Hjælp til indkøb ved gør-det-selv hjulskift {{forumTopicSubject}}
Kære kloge mennesker.
Jeg har besluttet, at jeg skal til at skifte hjul selv på vores to biler (Renault Twingo & Toyota Yaris), og jeg kunne rigtig godt bruge nogle råd til, hvad jeg skal købe idet jeg gerne vil ofre lidt ekstra på, at det skal være effektivt og NEMT.
Vi har både stål-fælge og alu-fælge.
Slagnøgle:
Jeg tænker på at investere i en luft-slagnøgle inkl. kompressor eller evt. en akku (det sidste ville jo være klart nemmest), men så har jeg også læst lidt om, at det er vigtigt at kunne indstille det rigtige moment, samt at der skal ekstra kræfter til, hvis boltene er rustet fast. Er der nogle produkt-anbefalinger?
Donkraft:
Her ønsker jeg bare en, der gør det nemmest.
Andet:
Er der andet jeg bør tænke på at få fat på?
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
1. En god momentnøgle, kort forlænger, og passende top.
2. En donkraft der passer dig og bilen.
3. Lidt kobberfedt så boltene/møtrikker ikke ruster igen, og almindelig fedt til nav og anlægsflade.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
Momentnøgle til 21kg (400kr)
topper med plastik kappe på (beskytter din allufælg.. ca 200kr)
Stålbørste (til at rense området du spænder dækket på tromle/bremser bagefter og kobberfedt..
evt. wd40 og pløkhammer til de skruer som hænger fast
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
dec 2013
apr 2007
og den er nu mere stabil end en saks, da du har større støtteareal under.. og den virker skam også på grusoverflade.. min har holdt de sidste 7 år..
Man kan jo også købe en lift og et kompressoranlæg.. det da klart bedre,, men tvivler på det er det man ønsker
nov 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Tusind tak for jeres anbefalinger. Der var flere ting jeg slet ikke havde tænkt på!
Hvis man nu gerne ville ofre en 2-3000 kr på værktøj ville det så slet ikke gøre det nemmere? Jeg har problemer med skulderen, så jo mindre jeg skal dreje på en momentnøgle jo bedre. Jeg ved godt, at en slagnøgle også vrider, men jeg tænker den måske var nemmere at håndtere for kroppen.
Giver det mening med en elektrisk donkraft?
apr 2007
Så en slagnøgle vil være dumt da armen ikke er lang, og derfor større belastning, med mindre du tænker du bare for-spænder også bruger moment bagefter til de kraftige vrid.
Ellers få hustruen til at skifte for dig
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
De billige 150-300kr fra harald osv er lort.. De holder til 3-4 gange, og så er de mere eller mindre til at smide ud, da stemplet ikke bliver trukket korrekt med op igen (Dårligt design og kan fuskes sammen igen)
Jeg har ikke ejet den alu donkraft de har i biltema, men de få gange jeg har kigget på den, der har det virket som noget der ville virke fint til privat brug.. Koster omkring 900kr vidst.
Så har du stadig lidt til en slagnøgle.. Der findes både med ledning til 5-1000kr rundt omkring, som har flere nm end dem der kører på batteri.
Men lige meget hvilken slags du køber, så skal du have en moment stang med, så den kun kan spænde med de nm stangen er lavet til
Her er tingene hos biltema, du kan altid finde dem andre steder, men var bare lttere at finde det derinde
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Loftevarktoj/Donkraft-aluminiumstal-15-tons-2000034316/
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Elvarktoj/Motrikspander/Elektrisk-motrikspander-310-Nm-2000020211/
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Momentnogler/Momenttoppe-5-stk-2000028488/
maj 2007
Følger: 57 Følgere: 97 Biler: 5 Emner: 116 Svar: 1.075
dec 2013
mar 2005
Følger: 39 Følgere: 56 Emner: 48 Svar: 1.650
nov 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651