    2) sammenkobling med wire eller tov, medmindre det slæbte køretøj er et påhængskøretøj,

    3) sammenkobling med tilkoblingsanordning eller stangforbindelse, eller

    4) at køretøjet delvis ophænges på et påhængsredskab, der opfylder bestemmelserne i § 5.


  • #19   11. aug 2015 Nu skal I sgu lige skelne mellem slæbe et andet køretøj (forbudt) og at køre et andet køretøj op på en autotrailer... Kørsel med en trailer er IKKE slæbning.

  • #20   11. aug 2015 RedBug

    Sikke noget pis at skrive...


  • #21   11. aug 2015 Asbjørn Og jo det er til brug af biler der er brud sammen

    Et nødspor er det sted på en motorvej, oftest længst til højre, hvor havarerede biler holder, indtil der kommer hjælp.

    Fra og med 1. maj 2006 straffes det med et klip i kørekortet, hvis man kører ulovligt i nødsporet.


  • #22   11. aug 2015 Du må hverken trække den eller fjerne den med trailer.... smiley Det er Kun godkendte Bjergnings-køretøjer der må dette på motorvej og motortrafikvej.
    Du må nød-reparere dit køretøj her og nu hvis dette kan bringe det vider og væk fra motorvejen, det vil sige skifte hjul og andet der lige kan fikses... derudover, så er det bare at lade den hente af et bjergnings køretøj.

    Når det er sagt, så skal det da lige siges at hvis jeg strander på motorvejen og har den mindste chance for at fjerne den selv, så fjerner jeg den sku.... om man må eller ej, ellers bliver den fjernet med autohjælp. Min bil skal under igen omstændigheder stå og blomster på motorvejen natten over. Dagen efter er den jo ikke mere vær end skrot prisen, når nu dum, dummer og dummest kommer forbi og lige syntes den da skal smadres.
    Tjaaa.. eller en søvnig trucker der lige tager en tur inde i nødsporet.


  • #23   11. aug 2015 Jan tag lige og læs her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=21816

  • #24   11. aug 2015 Hvad skal jeg læse der....??

  • #25   11. aug 2015 Havde sgu fjernet den uden at tøve.

    Kørte lige forbi en bil den anden dag, som sikkert har stået uden nummerplader en nat el. lign., den var selvfølgelig smadret til ukendelighed.




  • #27   11. aug 2015 Jan hvad står der i paragraf 3?

  • #28   11. aug 2015 At du må fjerne en bil fra kørebanen.... det siger jo ligesom selv selv at man må, da den eller er til fare...!!!! Hvor vil du hen med det....?

  • #29   11. aug 2015 Læs resten

    Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.

    hvad siger de paragrafer?


  • #30   11. aug 2015 Paragraf 3 kan man så ikke bruge i denne sammenhæng da nødsporet ikke er en del af nødsporet.

  • #31   11. aug 2015 Thomas j arh det passer så ikke smiley

  • #32   11. aug 2015 Ja det siger jo bare at hvis du holder på kørebanen, så må du fjerne bilen. Og fjerner du den ind i nødsporet, så er du ikke helt så intiligent, for så bliver det lige pluslig en opgave for et bjegningskøretøj.... ergo, så fjerner man den helt væk fra motorvejen hvis man er smart. Problemet er jo bare at når du holder på kørebanen, så det nogen fremmede der skal trække dig, og jo ikke sikkert de gider trække dig helt væk, plus hvis det er på grund af en ulykke, så er du jo ligesom nød til at blive der. Den pargraf er jo bare for at du gerne må fjerne biler der er disideret til fare.
    Du må stadig ikke fjerne noget som helst fra nødsporet.


  • #33   11. aug 2015 Enhver ved da at nødsporet ikke er en del af nødsporet smiley

  • #34   11. aug 2015 Thomas J

    Så du mener, at bilen skal liiige skubbes ud på kørebanen, før man må fjerne det?? smiley


  • #35   11. aug 2015 Jan der står kun du IKKE må slæbe bilen

    Definitioner

    § 1. Ved slæbning af køretøjer forstås kørsel, hvor et køretøj trækkes uden iagttagelse af bestemmelserne om tilkobling af køretøjer eller om anvendelse af prøveskilte.

    Ikke en skid om trailer


  • #36   11. aug 2015 Lige en skrive fejl? mente selvfølgelig at nødsporet ikke er en del af kørebanen..

  • #38   11. aug 2015 Så du vil løfte bilen op på trailer mid dine bare næver eller..... ville du måske trække den op....?
    Mig bekendt må du ikke udføre nogen form for arbejde på motorvejen uden en vis uddannelse... og løfte eller trække en bil op på en trailer... det sku arbejde, så det må du ikke. Og du får mig ikke overbevist om andet.... smiley
    Men som jeg sage i starten, så kan de pis på en sten med deres lovgivning... min bil var blevet fjernet uanset hvad.


  • #39   11. aug 2015 Tja hvorfor må man så skifte hjul?

  • #40   11. aug 2015 Og nej mener ikke at den skal skubbes ud på kørebanen før man må bugsere bilen væk fra motorvejen. Men den paragraf 3 som i henviser til har ikke noget med slæbning på motorvej men slæbning på alm vej. Er kun bjærgningskøretøjer der må foretage en slæbning på motorvej

  • #41   11. aug 2015 Thomas J hvorfor fritager den dig så for reglerne der om handler motorvejen?

  • #42   11. aug 2015 #41
    Er ikke lige med på hvad du mener?


  • #43   11. aug 2015 Fordi det er en nødrep.
    Men hvis du lige har en traler bag på du kan smide bilen op på, og en ekstra bil i baglomme du så kan koble på og køre vidre med, så go for it.
    Men hvis du nu ikke lige kan få traileren forbi bilen inde i rabaten, så skal du jo løfte den over... For du må jo ikke skubbe den forbi ude på kørebanen... vel.
    Nååå... det var så en anden bil du fuldtes med der hade en trailer på.... når ja.... eller retter nej, for så er det ligepluslig ikke nødrep. af din bil, det er arbejde, og den anden må for øvrigt heller slet ikke standse i nødsporet. Den bil fejler jo intet... vel.,


  • #44   11. aug 2015 Læs paragraf 3 Ved fjernelsen kan der ses bort fra reglerne i §§ 4-11. Fjernelse skal ske på den efter forholdene mest forsvarlige måde.


    Så læs de paragrafer 4 til 11



    § 4. Slæbning af et køretøj skal ske under anvendelse af forsvarligt udstyr og ved forsvarlig sammenkobling af køretøjerne og kan kun ske ved

    1) at køretøjet delvis ophænges på et bjærgningskøretøj,

    2) sammenkobling med wire eller tov, medmindre det slæbte køretøj er et påhængskøretøj,

    3) sammenkobling med tilkoblingsanordning eller stangforbindelse, eller

    4) at køretøjet delvis ophænges på et påhængsredskab, der opfylder bestemmelserne i § 5.

    Det trækkende køretøj

    § 5. Til slæbning af et køretøj må kun anvendes bil, traktor, motorredskab eller et til disse tilkoblet et-akslet, uaffjedret, ikke-registreringspligtigt påhængsredskab.

    Stk. 2. Påhængsredskabet skal være konstrueret til at slæbe en havareret bil således, at bilens styrende hjulpar fastgøres på påhængsredskabet. Påhængsredskabet må kun anvendes til dette formål.

    Det slæbte køretøj

    § 6. Der må kun foretages slæbning af et havareret køretøj eller et påhængskøretøj fra et havareret vogntog. Der må dog ikke foretages slæbning af tohjulet motorcykel og tohjulet knallert.

    Stk. 2. Slæbning af et påhængskøretøj må kun foretages ved sammenkobling med et bjærgningskøretøj.

    Stk. 3. Der må kun slæbes ét køretøj ad gangen, jf. dog § 9, stk. 3, og det slæbte køretøjs styrende aksel skal være forrest, medmindre køretøjet er delvist ophængt på et bjærgningskøretøj. Som ét køretøj anses i denne forbindelse tillige ledbus og sættevognstog, hvor bil og sættevogn er sammenkoblet ved hjælp af en drejekrans.

    Stk. 4. Det slæbte køretøjs faktiske vægt må ikke overstige 2 gange det trækkende køretøjs egenvægt.

    Stk. 5. Hvis det slæbte køretøj er et påhængskøretøj, hvor bremserne er i forskriftsmæssig stand og tilsluttet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må de samlede faktiske akseltryk dog være op til 1,5 gange bjærgningskøretøjets tilladte totalvægt.

    Stk. 6. Hvis det slæbte køretøjs styretøj ikke er i forskriftsmæssig stand, må slæbning kun foretages, når det slæbte køretøj er delvis ophængt på et bjærgningskøretøj eller på et påhængsredskab.

    Stk. 7. Hvis det slæbte køretøjs bremser ikke er i forskriftsmæssig stand, må slæbning kun foretages, når det slæbte køretøj er delvist ophængt på et bjærgningskøretøj eller på et påhængsredskab, eller når der slæbes med et bjærgningskøretøj ved hjælp af stangforbindelse eller tilkoblingsanordning.

    Stk. 8. Såfremt baglygterne på det slæbte køretøj ikke kan aktiveres under slæbningen eller ikke er synlige bagfra, skal det slæbte køretøj være forsynet med lygtebom. Lygtebommen skal være anbragt bagest på det slæbte køretøj, når slæbningen udføres. Lygtebommen skal være udstyret med de samme bagudvendende lygter, som er påbudt på det slæbte køretøj, og disse lygter skal kunne aktiveres fra det trækkende køretøj.

    Dimensioner

    § 7. Afstanden mellem køretøjerne må ikke overstige 4 m. Overstiger afstanden 2 m, skal trækforbindelsen være tydeligt afmærket.

    Stk. 2. Under slæbning må det slæbte køretøj ikke løftes til en højde, der er mere end 4,1 m.

    Stk. 3. Politiet kan i særlige tilfælde tillade fravigelse af bestemmelsen i stk. 2 og kan i den forbindelse fastsætte særlige vilkår.

    Hastighed

    § 8. For et bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj delvist ophængt i løftebom eller andet bjærgningsaggregat, er den højst tilladte hastighed 70 km/t, hvis:

    1) det slæbte køretøjs faktiske vægt ikke overstiger halvdelen af bjærgnings- køretøjs egenvægt, og

    2) det slæbte køretøjs styrende hjul er ophængt.

    Hvis det slæbte køretøjs faktiske vægt overstiger en fjerdedel af bjærgningskøretøjets egenvægt, skal bjærgningskøretøjet være forsynet med blokeringsfri bremser.

    Stk. 2. Såfremt betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, er den højst tilladte hastighed 50 km/t.

    Stk. 3. For bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj ved hjælp af wire, tov eller stangforbindelse, er den højst tilladte hastighed 30 km/t. Ved slæbning på motorvej og motortrafikvej er den højst tilladte hastighed dog 40 km/t.

    Stk. 4. Et bjærgningskøretøj må slæbe et påhængskøretøj med højst 70 km/t. Såfremt påhængskøretøjets bremser ikke er i forskriftsmæssig stand eller ikke er tilkoblet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må slæbning kun foregå med højst 30 km/t, dog 40 km/t ved slæbning på motorvej og motortrafikvej og 50 km/t såfremt det slæbte påhængskøretøjs faktiske vægt ikke overstiger halvdelen af det trækkende bjærgningskøretøjs egenvægt.

    Stk. 5. Ved slæbning, der ikke foregår med et bjærgningskøretøj, herunder slæbning med et påhængsredskab, er den højst tilladte hastighed 30 km/t.

    Stk. 6. Er der for det trækkende eller det slæbte køretøj fastsat en lavere hastighedsgrænse i medfør af færdselslovens § 43, gælder denne hastighedsgrænse.



    Slæbning på motorvej og motortrafikvej

    § 9. Et bjærgningskøretøj må foretage slæbning på motorvej, såfremt dets højst tilladte hastighed under slæbning er 70 km/t, jf. § 8, stk. 1 og 4.

    Stk. 2. Et bjærgningskøretøj, hvis højst tilladte hastighed under slæbning er 40 eller 50 km/t, jf. § 8, stk. 1-4, må dog foretage slæbning til nærmeste frakørsel. Derudover må der slæbes på motorvejsstrækninger, der går over broer eller gennem tunneller, såfremt de nærmeste til- og frakørsler til disse strækninger anvendes. Der skal anvendes havariblink på begge køretøjer samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra. Såfremt ingen faktiske akseltryk overstiger 8 tons, skal slæbning ske i nødsporet, hvis et sådant findes.

    Stk. 3. Et bjærgningskøretøj må dog, uanset bestemmelserne i § 6, stk. 3, slæbe et vogntog til nærmeste frakørsel. Der skal anvendes havariblink på køretøjerne samt gult blinkende afmærkningslygte, som er synlig bagfra.

    Stk. 4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til slæbning på motorvej.

    Stk. 5. Bestemmelserne om slæbning på motorvej gælder tilsvarende for motortrafikvej.

    Forsikrings- og kørekortbestemmelser

    § 10. For et bjærgningskøretøj skal ansvarsforsikringen omfatte det slæbte køretøj.

    Stk. 2. Ved slæbning af køretøj, der ikke foregår med et bjærgningskøretøj, skal det slæbte køretøj være forsynet med prøveskilte, eller det skal være registreret og forsynet med nummerplader, medmindre køretøjet ikke er registreringspligtigt, og forsikringspligten er opfyldt.

    Stk. 3. Påhængsredskab, der benyttes til slæbning, skal være ansvarsforsikret, og forsikringen skal også omfatte det slæbte køretøj.

    § 11. Føreren af et bjærgningskøretøj, der anvendes til slæbning, skal have kørekort til kategori E, jf. bekendtgørelse om kørekort.

    Stk. 2. Ved slæbning, der foregår med wire, tov eller stangforbindelse, skal det slæbte køretøj føres af en person, der opfylder betingelserne for at føre dette køretøj, jf. bekendtgørelse om kørekort.

    Stk. 3. Ved slæbning, der foregår med køretøjet delvist ophæng på et bjærgningskøretøj eller et påhængsredskab, må der ikke være personer i det slæbte køretøj


  • #45   11. aug 2015 Jan hvad fuck fabler du om Du kan sgu da godt komme forbi bilen da du køre forbi den og ind i nødsporet, hvor du så skubber den op på traileren.

    http://www.fdm.dk/nyheder/nye-regler-ved-havari-paa-motorvej bum du kan få lov til det. LÆS hvis fjernelse kræver det


  • #46   11. aug 2015 Ja er udmærket godt klar over hvad der står i paragraf 3. Og den paragraf har intet med slæbning på motorvej. Hvis du læser hele reglsættet igennem kommer du til reglerne vedrørende slæbning på motorvej.

  • #47   11. aug 2015 Og må du stoppe i nødsporet... når dit køretøj intet fejler.....!!!! NEJ, GU MÅ DU EJ.

  • #48   11. aug 2015 Hvis det er nødvendigt at udføre reparation på stedet, og det er nødvendigt at inddrage en del af kørebanen, skal du inden du går i gang, underrette politiet på telefon: 114. Det kan være i tilfælde af at nødsporet er smalt eller at du ved fx et dækskifte ville komme til at stå ude på kørebanen, selv om resten af bilen holder i nødsporet. Politiet skal også kontaktes, hvis fjernelse af køretøjet kræver inddragelse af en del af kørebanen. Politiet beslutter herefter, om reparation/fjernelse kan iværksættes.

    FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopiers helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

    http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk

    JO man må slut


  • #49   11. aug 2015 Opgiver.... Du fatter røv.

  • #50   11. aug 2015 Jan det er da dig der fatter røv Loven siger du ikke må slæbe en bil på motorvejen. Men du må gerne fjerne den på en trailer. Længere er den ikke. Og du må endda lave på bilen hvis det er det det skal til for at den kan fjernes, det fatter du jo heller ikke selvom du nu har fået det på skrift. Så kom med noget der understøtter din påstand.

  • #51   11. aug 2015 Jan

    DU fatter røv. De eneste særregler, som gælder for motorveje, er for SLÆBNING (§9). Og du har allerede læst definitionen på slæbning højere oppe.
    At fjerne bilen fra kørebanen er lovligt. Også på motorveje. At slæbe på motorveje er ulovligt.

    HVOR står der, at bilen ikke må fjernes fra nødsporet???


  • #52   11. aug 2015 Den eneste der har fremvist fakta er Once!
    I andre er indtil nu blot fremkommet med nogle udokumenterede påstande.

    Så indtil videre hedder det at du godt må hente din haraverede bil med en autotrailer når den holder i nødsporet på motorvejen.


  • #53   11. aug 2015 Hej
    Der skal auorisere vejhjælp til har jeg ladet mig frtælle
    Ikke engang hjuskifte må udføres!
    Hvis du er hurtig er der ingen der opdager det smiley
    Se i bødekataloget hvad ådan en foeseele koter
    VHKP


  • #54   11. aug 2015 Bekendtgørelse om afmærkning ved reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer på motorvej m.v.
    ( https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=152383 )

    § 4. Personer, der udfører reparation og eller afmærkning med afspærringsvogn efter denne bekendtgørelse, skal have gennemført et kursus, der lever op til de krav, der fremgår af bilag 1.

    Ikke noget krav til "autoriseret vejhjælp".




    OG det handler stadig blot om at tranportere bilen væk på en autotrailer.
    Ingen reperation, ingen bugsering.


  • #55   11. aug 2015 http://www.fdm.dk/nyheder/nye-regler-ved-havari-paa-motorvej her er lidt til jer fra 2013



  • #56   12. aug 2015 Onkel

    Er vi enige om, at denne bekendtgørelse forudsætter at man inddrager en del af kørebanen til reparation / bortfjernelse af køretøjet? Nødsporet er ikke en del af kørebanen. Så umiddelbart kan jeg ikke se sammenhænget...


  • #57   12. aug 2015 Nu har jeg blot klippet noget tekst ind, for at fremhæve kravene til kursus/uddannelse, og for hvem. For at vise at det ikke behøver at være "autoriseret vejhjælp" der flytter bilen.

  • #58   12. aug 2015 Jeg fatter røv..... smiley
    Nu må i fanemer lige komme ind i kampen.
    Hvis i kan overbevise mig om andet så bukker jeg mig i støvet og undskylder på mig og køterens vejene, men eller så har jeg kun en ting at sige.... I FATTER RØV.

    Bekendtgørelse af færdselsloven
    Kapitel 6

    Særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej.
    Motorvej.
    § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.

    Stk. 2. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel med blokvogn, hvis en transport ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde.

    Stk. 3. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel som led i erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til nærmeste frakørsel på motorveje over Storebælt og Øresund med andre motordrevne køretøjer end de i stk. 1 og 2 nævnte, hvis kørslen ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde. Der kan ikke gives tilladelse til kørsel med knallert på de nævnte vejstrækninger.

    Stk. 4. Justitsministeren kan fastsætte regler om kørsel med motordrevne køretøjer på motorvej efter stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om betaling for politimæssig assistance, der efter politiets skøn er påkrævet ved gennemførelse af sådan kørsel.

    § 45. Indkørsel på motorvej må kun ske ved dennes begyndelse eller ad særligt anlagt tilkørselsvej.

    Stk. 2. Bortkørsel fra motorvej må kun ske ved dennes endepunkt eller ad særligt anlagt frakørselsvej.

    § 46. Kørsel over midterrabat eller gennem åbninger i denne er ikke tilladt.

    Stk. 2. På motorvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan vej er det ikke tilladt at foretage vending eller bakning. Der må ikke standses eller parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser. Standsning ved nødtelefon er dog tilladt med henblik på anvendelse af nødtelefonen. Justitsministeren kan fastsætte regler om lejlighedsvis standsning og parkering af arbejdskøretøjer, der ikke udfører vejarbejde.

    Stk. 3. Såfremt der i samme færdselsretning findes tre eller flere vognbaner, må biler med en tilladt totalvægt på over 3,5 t og vogntog, hvis længde overstiger 7 m, kun benytte en af de to vognbaner længst til højre, medmindre andet følger af § 16, stk. 1.

    Stk. 4. Vejarbejde på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til sådan vej skal foretages under udvisning af særlig forsigtighed. Køretøjer, der anvendes ved vejarbejde, skal anvende en eller flere lygter, der tydeligt synligt fra alle retninger viser gult blinkende lys. Hvis de ikke omfattes af § 44, stk. 1, skal de køre til og fra arbejdsstedet ad nærmeste tilkørsels- og frakørselsvej.

    § 47. Tvinges et køretøj til standsning på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen, medmindre andet følger af bestemmelserne i § 9. Såfremt køretøjet ikke straks fjernes fra kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger for at advare andre trafikanter, jf. § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Reparation af køretøjet på stedet må kun udføres, hvis det er nødvendigt, for at køretøjet snarest muligt kan fjernes fra motorvejen. Under brug af nødtelefon skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen.

    Stk. 2. Hvis det for at kunne udføre reparation på stedet, jf. stk. 1, 3. pkt., er nødvendigt at inddrage en del af kørebanen, skal der forinden ske underretning af politiet, som beslutter, om reparation på stedet kan iværksættes. Der skal endvidere ske forudgående underretning af politiet, hvis fjernelse af et køretøj i øvrigt vil skulle foregå ved inddragelse af en del af kørebanen.

    Stk. 3. Transportministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om brug af tavlevogn og anden afmærkning ved fjernelse af et køretøj og ved udførelse af reparation på stedet.

    Motortrafikvej.

    § 48. §§ 44-47 finder tilsvarende anvendelse på motortrafikvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej.

    Læs gerne det hele, men i særdeleshed §46 stk.2
    Og forklar mig så lige hvordan i helvede i på lovligvis vil får en bil op på en trailer eller et fejeblad for den sags skyld.
    Det ville jo ligesom kræve at i får bakset den der op mens traileren køre.
    For mig bekendt så er der ingen undtagelses-regler der giver jer lovlig ret eller frit lejde til at standse et velfungerende køretøj på motorvej..... hverken for at pisse, skide eller give fru Jensen jeres reservedunk så hun kan komme vider... og der med heller ikke for at hive en defekt dyt op på traileren.


  • #59   12. aug 2015 Hvad har det lige med uheld at gøre? det omhandler ikke fjernelse af køretøj. Den omhandler kun biler der stadig kan køre. du må stoppe for at hente den bil der skal fjernes.



  • #60   12. aug 2015 Paragraf 46 beskriver jo når du kommer i din bil der kan køre. Så må du ikke bare stoppe i nødspor.

    Paragraf 47 beskriver så når din bil går i stykker. Så må man benytte nødspor. Og så må du benytte og standse i nødspor for at fjerne den bil. Så svært er det da ikke at forstå. Du har 2 paragraffer der beskriver 2 forskellige hændelser.


  • #61   12. aug 2015 Jan

    For en del år siden, måtte man godt slæbe et havareret køretøj til den nærmeste afkørsel med en almindelig personbil og et træktov. Hvordan gjorde man det? Man standsede i nødsporet, satte snoren på og trillede afsted. Det var lovligt. Men selv dengang måtte man hverken standse eller parkere på motorvejen. Så hvordan kunne de lovligøre slæbning, hvis ikke man måtte standse? smiley

    At standse/parkere for at skide er noget andet, end at standse for at fjerne et køretøj.

    Eller hvad hvis en havareret bil skal fjernes fra en vejkant i byen, hvor standsning tilfældigvis er forbudt? Må man så heller ikke holde ind med en autotrailer foran bilen for at læsse den på? Får man en p-bøde?

    Eller hvad hvis der skete et uheld på motorvejen. Må man ikke standse for at hjælpe? Eller bare standse, for ikke at køre ind i de forankørende?

    Ja, vi snakker at standse velfungerende køretøjer...
    Så ingen undtagelses-regler?? smiley


  • #62   12. aug 2015 Once

    Han prøver nu at hentyde til, at den bil, man har hængt traileren på, er velfungerende og godt kan køre - derfor må den ikke standses/parkeres... Så den skal hele tiden rulle med mindst 0,5 km/t i nødsporet og forsøge at fange den havarerede bil imens...
    Han har sgu humor...


  • #63   12. aug 2015 Så nu er han ude på, at dette ville koste bøde for at uberettiget standsning i nødsporet og ikke for at man ikke må fjerne køretøjer fra motorvejen længere...
    Så nu man må gerne fjerne køretøjer, blot uden at standse.

    Haha


  • #64   12. aug 2015 2.1. Gældende ret

    Færdselsloven indeholder i §§ 44-47 særlige regler for færdsel på motorvej.

    Det fremgår af færdselslovens § 47, 1. pkt., at hvis et køretøj på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag tvinges til at standse på en motorvej, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen. Er der tale om et færdselsuheld med dræbte eller alvorligt tilskadekomne, følger det dog af færdselslovens § 9, stk. 3, at et involveret køretøj af hensyn til havariundersøgelse mv. ikke umiddelbart må flyttes, medmindre dets placering er til fare for færdslen.

    Bestemmelsen i § 47, 1. pkt., om, at køretøjet skal fjernes snarest muligt, gælder, uanset om der er tale om en lastbil, bus eller personbil, og uanset om køretøjet holder i nødsporet, rabatten eller helt eller delvist inde på kørebanen.

    Det følger endvidere af færdselslovens § 47, 2. pkt., at hvis køretøjet ikke straks kan fjernes fra kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger for at advare andre trafikanter i overensstemmelse med reglerne om anvendelse af advarselstrekant, jf. færdselslovens § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Under brug af nødtelefon skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen, jf. § 47, 3. pkt.

    Det er ikke i færdselsloven eller i administrative regler udstedt i medfør heraf nærmere reguleret, hvordan kravet om, at et havareret køretøj snarest muligt skal fjernes fra motorvejen, skal opfyldes. Om kravet bedst opfyldes ved, at der rekvireres assistance (autohjælp eller lignende) til at bortbugsere køretøjet, eller ved at der foretages en (mindre) reparation – f.eks. et hjulskifte – på stedet, må derfor bero på en konkret vurdering. I den forbindelse lægges der – ud over det forventede tidsforbrug ved henholdsvis bortbugsering eller reparation – også vægt på den sikkerhedsmæssige risiko i den konkrete situation ved at gennemføre en reparation på stedet.


  • #65   13. aug 2015 Havariblink, gul sikkerhedsvest kl 3 om natten på en søndag, og så kør den væk på autotrailer, det tager 3-4 min hvis i er 3 mand..

  • #66   13. aug 2015 Som jeg ser det, så ligger problematikken i at få den fra nødspor og op på en trailer. Det stykke arbejde kan næppe tage mange minutter, så der havde jeg taget chancen.

    Når den så er på traileren, så er der vist ikke noget problem i at køre derfra?

    Alt i alt handler det vel bare om morale. Enten får du det gjort efter bogen, eller også tager du chancen og gør det selv smiley


  • #67   13. aug 2015 Tror I nu ikke, at bilen er fjernet forlængst? Tråden er to dage gammel...

  • #68   13. aug 2015 Måske, måske ikke.. det er kun ham der ved det med sikkerhed..

  • #69   13. aug 2015 Hvis et køretøj ikke er fjernet inden for 24 timer på en motorvej eller inden for 48 timer på en hovedvej, bliver det afhentet af Vejdirektoratet og stillet på en opbevaringsplads... Så chancen for den stadig holder der, er forsvindende lille.


  • #70   13. aug 2015 Det kan godt være at det er reglen, men jeg har godt nok set mange biller ligge i vejkanten af en hovedvej i mange dage uden at de er blevet fjernet.. motorvejen også et par dage..

  • #71   14. aug 2015 Benny... Vejen som arbejdsplads er for en privat person ikke et krav for at hente en bil på motorvejen...

  • #72   15. aug 2015 Once & 438HK
    Vi snarker ikke noget som helst om uheld..!!! men at hente et køretøj der er strandet i nødsporet. Ved uheld gælder der specifike regler der tilsidesætter andre regler, så som at stoppe ulykken, advare andre osv..... dem kan Once nok kan finde frem i løbet af 0,5

    Og standse for ikke at køre ind i foran kørende...!!! øøøø.... standser du da 438HK...??
    Eller følger du blot trafikken, som i det tilfælde gør et stop, evt. på grund af uheld eller bare fordi fjolset oppe forest lige blinker med bremselyset og vupti, så står trafiken 500 m bagud stille....??
    Hvad er en Standsning...?? Det er i hvert fald ikke at følge de stop der er i trafikforløbet, holde i kø eller at stoppe for rødt og vigepligt og ligene.
    Når i nu skal have dette havareret køretøj op på traileren, så er det pålæsning.
    Af- og pålæsning er en standsning, uanset hvor længe den vare.
    Ergo, "udover det allerede er en standsning i nødsporet i det øjeblik i lander der, bare for at vurdere om i kan fjerne køretøjet" så bliver det under alle omstændigheder en standsning når i begynder at læsse det havareret køretøj på traileren.

    Og hvad man har gjort førhen og gør i dag, hvad enten man må eller måtte er jo sagen helt ligegyldigt. Det er hvad loven siger du må eller ikke må her og nu vi snarker om. Og du må ikke stande i nødsporet med mindre du skal benytte nødtelefonen, eller køretøjet er defekt og ikke kan køre vider, hvilket dermed gør at det ikke er en standsning men et havari.
    I påstår så at det må i godt.... Jamen så må der jo være en regel der giver jer ret til det... Jeg kender ikke den regel, og i har på ingen måde fremlagt den.
    Så her slutter min del af denne tråd.
    Køre pænt der ude... smiley


  • #73   15. aug 2015 Det fremhævede i §47 giver dig lov til at bjærge det havarede køretøj:

    § 47. Tvinges et køretøj til standsning på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen,

    Også selv om du bliver nødt til at standse!



  • #74   15. aug 2015 Jan du fatter da ikke en skid. de regler gælder ikke når bilen skal fjernes. Når du skal fjerne bilen. så må du standse i nødsporet med en anden bil, for at læsse den på traileren. Du må ikke uden grund. men ved afhentning af defekt bil. Så har du jo en grund.

  • #75   15. aug 2015 Har kørt for DAH, hr og fru Jensen må IKKE fjerne deres vogn fra motorvejen, der skal autoriseret personel til.
    Jeg stor selv med en 4x4 og en trailer der skulle væk fra motorvejen, der kom en mand fra vejvæsenet og sagde at vi ikke måtte fjerne den selv, det gjorde vi dog, men han havde ret. Og vi fjernede først 4x4 og siden trailer.


  • #76   15. aug 2015 Allan R

    Meget flot. En mand sagde noget og han havde ret...? Står der i loven, at han havde ret? Hvor står der i loven, at det kun er "autoriseret personel", som må fjerne køretøjer?


  • #77   15. aug 2015 438 aka "Hvor står det"

    Haha, du er sgu noget for dig selv!
    Vejvæsenets mand kom og sagde det, jeg vidste det i forvejen, arbejdede som sagt i DAH et års tid, og da chefen sagde vi skulle have sikkerhedskurser og godkendelser, da må jeg indrømme jeg glemte at spørge ham hvor det stod henne at vi skulle det.


  • #78   15. aug 2015 Det står jo lige her

    § 4. Personer, der udfører reparation og eller afmærkning med afspærringsvogn efter denne bekendtgørelse, skal have gennemført et kursus, der lever op til de krav, der fremgår af bilag 1. https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=152383
    Du skal have det kursus hvis du afspærre vejen. Og det gør man jo ikke

    Og her https://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/K15_nyheder_01072013.htm


  • #79   15. aug 2015 Allan

    Selvfølgelig skal man nok have haft lidt mere baggrundsviden som en professionel autohjælper. Men hva fan har det med en privat mand, som bare skal fjerne sin havarerede bil at gøre?
    Eller siger du, at man skal sikkerhedskurser og godkendelser inden man tager ud for at fjerne sin bil?? Haha


  • #80   15. aug 2015 Og Allan...

    Udfra Onces link.... Der står, at inddrager man kørebanen til enten reparation eller for at fjerne køretøjet, skal man underrette politiet. Og der står endda: "Det gælder både, hvis du er professionel ansat i et autohjælpsfirma eller privatperson."

    Så er vi enige om, at hvis privatpersoner ikke måtte gøre det, så ville politiet nok ikke skrive det på deres hjemmeside?


  • #81   16. aug 2015 Fatter heller ikke, hvordan en voksen mand kan forsøge at nedgøre én ved at "kalde navne"? Især så nedgørende, som "aka hvor står det"... smiley

    Er det virkelig et problem for dig, at jeg gerne vil se det på skrift, før jeg tror på dig? Eller skal jeg blive så rørt af din tårevældende historie, at jeg bare tager din vås for god vare? Især, når du gentagne gange har bevist, at du rent faktisk ikke ved hvad du snakker om?

    Det er jo desværre et typisk BG-syndrom, at folk kommer med deres ubrugelige historier underskrevet af "min ven sagde", "betjenten sagde", "vejvæsenets mand sagde", "min kat sagde" osv... Stort set alt "bevismaterialle" består af noget, man blot har hørt eller tror man har hørt...

    Og ja, Once, som den eneste i tråden her, kommer med håndgribelige beviser. Det gør hverken dig, eller andre "benægtere". Men hidse sig op og tale ned til andre, det kan I... Sørgeligt.


  • #83   16. aug 2015 HVOR STÅR DET?
    Haha, jeg kan lige se 438 stå nede ved havnen og en person råber at han er ved at drukne, hvortil 438 siger at han lige skal læse om han som privatperson må have lov og springe ned og redde vedkommende op, haha.

    Korrekt Deutsche, vi fik jævnligt besked om at hente køretøjer der stod i nødsporet, de spærrer jo for redningskøretøjer. (Hvor står det)
    Man skal også lige være klar over man står i en dum situation hvis en spade sidder og er uopmærksom og smadrer ind i en.


  • #84   16. aug 2015 Hvad fan din pointe?? At jeg ikke skal gå så meget op i, om de ting står i loven, eller ej? Du er sgu da en sjov mand. Du starter jo selv i #75 påstå, at man IKKE MÅ dit og dat. Den lille hage ved din påstand, at hvis det er rigtigt, så SKAL der være en lov, som siger det. Så spørger jeg dig om, hvor er det lige det står, at man ikke må, for jeg har ikke kunne finde det nogle steder.
    Du siger, at det ved du og en vejmand ved det, men at det ellers ikke står i loven... HVAD FANDEN KAN MAN BRUGE DET TIL??


  • #85   16. aug 2015 Og så siger du, at en autoriseret DAH mand skal have de fornødne godkendelser osv. Ja, men det siger jo intet om at en almindelig bilist også skal have det for at fjerne sin bil??
    Jeg har sgu da fjernet hundredevis af biler fra vejene som privatmand. Er det så ulovligt?


  • #86   16. aug 2015 Så små venner, må jeg bruge nødsporet på vejen hjem. Hvis jeg har ædt denne færdig og pludselig bliver skide trængende?

    profilbillede
  • #87   16. aug 2015 Once
    Nu skal du ikke skifte emne og bløde diskussionen op, tak. Jeg vil gerne se lidt mere barnlig og usammenhængende udenomsnak fra Mr. Kolding.


  • #88   16. aug 2015 Elsker at der står en cola light i baggrunden smiley

  • #89   16. aug 2015 Allan
    Du har så lidt humor, at du slet ikke har fattet, hvad Deutsche mente. Han hentyder til noget HELT ANDET...


  • #90   16. aug 2015 Allan har så lidt humor,at han har sat mig på filter smiley

  • #91   16. aug 2015 Haha, kan allerede godt gætte hvem der bliver hans næste filter-kunde smiley

  • #92   16. aug 2015 Deutsche og jeg forstår så udmærket hínandens sarkasme og ironi.
    Ja det er ulovligt at "arbejde" som privatperson på motorvejen, også selv om du har fri, eller som jeg har DAH tøj på i min fritid, der skal være spæret af med de rigtige grejer, f.eks. blinkbilen parkeret 20-30 meter bag den havarerede bil eller lystrailer til at spærre højre spor.
    Jeg ved ikke om det er lovligt at stå og skifte sit hjul, men det er farligt, især hvis man glemmer at sætte trekanten op 100 meter bagved bilen og endnu farlige hvis det er et af de venstre hjul.
    Ha en go aften.


  • #93   16. aug 2015 Allan
    Vi to er 100% enige om, at det er farligt. Men det er IKKE det, diskussionen går ud på. Den går ud på, om det er ULOVLIGT. Og det er det ikke. Medmidre du finder en lovtekst, som gør det ulovligt.
    Man behøver forresten IKKE at stille advarselstrekanten op, hvis man holder i nødsporet - reglen gælder (desværre) kun på kørebanen.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #94   16. aug 2015 hold da kaje en børnehave i holder jer kan i ikke bare blive enige om at være uenige


  • #95   16. aug 2015 Hvor står det 438?

  • #96   16. aug 2015 I princippet er der vel ikke noget at være uenige om? Der er vel en lov om det lort her...haha, Der er sgu love om alt.

  • #97   16. aug 2015 SÅDAN ALLAN!!! Nu forstår vi hinanden! Vi er enige om, at det skal stå et eller andet sted, ikke?

    Her:
    http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l62/spm/1/svar/926108/1189624.pdf

    Citat:
    "Hverken brug af advarselstrekant eller havariblink er påbudt,
    efter at et havareret køretøj er flyttet bort fra kørebanen og ud i
    nødsporet."



Kommentér på:
Defekt bil på motorvej må jeg det ?

Annonce