Anbefaling af autolift {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Jeg har lige brug for lidt inputs fra jer vedr. en eventuel anskaffelse af en autolift.
Jeg er stadig i en meget indledende fase, så hvis det bliver til noget mht. købet af liften, så har jeg ikke fastlagt endnu, hvilken type det skal være:
Her er lidt af de krav, som jeg har til liften:
• Skal kunne bruges til hjulskift på personbiler og varebiler i Toyota HiAce-størrelsen
• Skal kunne bruges til olieskift – dermed må der gerne være en vis frihøjde
• Skal kunne bruges ved polering af biler, så man ikke skal nærmest kravle rundt om
bilen, når de nedre dele af bilen skal poleres. Dette stiller dog også krav til, at der
ikke er 4 massive søjler, som gør det helt umuligt at komme rundt om bilen med en
poleringsmaskine.
Sakseliften virker umiddelbart mest egnet når man kigger på punkt 3 foroven, men de fleste sakselifte har en max. løftehøjde på ca. 120 cm., så da kan man jo i hvert fald ikke arbejde oprejst under bilen, såfremt det skulle være nødvendigt.
Liften skal i givet fald stå i en lade, så mht. afstand til loftet ved ”fuld løft” burde der ingen problemer være.
Mht. muligheden for at flytte liften, så er det ikke et must, men det ville da være fint, såfremt det kunne lade sig gøre (sakselift??).
Der er ikke tale om en lift, som skal bruges til erhverv eller lignende, mere hobbybrug nogle gange om året, så jeg er ikke umiddelbart villig til at betale ++50.000 for en ny lift
Jeg hører gerne pros og cons ved de forskellige lift-typer (1-søjlet, 2-søjlet, sakselifte mv.) og forslag fra jeres side.
Mange tak på forhånd
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Sakselift er din eneste mulighed. Evt 1 søjlet, men det kræver jo udgravning, støbning osv og så bliver det mega dyrt.
Men man kan finde fine sakselifte som kan ligge løst på gulvet, de kan dog kun løfte i "hjulhøjde". Hvis du skal have dem der kan løfte helt op, så skal de skrues fast, og så koster de en del mere.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 206
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
@Peter
God pointe, at man skal have udgravning & støbning med i billedet også, det havde jeg slet ikke lige skænket en tanke. I givet fald kan jeg / vi nok lave noget af det selv, men det skal selvfølgelig også med i det samlede regnestykke.
@Frodo f
Måske et dumt spørgsmål, men hvor er begrænsningen mht. varebilerne på en sakselift?
Og så lige et tillægsspørgsmål:
Hvor er løftepunkterne på sådan en sakselift?
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Alm varevogne kan alle løftes på sakselifte, dem der ikke har løftepunkter på panelerne skal bare have klodser 4 steder pr panel så vægten fordeles.
Det er først når vi snakker lange ivecoer, ladvogne osv at en sakselift ikke kan bruges.
Transporter
Vivaro/traffic/primastar
Hiace
Jumper
H1
Vito
Transit
Osv... Er der ingen problemer med at få op.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Super, det er jeg glad for at høre
Der vil ikke være tale om større biler end min fars HiAce, i mit tilfælde
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 542
Anbefaling af autolift