{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.551 visninger | Oprettet:

VW software skandale.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har kigget på ny bil her de senere par måneder.. En af overvejelserne var bla en Vw polo BMT 1.4 TDI 75 hk der stod til 32,3 km/l.. Nu herefter skaldalen med softwaren ser jeg pludselig på VW hjemmeside at bilen er nedgraderet så den står til 27,8 km/l og ikke 32.3 mere. På bilbasen står de brugte demobiler fra 2015 stadig til at gå 32.3 på literen..

Følgende modeller er nu således.

1.4 TDI BMT 75hk 27,8 km/l 1040 kr i grøn ejer afgift

Og det sjove kommer så her..

1.4 tdi BMT 90 hk 29,4 km/l 580 kr i grøn ejer afgift..

Jeg ved at for nogle måneder siden stod der på deres hjemmeside at den kørte 32.3 km/l..

Er det lige en lille sniger de har lavet der efter de aktuelle modeller har fået ny opdatering i softwaren..??? Hvad med dem der aktuelt har købt en bil i god tro kører meget mindre på literen end på testen..?? Jeg håber virkelig dette her har en anden forklaring. Jeg valgte IKKE en VW...!! Det var helt tilfældigt jeg opdagede det her.. Hvad mener i???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VW software skandale..
  • #1   9. okt 2015 Havde jeg købt sådan en og den stod til 32,3km/l og den så efter det her pis kun stod til 27,8km/l efterfølgende med den nye software... ville jeg aflevere bilen retur og få hver en krone igen... det er ikke længere det produkt du har købt... Det bør kune holde i en retsag! og jeg havde fandme kørt den hele vejen...

    Bare lige et sidespring smiley


  • #2   9. okt 2015 Km/l har de jo aldrig kunne opnå, det er meget sjældent at biler kan holde det de er opgivet til.
    Det kunne være sjovt at have en rulleattest på en bil inden de har opdateret motorstyringen og efter og se om den faktisk har færre hk/nm for at overholde miljøkrav eftersom de må justere blandingen.

    Men det er da surt for de folk som skal til at betale dobbelt så meget i grønejer afgift for samme bil.


  • #4   9. okt 2015 Carlsson, det tror jeg desværre det får hvis at jeres skal ind på værksted og laves og den efterfølgende er "ringere".

  • #5   9. okt 2015 de der km/l tal er blevet fastlagt i et hermetisk lukket vindtunnel og tager ikke højde for de ting der sker irl. er stort set ingen biler der lever op til deres km/l tal.

  • #6   9. okt 2015 Det er jo naturlov, at man ikke kan køre så mager blanding, og samtidigt overholde NOX tallene. Indtil videre kan det kun lade sig gøre ved hjælp af indsprøjtning af UREA i forbrændingskammeret.

    Så hvis man vil overholde emmisionerne koster det en lavere forbrændingstemperatur, og dermed ekstra brændstof.

    Ikke mærkeligt at man har undret sig over hvordan VW kunne have de fine testresultater, når andre fabrikker ikke kunne komme i nærheden af dette.

    ( ved dog godt , at andre nok også har tangeret snyd for at få godkendt deres dieselbiler )


  • #7   9. okt 2015 UREA eller Adblue kommer mig bekendt ikke igennem forbrændingskammeret, men bliver sprøjtet ind i en SCR katalysator via en dyse i udstødningssystemet.

    Mht HK og Nm forringelse, burde det ikke have nogen betydning medmindre man eftermonterer noget på bilens udstødningssystem. F.eks med EGR er den alligevel lukket (off) ved fuldgas. Og derved er det ikke fuldlast blandingen man roder med.



  • #8   9. okt 2015 Henrik C : Som sagt så har jeg den overbevisning om at efter software opdateringen har de færre hk og nm. Glæder mig til at se hvad der bliver ud af grøn ejerafgift stigningen hvis det kommer i retten.

  • #9   9. okt 2015 #7 ..... Nej , det er rigtigt, på biler er det lige inden katten.

    Til biler hedder væsken Eolys, men nok i familie med Adblue ?

    Høj forbrændingstemp. giver NOX !

    På de forbrændingsanlæg vi laver på arbejde er det noget andet. Her er det direkte i fyrrummet.


  • #10   9. okt 2015 Er der seriøst nogen der ude, der tror på at de kan få bilerne til at gå det på literen som de er oplyst til smiley :-)

    Købte en ny twingo til fruen, den er oplyst til 23,8kml... Det kommer den aldrig op på, men fuck da det, ejerafgiften er jo mega billig smiley


  • #11   9. okt 2015 Har ingen idé, men det er jo det de regner grøn ejerafgift ud fra.. smiley så dvs. de vil stige......

  • #12   9. okt 2015 Der har for ikke så mange dage siden været en pressemeddelelse hvor de der politikere siger at der ikke bliver rørt ved ejerafgiften på de berørte biler, som der er på plader nu.

  • #13   9. okt 2015 Det jo ikke så meget det at det at alle biler ikke kan køre det de er opgivet det, men det at du køber en polo som efterfølgende bliver nedjusterer pga fusk i motorstyringen. Man køber en bil som så ikke skulle gå 32.3 men bliver senere ændret til 27 km/l

  • #14   9. okt 2015 Henrik S ( Aalborg )
    Du blander forskellige systemer sammen.
    Eolys er en væske i forbindelse med nogle partikkelfiltersystemer. Mig bekendt kun PSA motore. væsken har en separat tank, som er tiltænkt at et værksted skal påfylde, da systemet skal informeres om påfyldning vha tester. Væsken bliver ved hver dieseltankning automatisk pumpet fra den separate beholder over i bilens dieseltank, så motoren altid kører på en nøje udregnet mængde diesel/eolys blanding. Dette gøres for at sænke den temperatur som partikkelfilteret regenererer ved.

    Adblue systemet har ligeledes sin egen beholder. Men denne kan tankes op af brugeren af bilen. Systemet er skabt for at nedsætte Nox udledningen. Dette gøres som sagt ved at en dyse i udstødningen sprøjter Adblue ind i en SCR katalysator. Denne katalysator må ikke forveksles med den forreste katalysator der sidder foran partikkelfilter.

    Dette er i meget korte træk sådan det er bygget op fra motoren på en Adblue bil. Udstødningsmanifold - Udtag til EGR ventil / EGR køler - Turbo - katalysator - partikkelfilter - dyse til Adblue - SCR katalysator - bagpotte. + et hav af følere


  • #15   9. okt 2015 så rent fysik går de fra 27km/l reel kørsel til 24.. sådan +- og en finger i jorden agtigt

  • #16   9. okt 2015 #14 ..... Jo , muligvis, for det var primært PSA systemet jeg tænkte på. Regnede med VW brugte samme princip, på de modeller, hvor der var tilsætning af Urea-væse i en eller anden form. Men åbenbart ikke det samme.

    Kender mest til grundprincipperne i SNCR systemer. Har altid kun haft benzinbiler :):):):)


  • #17   10. okt 2015 Der var en BM 32,3km/l med i det gamle program, men den er udgået. Den i det nye program er en BMT og kan kun fås som Trendline. Og det er en helt anden motor. Derfor står de kun til 27,8km/l.

    1.4 TDI 90hk er en nyere motor i forhold til 75hk, derfor den store forskel i forbrug.


  • #18   10. okt 2015 Fordi de ikke snyder mere, hvad er forklaringen ellers at en ny motor kører kortere på literen.. VW tsk tsk

  • #19   12. okt 2015 #10 dem der kører økorace kommer snildt derop og nogle gange over. Men det er jo ikke retvisende for de fleste danskere.

  • #20   12. okt 2015 Vores nye 208 med BlueHDI 100 motor har en tank til Adblue under bagagerumsbunden og under reservehjulet og værktøjssættet hvor man kan fylde AdBlue på.
    Tror der skal fyldes AdBlue på ca hver 30.000 og de fylder den op ved service ved 25.000 smiley
    Den skal køre 33 på literen det gør den dog ikke helt smiley
    På landevejen med 80-85 kan den sagtens køre 35 på literen men når den kommer på motorvej (135) og i bykørsel har den et gennemsnit på ca 24 smiley


  • #23   27. okt 2015 jeppe M
    nu har du jo 90hk udgaven, hvor tæt kommer du på de proklameret tal vw selv er kommet med?


  • #25   27. okt 2015 at du ikke stræber den økonomiske kørsel, så kommer du da stadig frem til forholdsvis gode tal.

  • #26   29. okt 2015 Jeppe den med 75hk er ikke en BMT men en BM. Der er en væsenlig forskel.

  • #27   29. okt 2015 ZHM - Men det burde absolut ikke gøre det bedre fordi BMT har altid været en "light" udgave af Blue Motion. Hele problemet ligger i at den model det er solgt der hedder 1.4 TDI 75 hk Bluemotion der står til at kører 32.3 km/l er pludselig forsvundet. Nu hedder deres flagskib pludselig ikke BM men BMT og kører rundt regnet 5 km/l kortere og er ikke flagskibet mere men pludselig den anden model der var knap så økonomisk førhen nu er den der kører længst på dråberne . Jeg tænker bare om alle dem der i god tro har købt en Bluemotion der går 32.3 km/l efter softwareopdatering får noget der ligner den de reklamere for nu kaldet BMT der går 27 km/l. Samme motor, samme antal hk.

Kommentér på:
VW software skandale..

Annonce