Værksted ting jeg ikke forstår? {{forumTopicSubject}}
Jeg afleverede min bil til værksted. Der skulle skiftes en luftmassemåler og nye tændrør. Jeg afleverede bilen uden problemer med termostat i orden. Jeg skulle hente bilen Idag. Men den bliver rykket til imorgen. Fordi den blev varmere end de 90 grader. Termostat skal skiftes.
Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal betale for termostat udskift. Da den ikke fejlede noget da jeg afleverede bilen?
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
jul 2004
Følger: 13 Følgere: 18 Biler: 9 Emner: 4 Svar: 1.520
Du siger jo at den ikke fejler noget
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 155 Svar: 2.511
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.163
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Emner: 43 Svar: 1.976
det kan aldrig blive værkestedet der skal betale
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
Og før bilen skulle til værksted. Har jeg været i Odense med den. Uden problemer.
okt 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 4 Emner: 327 Svar: 1.692
Jeg fik selv sat en parrot håndfrit i min Ford og da det var monteret og bilen skulle startes op, meldte den fejl på luftmassemåleren.
Det er jo ikke noget jeg kan give værkstedet skylden for, da det ikke har en sammenhæng. Men "desværre" gik den bare i stykker der. Så den måtte også skiftes.
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.824
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 13 Svar: 64
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
Men har lige fået en opkald. Termostaten fejlede intet. Det vandpumpen der ikke cirkulere. Så pludselig skal jeg skifte tandremmen og hele lortet. Jeg begynder sku mistænke lidt. Men varmen virker ikke. Siger mekanikeren.
Men sjovt nok har jeg brugt olie fyr med varme uden problemer. Den har kun stået stille ukært i 1 uge. Det kan ikke smadre ring i motoren?
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
Og det en værksted som er en bekendt der bruger sin fritid for min skyld.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Kun to ting i denne verden bliver ikke slidt ved brug:
Grisetryner og pxxhoveder
MVH KP
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
At skifte termostat på en gl Hiace/Hilux tager ca 5 min fordi 3 skruer skal løsnes og alt ligger lige for.
At skifte termostat på en Kadett E tager flere timer da tandremmen skal komplet af, vandpumpen skal løsnes osv. Det er virkelig hjernedødt.
Måske du bare selv kan skifte termostaten hvis den ligger lige for i din bil?
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
Det bare. Har ikke kørt i den i 2 uger. Jeg savner bilen meget.
jan 2012
Følgere: 1 Emner: 29 Svar: 432
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 147 Svar: 2.816
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Normalt er det kun noget man kan se i en bajle kogende vand.
Men slap du for vandpumpe, tandrem mm. så?
Desuden, så bliver en bil sjældent for varm, hvis termostaten er i stykker, tværtimod så har den sværere ved at blive varm og kører generelt med for kolde temperature, fordi vandet bare cirkulerer på fuld drøn og ikke får lov at "varme op" ved cylindrene og så blive åbnet for, når det skal ud i køleren og køles ned.
Ligesom man åbner vinduet, hvis der er varmt i stuen om sommeren, så tager radiatoren også lang tid (hvis den overhovedet kan) om at varme rummet op igen, om natten når der bliver koldt udenfor.
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
Det giver også ham et dårligt indtryk på min vej. Ham er ked af det skulle opstå på værkstedet. I og med han bruger fritiden på at fikse min bil.
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Tvivler på det har betydning på en 1.8 Golf der får lov at blæse rent med 200 i timen.
Nu har vi i mange år kørt uden termostat i racerbiler jo, for at få lidt mere cirkulation når de bliver belastede
Måske hvis det var en af de helt nye ecoboost/bluetec, fintfølende, recirkulerende biler og hvad der nu ellers er kommet af nye teknologier, udover et almindelig indsprøjtningssystem.
GDi modellen fra Carisma, har det dog også med at køre og sode til, da de kører med "lean burn" og har direkte indsprøjtning i topstykket og derfor ventilerne ikke bliver "skyllet" mens den kører og de er kendt for at sode til efterhånden, pga. EGR.
Men har aldrig oplevet en termostat der kan ses stå åben, andet der er tryk på systemt, fra vandpumpe, varme/ekspansion mv. for der sidder jo en fjeder og trykker termostaten lukket, medmindre det er den der er knækket.
Har dog set at der også er nogle nye "typer" termostater, men de bygger alle sammen på samme princip er jeg overbevist om
mar 2007
Følger: 105 Følgere: 104 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 372
Alle biler med direkte indsprøjtning har det problem i varierende grad. VW måtte også slå de mest magre programmer fra på de første FSI-motorer på grund af sod.
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
jul 2010
Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 222 Svar: 1.746
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
#16
16. nov
Det bare ærgerligt. Et regning blev fra 1400. Og ender med at jeg skal betale plus 3500,-
Og det en værksted som er en bekendt der bruger sin fritid for min skyld.
Læser dette som det er en ven der laver det efter arbejde, og dermed fusk/vennetjeneste. Kald det hvad du vil.
maj 2014
Følger: 19 Følgere: 88 Biler: 1 Emner: 140 Svar: 494
Værksted ting jeg ikke forstår?