En fra fyn der vil hjælpe en frustreret Volvo ejer? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er ved at gå i spåner og min bil, her kommer lige en historie.
Bil Volvo V50 2.0D fra 1996, købt 5 januar 2014 for 120.000.
Onsdag d. 1 oktober 2014 stiller jeg min bil ved mekanikeren, da den lyder forkert i motoren. Konklusion, en plejlstang er bøjet og motor ødelagt.
Mandag d. 6 får jeg besluttet mig om at sætte ny motor i, da afslaget på salg nok ville være det samme beløb plus jeg så havde en nyrenoveret motor, og ikke en ny brugt motor der ville side i en anden brugt bil.
Dysserne bliver sendt op hvor motoren er købt, for at teste om de er i orden, hvilket de bliver testet til at være.
Torsdag d. 16 henter jeg bilen fra mekaniker, med ny isat motor.
Fredag og lørdag, hhv. 17 og 18 har jeg problemer med at starte bilen, men efter et par forsøg starter den. Men stiller så bilen ved mekanikeren igen mandag d. 20. Det var en o ring der var knække i forbindelse med diesel fremføringen, jeg henter den igen tirsdag d. 21.
Torsdag den d. 23 oktober har jeg været ude på en lang tur, og da jeg er 3 km fra at være hjemme kan jeg høre en mislyd i motoren, og tænker den må jeg hellere smide på en parkerings plads, så jeg ikke ødelægger motoren igen. Min mekaniker vurdere at det er inde i motoren, og den skal så sendes der op hvor motoren er købt (i Vejle).
De var så ikke lige så hurtige til at få kigget på den, så jeg kan først hente min bil i vejle d. 4 november.
D. 6 november konstatere en kollega så at der foran min bil ligger en kæmpe pøl med Olie, så jeg køre lige forbi min mekaniker igen, som kan konstatere at diesel slangerne ikke er sætte der hvor de går ind i motoren (Det er vel dysserne) så der skal nogle nye slanger på. og jeg kan hente min bil igen d. 7 november.
Så er første del overstået og jeg er 52.000 kr. fattigere.
Så d. 22 maj 2015 ved 21 tiden køre jeg på en tilkørsels rampe til Svendborg motorveje, hvor, i det jeg kobler ud for at skifte gear, motoren tager fulde omdrejninger. Jeg skynder mig at dreje nøglen for at slukke den, men motoren forsætter bare.
Jeg får stoppet bilen og stiger ud og kigger på min bil der står med fulde omdrejninger og kæmpe hvid røgsky ud af udstødning, med tanken om, sprænger den i luften om lidt eller?
Nå jeg sætter mig ind igen, og får slukket motoren ved at koble til med den anden fod på bremsen. og tilkalder Falck.
Den ryger så til Vejle igen, hvor de mener at det har noget med partikel filter at gøre, og det renser de
Jeg henter bilen tilbage d. 3 juni, med info om at jeg skal holde øje med Oliestanden.
Men jeg har noget små udfald og lign. med bilen når jeg køre, så d. 23 juni køre jeg forbi vejle da jeg var i området alligevel, hvor de fortæller mig at jeg skal lade bilen stå for der er for meget olie i motoren (Jeg havde jo kun holdt øje med at den ikke kom langt under MAX).
De nævner partikelfilteret igen, og jeg siger vel vidende at det ikke er en billig del, at de skal skifte den, for at komme problemerne til livs en gang for alle. Jeg henter bilen igen d. 26 juni 14.500,- fattigere.
Men ak nej.
D. 7 juni får jeg bugseret bilen til vejle igen da der er for meget olie i motoren igen. De mener at det så måske er Diesel pumpen og ellers så må det jo være dysserne som ikke er gode, trods de selv har testet dem OK.
Jeg står og skal på cykel ferie, så jeg siger at de kan få den ugen ud og hele næste uge.
Han skifter diesel pumpen med en han har liggende som han ved virker, men det har ingen effekt.
Han sætter derefter nye dysser i, og køre 800 km (Det havde han fået lov til ) uden der kommer olie i motoren. Dog lyser motorstyrrings lampen i bilen, og den/de mand der kunne nulstille den var på ferie. så det skulle jeg ikke tage mig af, det kunne jeg komme forbi og få kigget på ved lejlighed. Jeg henter bilen fredag d. 17 18.000 kr. fattigere.
I alt 84,500 fattigere.
Jeg konstatere at motoren køre stabilt og uden de små udfald men stadig har dårlig diesel forbrug, og måske mangler lidt acceleration en gang i mellem. Jeg får derfor min egen mekaniker til at kigge på hvad motoren egentlig fejler med, og det er EGR ventilen.
Han siger, og jeg undersøger lidt på hvad det er for en fætter, og kan konstatere at den kan forsage dårligt forbrug og manglende acceleration.
D. 17 august køre jeg den så til mekaniker for at få skiftet EGR ventil, og henter den igen d. 18. Hvilket er "i går", på det tidspunkt tråden er oprettet. Jeg kan se på diesel talene at det ser ikke ud til at være helt afhjulpet enkelte tidspunkter kan den stadig ligger med højt forbrug.
En strækninger brugte bilen nogle gange 4-4,5 L/100 nogle gange 7-7,5 L/100 Så det er jo lige lidt forskel.
Men det er måske for tidligt helt at vurdere forbruget
MEN.... Nu når jeg har aktiveret fart pilot og bilen "bare" skal holde farten så begynder motor/bil at køre ujævn igen...
Jeg har ikke talt med min mekaniker om det, jeg er bare snart med at være så frustreret over at lortet ikke bare kan komme til at virke.
Så hvis du har læst det hele, eller bare er skippet helt her ned til, er spørgsmålet så: Er der en eller anden som kan kigge på min bil. Køre et par ture i den, kigge på den med friske øjne, lidt glemme historen bag, bare lytte til motoren og få den til at køre som den skal?
Jeg vil self gerne give en flaske rødvin eller 2 for det, men jeg spørger her, da jeg er træt af at skal betale flere mekaniker regninger, for noget som så ikke hjælper.
jul 2013
Følger: 9 Følgere: 6 Biler: 4 Svar: 544
maj 2007
Følger: 57 Følgere: 97 Biler: 5 Emner: 116 Svar: 1.075
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.687
Det plejer at være olie fra turboen eller slidte stempel ringe..
maj 2007
Følger: 57 Følgere: 97 Biler: 5 Emner: 116 Svar: 1.075
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 168
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 206
jul 2004
Følger: 13 Følgere: 18 Biler: 9 Emner: 4 Svar: 1.520
Tror at 1996 er en tastefejl.
Bilen er nok fra 2006, i 1996 fandtes en Volvo V50 ikke endnu
nov 2004
Følger: 136 Følgere: 143 Biler: 2 Emner: 71 Svar: 703
aug 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 53
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Men ked af det på dine vegne at du har spildt alle de penge i den cogn
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 1.729
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 103
apr 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
Tak for alle svarne, jeg vil kigge på det.
Jo, den er selvfølgelig fra 2006 beklager
Hilsen Lars
jul 2016
Følger: 1 Svar: 2
Ved det er ved at være noget tid siden, men fandt du problemet?
Jeg står lidt i samme situration nu.
Mvh
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
apr 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
men jeg havde den oppe hvor motoren var købt, en gang til, og de kørte den selv til Autohuset Vestergaard i Kolding, og der blev motorstyringen skiftet. (Det er i hvert fald hvad jeg er blevet oplyst.)
Forbruget er også kommet op på et acceptabelt niveau, og jeg havde faktisk lige tænkt, Nu køre den squ som den skal, men så begyndte fartpiloten at falde op til 10 km/t ved stejl stigning. Dette forventer jeg er fordi der er en del luft i brændstof slangerne, men jeg har ikke haft den forbi værkstedet endnu.
/Lars
jul 2016
Følger: 1 Svar: 2
Jeg har et voldsomt stort dieselforbrug sammen med at der står en sort søjle ud af udstødningen ( uforbrændt diesel)
Men jeg kan ikke finde nogen der kan fortælle mig hvad der er galt med bilen.
Men jeg må prøve at forhøre mig ved Vestergaard biler.
Må jeg spørge hvad du gav for at få skiftet motorstyringen?
/Anders
apr 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
Men jeg har efterfølgende været ved vestergaard, og de har en diagnose fastpris på omkring 1200 hvor de gennemgår din bil.
jan 2017
Følger: 1 Svar: 1
hvis bilen regenererer hele tiden vil der sive diesel ned langs stemplerne og dermed øge olie mængden i motor
når bilen regenererer så sprøjter den extra diesel og eolys vædske ind
1) test EGR ventil og styring, hvis egr ventil ikke lukker korrekt så vil motoren sode mere end normalt og dermed også regenerere for tit
2) find ud af om styreboksen har været åbnet og derefter ikke lukket vandtæt med resultat at der kommer ir inde på print
(styreboksen sidder foran venstre forhjul bag plast inderskærm)
3) kontroller alle slanger fra intercooler for utætheder , evt også intercooler da mangel på turbotryk også giver extra sod i partikelfilter
dec 2020
Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 2
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
dec 2020
Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 2
En fra fyn der vil hjælpe en frustreret Volvo ejer?