Støjende / syngende bagdæk {{forumTopicSubject}}
Go aften BG
Jeg bøvler lidt med støj fra mine bagdæk på min Vectra C.
Min udfordring er, at det ser ud til at være et generelt problem, som jeg har haft med flere sæt bagdæk nu.
Da jeg købte bilen for et par år siden, var der både sommerdæk (19" Michelin Pilot - 235/35-19) og vinterdæk (16" Michelin Alpin - 205/55-16) med bilen. Da jeg fik bilen kørte den på sommerdækkene. Jeg kunne godt høre, at der på daværende tidspunkt var en del støj fra bagdækkene, nærmest en slags "syngen" fra dækkene.
Da der var et godt profil tilbage på dækkene kørte jeg dog videre med dækkene indtil sidst på foråret i år, hvor jeg ikke gad høre på larmen mere. (Det skal siges, at det føltes en smule som om der var "hæl og tå" på Michelin-dækkene, inden jeg skiftede dem - dvs. profilen synes at have løftet sig). Jeg købte derfor 2 stk. nye Conti Sportcontact 5 i 235/35/19 - ikke mindst fordi der allerede var Conti-dæk på forakslen. Dækskiftet gav ro. I starten i hvert fald. Men nu - ca. 4-5 måneder senere, kan jeg høre, at de også - næsten fra dag til dag - støjer/synger mere og mere.
Sidste vinter udskiftede jeg også Michelin vinterdækkene på baghjulene, fordi de havde præcis samme støj - dvs. syngen fra dækkene. Jeg købte i stedet 4 nye Bridgestone Blizzak. Jeg har ikke kørt særlig langt på disse dæk, så de støjer ikke - endnu i hvert fald.
Bilen blev 4-hjuls udmålt for et lille års tid siden og der er ingen mislyde eller lignende fra bagakslen - så undervognskomponenterne virker til at være OK.
Bilen er sænket med Eibach sænkningsfjedre og har som bekendt Opels IDS+ undervogn (med "sport"-knappen), såfremt det skulle have nogen betydning.
Det korte af det lange er, at jeg nu har haft i alt 3 sæt dæk på bagakslen, som med tiden har støjet mere og mere - og det er primært en "syngende" støj. Det virker derfor som et generelt problem af en eller anden art, da jeg jo udelukkende har kørt på kvalitetsdæk.
Modtager gerne forslag til, hvad der kan være galt, da det bliver lidt dyrt i længden, når jeg skal skifte dæk så tit
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 147 Svar: 2.816
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Tak for kommentaren.
Mht. lejerne, så var det også min tanke på et tidspunkt, men der var fuldstændig ro, lige efter jeg fik de nye Conti-dæk på, for ca. 4 måneder siden. Det er først nu, at det bliver værre og værre med støjen.
Men det kan faktisk være, at du har en pointe, for det er ikke helt sandt, når jeg skriver, at der ingen mislyde er bagfra ellers. Når jeg f.eks. kører rundt i en rundkørsel og der kommer vægt på højre side af bilen, så er det som om noget slæber imod for hver hjulomdrejning. Det sker dog kun, når jeg kører frisk rundt i en rundkørsel. Det kunne godt være, at jeg lige skulle have lejerne med i ligningen også, og ikke blindt kun tro at det er dækkene, den kan være gal med
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
Hvis du vil tjekke om dine baghjulslejer er okay, så kan du løfte bilen med en donkraft, tage fat i fjederbenet og dreje hjulet rundt. Hvis du kan høre en skurrende lyd og evt. vibrationer i fjederbenet, så er dit leje med al sandsynlighed færdigt.
mar 2014
Emner: 23 Svar: 514
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Støjende / syngende bagdæk