VW software skandale.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har kigget på ny bil her de senere par måneder.. En af overvejelserne var bla en Vw polo BMT 1.4 TDI 75 hk der stod til 32,3 km/l.. Nu herefter skaldalen med softwaren ser jeg pludselig på VW hjemmeside at bilen er nedgraderet så den står til 27,8 km/l og ikke 32.3 mere. På bilbasen står de brugte demobiler fra 2015 stadig til at gå 32.3 på literen..
Følgende modeller er nu således.
1.4 TDI BMT 75hk 27,8 km/l 1040 kr i grøn ejer afgift
Og det sjove kommer så her..
1.4 tdi BMT 90 hk 29,4 km/l 580 kr i grøn ejer afgift..
Jeg ved at for nogle måneder siden stod der på deres hjemmeside at den kørte 32.3 km/l..
Er det lige en lille sniger de har lavet der efter de aktuelle modeller har fået ny opdatering i softwaren..??? Hvad med dem der aktuelt har købt en bil i god tro kører meget mindre på literen end på testen..?? Jeg håber virkelig dette her har en anden forklaring. Jeg valgte IKKE en VW...!! Det var helt tilfældigt jeg opdagede det her.. Hvad mener i???
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Bare lige et sidespring
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.795
Det kunne være sjovt at have en rulleattest på en bil inden de har opdateret motorstyringen og efter og se om den faktisk har færre hk/nm for at overholde miljøkrav eftersom de må justere blandingen.
Men det er da surt for de folk som skal til at betale dobbelt så meget i grønejer afgift for samme bil.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.137
Så hvis man vil overholde emmisionerne koster det en lavere forbrændingstemperatur, og dermed ekstra brændstof.
Ikke mærkeligt at man har undret sig over hvordan VW kunne have de fine testresultater, når andre fabrikker ikke kunne komme i nærheden af dette.
( ved dog godt , at andre nok også har tangeret snyd for at få godkendt deres dieselbiler )
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
Mht HK og Nm forringelse, burde det ikke have nogen betydning medmindre man eftermonterer noget på bilens udstødningssystem. F.eks med EGR er den alligevel lukket (off) ved fuldgas. Og derved er det ikke fuldlast blandingen man roder med.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.795
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.137
Til biler hedder væsken Eolys, men nok i familie med Adblue ?
Høj forbrændingstemp. giver NOX !
På de forbrændingsanlæg vi laver på arbejde er det noget andet. Her er det direkte i fyrrummet.
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 125
Købte en ny twingo til fruen, den er oplyst til 23,8kml... Det kommer den aldrig op på, men fuck da det, ejerafgiften er jo mega billig
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 125
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
Du blander forskellige systemer sammen.
Eolys er en væske i forbindelse med nogle partikkelfiltersystemer. Mig bekendt kun PSA motore. væsken har en separat tank, som er tiltænkt at et værksted skal påfylde, da systemet skal informeres om påfyldning vha tester. Væsken bliver ved hver dieseltankning automatisk pumpet fra den separate beholder over i bilens dieseltank, så motoren altid kører på en nøje udregnet mængde diesel/eolys blanding. Dette gøres for at sænke den temperatur som partikkelfilteret regenererer ved.
Adblue systemet har ligeledes sin egen beholder. Men denne kan tankes op af brugeren af bilen. Systemet er skabt for at nedsætte Nox udledningen. Dette gøres som sagt ved at en dyse i udstødningen sprøjter Adblue ind i en SCR katalysator. Denne katalysator må ikke forveksles med den forreste katalysator der sidder foran partikkelfilter.
Dette er i meget korte træk sådan det er bygget op fra motoren på en Adblue bil. Udstødningsmanifold - Udtag til EGR ventil / EGR køler - Turbo - katalysator - partikkelfilter - dyse til Adblue - SCR katalysator - bagpotte. + et hav af følere
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 1.137
Kender mest til grundprincipperne i SNCR systemer. Har altid kun haft benzinbiler :):):):)
jan 2005
Følger: 144 Følgere: 165 Biler: 4 Emner: 25 Svar: 1.401
1.4 TDI 90hk er en nyere motor i forhold til 75hk, derfor den store forskel i forbrug.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.915
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Tror der skal fyldes AdBlue på ca hver 30.000 og de fylder den op ved service ved 25.000
Den skal køre 33 på literen det gør den dog ikke helt
På landevejen med 80-85 kan den sagtens køre 35 på literen men når den kommer på motorvej (135) og i bykørsel har den et gennemsnit på ca 24
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
nu har du jo 90hk udgaven, hvor tæt kommer du på de proklameret tal vw selv er kommet med?
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.112
jan 2005
Følger: 144 Følgere: 165 Biler: 4 Emner: 25 Svar: 1.401
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 7 Emner: 23 Svar: 261
VW software skandale..